جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

پاپ برای نخستین‌بار مراسم پنج‌شنبه مقدس را تنها به زنان اختصاص داد

‌پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در مراسم پنج‌شنبه مقدس قبل از عید پاک، پای ۱۲ زن زندانی را در رُم شست و بوسید. این برای اولین‌بار بود که پاپ ۸۷ ساله، این مراسم سالانه را تنها به زنان اختصاص داد. در این مراسم سنتی، پاپ به طور معمول پای زندانیان را شسته، خشک می‌کند و در مواردی می‌بوسد. در سنت مسیحی، پنجشنبه مقدس یادآور روزی است که مسیح در شام آخر، پای شاگردان خود را شست که نمادی است از ضرورت «خادم بودن رهبر».

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی‌نتیجه است

تهران- ایرنا- «سرگئی لاوروف» با بیان اینکه «طرح صلح پیشنهادی اوکراین بی‌نتیجه است»، تصریح کرد: این طرح بر تصورات غیرقابل قبول از جمله عقب‌نشینی مسکو از مناطق تصرف شده، مبتنی است.

Loading

رسانه ها ؛ مخالفت کردها با توافق  ترکیه و روسیه و…

۱۳۹۸/۰۸/۰۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: مخالفت شبه‌نظامیان کُرد با توافق ترکیه و روسیه درباره شمال سوریه، مخالفت روسیه با ایجاد منطقه امن تحت کنترل بین‌المللی در سوریه، واکنش چین و ناتو  به توافق ترکیه و روسیه درباره سوریه، لغو  تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه ، استقرار نیروهای روسیه در نوار مرزی ترکیه – سوریه ، دفاع دوباره موگرینی از برجام ، موافقت آمریکا با نوسازی ناوگان دریایی بحرین، اجلاس روسیه - آفریقا در سوچی، پرواز هواپیمای دور پرواز و استراتژیک  روسیه در آفریقای جنوبی، خیز ترامپ برای خروج رسمی از پیمان اقلیمی پاریس ، دیدار شینزو آبه و نخست‌وزیر کره‌جنوبی در بحبوحه اختلافات، درخواست کره شمالی از آمریکا برای پایان دادن به بن بست مذاکرات هسته ای، تاکید دوباره مورالس بر پیروزی در انتخابات بولیوی، ایجاد پنج نقطه نظارت بر آتش بس در شهر حدیده یمن و سناریوسازی جدید آلبانی علیه ایران از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» و «حزب اتحاد دموکراتیک» اعلام کردند که توافق به دست آمده بین ترکیه و روسیه در شهر سوچی را قبول ندارند. «نیروهای دموکراتیک سوریه» که اخیرا با آغاز عملیات ترکیه از سوی آمریکا رها شده‌اند، نسبت به توافق اخیر روسیه و ترکیه اعتراض کردند. «مظلوم عبدی» فرمانده نیروهای به‌اصطلاح دموکراتیک کرد سوریه به رادیو «صدای آمریکا» گفت که کُردها نمی‌توانند به روسیه اطمینان کنند؛ زیرا مسکو همپیمان دمشق است و با ترکیه هماهنگی دارد.

الکوثرفارسی: معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو با ایجاد یک منطقه امن تحت کنترل بین‌المللی در شمال شرق سوریه مخالف است. سرگئی ورشینین، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری «ریانووستی» این کشور اظهار داشت: نیازی نمی‌بینیم در شمال شرق سوریه یک منطقه امن تحت کنترل بین‌المللی ایجاد شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزارت خارجه چین توافق اخیر ترکیه و روسیه درباره شمال سوریه را “مفید” خواند. سخنگوی وزارت خارجه چین ابراز امیدواری کرد که این توافق برای کاهش تنش‌های بیشتر در منطقه مفید باشد. وی افزود: پکن از همه طرف‌های ذی‌ربط انتظار دارد از حاکمیت و تمامیت ارضی و استقلال سوریه حمایت کرده و تلاش‌های مشترکی برای تحقق راهکاری سیاسی برای بحران سوریه انجام دهند.

آناتولی ترکیه: دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) تحولات سوریه و توافق آنکارا-واشنگتن درباره این کشور را امیدوارکننده دانست.ینس استولتنبرگ دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، قبل از اجلاس وزرای دفاع کشورهای عضو این سازمان «ناتو» در بروکسل گفت: تحولات آخیر در سوریه را امیدوارکننده می‌دانم.

تی .آر.تی ترکیه:  دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که دستور لغو کلیه تحریم های اعمالی علیه ترکیه را صادر کرده است.   رئیس جمهور آمریکا با یادآوری اینکه با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه رابطه بسیر خوبی دارند، گفت: “او مردی است که کشورش را بسیار دوست دارد و کارهای بسیار خوبی به انجام رسانده است. احتمال دارد که در آینده ای بسیار نزدیک با یکدیگر دیدار کنیم”.

دویچه وله : پلیس نظامی روسیه با عبور از فرات به منطقه مرزی ترکیه و سوریه وارد شده است. واحدهای روسی قرار است از ظهر امروز به اتفاق ارتش ترکیه در نوار مرزی گشت انجام دهند. کردها ناخرسندی خود را از پیشرفت روس‌ها در منطقه اعلام کردند.به گفته منابع ارتش سوریه، واحدهای روسی با چهار خودرو نظامی به منطقه کوبانی رسیده و به طرف مرز ترکیه پیش می‌روند.

خبرگزاری صداو سیما:  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ما به مراقبت از دستاورد‌های دیپلماسی مانند توافق هسته‌ای با ایران ادامه می‌دهیم. فدریکا موگرینی,​ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روز سازمان ملل بار دیگر اعلام کرد اروپا همچنان به دفاع از توافق هسته‌ای با ایران ادامه می‌دهد.

 خبرگزاری مهر:   وزارت امور خارجه آمریکا با پروژه به روزرسانی و نوین سازی ناو دریایی این کشور که هم اکنون تحت فرمان و بهره برداری دولت بحرین است، موافقت کرد. آژانس همکاری امنیتی دفاعی با انتشار یک اطلاعیه رسمی اعلام کرد که وزارت خارجه آمریکا با پروژه ای ۱۵۰ میلیون دلاری برای به روز رسانی و نوین سازی ناوگان دریایی «رابرت جی. برادلی» آمریکا که هم اکنون تحت فرمان و بهره برداری دولت بحرین است، موافقت کرده است.

خبرگزاری ایرنا: نخستین روز اجلاس روسیه – آفریقا در حالی به پایان رسید که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز پرکاری را پشت سرگذاشت و پس از دیدار با رهبران کشورهای مختلف، خبر از توافقاتی بعضا دفاعی، نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک میان طرفین مطرح شد تا مسکو نشان داده باشد که بازگشت خود به قاره سیاه را به شکلی جدی و همه جانبه دنبال می‌کند. پوتین در نشست عمومی این اجلاس خبر داد که روسیه بیش از ۲۰ میلیارد دلار بدهی‌های کشورهای آفریقایی را بخشیده است.

اسپوتنیک روسیه: هواپیمای توپولف 160 در فرودگاه واترکلوف آفریقای جنوبی با همراهی دو هواپیمای آموزشی نظامی نیروی هوایی  روسیه منتشر شده است. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد هدف از این بازدید توسعه همکاری نظامی و بررسی مسائل مربوط به تعامل دو کشور است. همچنین هواپیما های ترابری نظامی ایلیوشین 62 و آنتونوف 124 “روسلان” همراه هواپیما های توپولف 160 بودند.

خبرگزاری تسنیم: کاخ سفید مقدمات اولیه برای خروج رسمی ایالات متحده از پیمان آب و هوایی پاریس را آغاز کرده است. خروج ایالات متحده از پیمان اقلیمی پاریس یکی از وعده های اصلی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سال 2017 میلادی است. ترامپ نخستین بار دو سال قبل رسما تمایل خود را برای خروج از این پیمان اعلام کرده است. ترامپ در این باره گفت: من ایالات متحده را از این پیمان وحشتناک و یک طرفه خارج خواهم کرد. این یک فاجعه کامل است.

العالم: نخست‌وزیر ژاپن و نخست‌وزیر کره‌جنوبی امروز (پنج‌شنبه) در بحبوحه مناقشه جنجالی بر سر مسائل تاریخی و مناسبات تجاری که روابط دوجانبه را به پایین‌ترین سطح رسانده است، دیدار کردند. روابط میان توکیو و سئول –دومتحد آسیایی واشنگتن- از اکتبر سال گذشته با صدور حکم دادگاهی در کره‌جنوبی و درخواست از شرکت‌های ژاپنی برای پرداخت غرامت به نیروهای کار اجباری در دوره جنگ در معادن و کارخانه‌ها تیره شد.

ان .اچ.کی ژاپن:  وزارت خارجه کره شمالی از ایالات متحده آمریکا خواسته است که تا پایان سال جاری میلادی طرحی را برای خروج از بن بست مذاکرات غیرهسته ای سازی ارائه دهد.معاون اول سابق وزیر امور خارجه کره شمالی، کیم که گوان، روز پنج شنبه بیانیه ای صادر کرد که در آن سمت او مشاور روابط با آمریکا عنوان شده است.او افزود که کره شمالی منتظر می ماند که ببیند «ایالات متحده سال را تا چه حد خردمندانه به پایان خواهد برد.»

یورونیوز:  اوو مورالس، رئیس جمهوری بولیوی بار دیگر مدعی شد که در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شده است و مخالفان را به تلاش هماهنگ برای کودتا متهم کرد. مورالس برای نخستین بار روز یکشنبه خود را پیروز انتخابات نامید که این موضوع اعتراض‌ها گسترده را در بولیوی در پی داشت. طبق آخرین آراء شمارش و اعلام شده که شامل ۹۷ درصد آراء شرکت کنندگان در انتخابات است، مورالس ۴۶.۴۹ درصد آراء را کسب کرده و با فاصله ۹.۵ درصدی از نفر دوم انتخابات پیشتاز است.

رادیو چین: پنج نقطه نظارت بر آتش بس در شهر حدیده یمن ایجاد شد. ارتش یمن گفت: گروه نظارت آتش بس سازمان ملل در حدیده یمن همین روز 5 نقطه برای نظارت بر آتش بس در این شهر ایجاد کرد. این نقاط نظارت در حال حاضر شروع به کار کرده است.

پارس تودی : پلیس آلبانی بدون ارائه هیچ‌گونه مستنداتی، ایران را به تلاش برای انجام فعالیت های مخرب در آلبانی متهم کرد. پلیس آلبانی در بیانیه‌ای مدعی شد یک تیم وابسته به ایران را که قصد انجام عملیات علیه عناصر گروهک تروریستی منافقین در آلبانی داشته منهدم کرده است.آلبانی مدت‌هاست به پناهگاه تروریست های مورد حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی تبدیل شده است و بیش از 2000 نفر از عناصر گروهک تروریستی منافقین در آلبانی حضور دارند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *