جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

الحوثی: رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد

تهران- ایرنا- عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن پنجشنبه شب در سخنانی با تاکید براینکه رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد، خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آنها در تجاوز نظامی خود به یمن، شکست را از انگلیس به ارث خواهند برد.

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

رسانه ها؛ تجاوز نظامی آمریکا به عراق و…

۱۳۹۸/۱۰/۰۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: واکنش ها به حمله هوایی آمریکا به پایگاه نظامی حشد الشعبی در عراق، آماده باش کامل تمام پایگاه‌های آمریکا در عراق ، هشدار ایتالیا به ترکیه درباره مداخله نظامی در لیبی ، درخواست ایتالیا برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در لیبی، تاکید  رهبر کره شمالی بر اتخاذ تدابیر امنیتی «قاطع و تهاجمی تر» ، مذاکرات روسیه و چین برای برداشتن تحریم‌ها علیه کره شمالی، پیوستن غنا به نظام پول واحد غرب آفریقا ، مذاکرات تلفنی پوتین و ترامپ در روزهای پایانی سال ۲۰۱۹، هشدار درخصوص جنبه نظامی برنامه هسته ای امارات ، اکتشاف ذخایر جدید نفت و گاز چین در سال 2019، تاکید رئیس تایوان  بر استقلال  این منطقه ،آغاز تبادل اسرا میان اوکراین و جدایی‌طلبان طرفدار روسیه و تاکید روسیه بر تکمیل شدن خط لوله گازی  نورداستریم ۲ تا پایان ۲۰۲۰ از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

آناتولی ترکیه: در پی حمله هوایی آمریکا به پایگاه نظامی حشد الشعبی در استان انبار در غرب عراق ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند. در این بیانیه تاکید شده است که این حمله با هواپیمای بدون سرنشین مسلح آمریکا صورت گرفته و حملات همچنان ادامه دارد. جنگنده‌های ارتش آمریکا عصر روز یکشنبه چند مقر گردان‌های حزب‌الله الحشد الشعبی عراق را در مرز سوریه بمباران کردند. وزارت دفاع آمریکا با صدور بیانیه‌ای این حمله را تأیید کرده است.

اسپوتنیک روسیه: برهم صالح رئیس جمهور عراق یکشنبه شب در واکنش به حمله جنگنده‌های آمریکایی به پایگاه‌های الحشد الشعبی در استان الانبار گفت که این حمله بر خلاف توافقات با آمریکا بوده و غیرقابل قبول است. منابع الحشد الشعبی اعلام کردند که در این حمله هوایی، 24نفر از نیروهای الحشد الشعبی از جمله یکی از فرماندهان آن و دو معاون وی و معاون منابع فرمانده تیپ ۴۵ شهید و 50 نفر دیگر مجروح شدند.عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشبرد امور عراق نیز در واکنش به این حمله به وزیر دفاع آمریکا پیام داد که با حمله به مواضع الحشد الشعبی شدیدا مخالف بوده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد، کشورش بعد از حملاتی که در عراق و سوریه ترتیب داد “تدابیر بیشتری” را احتمالا لحاظ کند.  وزیران خارجه و دفاع به همراه رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی این کشور روز یکشنبه به تفرجگاه مارلاگو در فلوریدا رفتند تا با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا درباره حملات رایزنی کنند.پامپئو و اسپر و ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره ارزیابی حملات هوایی در کنفرانسی خبری حاضر شدند.

خبرگزاری فارس: منابع امنیتی عراق اعلام کردند به دنبال اقدام آمریکا در بمباران مقرهای گردان‌های حزب الله عراق در شهر القائم استان الأنبار این کشور، آمریکا در همه پایگاه‌های خود در عراق بالاترین سطح هشدار اعلام کرده است. این منابع در گفت‌وگو با وبگاه خبری «موازین نیوز»، گفتند: «نیروهای آمریکایی بالاترین حالت هشدار را در تمام پایگاه‌های خود در عراق اعلام کردند.»

العالم: نخست وزیر ایتالیا با انتقاد از مواضع جدید ترکیه در خصوص لیبی گفت که آنکارا نباید در پی مداخله نظامی دراین کشور آفریقایی باشد. «جوزپه کونته» به ترکیه درباره هرگونه مداخله نظامی در لیبی هشدار داد وگفت: «ما باید متحد شویم، ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که بازیگران بسیار دور از لیبی علیه آن‌ها موضع‌گیری کرده، در سناریوی لیبی نقش‌آفرینی کرده و در هر راه حلی ادعای تقدم داشته باشند. راه حل‌هایی که فقط جنبه نظامی دارند.»

پارس تودی: ایتالیا خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع در لیبی شد. “جوزپه کونته” نخست وزیر ایتالیا با بیان اینکه  ایجاد منطقه پرواز ممنوع ممکن است بتواند درگیری‌ها در لیبی را متوقف کند اظهار داشت،  ایتالیا از برگزاری کنفرانس لیبی که قرار است به زودی در برلین پایتخت آلمان برگزار شود، حمایت می‌کند.

خبرگزاری مهر:  رهبر کره شمالی در نشست حزب حاکم خواستار اتخاذ «تدابیر قاطع و تهاجمی» جهت تضمین امنیت این کشور شد. در آستانه به پایان رسیدن مهلت تعیین شده از جانب پیونگ یانگ برای انجام گفتگوهای خلع سلاح هسته‌ای با آمریکا، خبرگزاری رسمی کره شمالی روز دوشنبه اعلام کرد که «کیم جونگ اون» رهبر این کشور در نشست حزب حاکم خواستار اتخاذ «تدابیر قاطع و تهاجمی» برای تضمین امنیت شد.

خبرگزاری صداو سیما: اعضای سازمان ملل قرار است روز دوشنبه به صورت غیررسمی برای دومین دور مذاکرات بر سر یک پیشنهاد روسیه و چین با موضوع برداشتن مجموعه‌ای از تحریم‌های کره شمالی دیدار کنند، اقدامی که به گفته برخی دیپلمات‌ها حمایت اندکی در پشت آن است.چین و روسیه این گفتگو‌ها را یک روز پیش از ضرب الاجل کیم جونگ اون رهبر کره شمالی به آمریکا برای انعطاف به خرج دادن در گفتگو‌های مربوط به تسلیحات هسته‌ای این کشور برگزار می‌کنند.

خبرگزاری ایرنا: کشور غنا در غرب قاره آفریقا تصمیم گرفته است به “اکو ” نظام پول واحد در غرب آفریقا بپیوندد. ریاست جمهوری غنا اعلام کرد که این کشور (غنا) بعد از بررسی ابعاد مختلف پیوستن کشورهای غرب آفریقا به نظام پولی واحد “اکو” و خروج از ارز فرانک فرانسه، تصمیم گرفته است هرچه سریعتر به این واحد پولی که از سال نوی میلادی (۲۰۲۰)  آغاز می شود، بپیوندد.

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهوری روسیه در گفت‌وگویی تلفنی با همتای آمریکایی خود، ضمن بررسی مجموعه‌ای از مسائل مورد علاقه طرفین، از ترامپ به‌خاطر اطلاعات سرویس‌های امنیتی آمریکا که به جلوگیری از حملات تروریستی در روسیه کمک کرده، تشکر کرد. بر اساس این اطلاعات، در این مذاکرات تلفنی که به ابتکارعمل طرف روسی انجام گرفت، مجموعه‌ای از موضوعات مورد علاقه متقابل مورد بحث و بررسی قرار گرفت و طرفین توافق کرده‌اند که همکاری‌های دوجانبه در زمینه مبارزه با تروریسم بین‌المللی ادامه پیدا کند.

الکوثرفارسی:  مشاور هسته ای سابق دولت انگلیس اعلام کرد، نیروگاه برق هسته ای براکه امارات فاقد ویژگی های ایمنی و تهدیدی برای محیط زیست است و می تواند بخشی از برنامه های امارات برای توسعه تسلیحات هسته ای باشد. پاول دورفمن (Paul Dorfman) در این گزارش که روز یکشنبه در روزنامه تلگراف منتشر شد افزود، نیروگاه براکه ممکن است به سرنوشت چرنوبیل مواجه شود.

رادیو چین: شرکت نفت و گاز طبیعی چین چندی پیش اعلام کرد: در ادامه تلاش چین برای اکتشاف و استخراج نفت و گاز، چین در سال 2019 میلادی یک میلیارد و 840 میلیون تن ذخایر جدید نفت و گاز طبیعی کشف کرده و رکورد جدیدی را ایجاد کرده است. وانگ یی لین رئیس هیأت مدیره شرکت نفت و گاز طبیعی چین گفت: این شرکت همواره برای اکتشاف و استخراج مؤثر، توسعه فناوری جدید و ارتقای کارآیی تلاش کرده و در سال 2019 در اکتشاف نفت و گاز جدید به دستاوردهایی جدید رسیده است.

ان .اچ.کی ژاپن: سای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان در وعده انتخاباتی خود گفته است اجازه نخواهد داد که تایوان مانند هنگ کنگ شود.سای این اظهارات را طی یک مناظره تلویزیونی پیش از انتخابات ریاست جمهوری که برای روز یازدهم ژانویه برنامه ریزی شده است عنوان کرد. سای که ریاست حزب «دموکراتیک پیشرو» را برعهده دارد به فشار فزاینده از سوی پکن اشاره کرد و گفت که حاکمیت تایوان در حال حاضر نیز با چالشی جدی روبرو است. او افزود که اولویت اصلی او حمایت از استقلال تایوان است.

تی .آر.تی ترکیه: تبادل اسرا میان دولت اوکراین و جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در نزدیکی شهر دونسک آغاز شد. سران کشورهای عضو گروه نرمادی؛ شامل آلمان، فرانسه، روسیه و اوکراین پس از سه سال وقفه 9 دسامبر برای حل بحران شرق این کشور با هم دیدار کردند. ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین پس از این دیدار از آزادی متقابل اسرای دو طرف تا پایان ماه جاری خبر داد.

دویچه وله :  روسیه متعهد می‌شود که پروژه عظیم شاه لوله نورداستریم ۲ تا پایان ۲۰۲۰ راه‌اندازی شود و ظرف چند ماه به بهره برداری برسد. نواک در جمع خبرنگاران در مسکو گفت روسیه می‌تواند مراحل پایانی پروژه را خود انجام دهد تا از تحریم‌های آمریکا در امان بماند. ایالات متحده از این پروژه، که گاز روسیه را به اروپا می‌رساند، انتقاد کرده و بر آن تحریم‌هایی وضع کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *