جدیدترین مطالب

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

محمد علی مهتدی در یادداشتی می نویسد: اکنون قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در اوج است و نه فقط حریم ایران بلکه خاک سوریه و هر جا که مستشاران نظامی ایران حضور داشته باشند را پوشش می دهد.

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.
Loading

أحدث المقالات

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

Loading

آشنایی با شورای روابط خارجی هند

۱۳۹۳/۱۱/۱۴ | اندیشکده های جهان

شورا آنلاین: شورای روابط خارجی هند که 47 عضو ثابت دارد، در سال 1943 به عنوان یک اندیشکده شکل گرفت. طبق قانون مصوب پارلمان هند در سال 2001، این شورا موسسه‌ای دارای اهمیت ملی اعلام شده است. این شورا خود را وقف پژوهش درباره روابط بین‌الملل کرده است.

بر اساس قانون به‌روز شده مصوب در سال 2001، این شورا دارای اهداف مختلفی است که عبارتند از:

  1. ارتقای روابط هند با کشورهای دیگر از طریق مطالعه، تحقیق، بحث و گفتگو، سخنرانی، تبادل ایده‌ها و اطلاعات با سازمان‌های مختلف داخل و درون هند و فعالیت در حوزه‌های مشابه
  2. فعالیت به عنوان مرکز اطلاعات و دانش شفاف و روزآمد در خصوص روابط جهانی
  3. انتشار کتاب، هفته نامه، ماه‌نامه و سالنامه، مجله، نشریه، مقاله، جزوه و ادبیات پژوهشی مختلف در حوزه‌های مرتبط با بندهای (1) و (2)
  4. برقراری تماس با سازمان‌های مشابه و موازی
  5. برگزاری کنفرانس و سمینار به منظور مطالعه و بحث و گفتگو در خصوص سیاست هند در امور بین‌المللی
  6. انجام فعالیت‌های دیگر در جهت ترویج ایده‌ها و عقاید و دستیابی به اهداف مذکور در بندهای بالا.

مدیرکل:

از ژانویه سال 2012 آقای «راجیو کومار بهاتیا» به سمت مدیرکلی این مجموعه برگزیده شده است. وی در طول دوران خدمت خود سفیر هند در 4 کشور کنیا، میانمار، مکزیک و آفریقای جنوبی بوده است. وی علاوه بر مدیرکل شورای روابط خارجی هند، عضو هیئت علمی دانشگاه جواهر لعل نهرو، نیز می باشد.

پیام مدیر کل:

شورای روابط خارجی از ابتدای فعالیت خود یعنی 71 سال پیش، فراز و نشیب‌های بسیار زیادی را تجربه کرده است، اما به آرمان‌های بنیان‌گذاران و پیشینیان خودوفادارمانده است. این شورا فعالیت‌های مختلفی را در موضوعات متفاوت و با هدف تأمین خواسته‌های خود انجام می‌دهد. دو هدف مهم این شورا که برجسته‌تر از بقیه اهداف می باشد عبارتند از:

  1. ترویج مطالعات هندشناسی و ارتباط با بقیه کشورهای جهان به منظور توسعه نظرات و دیدگاه‌ها در خصوص موضوعات روز بین‌الملل.
  2. گسترش ارتباطات بین‌المللی هند با دیگر کشورهای دنیا از طریق مطالعه، تحقیق، بحث و گفتگو، سخنرانی، تبادل دیدگاه‌ها و اطلاعات با دیگر سازمان‌ها.

این شورا طرح‌های ویژه‌ای به منظور گسترش تلاش‌های مطالعاتی و تحقیقاتی و انتشار آنها از طریق وب‌سایت خود آغاز کرده است. تلاش ما بر آن است تا نتایج همایش‌ها، سمینارها، جلسات بحث و گفتگو و تبادل نظر ثبت و ضبط گردیده و به عنوان مرجع و منبع مناسبی در اختیار صاحبنظران، کارشناسان و علاقمندان قرار گیرد.

تلاش ما بر این است که مجموعه سخنرانی‌های این مرکز که توسط صاحبنظران و کارشناسان خبره روابط بین‌الملل اظهار و ارائه می‌گردند به بهترین وجه در اختیار مخاطبان و علاقمندان قرار گیرد.

این شورا همچنین گفتگوها و روابط خود راباشبکه بزرگی ازمؤسسات همکار در خارج از کشور افزایش داده است. این شورا یکی از برنامه‌های خود را نیز تقویت همکاری‌ها با آمریکای لاتین و حوزه کارائیب قرار داده است. علاوه بر این روابط خود را با تمامی نهادهای مرتبط با این شورا در کشور هند ادامه خواهد داد.

هند با وجود چالش‌ها و مشکلات داخلی می‌تواند نقش مهمی در مسائل و تحولات بین‌المللی ایفا نماید. شورای روابط خارجی هند در خط مقدم این فعالیت بین‌المللی قرار دارد و با علم و شناخت کافی از گذشته و بهره برداری از میراث غنی خود آماده همکاری با شرکا و سایر کشورهای سراسر جهان می‌باشد. مأموریت این شورا کمک به دنیا برای شناخت هرچه بهتر و بیشتر سیاست خارجی هند و همچنین کمک به این کشور برای درک تبادلات و همکاری‌های بین‌المللی می‌باشد.

تفاهم نامه:

این شورا با 36 کشور جهان از جمله ایران دارای تفاهم‌نامه است. تفاهم‌نامه این شورا در ایران با «دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه» در 11 دسامبر سال 2012 و با امضای آقای مصطفی دولتیار (مدیرکل) منعقد شده است.

دیگر کشورها عبارتند از: افغانستان، آرژانتین، استرالیا، چین (3 تفاهم‌نامه)، جمهوری دومینیکن، کلمبیا، اتیوپی، مصر، فرانسه، اندذونزی، ایتالیا، قزاقستان، مکزیک، موزامبیک،میانمار، نیجریه، نیوزلند، نپال، نیجر، پرتغال، لهستان، پرو، روسیه، سنگال، اسپانیا، سریلانکا، تاجیکستان، تانزانیا، تایلند، ترکیه (2 تفاهم‌نامه)، یمن و زیمبابوه.

بودجه:

جدول زیر، نگاهی به بودجه این شورا دارد:

2012-13 2013-14
Rs. 881.0 Lakhs Rs. 1081.0 Lakhs
1128000 یورو 1135000     یورو
 

رؤسای شورا از ابتدا تاکنون

1 Sir TejBahadurSapru 1943 تا 1947
2 Dr. H.N. Kunjru 1948 تا 1975
3 SardarSwaran Singh 1976 تا 1981
4 Shri Bali Ram Bhagat 1982 تا 1985
5 Sri Harcharan Singh Josh 1986 تا 2000
6 ShriJaswant Singh 2000 تا 2001
7 ShriKrishan Kant 2001 تا 2002
8 Shri B. S. Shekhawat 2002 تا 2007
9 Shri M. H. Ansari 2007 تا کنون

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *