جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند

روسیه روز جمعه اعلام کرد که قدرت‌های بزرگ به رویکرد جدیدی در قبال کره شمالی نیاز دارند و ایالات متحده و متحدانش را به تشدید تنش‌های نظامی در آسیا و تلاش برای «خفه کردن» این کشور منزوی متهم کرد.

Loading

رسانه ها: کاهش کمک مالی اتحادیه اروپا به ترکیه و …

۱۳۹۸/۱۰/۲۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: کاهش کمک مالی اتحادیه اروپا به ترکیه، رایزنی عراق با آمریکا درباره روابط امنیتی دو کشور، برگزاری کنفرانس لیبی در آلمان، کاهش حمایت جمهوری خوان از ترامپ، افزایش حملات نظامی سعودی به یمن، آزادی تروریستها توسط نیروهای سوریه دموکراتیک، رایزنی مقامات آمریکا و اقلیم برای احداث ۴ پایگاه نظامی در کردستان عراق، انتقاد تند رهبر ائتلاف آبی سفید رژیم صهیونیستی از نتانیاهو، مخالفت معاون سیاسی رهبر طالبان با حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان، حضور احتمالی ناوهای نظامی کره جنوبی در تنگه هرمز، تجدید نظر آلمان در روابط با ناتو و تلاش هواداران خلیفه حفتر برای توقیف صادرات نفت لیبی مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز: اتحادیه اروپا کمک‌های مالی خود به ترکیه را به دلیل عملیات نظامی این کشور در خاک سوریه و آنچه که آن را اقدامات غیر قانونی در شرق مدیترانه می خواند تا ۷۵ درصد کاهش می‌دهد. اتحادیه اروپا دلیل این تصمیم را حفاری‌های غیرمجاز ترکیه در میدان‌های گازی سواحل قبرس واقع در شرق مدیترانه و نیز انجام عملیات نظامی در سوریه عنوان کرده است.

العالم: سرتیپ «عبدالکریم خلف» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق امروز شنبه گفت که دولت عراق در حال رایزنی با آمریکا درباره روابط امنیتی است. خلف در مصاحبه با شبکه «روسیا الیوم» افزود که عراق ملاحظات و طرح‌هایی درباره این پرونده دارد و در تلاش است تا همه چیز به نحوی پیش برود که منافات با حاکمیت عراق نداشته باشد و این مذاکرات هنوز به پایان نرسیده است.

ایرنا: تشدید جنگ قدرت در کشور آفریقایی لیبی و تلاش های سیاسی منطقه ای و بین المللی موجب شد تا برلین پایتخت آلمان فردا (یکشنبه) میزبان کنفرانسی برای تعیین سرنوشت و حل اختلافات طرفهای درگیر در لیبی شود. انتظار می رود که در این کنفرانس بین المللی در خصوص مسائل مربوط به حل بحران لیبی از جمله مسئله پایان اقدامات جنگی و برقراری آتش بس دائمی بین طرف‌های متخاصم و آغاز گفت و گوهای سیاسی و وحدت ملی تحت نظارت سازمان ملل تبادل نظر شود.

خبرگزاری صدا و سیما: الیوت انگل رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در توئیتی نوشت:” دفاع جمهوری خواهان از رئیس جمهور به شدت کاهش یافته است. خیانت او به سوگندش‏، امری غیرقابل انکار است. او باید از سمت خود برکنار شود. “

خبرگزاری فارس: ائتلاف سعودی طی سه روز اخیر حملات را در جبهه‌های مختلف یمن شدت بخشیده است که با مقاومت ارتش و کمیته‌های مردمی، ده‌ها نفر از عناصر ائتلاف کشته یا زخمی شده‌اند. سخنگوی نیروهای مسلح یمن ادعای روز پنجشنبه نماینده سازمان ملل در امور یمن مبنی بر کاهش حملات ائتلاف سعودی به یمن را خلاف واقع خواند و گفت که شهر کتاف استان صعده در روز پنجشنبه سه بار بمباران شد.

الکوثر: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت گزارشهای نگران کننده ای وجود دارد که نشان می دهد نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) با دریافت رشوه ، تروریستها را آزاد می کنند. لاوروف روز جمعه در نشستی خبری افزود: «ما به آمریکاییها که بر نیروهای قسد نفوذ دارند درباره این اقدام هشدار داده ایم اما متاسفانه این خطر همچنان وجود دارد». وی اضافه کرد: اقدامات  کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده باعث بی ثباتی در جهان می شود.

خبرگزاری مهر: به نقل از بغداد الیوم، یک منبع سیاسی آگاه اعلام کرد که دیدارهایی میان مسئولان آمریکایی و مقامات اقلیم کردستان عراق طی ۲ روز گذشته صورت گرفته است. بنا بر اعلام این منبع، هیئت های نظامی و سیاسی آمریکا با نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان و مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق و معاون وی دیدار کرده اند. در جریان این دیدارها رایزنی هایی درباره حضور آمریکا در داخل عراق و اقلیم کردستان انجام شده است. این منبع افزود: در این دیدارها درباره روند تداوم حمایت کُردها از بقای نیروهای آمریکایی و رد مسئله عقب‌نشینی آنها از عراق یا لغو توافقنامه امنیتی و همکاری درباره احداث ۴ پایگاه نظامی از جمله پایگاه «الحریر» در اقلیم کردستان گفتگو شد.

خبرگزاری ایسنا: رهبر ائتلاف “آبی سفید”رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو را به باد انتقاد گرفت و اعلام کرد که وی صلاحیت نخست وزیری را ندارد. رهبر ائتلاف آبی و سفید اسرائیل همچنین خاطرنشان کرد: “هر شخصی که به دنبال تجارت با امنیت اسرائیل است و از پست و مقام خود برای پیشبرد فرصت‌های شخصی استفاده می‌کند، نمی‌تواند پست نخست وزیری را برعهده بگیرد”.

خبرگزاری تسنیم: معاون سیاسی رهبر طالبان تاکید کرد که برای پایان یافتن جنگ در افغانستان نیروهای آمریکایی باید این کشور را ترک کنند. ملا برادر به «پی‌بی‌اس» گفت که پس از خروج نظامیان آمریکایی طالبان قادر دیگر مشکلات باقی مانده یعنی شکست دادن اعضای باقی مانده داعش و نیز توافق با دولت افغانستان را حل خواهد کرد.

اسپوتنیک: یک مقام رسمی دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی اعلام کرد که دولت این کشور همچنان در حال تکمیل بررسی انتخاب‌هایش در زمینه چگونگی کمک به امنیت در تنگه هرمز بوده و گفت که تصمیم نهایی درباره این که آیا باید نظامیانی به این منطقه فرستاده شوند، ممکن است به زودی اتخاذ شود.

پارس تودی: “آنگرت کرامپ کارنبائر”، وزیر دفاع و رئیس حزب دموکرات مسیحی آلمان از تصمیم این کشور برای بررسی دوباره روابط با ناتو با توجه به روابط دو سوی اقیانوس اطلس خبر داد.

آناتولی ترکیه: گروهی از هواداران خلیفه حفتر، رهبر کودتاگران در شرق لیبی برای توقیف صادرات نفت، بندر زویتینه در شرق این کشور را اشغال و آن را بستند. احمد المسماری، سخنگوی نیروهای وابسته به حفتر طی نشست مطبوعاتی اعلام کرد: بسته شدن بندر زویتینه کاملا جنبش مردمی بود و از سوی شوراهای قبیله‌ای و نیروهای دفاع مدنی انجام شد. مصطفى صنع الله، رئیس شرکت ملی نفت لیبی نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: رگ حیاتى کشورمان نباید موضوع بحث و جدال میان طرفین باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *