جدیدترین مطالب

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بر کسی پوشیده نیست که طالبان مطلقا یک برنامه انگلیسی – امریکایی تحت مدیریت پاکستان اند. از سوی دیگر، پاکستان تلاش می کند با منطقه ای نشان دادن موضوع، پای منطقه را به این بحران خودساخته، بکشاند و خود امتیاز کسب کند. زیرا نظامیان پاکستانی، به‌خوبی می دانند که هر نوع دخالت بیرونی (منطقه ای و فرامنطقه ای) سرازیر شدن پول هایی را باعث می شود که بتوان از آن برای مقابله با بحران اقتصادی و مالی در پاکستان، استفاده کرد.

طرح خطرناک غرب برای آینده غزه

طرح خطرناک غرب برای آینده غزه

به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی در ادامه کشتار و جنایت ۸ ماهه خود به دنبال کلید زدن صفحه آخر کتاب تراژدی بشریت در نوار غزه است. علی رغم تمامی درخواست‌های منطقه‌ای و بین المللی از نتانیاهو برای عدم حمله به رفح، اشغالگران با انجام تدابیری خود را برای عملیات زمینی گسترده و تجاوز به جنوبی ترین شهر باریکه غزه آماده می‌کنند. طبق برآوردها و همچنین هشدار تحلیلگران و ناظران در صورت آغاز این تجاوز موج دیگری از کشتار مردم فلسطین به دلیل تجمع و تراکم زیاد فلسطینیان در این شهر رقم خواهد خورد.

پایان سفر رئیس جمهور به پاکستان

رئیس جمهور کشورمان در پایان سفر دو روزه خود به پاکستان در آخرین برنامه خود، در جمع فعالان اقتصادی، فرهنگی و دینی شهر کراچی که به میزبانی سروزیر و دولت محلی ایالت سند برگزار شده بود، حضور پیدا کرد.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

محمد صالح صدقیان می گوید: من بارها طی سال‌های گذشته، هم در اتاق بازرگانی ایران و عراق و هم در وزارت صنعت و معدن و تجارت به این نکته اشاره کردم که تجار ایرانی باید توجه خاصی روی کالاهای صادراتی خود به عراق داشته باشند. باید کیفیت مواد به کار رفته و بسته‌بندی آن قابلیت رقابت با محصولات دیگر به خصوص محصولات ترکیه‌ای را داشته باشد. شما خودتان یک سر به اتاق بازرگانی ایران و عراق بزنید و ببینید که میزان مشکلات و چالش های تجار عراقی و ایرانی چقدر زیاد است؛ از بسته‌بندی نامرغوب و کالاهای بی‌کیفیت تا محصولات تاریخ مصرف گذشته گرفته و مسئله تبادل ارزی و بانکی و پولی و هزار مسئله دیگر؛ طبیعتاً تاجر عراقی در این شرایط رغبت پیدا می‌کند که به سمت تجارت با ترکیه برود تا هم سرمایه‌اش حفظ شود و هم محدودیت‌ها و چالش‌ها و مشکلات تجارت با بازرگانان ایرانی را ندارد. من شخصاً در جریان این موضوعات و مشکلات هستم.

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بر کسی پوشیده نیست که طالبان مطلقا یک برنامه انگلیسی – امریکایی تحت مدیریت پاکستان اند. از سوی دیگر، پاکستان تلاش می کند با منطقه ای نشان دادن موضوع، پای منطقه را به این بحران خودساخته، بکشاند و خود امتیاز کسب کند. زیرا نظامیان پاکستانی، به‌خوبی می دانند که هر نوع دخالت بیرونی (منطقه ای و فرامنطقه ای) سرازیر شدن پول هایی را باعث می شود که بتوان از آن برای مقابله با بحران اقتصادی و مالی در پاکستان، استفاده کرد.

زالوژنی رسما سفیر اوکراین در انگلیس شد

دستیار ارشد رئیس‌جمهور اوکراین گفت انگلیس رسما «والری زالوژنی» فرمانده سابق نیروهای مسلح اوکراین را به عنوان سفیر در کشورش پذیرفت و به زودی قرار است مشغول به کار شود.

کنعانی: آمریکا به مطالبات قانونی دانشجویان احترام بگذارد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به سرکوب تظاهرات دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطین نوشت: لازم است دولت آمریکا آزادی بیان و تجمع دانشجویان و اساتید دانشگاه را تضمین کند و به مطالبات و حقوق قانونی آن‌ها احترام بگذارد.

Loading

ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای: در نیویورک چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- ترجمه: شارون اسکاسونی، عضو ارشد و مدیر برنامه منع اشاعه در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل واشنگتن بااشاره به مذاکرات بررسی پیش‌نویس معاهده‌ ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای ، نوشته است. دولت‌های دارنده تسلیحات هسته‌ای بعید است به این سری مذاکرات بپیوندند.

به‌تازگی مذاکرات برای بررسی پیش‌نویس معاهده‌ای  که تسلیحات هسته‌ای را ممنوع می‌کند، آغازشده است. بیش از 100 کشور از اواسط ژوئن تا اوایل ژوئیه در مقر سازمان ملل در نیویورک گرد هم جمع می‌شوند تا در خصوص این پیش‌نویس بحث و تبادل‌نظر کنند. متن پیش‌نویس در اکتبر 2016 مورد تائید مجمع عمومی سازمان ملل قرار گفت. مذاکرات مقدماتی در بهار 2017 منجر به ارائه یک پیش‌نویس معاهده در ماه مه  توسط الین وایت گومز، نماینده کاستاریکا در سازمان ملل شد. این تحولات بعد از تمرکزی چندین ساله بر مسئله تأثیر تسلیحات هسته‌ای بر زندگی بشری رخ داد. اما هیچ‌یک از دولت‌های دارنده تسلیحات هسته‌ای یا متحدان اصلی آن‌ها (نظیر ژاپن) در این نشست شرکت نخواهند کرد.

 

پیش‌نویس معاهده خلع سلاح هسته‌ای چگونه است؟

این کنوانسیون هفت‌صفحه‌ای و کوتاه شامل 21 ماده در رابطه با ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای است. همچنین حاوی یک پیوست نیم‌صفحه‌ای در رابطه با پادمان ها است که به نظر می‌رسد نسخه پیش‌نویس تهیه‌کنندگان برای راستی آزمایی معاهده‌ای است که اعضایش تسلیحات هسته‌ای‌شان را امحا کرده‌اند. این پیش‌نویس چیزی بیش از یک ممنوعیت نمادین در رابطه با مالکیت و استفاده از تسلیحات هسته‌ای به نظر می‌رسد اما فاقد چیزی است که برای یک معاهده قابل راستی آزمایی مؤثر موردنیاز است. مذاکراتی که در هفته‌های پیش رو انجام می‌گیرد باید مشخص کند که دولت‌های شرکت‌کننده تا چه اندازه در تلاش برای ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای جدی هستند.

برخی حامیان امیدوارند که این معاهده ظرف سه هفته آینده تکمیل شود. باید یادآوری شود که مذاکرات درباره معاهده منع تسلیحات هسته‌ای (که اشاعه تسلیحات هسته‌ای را منع می‌کند) چهار سال طول کشید. حتی باوجود ارائه شدن متنی به مجمع عمومی که درباره‌اش اجماع صورت گرفته بود، بازهم  کشورها سه ماه درباره متن مذاکره کردند. عمر آن معاهده در سال 2020 به 50 سالگی می‌رسد و هنوز هم دولت‌های کلیدی (هند، پاکستان و اسرائیل) به آن نپیوسته‌اند و یک دولت (کره شمالی) هم از آن خارج‌شده است. مذاکرات درباره ممنوعیت محدود آزمایشات هسته‌ای هشت سال و درباره ممنوعیت جامع آزمایشات هسته‌ای سه سال به طول انجامید اما باوجودی که 20 سال پیش متن آن نهایی شده هنوز هم به اجرا درنیامده است.

 

برخی نکات مهم متن فعلی چیست؟

این پیش‌نویس کنوانسیون توسعه، تولید، دستیابی، مالکیت، ذخیره، انتقال، استفاده،آزمایش هسته‌ای و کمک در رابطه با تسلیحات هسته‌ای و نیز میزبانی تسلیحات هسته‌ای کشورهای دیگر در قلمرو کشورهای عضو را ممنوع می‌کند.

این کنوانسیون در شکل فعلی آن می‌تواند بعدازآنکه توسط 40 کشور به امضا درآمد اجرایی شود، این امر تلویحاً نشان می‌دهد که انتظار نمی‌رود دولت‌های دارنده تسلیحات هسته‌ای در  آینده‌ای نزدیک به آن بپیوندند. این در تضاد با مثلاً کنوانسیون تسلیحات شیمیایی است که لازم‌الاجرا شدن آن مستلزم پیوستن برخی کشورها به معاهده است.

درواقع در معیارها برای پایبندی به این معاهده میان دولت‌هایی که تسلیحات هسته‌ای خود را امحا کرده‌اند و آن‌هایی که ممکن است در زمان پیوستن به معاهده این کار را انجام نداده باشند تمایز قائل شده است. این رویکرد تبعاتی دارد. اول، دولت‌های عضو باید بعد از به اجرا درآمدن معاهده از انتقال تسلیحات هسته‌ای در سرزمین خود یا از طریق آن و یا از مستقر کردن تسلیحات هسته‌ای خودداری کنند. اگر هیچ کشور عضو ناتو به معاهده نپیوندد، برای آمریکا هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. دوم، این معاهده ظاهراً به دولت‌های دارنده تسلیحات هسته‌ای اجازه می‌دهد پیش از پیوستن به معاهده بدون راستی آزمایی تسلیحات هسته‌ای خود را امحا کنند. درحالی‌که این کار به لحاظ سیاسی و فنی ساده‌تر است اما تصور این‌که چطور می‌توان اعتماد کرد که درنهایت همه تسلیحات و مواد هسته‌ای  نابودشده باشند، دشوار است. سوم، استفاده از پادمان ها (احتمالا پادمان های بین‌المللی به اجرا درآمده توسط آژانس بین‌المللی انرژی اگرچه در معاهده این‌طور تعریف‌نشده است) برای نظارت ارتباط چندانی به‌راستی آزمایی رفع جامع ممنوعیت‌های معاهده ندارد. این اولین باری نیست که در یک معاهده کنترل تسلیحات نظارت با الزامات همخوانی ندارد اما اگر هدف به اجرا درآوردن سریع ممنوعیت برای اعمال فشار بر دولت‌های دارنده تسلیحات هسته‌ای باشد، تهیه‌کنندگان پیش‌نویس باید این موضوع را بررسی کنند که آیا به چیزی بیش از ابزارهای ملی برای پیگیری انتقال/استقرار موردنیاز است یا خیر.

دیگر بخش‌های این پیش‌نویس شامل اعلامیه‌ها، شروط بازنگری و بندی استاندارد در رابطه با خروج از معاهده است.

 

آیا احتمال دارد که دولت‌های دارنده تسلیحات هسته‌ای به مذاکرات بپیوندند؟

بعید است دولت‌های دارنده تسلیحات هسته‌ای به این سری مذاکرات، به‌ویژه با توجه به شکل کنونی متن پیش‌نویس آن، بپیوندند. متأسفانه بدون حضور در مذاکرات به‌سختی می‌توان درنتیجه مذاکرات تأثیری گذاشت. نگرانی بیشتر در این خصوص موضوع غیبت دولت‌هایی نظیر استرالیا و ژاپن است که در محافل خلع سلاح از اعتبار برخوردارند و اگر بخواهند می‌توانند نفوذ قابل‌توجهی اعمال کنند. برخی دولت‌های کلیدی در این مذاکرات ایرلند، نیوزلند، سوئد، مصر، برزیل و کاستاریکا هستند. یک ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای بدون مشارکت دولت‌های دارنده تسلیحات هسته‌ای نمی‌تواند در ایجاد پیشرفتی ملموس در رابطه با خلع سلاح تأثیر چندانی داشته باشد. درهرصورت، حامیان این ممنوعیت تلاش خواهند کرد تا این هنجار بین‌المللی علیه تسلیحات هسته‌ای را تقویت کنند و امیدوارند بر دکترین، سیاست‌گذاری‌ها و اتکای  کشورها به تسلیحات هسته‌ای تأثیر بگذارند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *