جدیدترین مطالب

ترس منبع قدرت راهبردی ایران

ترس منبع قدرت راهبردی ایران

اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تحولات یک دهه اخیر در آسیای جنوب غربی به عنوان پهنه بزرگ نظام جهانی و کانون تنش و تشنج جهانی، نشان داده است که قدرت ترس از جایگاه مهمی برخوردار بوده و ایران از دارندگان اصلی این منبع قدرت محسوب می‌شود.

 تظاهرات یمنی ها در حمایت از غزه و ایران

میلیونها یمنی در حمایت از غزه و ایران در صنعا و شهرهای مختلف این کشور تظاهرات کردند. این راهپیمایی با شعار “تا پیروزی غزه، نبرد ما ادامه دارد” ، برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

در مسکو قتل یکی از خبرنگاران نظامی روسیه را جنایت خونین اوکراین نامیدند

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه گفت: روسیه قتل سمیون یریومین، خبرنگار روزنامه روسی ایزوستیا را تایید دیگری بر ماهیت تروریستی رژیم ولادیمیر زلنسکی می داند، مسکو از سازمان های بین المللی مربوطه و ساختارهای حقوق بشری می خواهد که قتل او را قویا محکوم کنند.

Loading

رسانه ها؛ واکنش شورای امنیت به عملیات ترکیه در سوریه و..

۱۳۹۸/۰۷/۱۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: ناکامی شورای امنیت در صدور بیانیه علیه عملیات ترکیه در سوریه ، تهدید اردوغان ضد اروپا، تحریم های احتمالی اتحادیه اروپا ضد آنکارا، تلاش جمهوریخواهان کنگره برای تحریم ترکیه، تاکید دبیرکل ناتو بر خویشتن‌داری ترکیه در سوریه ، پیشنهاد ترامپ برای آشتی دادن ترک ها و کردها، درخواست فرانسه برای  نشست اضطراری ائتلاف ضدداعش، انفجار در نفتکش ایرانی در دریای سرخ، مذاکرات هیات چینی در واشنگتن، امضای توافقنامه همکاری‌های نظامی کشورهای حوزه خزر، هشدار پوتین درباره خطر بروز مسابقه تسلیحاتی به‌دلیل اقدامات آمریکا، سفر رییس جمهوری چین به هند و نپال و انتقاد شدید کره شمالی از اروپا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم:  شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی عملیات ترکیه در سوریه تشکیل جلسه داد اما با مخالفت روسیه و آمریکا موفق به صدور بیانیه‌ای در مخالفت با این عملیات نشد. روسیه و آمریکا با «محکوم کردن» عملیات ترکیه مخالفت کردند.این نشست به درخواست پنج عضو اروپایی شورای امنیت و پشت درهای بسته تشکیل شده است.آغاز عملیات نظامی ترکیه یک روز بعد از آن صورت گرفت که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پس از تماس تلفنی با اردوغان، از تصمیم خود برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از شمال سوریه خبر داد.

آناتولی ترکیه: آمریکا و روسیه رای به محکومیت ترکیه در شورای امنیت ندادند.شورای امنیت سازمان ملل متحد که برای بررسی عملیات چشمه صلح ترکیه در سوریه تشکیل جلسه داده بود بیانیه‌ای در مخالفت با این عملیات صادر نکرد و آمریکا و روسیه رای به محکومیت ترکیه در شورای امنیت ندادند.

دویچه وله:  اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، به انتقاداتی که درباره حمله ترکیه به سوریه شده با عصبانیت پاسخ داد. او گفت اگر اروپا اتهاماتش را پس نگیرد، سه میلیون و ۶۰۰ هزار پناهجو را روانه اروپا می‌کند.یک سخنگوی کمیسیون اروپا در بروکسل گفت اگر ترکیه در تقاضایش برای پیوستن به این اتحادیه جدی است، این راهی است که این کشور نیز باید طی کند.

خبرگزاری فارس:  وزیر امور اروپایی دولت فرانسه گفت در جلسه‌های هفته آینده سران و وزیران خارجه اتحادیه اروپا، تحریم ترکیه و لغو موضوع پیوستن آنکارا به این اتحادیه مورد بحث قرار می‌گیرد.«آمِلیه دومونشالین» وزیر امور اروپایی دولت فرانسه بامداد امروز (جمعه) گفت قرار است در جلسه‌ای که سران اتحادیه اروپا هفته آینده خواهند داشت، موضوع اعمال تحریم‌هایی بر ترکیه در پی اجرای عملیات «چشمه صلح» مورد بحث قرار بگیرد.

پارس تودی: جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کردند، به دنبال ارائه طرحی برای تحریم ترکیه به دلیل حمله این کشور به شمال سوریه هستند. “لیز چنی” Liz Cheney عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا به نمایندگی از جمهوریخواهان این مجلس در بیانیه ای تصریح کرد، دولت “رجب طیب اردوغان” رئیس جمهور ترکیه به دلیل حمله بی‌رحمانه به متحدان کُرد‌ آمریکا در شمال سوریه با پیامدهای جدی روبرو شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دبیر کل ناتو امروز (جمعه) کنفرانس خبری با وزیر خارجه ترکیه داشت. ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در کنفرانس خبری با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت: انتظار خویشتن‌داری از ترکیه در سوریه داریم.

اسپوتنیک روسیه:  دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد کرد برای حل و فصل درگیری ترکیه و کردهای سوریه به میانجیگری بین دو طرف بپردازد. ترامپ ضمن اعلام قصد خود در توییتر نوشت آمریکا دارای سه گزینه برای اقدام است: اعزام هزاران نظامی و رسیدن به پیروزی نظامی، وارد ضربه شدید تحریمی به ترکیه یا میانجیگری برای رسیدن به توافق صلح بین طرفهای درگیری. رئیس جمهور آمریکا افزود ترکیه و کردها طی 200 سال در حال جنگ با یکدیگر بوده اند.

 خبرگزاری مهر: فرانسه در ادامه واکنش‌ها به حملات علیه شمال سوریه از سوی نظامیان ترکیه خواستار برگزاری نشست فوری ائتلاف ضد داعش شد. «ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه در ادامه واکنش‌ها به حملات نظامی ترکیه علیه شمال سوریه خواستار برگزاری نشست فوق العاهده ائتلاف ضدداعش شد.ائتلاف آمریکایی ضد داعش که از آگوست ۲۰۱۴ شکل گرفت، هدف خود را مبارزه با داعش در عراق و سوریه عنوان کرد.

یورونیوز:  برخی منابع از انفجار در یک نفتکش ایرانی خبر می دهند که صبح جمعه در آب های دریای سرخ و در منطقه ای واقع در شصت مایلی بندر جده عربستان سعودی روی داده است. شرکت ملی نفتکش ایران اعلام کرد که انفجار احتمالا بر اثر اصابت موشک روی داده است.

خبرگزاری صداو سیما: با انتقاد از تحریم های اخیر آمریکا، هیئت چینی قصد دارد واشنگتن را ترک کندهیئت چینی به ریاست لیو هی معاون نخست وزیر چین که برای گفتگو با مقام های آمریکایی به واشنگتن سفر کرده است، اعلام کرد حسن نیت فیمابین چین و آمریکا به علت تحریم ۲۸ شرکت چینی در هفته جاری توسط وزارت بازرگانی آمریکا لطمه خورد. یک مقام چینی گفت دولت چین انتظارات خود را برای پیشرفت در مذاکرات تجاری هفته جاری با آمریکا کاهش داده است.

خبرگزاری ایرنا: توافقنامه همکاری‌های نظامی پنج کشور حوزه خزر با حضور امیردریادار حسین خانزادی و دیگر فرماندهان نیروی دریایی حوزه خزر در سنت پترزبورگ روسیه امضا شد.همکاری های امنیتی، آموزشی، فنی و امداد و نجات دریایی از مهم‌ترین بندهای این موافقتنامه است.

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهوری روسیه گفت، نامشخص بودن سرنوشت پیمان استارت-۳ و خروج آمریکا از پیمان نابودی موشک‌های برد متوسط و کوتاه‌تر، آزمایش بلافاصله آنها و اعلام استقرار این موشک‌ها در آسیا، وضعیت امنیت بین المللی را وخیم‌تر کرده است. “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهوری روسیه امروز (جمعه) در نشست سران کشورهای عضو جامعه مشترک المنافع که در عشق آباد (پایتخت جمهوری ترکمنستان) در حال برگزاری است، اعلام کرد که نامشخص بودن وضعیت پیرامون دورنمای تمدید پیمان مربوط به کاهش تسلیحات راهبردی (معروف به استارت-3) که مدت اعتبار آن در ماه فوریه سال 2021 به پایان خواهد رسید، جهان را در آستانه یک مسابقه تسلیحاتی قرار داده است.

رادیو چین: بنا به دعوت نخست وزیر هند و رییس جمهوری نپال، شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین برای حضور در دومین دیدار غیررسمی رهبران چین و هند و دیدار رسمی از نپال، عازم این دو کشور شد.

ان .اچ.کی ژاپن:  کره شمالی با واکنش به شش کشور اروپایی که پرتاب آزمایشی یک موشک بالستیک از یک زیردریایی توسط آن کشور را محکوم کرده بودند، مدعی شده است که آنها این اقدام را به تحریک ایالات متحده آمریکا انجام دادند. یک سخنگوی وزارت امور خارجه کره شمالی طی بیانیه ای گفت که شورای امنیت سازمان ملل متحد پیونگ یانگ را مقصر دانست اما به پرتاب آزمایشی یک موشک بالستیک قاره پیما توسط ایالات متحده آمریکا اشاره ای نکرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *