جدیدترین مطالب

اسرائیل، متوهمی که بازنده است

اسرائیل، متوهمی که بازنده است

جنگ اسرائیل در غزه، بیش از ۳۳ هزار نفر را کشت که بیشترشان زنان و کودکان بودند. اسرائیل می گوید که دو هدف اصلی اش آزادی ۱۳۰ گروگان باقیمانده و انهدام گروه پیکارجوی حماس است، هدفی که منتقدان می گویند بیش از حد جاه طلبانه است و ناممکن.

پیام های جام جهانی قطر

پیام های جام جهانی قطر

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: میزبانی جام جهانی توسط قطر یک پیام مهم دیگر دارد؛ اینکه این منطقه می تواند به عنوان دانشگاهی برای همه کشورهایی که به فوتبال علاقه دارند و می توانند همه آنها را بپذیرند، باشد.
Loading

أحدث المقالات

فراگیری اعتراضات ضد جنگ غزه در دانشگاه‌های آمریکا؛ ده‌ها نفر بازداشت شدند

اعتراضات علیه جنگ غزه از دانشگاه کلمبیا به سایر دانشگاه‌های معتبر آمریکا گسترش یافته است. در مقابل پلیس برای متفرق کردن اعتراض دانشجویان با یورش به چادرهای معترضان، شماری زیادی را بازداشت کرده است. کاخ سفید سلسله حوادثی که ادعا شده «یهودی‌ستیزانه» است را محکوم کرده است. معترضان با رد یهودی‌ستیزی می‌گویند انتقاد و اعتراض آنها متوجه دولت اسرائیل و حامیان آن است.

مراسم جوایز انجمن قلم آمریکا به دلیل تنش بر سر جنگ غزه لغو شد

انجمن قلم آمریکا (PEN America) مراسم اهدای جوایز معتبر سال ۲۰۲۴ خود را پس از آن‌که نزدیک به نیمی از نویسندگان نامزد دریافت جایزه، در اعتراض به موضع این سازمان در مورد جنگ غزه، آثار خود را پس گرفتند، لغو کرد. این انجمن که به آزادی بیان اختصاص یافته است، روز دوشنبه لغو مراسم اهدای جوایز ۲۹ آوریل در شهر نیویورک را اعلام کرد.

چرا سریال رمضانی حشاشین، جهان عرب را درنوردید؟

در چهار دگرگونی سیاسی مصر در پانزده سال اخیر، هیچ یک از منتخبین سیاسی، آرای اکثریت را به همراه نداشته‌اند. در این بی‌ثباتی سیاسی و ناامیدی از منجی‌های حکمرانی، تماشای مردی که مقتدرانه تصمیم می‌گیرد، مخالفان را با هوشمندی شکست می‌دهد و با سپاهی نه چندان پرتعداد، هویتی شکست‌ناپذیر و البته کاریزماتیک برای خود می‌سازد؛ شاید سیمای همان اسطوره‌ای باشد که ملت مصر این روزها آن را کم دارند و از تماشای آن در دل تاریخ لذت می‌برند.

تشدید فضای امنیتی دانشگاه‌های آمریکا و سرکوب دانشجویان توسط پلیس

 نیویورک – ایرنا- با ادامه مخالفت ها با جنگ رژیم اسرائیل در غزه در دانشگاه های آمریکا، پلیس آمریکا  ده‌ها دانشجو را در تظاهرات حامی فلسطین در دانشگاه ییل در کنتیکت و دانشگاه نیویورک دستگیر کرده است.

Loading
رصد انديشکده های خارجی

از عجز اروپا در سوریه تا تلاش روسیه برای تاثیرگذاری در آفریقا

۱۳۹۸/۰۸/۰۷ | اندیشکده های جهان

شوراي راهبردي آنلاين – رصد: اهداف توسعه پایدار، برگزیت، بررسی راهبردهای کاهش فقر در آفریقا، بررسی نقش تسلیحات هسته‌ای در جلوگیری از تهدید روسیه علیه دولت‌های حوزه بالتیک، بحران هسته‌ای کره شمالی، چرایی اجتناب‌ناپذیری جنگ‌های تجاری، آوارگی پناهندگان در پی حمله ترکیه به سوریه و عجز اروپا در سوریه از برجسته‌ترین موضوعاتی است که در رصد این هفته اندیشکده‌های خارجی جلب‌توجه می‌کند.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقمندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

بروکینگز

افراد، اماکن و مشکلات: زمان مشخص شدن اهداف توسعه پایدار: در میان اهداف برنامه توسعه پایدار که در سال 2015  ترسیم شد، تعهدی با این مضمون وجود دارد که «هیچکس پشت سر رها نخواهد شد». این تعهدی جاه‌طلبانه است که در میان آژانس‌های سازمان ملل، دولت‌های ملی، سازمان‌های بین دولتی و سازمان‌های مردم نهاد بازتاب سیاسی داشته است. اما این شعارها برای رسیدن به نتایج مهم باید به عمل تبدیل شوند.

برگزیت و برنامه جدید برای ایرلند شمالی: برگزیت برای تاریخ 31 اکتبر مقرر شده است. اما آیا برگزیت اتفاق خواهد افتاد؟ در حالی که در بریتانیا و اتحادیه اروپا همچنان حوادثی از جمله شکست بوریس جانسون در برگزاری انتخابات جدید در ماه دسامبر در حال وقوع است، اوضاع چطور پیش خواهد رفت؟ آماندا اسلوت توضیح می دهد که چه اتفاقاتی در جریان است و انتظار چه چیزهایی را در رابطه با برگزیت باید داشت.

تاثیرات نظم جدید در سوریه: اوضاع در شمال شرق سوریه دائم در حال تغییر است اما به نظر می‌رسد که قدرت‌های نظامی قوی دست کم به طور موقت در رابطه با ابعاد و محل منطقه حائل تحت کنترل ترکیه به یک توافق موقت رسیده‌اند.

آِیا در اروپای مرکزی جریانی برخلاف پوپولیسم راست گرا و ملی گرایی در حرکت است؟: انتخابات اخیر در مجارستان و لهستان که طی آن احزاب حاکم راست ملی‌گرا در هر دو کشور ضربه خوردند، بهانه جدیدی را برای امیدواری دموکرات‌ها در اروپای مرکزی فراهم کرده است.

بررسی راهبردهای گذشته و آینده برای کاهش فقر در آفریقا: وقتی در سال 2015 اهداف توسعه پایدار اعلام شد، روشن بود که موفقیت آن – رفع فقر شدید – به عملکرد آفریقا بستگی خواهد داشت. پیش‌بینی‌های اخیر سازمان ملل و بانک جهانی نشان می‌دهد که آفریقا نمی‌تواند از عهده این کار برآید.

 

بلفر

چه کسانی شورش می کنند؟ بازنگری تجربی در خصوص خاستگاه اجتماعی دموکراسی: چندین روایت برجسته حاکی از آن است که احتمال وقوع یک گذار دموکراتیک زمانی بیشتر است که گروه‌های اجتماعی خاص رهبری اپوزیسیون را در برابر رژیم حاکم به عهده می‌گیرد. ما این استدلال را بررسی می‌کنیم که جنبش‌های اپوزیسیون که تحت سلطه کارگران صنعتی یا طبقه متوسط شهری هستند هم از انگیزه و هم ظرفیت لازم برای ایجاد دموکراسی برخوردارند. برای آزمایش این استدلال داده‌های جدیدی را در خصوص ترکیب اجتماعی جنبش‌های مخالف در سراسر جهان از سال 1900 تا 2006 گردآوری کردیم. متوجه شدیم که جنبش‌های تحت سلطه یکی از این گروه‌ها در مقایسه با دیگر جنبش‌ها بیشتر به دموکراسی منجر شده‌اند.

 

رند

بررسی نقش تسلیحات هسته‌ای در جلوگیری از تهدید روسیه علیه دولت‌های حوزه بالتیک : وضعیت فعلی بازدارندگی ناتو در دولت‌های حوزه بالتیک با وجود مزایای جهانی که از آن برخوردار است به لحاظ نظامی ضعیف و در کل زیر سوال است.

 

چتم هاوس

بحران هسته‌ای کره شمالی: بازی کیم و ترامپ: کره شمالی یکی از بزرگ‌ترین خطرات جنگ هسته‌ای در جهان محسوب می‌شود. مذاکرات پیشین با کره شمالی شکست خورد زیرا دیکتاتورهای کره شمالی  قدرت‌های بزرگ را بازی دادند و آمریکا مستمرا در عمل به وعده‌هایش قصور کرده‌است.

 

کارنگی

چرا جنگ‌های تجاری اجتناب‌ناپذیر هستند: بر خلاف منطق متعارف، امروز مازاد تجاری نتیجه کارآیی تولید یا نیروی کار سخت‌کوش و صرفه‌جو نیست. باوجودی‌که دونالد ترامپ و شی جینپینگ  لغو تعرفه‌ها را اعلام و سپس تعرفه‌ها را لغو کردند اما این که مشاجره تجاری فعلی را مرافعه‌ای میان آن دو در نظر بگیریم کار اشتباهی است. این نزاع ترامپ-شی یا حتی نزاع آمریکا-چین نیست.

آیا اروپا با عجز خود در سوریه در معرض خطر قرار گرفته است؟: مجموعه‌ای از کارشناسان به سوالات جدید درباره چالش‌های سیاست خارجی و امنیتی که نقش اروپا در جهان را شکل می‌دهند پاسخ داده‌اند.

وقتی دانش فاقد قدرت است: تحلیلگران، روزنامه‌نگاران و دانشگاهیان جهان عرب که در حال آمد و رفت میان غرب و جهان عرب هستند، غالباً با مشکلی جالب روبرو می‌شوند. بهره‌مندی از تخصص آنها در جهان عرب که اغلب می‌تواند به رویکرد انتقادی در برابر رژیم‌های استبدادی منجر شود که دانش برای آنها حکم تهدید بالقوه مواضع رسمی را دارد، کاری دشوار است . با این حال هنگامی که آنها به غرب سفر می کنند – دست کم آنهایی که در جهان عرب ریشه دارند- ممکن است با تعصب قدیمی روبرو شوند. این تعامل ناآرام میان دانش و پیش داوری برای کشورهای غربی پیامدهایی واقعی دارد.

آیا روسیه به دنبال فرصت در آفریقا است؟: چندین دهه بعد از آن که اتحاد جماهیر شوروی با ارائه تسلیحات، بورس‌ها و زبان ‌بازی‌های ضد استعماری نظر رهبرات کشورهای تازه استقلال یافته آفریقا را به خود جلب کرد، اکنون مسکو در تلاش است تا در این قاره به صحنه بازگردد. آیا کرملین می تواند از اهرم منابع اندک خود برای تاثیر گذاری بر آفریقا استفاده کند؟

 

میدل ایست فوروم

لحظه بالفور برای ترامپ: اشتباه ترامپ در استقرار دوباره سربازان در سوریه چیزی را تضعیف می‌کند که در غیر این صورت ممکن است یک میراث قابل توجه در سیاست خارجی باشد؛ اما بازی تمام نشده است.  رئیس جمهور می‌تواند با پیروی از الگوی آرتور بالفور، وزیر امور خارجه اسبق انگلیس که در دوم نوامبر 1917 فقط با 67 کلمه مسیر تاریخ را تغییر داد، قد راست کند و جهان را شوکه کند. بالفور با اعلام حمایت دولتش از یک موطن یهودی روندی آهسته را آغاز کرد که به تولد اسرائیل مدرن منجر شد. رئیس جمهور ترامپ می‌تواند همان کار را در رابطه با کردها انجام دهد.

آمریکا 300 هزار پناهنده سوری را نادیده می گیرد: آمریکا تا کنون برای 300 هزار نفری که در پی تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از بخش‌هایی از سوریه از خانه‌های خود آواره شدند کاری انجام نداده است. ترامپ روز چهارشنبه ادعا کرد که کردها در سوریه ایمن هستند و صدها هزار نفری را که مجبور به فرار از خانه شدند نادیده گرفت.

اکوادور محور اصلی مبارزه علیه مهاجرت تروریستی: اکوادور بالاخره در حال تخریب بهشتی است که برای قاچاقچیان انسان خلق کرده بود.

ممکن است ترکیه مسیر ونزوئلا را پیش بگیرد: اردوغان دیکتاتوری با ایده‌هایی عجیب و جاه طلبی‌هایی است که محدودیتی ندارد. حمله به سوریه یک تراژدی داخلی و منطقه ای را محتمل‌ترین نتیجه ساخته است.

واسطه های افراطی سوری ترکیه: یکی از بخش‌های مهم عملیات ترکیه در شرق سوریه استفاده از گروه‌های شورشی سابق سوری علیه مبارزین کرد است، این روش آخرین گروه‌های مستقل سوری را به مبارزه با یکدیگر و دفن آرزوهایشان در میان مخروبه‌های شرق سوریه وادار می کند.

 

شورای روابط خارجی آمریکا

برنامه توسعه فن‌آوری محور در پس جاه طلبی‌های سیرالئون: سیرالئون در حال حاضر یکی از کشورهایی است که از کمترین میزان توسعه برخوردار است؛ سرانه تولید ناخالص ملی این کشور کمتر از 300 دلار است و از فقر شدید رنج می‌برد. اما رئیس جمهور جولیوس مادابیو یک برنامه جاه طلبانه را برای توسعه این کشور کوچک در غرب آفریقا ترسیم کرده است. بایو از سال 2017 تا کنون بر افزایش سرمایه گذاری در فن‌آوری‌های پیشرفته به امید پیشبرد توسعه نظارت داشته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *