جدیدترین مطالب

الزامات ایران پس از مواجهه مقتدرانه با اسرائیل

الزامات ایران پس از مواجهه مقتدرانه با اسرائیل

محمدمهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هر چند مقامات کشورمان پیش از این حمله اعلام کرده بودند در صورت عملیات تلافی جویانه رژیم اسرائیل به خاک ایران، سریع و سخت به آن پاسخ خواهند داد؛ اما حمله اسرائیل (البته اگر حمله نهایی همین باشد) به حدی کم اثر  بود که به نظر نمی رسد جمهوری اسلامی ایران قصد پاسخگویی به آن را داشته باشد. با این وجود رسیدن اوضاع منطقه به این شرایط و قرار گرفتن در لبه مرز جنگ منطقه ای حاوی برخی درس ها و نکات است که باید به آنها توجه کرد. 

قدرت از غرب به شرق در حال انتقال است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: قدرت در دنیا در حال جابه جایی از تمدن غرب به شرق است، با افول تدریجی آمریکا و همین طور کشور‌های غربی و وضعیت موجود، قدرت در طول زمان جابه جا می‌شود.

محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا

دبیرکل شورای علمای شیعه پاکستان در واکنش به اظهارات اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان مبنی بر تهدید به تحریم کشور‌های علاقه‌مند به توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران گفت: این رویکرد یکجانبه را شدیداً محکوم می‌کنیم.

Loading

أحدث المقالات

تصاویری از بقایای موشک های بالستیک شلیک شده ایران در اسرائیل

در این گالری اسپوتنیک تصاویری از بقایای موشک های بالستیک شلیک شده ایران در اسرائیل به شما تقدیم می شود. قتل ژنرال های ایرانی در کنسولگری ایران ایران در سوریه در روز 1 آوریل باعث اقدام تلافی جویانه ایران در 14 آوریل شد که طی آن از بیش از 300 موشک و پهپاد استفاده شد.

صهیونیست‌ها ده‌ها نفر را در بیمارستان ناصر زنده به گور کردند

نهادهای دولتی غزه با اشاره به جنایات هولناک صهیونیست‌ها در بیمارستان ناصر از جمله تکه تکه کردن اجساد فلسطینیان و ریختن آنها در کیسه زباله و سرقت اعضای بدنشان اعلام کردند، شواهد نشان می‌دهد اشغالگران شماری از غیرنظامیان را زنده به گور کرده‌اند.

واکنش انگلیس به کشف گورهای دسته‌جمعی در نوار غزه: تحقیقات اسرائیل کفایت می‌کند

لندن – ایرنا – معاون نخست وزیر انگلیس با چشم‌پوشی از گزارش‌های منتشر شده پیرامون کشف گورهای دسته‌جمعی در نوار غزه ادعا کرد که دولت لندن به نتیجه تحقیقات رژیم صهیونیستی، به‌عنوان عاملان این جنایت وحشتناک جنگی، اکتفا می‌کند.

آقای رئیسی! فقط ۵٠٠ میلیون دلار؟!

تحلیل زوایای مختلف سفر به پاکستان و سریلانکا نشان می‌دهد که نه دستاورد فعلی و نه چشم‌انداز توسعه آتی روابط، انطباقی با سطح عالی ندارد و اعزام یک وزیر، منطقی‌تر بود.

Loading

رسانه ها؛ انتقاد چین از مسابقه تسلیحاتی آمریکا در فضا و…

۱۳۹۸/۱۰/۰۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: انتقاد شدید چین از بنیان‌گذاری نیروی فضایی آمریکا، پرواز هواپیماهای جاسوسی آمریکا برفراز شبه جزیره کره، درخواست چین از آمریکا برای اجرای توافقات باکره شمالی، شرط ژاپن برای پیشرفت در روابط دوجانبه با چین، اظهارات پوتین درباره «سلاح‌های آینده» روسیه، آزمایش موفقیت آمیز اینترنت ملی روسیه ، تصویب قانون جدید انتخابات عراق ، توافق گروه‌های سیاسی عراق بر سر نخست‌وزیری اسعد العیدانی، تصمیم رژیم صهیونیستی برای ساخت سه هزار واحد مسکونی جدید در کرانه باختری، احتمال اعزام نیروی نظامی ترکیه به لیبی، ورود چین به تحقیقات علمی در اقیانوس منجمد جنوبی، ادامه تجمعات اعتراضی در هنگ کنگ و  واکنش اتحادیه اروپا به احکام دادگاه عربستان در پرونده قتل خاشقجی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

دویچه وله :  جمهوری خلق چین از آمریکا به دلیل بنیان‌گذاری شاخه جدید نیروهای مسلح این کشور در فضا انتقاد کرد و گفت، آمریکا با این پروژه زمینه “مسابقه تسلیحاتی در فضا” را مهیا کرده است. چین گام جدید آمریکا در بنیان‌گذاری نیروی نظامی فضایی این کشور را به شدت محکوم و اعلام کرد، این اقدام فضا را به “میدان جنگ” تبدیل می‌کند. پکن  از جامعه بین‌المللی خواست، سریعا “ابزاری قانونی برای کنترل تسلیحاتی در فضا” را در دستور مذاکره قرار دهد.دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با امضای قانون نیروی فضایی آمریکا در اواخر دسامبر جدیدترین نیروی نظامی این کشور در طول ۷۰ سال اخیر را بنیاد نهاد.

خبرگزاری ایرنا: همزمان با نگرانی‌ها پیرامون “هدیه کریسمس” پیونگ یانگ به واشنگتن، در اقدامی کم‌سابقه چهار هواپیمایی جاسوسی آمریکا برفراز شبه جزیر کره به پرواز آمدند.این اقدام کم‌سابقه در حالی صورت می‌گیرد که نگرانی‌ها از «هدیه کریسمس» کره شمالی به آمریکا که می‌تواند آزمایش یک موشک دوربرد باشد، افزایش یافته است.

خبرگزاری صداو سیما: وزیر خارجه چین گفت: از آمریکا می‌خواهیم هرچه زودتر اقدامات ملموسی را به منظور اجرای آنچه در سنگاپور مورد توافق قرار گرفته است، اتخاذ کند. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، در گفتگو با “روزنامه خلق” اعلام کرد: ما از کره شمالی و آمریکا می‌خواهیم یک نقشه راه عملی برای برقراری رژیم دائمی صلح و محقق کردن عاری سازی کامل شبه جزیره کره از سلاح‌های هسته‌ای تهیه کنند”.

خبرگزاری فارس: نخست‌وزیر ژاپن در دیدار با همتای چینی، درباره ارتباط ثبات در دریای چین شرقی با روابط دو جانبه تذکر داد. «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن امروز (چهارشنبه) گفت بدون ثبات در دریای چین شرقی، روابط پکن-توکیو بهبود نمی‌یابد.

خبرگزاری تسنیم: پوتین از «سلاح‌های آینده» روسیه خبر داد که در جهان نظیر ندارند.رئیس جمهوری روسیه در نشستی با مقامات وزارت دفاع یادآور شد، روسیه برای نخستین بار در تاریخ از لحاظ تسلیحات نظامی از سایر کشورها پیشی گرفته و با وجود افزایش تهدیدات، با سلاح‌های جدید مافوق صوت، امنیت خود را تضمین کرده است.

 اسپوتنیک روسیه: وزارت ارتباطات روسیه از آزمایش موفق اینترنت داخلی این کشور به نام رونت خبر داده است به شکلی که پس از قطع اینترنت جهانی نیز خدمات عمومی در این کشور از کار نخواهد افتاد. الکسی سوکولوف معاون وزارت ارتباطات روسیه ه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که در جریان آزمایش سراسری روسیه، چند سناریو قطع اینترنت جهانی و نقاط ضعف اینترنت مستقل در روسیه مورد بررسی قرار گرفت.

پارس تودی :  پارلمان عراق سرانجام سه شنبه شب قانون جدید انتخابات این کشور را تصویب کرد. قانون جدید انتخابات عراق شامل 50 ماده است.یکی از تغییرات عمده در قانون جدید انتخابات عراق تغییر ساز وکار انتخابات از شیوه لیستی به شیوه فردی است.طبق قانون جدید انتخابات عراق، حوزه‌های انتخابیه نیز بر اساس هر استان تقسیم‌بندی می‌شود.اصلاح قانون انتخابات عراق یکی از خواسته‌های معترضان عراقی بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  منابع خبری از معرفی نامزدی جدید برای پست نخست وزیری عراق توسط ائتلاف البناء (سازندگی) خبر دادند. ائتلاف البناء، اسعد العیدانی را برای پست نخست‌وزیری معرفی کرده و نامه درخواست برای مکلف کردن او برای نخست وزیری را به برهم صالح،‌ رئیس‌جمهور عراق فرستاده است.

الکوثرفارسی: نخست وزیر رژیم صهیونیستی از تصمیم این رژیم برای ساخت ساخت سه هزار واحد مسکونی جدید صهیونیست نشین در کرانه باختری رود اردن خبر داد. “بنیامین نتانیاهو” پیشتر اعلام کرده بود، اسرائیل به شهرک سازی هایش در اراضی فلسطینیان ادامه می دهد تا ریشه‌های خود را عمیق‌تر کند.

یورونیوز: ترکیه از احتمال تدوین لایحه‌ای در پارلمان این کشور برای اعزام نیروی نظامی به لیبی خبر می‌دهد. ابراهیم کالین، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه در حالی از احتمال حضور نظامی کشورش در لیبی سخن گفت که آنکارا ماه گذشته میلادی توافقنامه‌ای را با طرابلس بر سر همکاری نظامی به امضاء رسانده بود.کالین همچنین بار دیگر بر حمایت کشورش از دولت حاکم بر طرابلس که مشروعیت بین المللی را به همراه دارد،‌ تاکید کرد .

رادیو چین: کشتی یخ شکن پژوهش علمی قطب شوئه لونگ2، پژوهش علمی جامعی در آبهای موسوم به «فضانورد» در اقیانوس منجمد جنوبی انجام داد و کشتی یخشکن شوئه لونگ نیز همین روز برای انجام تحقیقات علمی به سمت دریای آموندسن حرکت کرد. این آغاز سی و ششمین تحقیقات علمی دو کشتی یخشکن شوئه لونگ چین در آینده نزدیک در اقیانوس منجمد جنوبی قاره جنوبگان محسوب می شود. در این مأموریت شرایط آبهای دریای فضانورد و آموندسن، تغییرات اقلیمی قطب جنوب و زیست محیط دریا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ان .اچ.کی ژاپن:  در شب کریسمس هزاران نفر از تظاهرکنندگان با تجمع در نقاط مختلف هنگ کنگ علیه دولت و پلیس دست به اعتراض زدند. تظاهر کنندگان همچنین سرود «هنگ کنگ سرافراز باد» را خواندند که از نظر عموم سرود جنبش اعتراضی تلقی می شود.

آناتولی ترکیه:  اتحادیه اروپا در واکنش به صدور حکم درباره قتل جمال خاشقجی اعلام کرد در راستای اصل شفافیت خواستار پیگرد قانونی همه افراد مسئول است. در این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا خواستار محاکمه همه افرادی است که در قتل خاشقجی در دوم اکتبر 2018 دخالت داشته اند. این امر نیاز به پیگرد کامل دارد و باید براساس اصل شفافیت، حاکمیت قانون و طی فرآیند لازم انجام شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *