جدیدترین مطالب

اسرائیل، متوهمی که بازنده است

اسرائیل، متوهمی که بازنده است

جنگ اسرائیل در غزه، بیش از ۳۳ هزار نفر را کشت که بیشترشان زنان و کودکان بودند. اسرائیل می گوید که دو هدف اصلی اش آزادی ۱۳۰ گروگان باقیمانده و انهدام گروه پیکارجوی حماس است، هدفی که منتقدان می گویند بیش از حد جاه طلبانه است و ناممکن.

پیام های جام جهانی قطر

پیام های جام جهانی قطر

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: میزبانی جام جهانی توسط قطر یک پیام مهم دیگر دارد؛ اینکه این منطقه می تواند به عنوان دانشگاهی برای همه کشورهایی که به فوتبال علاقه دارند و می توانند همه آنها را بپذیرند، باشد.
Loading

أحدث المقالات

ارمنستان و جمهوری آذربایجان مرز مشترک میان خود را تعیین می‌کنند

ارمنستان و آذربایجان روز سه شنبه اعلام کردند که به عنوان بخشی از تلاش‌های عادی‌سازی روابط، شروع به مشخص کردن مرز مشترک خود کرده‌اند. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان ماه گذشته با درخواست باکو برای بازگرداندن چهار روستای مرزی که در زمان اتحاد جماهیر شوروی بخشی از آذربایجان بود، موافقت کرده بود.

افزایش ۷۵ میلیارد پوندی بودجه دفاعی انگلیس

لندن – ایرنا – نخست وزیر انگلیس به بهانه افزایش تهدیدهای بین‌المللی و ادعای تبدیل شدن جهان به مکانی خطرناک‌تر از پایان جنگ سرد، اعلام کرد که ۷۵ میلیارد پوند به بودجه دفاعی این کشور اضافه خواهد کرد.

دیپلمات‌های روسیه و عمان درباره بحران خاورمیانه گفت‌وگو کردند

تهران-ایرنا- وزارت خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر امور خارجه و نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و «حمود بن سالم آل تویه» سفیر عمان در مسکو، در نشستی درباره آنچه در منطقه جنگ رژیم اسرائیل و محدوده دریای سرخ می‌گذرد، گفت‌وگو کردند.

قطر: دفتر حماس در دوحه می‌ماند

سخنگوی وزارت خارجه قطر اعلام کرد دفتر جنبش حماس تا زمانی که حضورش برای تلاش‌های میانجیگری کشورهای حوزه خلیج فارس میان فلسطین و رژیم صهیونیستی «مفید و…

Loading

تلاش اروپا برای فرار از تعهدات برجامی

۱۳۹۸/۰۹/۰۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد دانشگاه موضع فرانسه در قبال برجام و اغتشاشات در ایران را کاملا سیاسی و مغرضانه دانست و تاکید کرد هشدار وزیر خارجه فرانسه درباره به جریان انداختن مکانیسم ماشه و بازگشت به تحریم‌های بین المللی نوعی فرار از انجام تعهدات است.

دکتر محمود دهقان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به ادعای ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه مبنی بر اینکه برخورد ایران با نا آرامی‌ها مانع از حل و فصل مشکلات مرتبط با برجام است، اظهار داشت: در شرایط فعلی با توجه به وضعیتی که بریتانیا در رابطه با برگزیت با آن مواجه است، فرانسه احساس می‌کند که به عنوان تنها کشور دارای حق وتو در اتحادیه اروپا، باید از این امتیاز، برای ایفای نوعی نقش لیدری استفاده کند.

وی افزود: پاریس جز این مزیت، برگ برنده دیگری در اختیار ندارد تا در اتحادیه اروپا عرض اندام کند؛ برای نمونه اگر فرانسه بخواهد با توجه به امکانات داخلی در عرصه اقتصادی قدرت‌نمایی کند، آلمان به مراتب وضعیت اقتصاد، تمرکز سیاسی و سازماندهی بهتری نسبت به فرانسه دارد. بانک مرکزی اروپا در اختیار آلمان، به عنوان قدرت اول اروپا، است. بنابراین از آنجا که فرانسه نمی‌تواند قدرت اول اقتصادی اروپا باشد، در حال استفاده از قدرت سیاسی‌اش، یعنی همان حق وتو است و موضعی که در قبال برجام و اغتشاشات در ایران گرفته، کاملا سیاسی و مغرضانه است.

این استاد دانشگاه در تحلیل کنش‌های اروپا که به جای عمل به برجام به تهدید رو آورده است، با تاکید بر اینکه اروپا نخواسته یا نتوانسته به تعهداتش در قبال برجام عمل کند، گفت: از ابتدا هم این موضوع مشخص بود. به این دلیل که اروپا یک مجموعه یکپارچه و کشور واحد نیست؛ بلکه 27 عضو با 27 نظر متفاوت است که گرایش‌های آمریکایی و بریتانیایی در آنها فوق العاده قوی است.

وی افزود: ضمنا علاوه بر درگیری‌های داخلی خودشان، قدرت‌هایی خارج از اروپا هم در سیاست‌های آن‌ها تاثیرگذار هستند. به نظر من، شاید از همان ابتدا بیش از اندازه به آن یازده تعهدی که اتحادیه اروپا می‌داد، دل خوش کردیم.

دهقان درباره اظهارات فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مبنی بر اینکه «اعتراضات در ایران به دلیل مشکلات اقتصادی بر مردم این کشور بوده» و در عین حال عدم تعهد اروپا به اجرای برجام و لغو تحریم‌ها خاطرنشان کرد: باید در نظر داشت که خانم موگرینی یک هماهنگ کننده است و حتی وزیر خارجه اتحادیه اروپا هم نیست! برای اینکه دولتی نیست که وزیر خارجه داشته باشد و چندان هم نمی‌شود بر روی حرف‌های خانم موگرینی حساب کرد، زیرا تصمیم گیری با اعضای اتحادیه است.

وی اضافه کرد: فرانسه برای آنکه تعهدات خود را انجام ندهد، بهانه می‌آورد و یک بار مسئله تعهدات خارج از برجامی را مطرح می‌کند؛ مانند توان موشکی و یا موقعیت ایران در منطقه و حالا هم مسئله ناآرامی‌های داخلی را پیش می‌کشد که قابل پذیرش نیست.

دهقان درخصوص پیامدهای فرافکنی اروپا در قبال برجام و تاثیر آن بر روابط ایران و این اتحادیه تصریح کرد: اتحادیه اروپا می‌خواست برجام را حفظ کند، لیکن به دنبال این بودند که هم تعهدی نداده باشند و هم ایران به تعهداتش عمل کند؛ هم ایران از دسترسی به حقوق هسته ای دور بماند و هم اینکه اروپا به لحاظ مسائل امنیتی و هجوم مهاجرین با مشکل مواجه نشود.

وی اضافه کرد: آنها منافعی نمی‌بینند که بخواهد تا انتهای کار به قیمت دفاع از ما و تقابل با آمریکا از برجام حمایت کنند. آنها همکاری با آمریکا را در ابعاد تجاری، نظامی و امنیتی طولانی مدت‌تر از همکاری با ایران می‌دانند. منافع اقتصادی و سیاسی آن را هم بیشتر ارزیابی می‌کنند. اگر حجم مبادلات اروپا با آمریکا را با حجم مبادلات کل اروپا با ایران بخواهیم در نظر بگیریم اصلا قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: وزیر خارجه آمریکا خیلی تلاش می‌کند که برجام قبل از 2019 و قبل از 2020 مرتفع نشودکه محدودیت فروش سلاح‌های ایرانی به خارج و خرید سلاح توسط ایران لغو و ایران نتواند از منافعی که در برجام پیش بینی شده بهره مند گردد. به نظر من ما باید فشار سیاسی بیاوریم، اما آنچنان حرکت نکنیم که منجر به نقض برجام شود، زیرا در آن صورت قطعنامه های قبل بر می‌گردد و ما در آن متضرر خواهیم شد؛ چرا که در حال حاضر از منافع آن استفاده می‌کنیم. درست است که این استفاده صد درصدی نبوده، اما بسیاری از مسائل از جمله اینکه ایران به عنوان تهدید امنیت بین‌المللی مطرح شده بود، نباید دوباره برگردد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *