جدیدترین مطالب

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

تحمیل قحطی در غزه، جنایت جنگی است

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، رژیم صهیونیستی را مقصر ایجاد بحران انسانی در غزه دانست و تصریح کرد که تحمیل قحطی در این باریکه جنایت جنگی محسوب می‌شود.

اشغالگران بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کردند

تهران – ایرنا – دفتر اطلاع رسانی دولتی در نوار غزه اعلام کرد که براساس اطلاعات به دست آمده، نظامیان رژیم اشغالگر صهیونیستی، بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی پناه گرفته در بیمارستان شفا را قتل عام و بیش از یک هزار آواره دیگر را بازداشت کرده‌اند.

یک فرمانده ارتش اسرائیل: شش ماه است که با حزب‌الله در جنگ هستیم

با تشدید درگیری‌ها در مرز جنوب لبنان با شمال اسرائیل، فرمانده شاخه شمالی ارتش اسرائیل با تأکید بر آمادگی برای ورود فوری این رژیم به جنگ با حزب‌الله در لبنان، «متعهد شد» که ارتش وضعیت امنیتی این منطقه را تغییر دهد.

Loading

چشم‌انداز تشکیل دولت در لبنان

۱۳۹۸/۱۰/۰۸ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد روابط بین‌الملل با اشاره به تلاش‌ها برای تشکیل کابینه از سوی حسان دیاب در لبنان گفت: اگر کابینه‌ای در گام اول تشکیل شود که حداقل یک ماه طول خواهد کشید، این کابینه مجدداً تغییراتی خواهد داشت؛ چراکه شرایط لبنان به‌گونه‌ای نیست که مشکلات به‌صورت فوری حل شود.

دکتر هادی طاهر خانی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به بحران سیاسی و شرایط داخلی لبنان با بیان اینکه این کشور همواره در چند سال اخیر دچار تنش‌هایی بوده است که عموماً به سوء مدیریت مربوط می‌شده است، خاطرنشان کرد: لبنان درگیر تنش‌های ریشه‌داری است که برخی کشورهای منطقه به آن دامن می‌زنند؛ تنش‌هایی که در شرایط فعلی دوقطبی‌ ایجاد کرده است. به نظر می‌رسد این کشور تبدیل به عرصه کشمکش ائتلافی به رهبری آمریکا از یک‌سو و محور مقاومت از سوی دیگر شده است.

 

شکست طرح آمریکا برای واردکردن حزب‌الله در درگیری‌های داخلی

وی با بیان اینکه طرح آمریکا برای وارد کردن حزب‌الله در درگیری‌های داخلی در لبنان شکست خورد، به تلاش‌ها برای تشکیل دولت پس از استعفای سعد حریری اشاره کرد و ادامه داد: لبنان ساختارهای سیاسی منحصربه‌فردی دارد و روند تشکیل دولت در آن، از ابتدا با مداخلات غربی و مانع‌تراشی‌های برخی احزاب وابسته به آمریکا در این کشور همراه بوده است؛ اما با توجه به قدرت گرفتن حزب‌الله این تنش به سمت برتری نسبی حزب‌الله خواهد چرخید، چراکه میزان نفوذ محور مقاومت در لبنان بسیار قوی‌تر از ائتلاف آمریکایی است. باید در نظر داشت در این میدان، طرف مقابل، ابزارهای کمتری در اختیار دارد. این فاصله قدرت باعث می‌شود که برتری نسبی حزب‌الله ایجاد شود.

 

دیاب را نباید نامزد حزب‌الله دانست

این کارشناس مسائل خاورمیانه درعین‌حال با اشاره به اظهارات سران حزب‌الله مبنی بر اینکه به سِمَتی در دولت چشم ندوخته‌اند، افزود: درست است که از دیدگاه حزب‌الله مأمور شدن «حسّان دیاب» به تشکیل دولت، فرصتی برای نجات لبنان است که مانع بهره‌برداری آمریکا از اتفاقات لبنان شده، اما دیاب تأکید کرده که مستقل است و هیچ گروهی بر وی چیزی تحمیل نکرده، بلکه موردحمایت تمامی گروه‌ها قرارگرفته است؛ بنابراین دیاب را نباید نامزد حزب‌الله دانست.

وی اضافه کرد: ممکن است برخی گروه‌ها به دنبال این باشند که با ایجاد چالش در مسیر این دولت فشارها را بر حزب‌الله افزایش دهند.

طاهرخانی در خصوص اعتراضات صورت گرفته از سوی حامیان سعد حریری که منجر به مداخله ارتش شد نیز گفت: حامیان حریری در اعتراض به مکلف شدن حسّان دیاب برای تشکیل دولت جدید به خیابان‌ها آمده‌اند و به این دلیل به نامزد شدن دیاب معترض‌اند که می‌گویند او از حمایت سنی‌ها برخوردار نیست و طبق خواسته‌ آن‌ها تعیین نشده، بنابراین نماینده این طایفه نیست.

وی با اشاره به اظهارات حریری مبنی بر اینکه جریان المستقبل هرگز در دولتی که دیاب قصد تشکیل آن را دارد، مشارکت نخواهد کرد و به آن رأی اعتماد نمی‌دهد، ادامه داد: تنها ابراز مقابله غرب با روند تحولات فعلی در لبنان جریان آقای حریری است؛ اما او درحالی‌که در اقلیت قرار دارد و نفوذ تفکرش بسیار پایین است، تمام توان و تلاشش مانع‌تراشی در تشکیل کابینه است.

طاهرخانی افزود: از آنجا که دیاب اعلام کرده که اصل در تشکیل کابینه‌اش حضور همه طرف‌ها و ازجمله نمایندگان اعتراضات مردمی است، با توجه به اختلافات موجود میان احزاب و فراکسیون‌های پارلمانی و در رأس آن‌ها اقدامات فراکسیون پارلمانی المستقبل و سوسیالیست ‌ترقی‌خواه و برخی از احزاب وابسته به آن‌ها، قطعاً چالش‌هایی در این مسیر ایجاد خواهد شد.

 

تشکیل دولت آینده با حضور حزب‌الله و متحدان آن

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: تحولات میدانی در لبنان نشان می‌دهد دولت آینده این کشور با حضور حزب‌الله و متحدان آن تشکیل خواهد شد. با توجه موضع منفی احزابی که قصد شرکت در دولت جدید را ندارند، طبیعی است که شاهد ایجاد موانع و کارشکنی‌های در مقابل این دولت باشیم. علاوه بر آن نباید تلاش طرف‌های خارجی برای تشدید مداخلات خود در دولت لبنان را نیز نادیده بگیریم.

وی با بیان اینکه با تشکیل دولت تدبیری برای جداسازی معترضان از هم اندیشیده خواهد شد، گفت: برخی معترضان به دلیل فشارهای اقتصادی به خیابان‌ها آمده بودند و گروه‌هایی هم تحت هدایت عوامل خارجی قرار دارند. این دودسته که البته در اقلیت هستند از هم جدا خواهند شد، چراکه مردم لبنان میهن‌پرست و نماد دوست هستند و با اولین واکنش‌های مثبت تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

 

تشکیل کابینه دستکم یک ماه طول می‌کشد

طاهرخانی همچنین با اشاره به موکول شدن کار تشکیل دولت جدید لبنان به بعد از تعطیلات سال نو میلادی گفت: اگر کابینه‌ای در گام اول تشکیل شود که حداقل یک ماه طول خواهد کشید این کابینه مجدداً تغییراتی خواهد داشت، چراکه شرایط لبنان به‌گونه‌ای نیست که مشکلات به‌صورت فوری حل شود.

 

تشکیل دولت به معنای خروج از بحران نیست

وی درعین‌حال تشکیل دولت را به معنای خروج از بحران این کشور ندانست و گفت: فضای اختلافات لبنانی‌ها در دولت نیز به شکلی متفاوت بروز خواهد کرد. از طرفی لبنان در یک بحران مالی و بانکی است. لبنان کشور فقیری نیست، اما تنش‌هایی که کشورها در لبنان ایجاد می‌کنند، باعث ایجاد مشکلات اقتصادی شده و بخشی از مشکلات اقتصادی ریشه‌ای است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به طرح دیاب برای تشکیل کابینه، توضیح داد: دیاب به دنبال این است که اکثریت دولت از فن‌سالاران باشد، اما فن‌سالارانی که نیروهای سیاسی معرفی کرده باشند؛ به‌گونه‌ای که به آن‌ها و رویکردهای سیاسی‌شان اطمینان داشته باشند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *