أحدث المقالات

امیرعبداللهیان: صرفا منشأ حمله به سفارت ایران را هدف قرار دادیم

وزیر خارجه ایران گفت با وجودی که جمهوری اسلامی ایران قادر بود عملیات «وعده صادق» را در شعاع گسترده‌تری انجام دهد، اما صرفاً آن بخش از مواضع نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد که از آنجا حمله به سفارت ایران در دمشق صورت گرفته بود.

ببینید | لحظه وتوی آمریکا برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

در رای گیری پیش نویس قطعنامه عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل ۱۲ کشور روسیه، چین، فرانسه، مالت، اسلوونی، اکوادور، گویان، روسیه، ژاپن، موزامبیک، سیرالئون، و الجزایر رای مثبت دادند. دو کشور بریتانیا، سوئیس رای ممتنع دادند اما ایالات متحده آمریکا با رای مخالف این قطعنامه‌ را وتو کرد.

Loading

رسانه ها؛ رد ادعا‌ی دخالت ایران در حمله به آرامکو و…

۱۳۹۸/۰۹/۲۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تایید عدم دخالت ایران در حمله به آرامکو از سوی سازمان ملل، ادامه جنگ لفظی ترامپ و دموکراتها، هشدار ترامپ به روسیه درباره دخالت در انتخابات آمریکا، مذاکرات جامع پامپئو و لاوروف در واشنگتن، توقف آموزش دانشجویان نظامی عربستان در آمریکا، تهدید ترکیه به اخراج نظامیان آمریکایی از پایگاه «اینجرلیک»، تلاش شورای همکاری خلیج فارس برای ایجاد «شهروندی واحد» تا سال 2025، رابطه با چین زیر ذره‌بین پارلمان کانادا ، مخالفت چین با انتقاد بی اساس برخی کشورهااز وضعیت حقوق بشر این کشور، ادامه مشارکت هند در آرسپ با حفظ اولویت منافع خود، هشدار فرانسه درخصوص  موجودیت برجام، گفتگوی وزیران دفاع ترکیه و روسیه، برگزاری انتخابات پارلمانی در اسرائیل برای بار سوم و طرح پنتاگون برای افزایش تعداد نظامیان آمریکایی در اروپا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز: سازمان ملل می‌گوید در حال حاضر در مرحله‌ای نیست که بتواند دست داشتن ایران در حمله به تأسیسات آرامکو، شرکت نفتی عربستان سعودی در روز ۲۳ شهریور گذشته را تأیید کند. این موضوع روز سه‌شنبه، ۱۹ آذر در قالب گزارش شش ماهه آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد به شورای امنیت اعلام شد. در این گزارش آمده است: «دبیرخانه سازمان ملل متحد توانسته است قطعات باقی مانده از سلاح‌های استفاده شده در حمله به تأسیسات نفتی عفیف در ماه مه، حملات به فرودگاه بین‌المللی ابها در ژوئن و اوت و حمله دیگر به تأسیسات نفتی شرکت آرامکو در خریص و بقیق در سپتامبر ۲۰۱۹ را بررسی کند.»

خبرگزاری صداو سیما: رئیس جمهور آمریکا در ادامه جنگ لفظی با دموکراتها به ویژه هیلاری کلینتون بار دیگر اف بی آی را به جاسوسی متهم کرد. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در جمع مردم پنسیلوانیا با انتقاد از اقدام کنگره برای پیگیری استیضاح گفت: اف بی آی در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما از کمپین تبلیغاتی من جاسوسی کرده است.

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور آمریکا در دیدار با وزیر خارجه روسیه نسبت به دخالت مسکو در انتخابات ایالات متحده هشدار داده است.کاخ سفید اعلام کرد: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه در دیدار با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، درباره دخالت مسکو در انتخابات آمریکا هشدار داده است.ترامپ همچنین از روسیه خواسته است تا منازعات با اوکراین را حل و فصل کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزیر خارجه آمریکا مذاکرات جامعی با سرگئی لاوروف همتای روسیه‌ای خود از جمله بر سر مسائلی همچون توافق‌های کنترل تسلیحات، اوکراین، سوریه و ونزوئلا داشت. لاوروف و پامپئو، وزیران خارجه روسیه و آمریکا بر همکاری دو طرف در حوزه مبارزه با تروریسم و مبارزه با مواد مخدر که به رغم تنش‌های دو طرفه ادامه پیدا کرده، تاکید و اظهار امیدواری کردند که اهداف مشترک آنها در قبال کره شمالی و ایران تحقق یابد.

خبرگزاری ایرنا: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد روند آموزش نظامی به تمام دانشجویان نظامی عربستان سعودی در آمریکا را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده است. این تصمیم پنتاگون به دنبال تیراندازی مرگبار روز جمعه گذشته یک دانشجوی نظامی تبعه عربستان در پایگاهی نظامی در ایالت فلوریدا اتخاذ شده است.در این تیراندازی سه تبعه آمریکا کشته و تعدادی نیز مجروح شدند.

خبرگزاری فارس: «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز (چهارشنبه)‌ تهدید کرد اگر واشنگتن بخواهد تحریم‌های جدیدی بر آنکارا وضع کند، خواستار خروج نظامیان آمریکایی از پایگاه هوایی «اینجرلیک» می‌شوند. چاووش‌اوغلو با بیان اینکه کنگره آمریکا نمی‌تواند هیچ دستاوردی از تحریم ترکیه به بهانه خرید سامانه پدافند موشکی «اس-400» داشته باشد، گفت: «اگر آمریکایی‌ها ما را تحریم کنند، ترکیه نیز خواستار خروج نظامیان آمریکایی از پایگاه اینجرلیک می‌شود».

الکوثرفارسی: بیانیه پایانی چهلمین نشست شورای همکاری خلیج فارس خواستار تلاش اعضا برای افزایش همکاری‌های اقتصادی، نظامی، امنیتی و فنی و ایجاد «اتحاد اقتصادی» تا سال 2025 شد.چهلمین نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس روز سه‌شنبه در ریاض یایتخت عربستان سعودی برگزار شد و پس از سخنرانی سلمان بن عبدالعزیز ، «عبداللطیف الزیانی» دبیرکل این شورا به قرائت بیانیه پایانی پرداخت. در بیانیه پایانی این نشست، اعضای حاضر بار دیگر بر لزوم وحدت و دوری از اختلاف میان خود تأکید کردند.

خبرگزاری مهر: قوه مقننه کانادا برای اثبات کوتاهی نخست‌وزیر در برخورد قاطعانه با دولت چین، رای به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب داد. گفتنی است در جریان انتخابات اکتبر، لیبرال‌های وابسته به ترودو اکثریت پارلمانی را از دست دادند و اکنون وی باید برای اداره دولت به حزب اپوزیسیون اتکا کند.روابط اتاوا-پکن از یک سال پیش به دلیل بازداشت «منگ وانژو» مدیر ارشد هوآوی به اتهام دور زدن تحریم‌های ایران و در مقابل، بازداشت ۲ شهروند کانادایی از سوی دولت پکن، به سردی گرائیده است.

رادیو چین:  هوا چون یینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری با اشاره به انتقاد معدودی از کشورها از وضعیت حقوق بشر چین اعلام کرد: کشورهای ذی ربط با نادیده گرفتن واقعیات، به طور بی اساس وضعیت حقوق بشر چین را مورد انتقاد قرار داده اند، پکن قاطعانه با آن مخالفت می کند. وی افزود: «دولت و مردم چین اهمیت زیادی به توسعه حقوق بشر می دهند و ضمن پایبندی بر مفهوم انسان محور و تلفیق اصل جهانی بودن حقوق بشر و واقعیت خود، حق بقا و توسعه را به عنوان نخستین حقوق اساسی بشر در نظر گرفته و مسیر توسعه حقوق بشر هماهنگ با وضعیت و ویژگی خود یافته است.

ان .اچ.کی ژاپن: وزیر بازرگانی و صنایع هند می گوید که این کشور به مشارکت خود در توافق تجاری منطقه ای ادامه خواهد داد اما قراردادی که به نفعش نباشد را امضا نخواهد کرد. پیوش گویال درباره موضع دولت هند در قبال پیمان تجارت آزاد «مشارکت جامع اقتصادی منطقه ای» (RCEP) در پارلمان صحبت کرد. گویال گفت که هند این توافقنامه را امضا نکرد زیرا دولت به این نتیجه رسیده بود که پیوستن به این توافق به نفع کشور نیست اما نباید درها را به روی آرسپ ببندد .

اسپوتنیک روسیه:  وزیر خارجه فرانسه معتقد است که بقای برجام با خطر جدی روبرو است. لو دریان، وزیر خارجه فرانسه، در دیداری با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ” اروپا به مقام‌های ایرانی هشدار داده است که در صورت برداشته شدن گام تازه‌ای در جهت کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران در ژانویه، این توافق از اصل در معرض نابودی قرار می‌گیرد.

تی .آر.تی ترکیه: خلوصی آکار وزیر دفاع ملی ترکیه با سرگی شویگو وزیر دفاع فدراسیون روسیه، گفتگویی تلفنی انجام داد. در این دیدار وضعیت اخیر در منطقه عملیات چشمه صلح درراستای توافقنامه سوچی مورد بررسی قرار گرفت.دو وزیر در خصوص مسائل دفاعی و امنیتی موجود در ادلب و دیگر مناطق سوریه نیز تبادل نظر نمودند.

دویچه وله :  در اسرائیل برای بار سوم در یک سال انتخابات پارلمانی برگزار می‌شود. اتحاد احزاب میانه اسرائیل ملقب به “آبی و سفید” اعلام کرد که با احزاب دیگر برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودرس به توافق رسیده است. اکنون باید پارلمان تاریخ انتخابات را تعیین کند.

  پارس تودی :  پنتاگون با اعزام 20 هزار نیروی نظامی به اروپا، بیشترین تعداد نظامیان آمریکایی، در 25 سال گذشته را در این قاره مستقر خواهد کرد. مقامات ارتش آمریکا در حالی از اعزام هزاران نظامی برای مشارکت در تمرینات مشترک نظامی در کشور‌های اروپایی خبر می‌دهند که روابط خصمانه با روسیه روبه افزایش است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *