جدیدترین مطالب

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

تهدید چاد به اخراج نیروهای آمریکایی

همزمان با اینکه دولت چاد نامه‌ای تهدیدآمیز را به وزارت دفاع ایالات متحده مبنی بر خاتمه توافق امنیتی ارسال کرده است، آمریکا در خطر از دست دادن حضور نظامی خود در یک کشور آفریقایی دیگر قرار دارد و این درحالیست که روسیه سعی می‌کند حضور خود را در آفریقا گسترش دهد.

روایت «سی ان ان» از سردرگمی واشنگتن در معادلات جدید میان ایران و اسرائیل

تهران-ایرنا- تارنمای شبکه خبری «سی ان ان» در تحلیلی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری این کشور در دمشق تاکید کرد: آمریکا کاملا متوجه شد که از این پس، پیش‌بینی این‌که ایران چگونه به تحریکات محسوس طرف مقابل پاسخ می‌دهد، دشوارتر از همیشه شده است.

Loading

رسانه ها؛ استقرار نظامیان روس در رقه و…

۱۳۹۸/۱۰/۰۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: استقرار نظامیان روس در پادگان نیروهای آمریکایی در رقه، آغاز اکتشاف نفت و گاز در مدیترانه از سوی سوریه، انتقاد مسکو از دبیرکل سازمان ملل ، توافق تجاری چین و آمریکا درمرحله امضای رسمی، ورود ناوشکن موشکی آمریکا به بندر اودسای اوکراین، تدوین تاکتیک جنگ اطلاعاتی آمریکا با روسیه، برکناری 5 ژنرال روسی، پرونده استیضاح  ترامپ پشت درهای سنا، ترامپ همچنان به دنبال تحریم ترکیه، تبادل آتش در مرز هند و پاکستان، هشدار اردوغان درمورد حضور نیروهای خارجی در لیبی، حمله هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه، انتقال نیروهای آمریکا از افریقا به دیگر مناطق جهان و هشدار آمریکا به بریتانیا درباره همکاری با هوآوی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): پلیس نظامی روسیه در منطقه‌ای در شهر رقه که پیش از این نیروهای ارتش آمریکا در آن حضور داشتند، مستقر شدند. روستای تل السمن شهر رقه را به مرکز و شمال سوریه متصل می‌کند و در فاصله ۲۶ کیلومتری رقه واقع است، این روستا پیشتر پایگاه اصلی گروه تروریستی داعش بود. دمشق پیشتر زمانی که این منطقه در کنترل نیروهای آمریکایی بود، اعلام کرده بود که شبه‌نظامیان از این مسیر سلاح جابه‌جا می‌کنند.

الکوثرفارسی: سوریه به طور مشترک با شرکت های روسی، اکتشافات در میادین نفتی و گازی در دریای مدیترانه را آغاز کرد. بثینه شعبان مشاور رئیس جمهور سوریه در این خصوص در مصاحبه ای با شبکه لبنانی المیادین گفت: « من برای اولین بار در این باره صحبت می کنم: سوریه کار بر روی اکتشافات نفت و گاز در دریای مدیترانه را همراه با شرکت های روسی آغاز کرده است».

العالم:  سخنگوی وزارت خارجه روسیه از دبیرکل سازمان ملل به دلیل بی تفاوتی نسبت به نقض منشور سازمان ملل متحد از سوی آمریکا انتقاد کرد. وزارت امور خارجه روسیه دبیرکل سازمان ملل متحد را متهم کرد که نسبت به کارشکنی آمریکا در صدور روادید ورود برای مقامات روسی که قصد عزیمت به مقر این سازمان در نیویورک را دارند، بی‌تفاوت است.

یورونیوز: مراسم رسمی امضای توافقنامه تجاری چین و آمریکا به زودی برگزار خواهد شد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که به زودی طی مراسمی با حضور شی جین‌پینگ همتای چینی خود، اسناد مربوط به اجرای «فاز اول توافقنامه تجاری پکن‌-واشنگتن» را امضا خواهد کرد.

رادیو چین: ناوشکن موشکی آمریکا وارد بندر اودسای اوکراین شد.دفتر مطبوعاتی فرماندهی نیروی دریایی اوکراین اعلام کرد که ناوشکن موشکی یو اس اس راس نیروی دریایی آمریکا همان روز وارد اودسا شهر بندری دریای سیاه واقع در جنوب اوکراین شد. نیروی دریایی آمریکا در اوایل ماه دسامبر در رسانه های اجتماعی اعلام کرد که یو اس اس راس در عملیات امنیتی دریایی شرکاء و متحدین در دریای سیاه شرکت می کند.

اسپوتنیک روسیه: اگر مسکو برای “دخالت” در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 در ایالات متحده تلاش ورزد، فرماندهی سایبری ارتش آمریکا تاکتیک جنگ اطلاعاتی علیه مقامات عالی رتبه و کارآفرینان بزرگ روسیه را تدوین خواهد کرد.این مطلب را روزنامه واشنگتن پست با استناد به منابع خود گزارش داده است.در ماه سپتامبر ، ژنرال استیون فاگارتی ، رئیس فرماندهی سایبری ارتش آمریکا ، گفت که پنتاگون پیش از انتخابات سال 2020 به طور فعال نظریه جنگ اطلاعاتی در فضای سایبری را تدوین می کند .

آناتولی ترکیه: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با صدور فرمانی 5 ژنرال در پست‌های مدیریتی در وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف دولتی این کشور را از کار برکنار کرد. براساس این گزارش افراد مذکور در وزارت کشور، وزارت اوضاع اضطراری، سرویس مجازات فدرال (FSIN) و کمیته تحقیق و بازرسی روسیه مشغول خدمت بودند.

خبرگزاری مهر: مجلس نمایندگان آمریکا درباره پیش‌شرط عدالت سنا در روند استیضاح ترامپ تردید دارد و به عنوان تضمین خواستار احضار شهود جدید شده است. طرح استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا با ۲ اتهام «سوءاستفاده از قدرت» و همچنین «ممانعت از انجام تحقیقات از سوی کنگره» در نیمه شب ۲۷ آذر با اکثریت آرای اعضای مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب نهایی رسید.

خبرگزاری ایرنا: به رغم تهدیدات رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه برای مقابله با تحریم‌های آمریکا، ترامپ همچنان به دنبال تحریم‌های اقتصادی آنکارا است.  روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا در تلاش است تا رویکرد جدیدی برای مقابله با سیاست‌های ترکیه پیدا کند، زیرا واشنگتن نگران است که اعمال فشار بیشتر به این کشور، آنکارا را به سمت توسعه روابط با روسیه سوق دهد. 

خبرگزاری تسنیم: در پی افزایش تنش میان دولت‌های اسلام آباد و دهلی نو روز گذشته درگیری‌هایی در مرز مشترک دو کشور رخ داد که ۵ کشته برجای گذاشت. «آصف غفور» سخنگوی ارتش پاکستان درگیری‌های مرزی میان هند و پاکستان را تائید کرد. وی تاکید کرد: ما به دولتمردان هند گوشزد کرده‌ایم که از تنش‌های مرزی خودداری کنند.

خبرگزاری صداو سیما:  رئیس جمهور ترکیه در کنفرانسی خبری در تونس گفت: نیروهای خارجی در لیبی، به لحاظ قانونی از هیچ پشتوانه ای برخوردار نیستند. رجب طیب اردوغان که این اظهارات را در کنفرانس خبری مشترک با همتای تونسی خود بیان می کرد افزود : به دنبال حل مشکلات و چالش‌های مردم لیبی از طریق گفتگو میان طرف‌های لیبیایی هستیم.

خبرگزاری فارس: منابع خبری از ادامه حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه در بامداد پنج‌شنبه خبر می‌دهند. جنگنده‌های ارتش صهیونیستی یک منطقه را در شمال غزه با سه فروند راکت هدف حمله قرار داده‌اند. این حملات پس از آن رخ داد که شلیک موشک از نوار غزه به شهرک صهیونیست‌نشین عسقلان، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس را که برای تبلیغات انتخاباتی به جنوب سرزمین‌های اشغالی سفر کرده، از محل سخنرانی راهی پناهگاه کرد.

تی .آر.تی ترکیه: آمریکا در چهارچوب رقابت با چین و روسیه نیروهای خود در برخی مناطق و در راس افریقا را به دیگر مناطق انتقال خواهد داد. روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی که به نقل از مقامات آمریکایی انتشار داد، ادعا کرد : مارک اسپر وزیر دفاع ایالات متحد آمریکا در صدد آن است تا تعداد نیروهای مستقر خود در افریقای غربی را به دیگر مناطق سوق دهد.

پارس تودی :  آمریکا مدتهاست درصدد ترغیب متحدان خود به عدم امضای قرارداد با شرکت “هواوی” برای راه اندازی شبکه موبایل با فناوری 5 جی در کشورهایشان است. در این راستا «رابرت او براین» Robert C. O’Brien مشاور امنیت ملی آمریکا، به دولت بریتانیا در زمینه دسترسی شرکت “هوآوی” به اینترنت پرسرعت جی-5 و سرقت اطلاعات طبقه‌بندی شده این کشور هشدار داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *