جدیدترین مطالب

مسلمانان روهینگیا، قربانی سربازگیری اجباری

جوانان مسلمان روهینگیایی قربانی سربازگیری اجباری حکومت نظامیان میانمار هستند. جوانان مسلمان روهینگیایی قربانی طرح جدید سربازگیری اجباری ارتش حکومت نظامیان میانمار برای شرکت در جنگ داخلی شده اند.

“فراخوان یکپارچه” اتحادیه اروپایی از اسراییل برای خویشتنداری

"فراخوان یکپارچه" اتحادیه اروپایی از اسراییل برای خویشتنداری

اتحادیه اروپایی همچنین به تاکتیک وعده تحریم های شدیدتر علیه ایران متوسل شده است. انتظار می رود وزرای امور خارجه اتحادیه اروپایی، این روزها، درباره اعمال تحریم های بیشتر در همین هفته، اگر همه موافق باشند، گفت وگو کنند.موفق باشید!: غرب از سال ۱۹۷۹ در حال وضع تحریم علیه ایران است و تهران هم به دور زدن آنها خو گرفته تا فن آوری های نظامی اش را به پیش ببرد. تحریم ها بیشتر ارزشی نمادین دارند.
Loading

أحدث المقالات

وزیر اسرائیلی: برای خالی شدن زندان‌هایمان، باید اسرای فلسطینی را اعدام کنیم

بن گویر با انتشار یک پست در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) نوشت: «مجازات اعدام برای خرابکاران (اسرای فلسطینی) راه حل اصلی شلوغی زندانهاست. من خوشحالم؛ زیرا دولت با پیشنهادی که دادم، موافقت کرد».

وزیر اسرائیلی: برای خالی شدن زندان‌هایمان، باید اسرای فلسطینی را اعدام کنیم

بن گویر با انتشار یک پست در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) نوشت: «مجازات اعدام برای خرابکاران (اسرای فلسطینی) راه حل اصلی شلوغی زندانهاست. من خوشحالم؛ زیرا دولت با پیشنهادی که دادم، موافقت کرد».

بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم / این تحریم‌ها، رهبران و نهاد‌های مرتبط با سپاه، وزارت دفاع و برنامه موشکی و پهپادی ایران را هدف قرار می‌دهند / ما به امنیت پرسنل و شرکای خود در منطقه متعهد هستیم

رئیس‌جمهوری آمریکا طی بیانیه‌ای درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی در پی حمله تنبیهی این کشور علیه اسرائیل، گفت که آمریکا به همراه متحدان خود از اسرائیل دفاع کرد و حال ایران را در خصوص این مسأله پاسخگو می‌داند و در همین رابطه تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه این کشور اعمال می‌کند.

بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم / این تحریم‌ها، رهبران و نهاد‌های مرتبط با سپاه، وزارت دفاع و برنامه موشکی و پهپادی ایران را هدف قرار می‌دهند / ما به امنیت پرسنل و شرکای خود در منطقه متعهد هستیم

رئیس‌جمهوری آمریکا طی بیانیه‌ای درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی در پی حمله تنبیهی این کشور علیه اسرائیل، گفت که آمریکا به همراه متحدان خود از اسرائیل دفاع کرد و حال ایران را در خصوص این مسأله پاسخگو می‌داند و در همین رابطه تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه این کشور اعمال می‌کند.

Loading
رصد اندیشکده‌های خارجی

از حاکمیت سایبری تا احتمال بی‌اثر شدن سلاح دلار

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اعلام خبر کشته شدن ابوبکر البغدادی از سوی آمریکا، احتمال جرقه زدن بحران بعدی در آسیای جنوبی توسط هند، رویکرد روسیه در خاورمیانه، طرح احتمال در راه بودن بهار عربی دوم، پیشنهاد حضور نیروی امنیتی اروپایی در سوریه، حدود حاکمیت سایبری و احتمال رسیدن آمریکا به نتیجه معکوس با سوء استفاده از دلار به عنوان سلاح از برجسته‌ترین موضوعاتی است که در رصد این هفته اندیشکده‌های خارجی جلب‌توجه می‌کند.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقمندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

بنیاد کارنگی

گزارشات درباره خودداری آمریکا از کمک نظامی به لبنان : چه اتفاقی افتاد؟ بر اساس گزارش رویترز دو مقام دولتی آمریکا گفته‌اند که دولت ترامپ از کمک نظامی 105 میلیون دلاری به لبنان خودداری خواهد کرد. این گزارش دو روز بعد از استعفای سعد حریری، نخست وزیر لبنان منتشر شد.

آنچه با مرگ ابوبکر البغدادی اتفاق افتاد و نیفتاد؟: آیا مرگ ابوبکر البغدادی پیام آور پایان داعش است؟ در یک کلام: نه!

آیا هند آغازگر بحران بعدی آسیای جنوبی است؟: بحران بعدی میان هند و پاکستان ممکن است از تهاجم هند برای تسخیر قلمرو در کشمیر ناشی شود. اگر چنین شود، آیا احتمال تشدید بحران و رفتن به سمت جنگ بیشتر از چیزی خواهد بود که در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود یا خیر؟

روسیه، دولتی با نفوذ در خاورمیانه:  حضور دوباره روسیه به عنوان دولتی بانفوذ در خاورمیانه امری قابل توجه است زیرا روسیه بعد از جنگ سرد برای مدت یک ربع قرن در این منطقه غایب بود. اما غیبت روسیه و نه بازگشتش خلاف قاعده است.

آِیا بهار عربی دوم در راه است؟: تقریبا یک دهه بعد از وقوع بهار عربی، موج جدیدی از اعتراضات در خاورمیانه و شمال آفریقا به راه افتاده است. این بار چه تفاوتی وجود دارد و آیا معترضان به آنچه می‌خواهند می‌رسند؟

نقش قابلیت‌ها در رابطه دفاعی ترانس آتلانتیک: ترامپ و برگزیت همکاری دفاعی اروپا را به چالش کشیده‌اند. کمیسیون اروپایی برای رفع نواقص باید زمان و تلاش خود را به کارگیرد.

چرا آمریکای لاتین آماده انفجار بود؟: اعتراضاتی که در حال حاضر در بیشتر بخش‌های آمریکای لاتین به راه افتاده از جرقه‌های مختلفی نشات گرفته، اما همه آنها مخرج مشترک یکسانی دارند و آن فقر اقتصادی است.

رفع بحران سوریه بر عهده روسیه : خروج آمریکا از سوریه برای روسیه هم یک فرصت و هم یک چالش ایجاد می‌کند.

 

اندیشکده بروکینگز

آنچه آمریکا هرگز درباره داعش درک نمی‌کند: داعش به نمایشی‌ترین اقدامات بی‌رحمانه  و سادیسمی در طول دهه‌های گذشته دست زده است. اگر قرار باشد یک گروه افراطی سزاوار صفت شیطان باشد، این گروه لایقش خواهد بود. اما دقیقا همین انزجار ما که داعش به خوبی آن را به دست آورده است، صحبت در این باره را که این گروه چه بود، منظورش چه بود و احتمالا چه خواهد بود، دشوار می سازد.

معاملات ترامپ با اوکراین تا چه اندازه از هنجارهای ریاست جمهوری دور شده است؟: انتظار می‌رود الکساندر ویندمن، کارشناس ارشد مسائل اوکراین در شورای امنیت ملی آمریکا در تحقیقات مربوط به استیضاح دونالد ترامپ شهادت بدهد که وقتی ترامپ از رئیس جمهور اوکراین خواست درباره یکی از رقبای سیاسی ترامپ «تحقیق» کند، آشفته شده بود. ویندمن یکی از مقامات مرتبط با تماس تلفنی 25 ژوئیه است که باعث راه افتادن روند استیضاح شد.

بیروت 1958: اولین مداخله آمریکا در خاورمیانه: تفنگداران دریایی آمریکا در ژوئیه 1958 به سواحل بیروت حمله کردند و آماده بودند در بحبوحه تشدید بحران فرقه ای در این کشور مبارزه کنند. اما با افرادی که در ساحل آفتاب گرفته بودند و با فروشندگان شاورما روبرو شدند. باقی ماموریت آنها عمدتا در آرامش انجام شد اما مداخلات بعدی آمریکا در آینده چندان خوب پیش نرفت. بروس ریدل، عضو ارشد بروکینگز در کتاب جدیدی که انتشارات بروکینگز با عنوان «بیروت 1958: چگونگی شروع جنگ‌های آمریکا در خاورمیانه» منتشر کرد، اولین عملیات آمریکا در خاورمیانه و درس‌هایی را که این عملیات همچنان برای سیاستگذاران امروزی در بر دارد روایت می‌کند.

مبارزه با فساد در اوکراین: راهبرد آژانس توسعه بین الملل آمریکا: با توجه اخیر رسانه‌ای و سیاسی به فساد در اوکراین، توضیح درباره چگونگی کمک آمریکا به اوکراین در برخورد با فساد در این کشور اقدامی مفید خواهد بود.

وجود یک نیروی امنیتی اروپایی در سوریه ایده‌ای دلیرانه است: هفته گذشته آنگرت کرامپ کارن‌بائر پیشنهادی دلیرانه را برای کمک به محدود کردن بزرگ‌ترین فاجعه انسانی دوران ما مطرح کرد. وزیر دفاع آلمان خواستار یک نیروی امنیتی بین المللی در شمال شرق سوریه شد که نیروی نظامی آلمان در آن نقش قابل توجهی خواهد داشت. اما هایکو ماس، وزیر امور خارجه در دیدار با همتای ترک خود پیشنهاد او را غیر واقع‌گرایانه  خواند. این موضوع که بیرون از برلین با توجه کمی روبرو شد اغتشاش شرم‌آور سیاست خارجی غرب، اروپا و آلمان را به خوبی روشن می‌کند.

5 درسی که باید از مرگ البغدادی گرفت: موفقیت هزاران پدر دارد و وقتی موضوع به کشتن ابوبکر البغدادی مربوط می‌شود، خیلی زود است که دقیقا بدانیم چه کسانی چه اقداماتی را انجام داده اند. هر آژانس و متحدی می خواهد مدعی سهمی از اعتبار آن باشد. اگرچه جزئیات هنوز مشخص نیست اما آنچه که درخصوص حمله منجر به مرگ او و عواقبش می دانیم مجموعه ای از درس‌ها را درباره مبارزه آمریکا با تروریسم از 11 سپتامبر 2003، که آمریکا مبارزه با گروه‌هایی نظیر القاعده و داعش را در صدراولویت هایش قرار داد، تا کنون به ما نشان می‌دهد.

 

مرکز بگین سادات

آشفتگی ترکیه و چین بر سر سوریه و شین‌جیانگ: ترکیه انتظار دارد چین از حمله این کشور به سوریه علیه کردها حمایت کند و در عوض چین انتظار دارد که ترکیه چشم خود را به روی مجازات مسلمانان ترک در شین‌جیانگ ببندد. خودداری ترکیه از به رسمیت شناختن کامل حقوق کردها با سرکوب‌های بی رحمانه چین در استان واقع در شمال شرقی این کشور در هم گره خورده است. هر دو طرف اقداماتشان را به عنوان تلاش برای مبارزه با تروریسم توجیه می‌کنند.

 

اندیشکده چتم هاوس

اروپای مرکزی و شرقی و آفریقای سیاه: پتانسیل شراکت‌های سرمایه گذاری برای منافع متقابل: تجارت میان اروپای مرکزی و شرقی و آفریقای سیاه در یک و نیم دهه اخیر افزایشی قابل توجه داشته است.

رند

درک مداخله روسیه در سوریه:  مداخله نظامی روسیه در جنگ داخلی سوریه در سال 2015 آغاز شد. این تصمیم محصول یک مجموعه فوق العاده از شرایط سیاسی و نظامی بود. چه چیزی ممکن است باعث شود تا مسکو اقداماتی مشابه را در دیگر مناقشات فراتر از همسایگی نزدیک خود اتخاذ کند؟

 

شورای روابط خارجی آمریکا

چه میزان حاکمیت سایبری، حاکمیت سایبری بیش از اندازه محسوب می‌شود؟: چین ایده «حاکمیت سایبری» را مطرح کرده است. اگرچه آمریکا و متحدانش از مدت‌ها قبل با این مفهوم مخالف بوده‌اند اما این مفهوم برای برخی کشورها به عنوان راهی برای مدیریت تهدیدات سایبری و کشتارجمعی جذاب شده است. این تحولات باعث می‌شود این سوال را بپرسیم: چه میزان حاکمیت سایبری، حاکمیت سایبری بیش از اندازه محسوب می‌شود؟

بعد از البغدادی: شاید چیزی که به داعش ضربه می‌زند به القاعده کمک کند: ممکن است القاعده از مرگ رهبر داعش نفع ببرد و دستسرسی و نفوذش در سراسر جهان را دوباره به دست آورد. مرگ ابوبکر البغدادی، بنیانگذار و رهبر داعش ضربه‌ای جدی به این سازمان است و اما اکنون پرسش بزرگ این است که آیا مرگ او باعث تقویت القاعده خواهد شد و به چیزی که زمانی ترسناک ترین گروه تروریستی جهان بود جان دوباره می‌بخشد؟

 

شورای روابط خارجی اروپا

تجارت: سیاست آلمان در قبال چین: آلمان در تدوین سیاستی که بتواند به شکلی موثر توازن میان فرصت‌ها و ریسک‌ها را ارزیابی مجدد کند شکست خورده است؛ گرچه دیگر شکایتی درباره نفوذ چین مطرح نمی‌شود. در سال‌های اخیر تمرکز سیاست اقتصادی و خارجی آلمان از آمریکا به سمت چین تغییر کرده است. اگرچه آلمان هفت دهه آرامش در اروپای غربی را مدیون نظم بین‌المللی لیبرال است که آمریکا پشتیبان آن بوده اما رفاه کنونی‌ این کشور تا حد زیادی از چین نشات می گیرد. تقاضا برای صادرات چین که ناشی از رشد سریع چین است به آلمان کمک کرد تا از بحران مالی جهانی نجات یابد و دوباره مدعی سلطه  اقتصادی در منطقه یورو شود.

 

اندیشکده بلفر

استفاده از دلار به عنوان سلاح می تواند نتیجه معکوس بدهد: استفاده از دلار به عنوان سلاح در کل به بهره‌برداری دولت آمریکا از نقش دلار به عنوان ارز اول بین‌المللی برای بسط عرصه قانون و سیاست آمریکا به خارج  از مرزهای این کشور اشاره دارد. بارزترین نمونه آن اجرای تحریم ‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران است.

 

امریکن اینترپرایز

البغدادی مرد اما به پیروزی در این جنگ دائمی نزدیک‌تر نشدیم: دونالد ترامپ تایید کرد که ابوبکر البغدادی رهبر داعش بعد از حمله نیروهای ویژه آمریکایی به مخفیگاهش در ادلب در شمال شرق سوریه کشته شده است. مرگ این رهبر تروریستی در میان داعش، القاعده و دیگرانی که به دیدگاهی باور دارند که بغدادی تلاش کرد آن را محقق کند، طنین انداز شد. ترامپ در آمریکا از مرگ بغدادی برای توجیه بیشتر خروج آمریکا از «جنگ‌های بی‌پایان»، آوردن سربازان به خانه و کاهش برنامه‌های کمک خارجی استفاده خواهد کرد. اما تعقیب تروریست‌ها با تمرکز بر جایی که در آن فعالیت می‌کنند بهایی دارد که کمتر درباره‌اش بحث می شود: شکست در جنگ.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *