جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

واکنش ایران به حملات اسرائیل علیه سوریه

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، حملات هوایی شب گذشته رژیم صهیونیستی به مناطقی از استان حلب سوریه که منجر به شهادت تعدادی از نیروهای نظامی و غیرنظامیان سوری شد را به شدت محکوم کرد.

پمپئو به ترامپ چراغ سبز نشان داد

مایک پمپئو وزیر امور خارجه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره احتمال معرفی‌ شدنش به‌عنوان معاون ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری گفت که قطعاً از این گزینه استقبال خواهد کرد.

Loading

رسانه ها؛ اعضای جدید ائتلاف آمریکایی در خلیج فارس و…

۱۳۹۸/۰۹/۰۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تصمیم قطر و کویت برای پیوستن به ائتلاف آمریکایی در خلیج فارس، ازسرگیری عملیات نظامی آمریکا در سوریه به بهانه مبارزه با داعش، تلاش آلمان برای برعهده گرفتن ماموریت‌های بیشتر در ناتو، هشدار لاوروف درباره امکان کارشکنی در فعالیت کمیته قانون اساسی سوریه، تیرگی روابط ترامپ و پمپئو، دیدار وزرای خارجه آمریکا و عمان، تاکید شورای امنیت بر اهمیت تشکیل دولت جدید در لبنان، رد شروط آمریکا برای تشکیل دولت جدید لبنان از سوی حزب الله ، خودداری آمریکا از فروش اف 35 به امارات، دیدار مقامات آمریکا با خلیفه حفتر ، ورود بلومبرگ به کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و واکنش ها، انتقاد کره جنوبی از رزمایش توپخانه ای کره شمالی در مرز دو کشور، دیدار رجب طیب اردوغان از مرکز فرماندهی مشترک نیروهای ترکیه-قطر، اعلام حمایت اتحادیه اروپا از مذاکرات سه گانه قبرس در برلین و  احضار سفیر آمریکا به وزارت امور خارجه چین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

اسپوتنیک روسیه: قطر و کویت به آمریکا اطلاع دادند که آنها قصد دارند در ائتلاف تامین امنیت ناوبری در خلیج فارس که توسط آمریکا تشکیل می شود، ملحق شوند. سایت خبرگزاری دیلی استار به نقل از نماینده پنتاگون این خبر را منتشر کرد.جان کانکلین رئیس ستاد ائتلاف بیان داشت: ” قطر و کویت به ما اطلاع دادند که آنها قصد دارند ملحق شوند و در اینجا فقط مسئله زمان باقی مانده است.”

خبرگزاری مهر:  آمریکا که بارها مدعی شده داعش را در سوریه شکست داده، مجددا شروع به انجام عملیات های نظامی در این کشور به بهانه مبارزه با تروریست های داعشی کرده است. روزنامه نیویورک‌تایمز گزارشی در مورد ازسرگیری عملیات ائتلاف به رهبری واشنگتن با همراهی شبه‌نظامیان کُرد، در شمال سوریه و علیه گروه داعش منتشر کرده‌ است.

خبرگزاری ایرنا:  با وجود انتقادها از کاستی‌های ارتش آلمان، دولت این کشور قصد دارد با مدرن سازی تجهیزات و تسلیحات نظامی و به کار گیری نیروهای جدید، ماموریت‌های نظامی بیشتری را در ناتو به عهده بگیرد. «آنه گرت کرامپ کارن باوئر» وزیر دفاع آلمان از آمادگی نظامیان این کشور برای بر عهده گرفتن ماموریت های خارجی بیشتر خبر داد.

خبرگزاری تسنیم:  وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: طرفداران سرنگونی دولت سوریه سعی دارند در کار کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو خلل ایجاد کنند تا بعد از شکست این کمیته بتوانند اقدامات مداخله‌جویانه خود در این کشور را توجیه کنند. “سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی در مسکو اعلام کرد که سرنگونی دولت قانونی در سوریه طرفداران چندان کمی ندارد که تلاش می‌کنند در کار کمیته قانون اساسی سوریه خلل ایجاد کنند.

خبرگزاری صداو سیما: گمانه زنی بر سر جدایی احتمالی پمپئو از وزارت امور خارجه و تیره شدن رابطه اش با ترامپ بحث روز محافل و دیدار‌ها در واشنگتن است. به نظر می‌رسد رابطه‌ رئیس جمهور آمریکا و مایک پمپئو وزیر امور خارجه این کشور‏ در سایه نشست‌های پرسش و پاسخ مجلس نمایندگان برای بررسی استیضاح دونالد ترامپ هر روز سردتر و تیره‌تر می‌شود.

خبرگزاری فارس:  وزیر خارجه آمریکا با اعلام خبر دیدار با همتای عمانی در واشنگتن گفت که به همکاری‌های دوجانبه در موضوع یمن ادامه می‌دهند.«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا بامداد سه‌شنبه از دیدار با «یوسف بن علوی» همتای عمانی خود خبر داد. وزیرخارجه آمریکا گفت : «ما به همکاری [با عمان] برای حمایت از یک راهکار سیاسی در یمن ادامه می‌دهیم».

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  شورای امنیت بر اهمیت تشکیل دولت جدید لبنان بدون هیچ‌گونه کندی تاکید کرد. شورای امنیت از تمام طرف‌های تاثیرگذار در لبنان خواست مذاکرات متعددی را شروع کنند و ماهیت مسالمت‌آمیز اعتراضات در این کشور را حفظ کنند. در بیانیه شورای امنیت بر نقش نیروهای مسلح لبنان و دیگر موسسات امنیتی در دفاع از حق مسالمت‌آمیز تظاهرات‌ تاکید شده است.

الکوثرفارسی: معاون دبیرکل حزب‌الله ضمن مخالفت با شروط آمریکا برای تشکیل دولت جدید لبنان گفت که دولت جدید باید «دولت نجاتی» باشد که دست به اقدامات اصلاحی و مبارزه با فساد را آغاز کند.  شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان روز دوشنبه میزبان هیأتی از حزب «اللقاء الوحدوی الاسلامی» به ریاست «عمر غندوز» بود. وی در این دیدار بر مخالف خود با شروط آمریکا برای تشکیل دولت لبنان تأکید کرد.

العالم:  رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند: امارات بار دیگر برای خرید جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا ابراز تمایل کرده است، اما بعید است، واشنگتن برای حفظ برتری هوایی حکومت تل‌آویو در خاورمیانه، این درخواست ابوظبی را بپذیرد. در گزارشی که شبکه ۲ رژیم صهیونیستی تهیه کرده است، مسؤولان وزارت دفاع آمریکا “پنتاگون” در گفت وگوهای داخلی‌شان با یکدیگر اعلام کرده‌اند، اجازه خرید این جنگنده‌ها را به امارات نخواهند داد.

یورونیوز:  وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که شماری از مقامات این کشور با خلیفه حفتر، فرمانده شرق لیبی دیدار کرده اند. این ملاقات در حالی انجام شده که واشنگتن در تلاش است تا خلیفه حفتر را مجاب کند تا به عملیات نظامی خود برای تصرف طرابلس، پایتخت لیبی خاتمه دهد. «ارتش ملی لیبی» به رهبری خلیفه حفتر از ماه آوریل (فروردین) عملیات خود را برای تصرف طرابلس آغاز کرده است.

رادیو چین: مایکل بلومبرگ، میلیاردر آمریکایی و شهردار سابق نیویورک  اعلام کرده است که برای کسب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ میلادی، در رقابت های درون حزبی دموکرات ها شرکت می کند. آقای بلومبرگ که در گذشته عضو حزب جمهوریخواه بوده و یک سیاستمدار میانه رو به حساب می آید با صدور بیانیه ای دونالد ترامپ را خطری جدی برای آمریکا و ارزش های ملی کشورش خواند و وعده داد که به رای دهندگان گزینه ای “عملگرایانه” ارائه کند.

دویچه وله:  نخستین واکنش‌ها به نامزدی بلومبرگ برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از طرف رقبای او در حزب دموکرات بود. سناتور برنی سندرز از بلومبرگ انتقاد کرد و گفت که میلیاردرها در انتخابات ۲۰۲۰ چندان دوام نخواهند یافت.

ان .اچ.کی ژاپن: کره جنوبی می گوید که رزمایش توپخانه ای کره شمالی در نزدیک مرز دریایی دو کشور ناقض توافقنامه نظامی دو کشور کره است.رسانه های دولتی کره شمالی گزارش دادند که کیم جونگ اون، رهبر این کشور، در هنگام دیدارش از جزیره چانرین واقع در دریای زرد نزدیک به مرز دو کشور دستور انجام این رزمایش را داده است. بنا به گزارش ها کیم برای بازرسی از نیروها به این جزیره رفته است.

آناتولی ترکیه: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد امنیت کشورمان و قطر را از هم جدا نمی‌دانیم. رئیس‌جمهور رجب طیب اردوغان پس از بازدید از مرکز فرماندهی مشترک نیروهای ترکیه-قطر در دوحه، پایتخت این کشور در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: امنیت ترکیه و قطر را از هم جدا نمی‌دانیم.

تی .آر.تی ترکیه: اتحادیه اروپا اعلام کرد خواهان نتیجه گیری موفقیت آمیز از مذاکرات سه گانه مصطفی آکینجی رئیس جمهور جمهوری ترک قبرس شمالی ، آنتونیو گوترس دبیر کل سازمان ملل متحد و نیکوس آناستاسیادز رهبر بخش یونانی نشین قبرس هستیم.مینا اندریوا سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا در مصاحبه مطبوعاتی روزانه خود اعلام کرد : از دیدار سه گانه که قرار است در شهر برلین آلمان برگزار شود، حمایت کرده و امیدواریم که روند وحدت ادامه یابد.

پارس تودی :  وزارت امور خارجه چین با احضار سفیر آمریکا، توقف دخالت‌های واشنگتن در امور داخلی چین را خواستار شد. وزارت خارجه چین اعلام کرد: دوشنبه شب به وقت محلی با احضار سفیر آمریکا به این وزارت خانه، مراتب اعتراض پکن درباره تصویب لایحه به اصطلاح حمایت از دموکراسی و حقوق بشر هنگ کنگ در سنای آمریکا را به دیپلمات آمریکایی ابلاغ کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *