جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

Loading
10 بهمن

گزیده های راهبردی در رسانه ها

۱۳۹۴/۱۱/۱۰ | رصد

شورا آنلاین – مانع آمریکایی برای تعاملات بین المللی علمی ایران، توافق انگلیس و فرانسه برای توسعه روابط تجاری با ایران، حمایت عربستان از افراطی گری و برنامه های آمریکا برای افغانستان و عراق از جمله خبرهای دارای جنبه های راهبردی بود که امروز در رسانه ها منتشر شد. در ادامه می توانید گزیده ای از این خبرها را مرور کنید.

خبرگزاری فارس:  حسین سالارآملی، معاون امور بین الملل وزیر علوم در سمینار دانشگاه بین المللی سیاست های پیش رو با اشاره به مشکلات کشور در گسترش روابط بین المللی گفت: قانون ویزای آمریکا که بر اساس آن شهروندان 38 کشور که با آمریکا تفاهم نامه لغو روادید داشتند در صورت سفر به ایران تا 5 سال نمی توانند بدون ویزا وارد آمریکا شوند، می تواند در تعاملات بین المللی علمی ما تأثیر بگذارد که البته وزارت امور خارجه در حال رفع این موانع است.

خبرگزاری اسپوتنیک:  ‌دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس و فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با یکدیگر درباره موضوعات مختلف،‌ شامل روابط با ایران رایزنی کردند. دو طرف توافق کردند که اکنون با توجه به لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران همزمان با اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، فرصت افزایش روابط تجاری با ایران وجود دارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): هیات عالی مذاکره کنندگان مخالف در ریاض بالاخره بعد از دستیابی به تضمین‌های آمریکایی و بین‌المللی اعلام کردند که در نشست ژنو 3 شرکت می‌کنند. اسعد الزعبی، رئیس هیات عالی مخالفان سوریه گفت که هیات به ژنو نمی‌رود که درباره روند سیاسی با دولت سوریه مذاکره کند بلکه به منظور دیدار با استفان دی میستورا به این نشست می‌رود.

روزنامه رای الیوم: روزنامه رای الیوم نوشت پس از گذشت بیش از دو ماه از حمله پیشین، امروز منطقه الشرقیه (الاحساء) در عربستان شاهد حمله انتحاری دیگری بود که سه تن از تندروها علیه مسجد امام رضا (ع) در محله محاسن انجام دادند. یکی از این عاملان انتحاری که کمربند انفجاری به خود بسته بود در ورودی مسجد خود را منفجر و دیگری که به سمت نمازگزاران تیراندازی کرد، کشته و عامل سوم نیز بازداشت شد. نکته جالب این است که پس از این گونه انفجارها مطالبی که در آن به تحریک علیه شیعیان دعوت می‌کنند از رسانه‌ها ناپدید می‌شوند. حتی سخنگوی وزارت کشور عربستان، قربانیان را “شهدا” خواند.

خبرگزاری فارس: «کریس مورفی» سناتور دموکرات کنگره در سخنرانی خود در شورای روابط خارجی آمریکا تصریح کرد که حدود 24 هزار مدرسه در پاکستان توسط عربستان سعودی تأمین بودجه می شوند و این «سونامی پول» برای «صادر کردن تعصب» می باشد. این سناتور آمریکایی تصریح کرد که آمریکا می بایست به رضایت مؤثر از حمایت عربستان از اسلام افراطی پایان دهد.

روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی: فرماندهی نیروهای آمریکایی از نیروهای داوطلب مردمی عراق خواسته تا از پایگاه اسپایکر در شمال تکریت خارج شده و این پایگاه را به نیروهای ویژه آمریکایی تحویل دهند. یک منبع نظامی در پایگاه اسپایکر که خواست نامش فاش نشود و از رهبران نیروهای داوطلب مردمی است گفت: این اقدام آمریکا به منظور کاهش حضور نیروهای داوطلب مردمی و به حاشیه کشاندن آنها در جنگ علیه داعش است و این همان چیزی است که رهبران گروه‌های داوطلب مردمی عراق به شد با آن مخالفند.

روزنامه واشنگتن تایمز: مقامات پنتاگون از کاخ سفید خواستند با استقرار تعداد بیشتری از نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه در هفته های آینده موافقت کند. این روزنامه نوشت مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا گفتند صدها نیروی مضاعف از جمله مربی آموزشی، مشاور و کماندو برای مبارزه با داعش لازم است. مقامات وزارت دفاع آمریکا به کاخ سفید گفتند تلاش به رهبری آمریکا برای تخریب داعش نیازمند نیروی انسانی بیشتر علاوه 3700 سربازی است که در عراق مستقرند.

روزنامه واشنگتن پست: هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها در کنگره آمریکا درباره طرح باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا برای خروج نیروهای نظامی این کشور از افغانستان، ناظر ویژه دولتی آمریکا در امور بازسازی افغانستان در گزارشی اعلام کرد این کشور نسبت به سال گذشته با خطرات بیشتری مواجه است، زیرا ناآرامی‌ها افزایش یافته و اقتصاد افغانستان در اوضاع وخیم‌تری قرار گرفته است. جان سپکو، رییس اداره بازرسی آمریکا برای بازسازی افغانستان موسوم به “سیگار”، با اشاره به اوضاع نگران کننده ناشی از شورش‌ها توسط طالبان و دیگر گروه‌های افراطی اعلام کرد: تقریبا یک چهارم افغانستان در خطر حملات قرار داشته و در حال حاضر دولت تنها کنترل 70 درصد از کشور را در دست دارد. سپکو در گزارش سه ماهه خود در کنگره اعلام کرد: در حال حاضر گروه طالبان بر مناطق بیشتری از افغانستان نسبت به دیگر سال‌های پس از سقوط حاکمیت این گروه در سال ٢٠٠١، نفوذ یا کنترل دارد.

آسوشیتدپرس: رئیس جمهور زیمبابوه در نشست اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا از رهبران حاضر خواست از تشکیل کشور مستقل فلسطین حمایت کنند. رابرت موگابه پس از سخنان محمود عباس پشت تریبون نشست سران اتحادیه آفریقا رفت و گفت: «صدای فریاد فلسطینی ها به گوش می رسد. چه مدت قرار است به سخنان رهبر ساف گوش دهیم؟ چه هنگام بالاخره به سخنان رئیس جمهور فلسطین گوش خواهیم داد؟» موگابه خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد که در جلسه حاضر بود گفت فلسطینی ها «هنوز اسکان نیافته اند. آنها در کشوری زندگی می کنند که نمی دانم به چه کسی تعلق دارد. آنها آزاد نیستند. برخی دیگر در جایی خانه می سازند که قرار است کشور آنها باشد.»

شبکه تلویزیونی فرانس24: فرانسه به دنبال ازسرگیری مذاکرات سازش بین رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطینی به امید دستیابی به راه حلی دو کشوری است. پس از شکست تلاش های دیپلماتیک آمریکا در این راه، پاریس قصد دارد آن طور که لوران فابیوس، وزیر امور خارجه گفته است، در هفته های آینده مقدمات برگزاری کنفرانسی بین المللی را در این زمینه آغاز کند.

شبکه تلویزیونی فرانس 24: مخالفت ها با ادامه وضعیت اضطراری در فرانسه و طرح دولت این کشور برای سلب تابعیت دوگانه افراد گسترش یافته است. قرار است حدود 60 راهپیمایی در مناطق مختلف فرانسه در اعتراض به تمدید وضعیت اضطراری برگزار شود. وضعیت اضطراری در فرانسه باید در 26 فوریه پایان یابد، اما دولت فرانسه خواستار تمدید آن به مدت سه ماه دیگر است که لایحه آن در روزهای آینده در پارلمان فرانسه بررسی خواهد شد.

روزنامه گاردین: هزاران آواره سوری به طور غیرقانونی در صنعت پوشاک ترکیه به کار گرفته شده اند و کودکان کار، دستمزد کم و شرایط بد به امری عادی تبدیل شده است. هیچ آماری در مورد نیروی کار سوری غیررسمی در ترکیه وجود ندارد، اما بنا بر آمار سازمان ملل متحد نام حدود دو میلیون و 300 هزار آواره سوری ثبت شده است که در ترکیه زندگی می کنند و حدود 9 درصد از آنها در اردوگاه های آوارگان ساکن هستند و مابقی آنها از هیچگونه حمایت مالی دولت برخوردار نیستند و مجبور به تامین هزینه های خودشان هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *