جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود + فیلم

نیویورک – ایرنا – حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با «تور ونسلند» هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه گفت: (بنیامین) نتانیاهو (نخست وزیر اسرائیل) از کنترل خارج شده است و باید مهار شود.

امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاشها در غزه شده است + فیلم

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجاه ایران در دیدار با رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.

Loading

آشنایی با مرکز تحقیقات سیاسی هند

۱۳۹۳/۱۱/۱۹ | اندیشکده های جهان

شورا آنلاین: نخستین اتاق فکر هند که از سال 1973 در حوزه بحث‌های سیاسی فعال است، «مرکز تحقیقات سیاسی هند» (Centre for Policy Research) نام دارد.

مرکز تحقیقات سیاسی هند، مؤسسه‌ای غیردولتی برای انجام پژوهش‌های مختلف در خصوص ساختارها و فرآیندهای سبک زندگی در هند است.

محققان و کارشناسان آکادمیک این مرکز دیدگاه‌های خود را درباره بسیاری از زمینه‌ها و موضوعات و مسائل مختلف سیاسی بیان می‌کنند. اعضای هیئت علمی این مرکز با بیش از 50 دانشمند و کارشناس دانشگاهی و همچنین همکاران خود در سراسر دنیا همکاری می‌کنند.

هدف از این همکاری نیز بحث، گفتگو و بررسی درباره آینده هند است. این مرکز نماد یک انجمن فعال است که به بالاترین استانداردهای تعالی در تحقیقات سیاست عمومی متعهد است. این مؤسسه به مثابه یک دانشگاه فعال از طریق منابعی که در دسترس همه اعضای هیئت علمی است، به تولید علم می‌پردازد.

این منابع شامل کتابخانه کاملا مجهز، سالن کنفرانس و فناوری‌های روز اطلاعاتی است. این مؤسسه همچنین امکان استفاده از منابع اینترنتی خارجی را نیز از طریق عضویت در این سایت‌ها برای مخاطبان خود فراهم کرده است.

حیطه فعالیت این مرکز شامل پنج موضوع کلی می‌شود که عبارتند از:

1.تجزیه و تحلیل سیاست‌های اقتصادی:

تمرکز این بخش سیاستگذاری بر روی موضوعاتی از قبیل تجارت، امور مالی، بهداشت، آموزش، خدمات اجتماعی، صنایع زیربنایی، کشاورزی، بازار کار و… است. تأکید مؤسسه بیشتر بر تجزیه و تحلیل سیاست‌های موجود بر اساس ابزارهای نظری و تجربی و بهترین‌های موجود است. فعالیت دیگر نیز تمرکز بر روی اقتصاد هند در سطوح مختلف و همچنین در زمینه‌های بین‌المللی است.

2.قوانین محیط زیست و کشورداری:

بحث و گفتگو و تبادل نظر در خصوص چگونگی ایجاد تعادل بین فشارهای محیطی و خارجی با رشد و توسعه سریع اقتصادی در دنیا از مهم‌ترین فعالیت‌های این بخش است. فعالیت این بخش تنها به تغییرات آب و هوایی، فراخوان رویکردهای خلاقانه به قوانین محیط زیست بین‌الملل محدود نمی‌شود، بلکه افزایش فزاینده مشکلات زیست محیطی جهان نیز علاوه بر فعالیت بالا مورد توجه این بخش قرار می‌گیرد.

3.روابط و امنیت بین‌الملل:

این بخش به بررسی هر دو حوزه سنتی و معاصر سیاست‌خارجی و امنیتی دولت هند می‌پردازد. کارشناسان این بخش با استفاده از ابزارهای مفهومی، تاریخی و مطالعه تطبیقی، به دنبال تجزیه و تحلیل سیاست‌های موجود و ارائه جایگزین‌های عملی در حوزه روابط و امنیت بین‌الملل هستند.

4.قانون، مقررات و حکومت:

کارشناسان این بخش به بررسی درک ملاحظات اصولی، تجربی و نظری مردم از دولت می‌پردازند. کارشناسان این بخش ادارات رسمی دولت و فرآیندهای حاکم بر آنها و همچنین روشی را که دولت در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی برمی‌گزیند، تجزیه و تحلیل می‌کنند.

5.شهری‌سازی:

کارشناسان این بخش به بررسی مسائل، چالش‌ها و مشکلات روند شهری‌سازی هند می‌پردازند. با هدف آغاز و تأثیرگذاری بر بحث‌های سیاسی در رابطه با مسائل شهری از قبیل حکمرانی، اقتصاد، شمول اجتماعی و بوم‌شناسی شهرهای هند مشغول به فعالیت است.

آخرین انتشارات این مرکز که در قالب کتاب به چاپ رسیده عبارتست از:

  1. اجرایی کردن چارچوبی خاص برای یکسان‌سازی رژیم تغییرات آب و هوایی: دیدگاه‌های حقوقی و فنی
  2. ابهام زدایی از فرآیند پاکسازی محیط زیست در هند
  3. مذاکرات آب و هوایی در ورشوی لهستان: ضرورت فهم متقابل و موانع رسیدن به توافقامه آب و هوایی در سال 2015
  4. سیاستگذاری: دیپلماسی اقتصادی هند در قرن 21

این موسسه به آدرسwww.cprindia.org و به زبان انگلیسی در دسترس است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *