جدیدترین مطالب

پیام های جام جهانی قطر

پیام های جام جهانی قطر

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: میزبانی جام جهانی توسط قطر یک پیام مهم دیگر دارد؛ اینکه این منطقه می تواند به عنوان دانشگاهی برای همه کشورهایی که به فوتبال علاقه دارند و می توانند همه آنها را بپذیرند، باشد.

جان باختن ۵ پناهجو در دریای مانش

۵ پناهجو ازجمله سه مرد، یک زن و یک کودک ۵ ساله هنگام عبور از دریای مانش برای رسیدن به انگلستان در یک سانحه دریایی جان باختند.

Loading

أحدث المقالات

آیت‌الله رئیسی وارد قلب اقتصادی پاکستان شد 

اسلام‌آباد – ایرنا – رئیس جمهوری اسلامی ایران در صدر هیات بلندپایه سیاسی-اقتصادی و در سومین مرحله از سفر رسمی خود به پاکستان، دقایقی قبل وارد کراچی به عنوان قلب اقتصادی این کشور شد. 

Loading
اول اسفند 1394

از مذاکرات جدید آمریکا و روسیه تا احتمال فروپاشی عربستان

۱۳۹۴/۱۲/۰۲ | رصد

شورا آنلاین: مذاکرات مقامات آمریکایی و روسی در ژنو بر سر مساله سوریه، تحریم‌های جدیدی علیه کره شمالی و پیش بینی فروپاشی عربستان از مهم‌ترین اخبار راهبردی بود که رسانه ها به آن پرداختند؛ در ادامه می توانید گزیده ای از این تحولات را مرور کنید.

خبرگزاری رویترز: مقامات نظامی آمریکا و روسیه روز جمعه مذاکراتی را در ژنو برگزار کردند. این مذاکرات در آستانه نشستی گسترده تر با هدف تلاش برای فراهم کردن زمینه توقف خصومت ها در سوریه برگزار شد. به گفته دیپلمات ها، هدف از این نشست دوجانبه اعلام نشده کاهش اختلاف ها پیش از نشست سازمان ملل متحد درباره این مسئله به ریاست مشترک این دو قدرت بزرگ بود. یک دیپلمات نزدیک به این روند در مصاحبه با رویترز گفت هدف کلی از این کار، دستیابی روسیه و آمریکا به دیدگاهی مشترک بود. میشله زاچئو، سخنگوی سازمان ملل متحد گفت استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه در این مذاکرات روسیه و آمریکا که از طریق ارتباط ویدئویی انجام شد، شرکت داشت.

شبکه سی ان ان: رئیس جمهور آمریکا با امضای خود تحریم‌های جدیدی علیه کره شمالی به دلیل آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای اخیرش اعمال کرد.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه لایحه تحریم‌های جدید واشنگتن علیه کره شمالی را بعد از تصویب شدن در کنگره در اوایل ماه جاری میلادی با امضای خود اجرایی کرد. تد کروز و مارکو روبیو، دو سناتور جمهوری‌خواه کاندیدای ریاست جمهوری نیز به واشنگتن بازگشتند تا رای مثبت خود را به این لایحه ثبت کنند. این در حالی است که تحریم‌های چند جانبه جدید علیه کره شمالی در شورای امنیت سازمان ملل به دلیل اختلافات میان چین و دیگر کشورها به بن‌بست خورده است. چین که همپیمان دیرینه پیونگ یانگ است به دلیل تضعیف شدید اقتصاد کره شمالی از بابت این تحریم‌ها ابراز نگرانی کرده است. تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کره شمالی که روز پنجشنبه با امضای اوباما اجرایی شدند، موجب انسداد دارایی های هر کسی که دست به تجارتی در ارتباط با برنامه های هسته ای و تسلیحاتی کره شمالی زده و یا در سوءاستفاده‌های حقوق بشری در این کشور نقش داشته باشد خواهد شد.

خبرگزاری  فارس: رهبر کره شمالی اعلام کرد برای مقابله با دشمنان خارجی و در راستای برنامه راهبردی این کشور ماهواره‎های بیشتری به فضا پرتاب می‎کند. «کیم یونگ اون» رهبر کره شمالی اعلام کرد کنکاش فضایی یکی از اهداف راهبردی این کشور است. وی گفت، این گونه مبارزات شدید در مقابله با نیروهای مخاصم و در راستای به دست آوردن تمامیت ارضی کره شمالی است. رهبر کره شمالی افرادی را که در این پروژه دخیل هستند، قهرمانان ستودنی نام برد. بعد از آنکه اوایل ماه جاری میلادی کره شمالی یک موشک دوربرد ماهواره‌بر را به فضا شلیک کرد برخی کشورهای منطقه و آمریکا این اقدام را به شدت محکوم کرده و دست به اقدامات متقابل مانند استقرار سامانه دفاعی ضدموشک تاد و پرواز جنگنده اف22 در شبه جزیره کره کردند.

شبکه خبری پرس تی وی: پایگاه تحلیلی “دیفنس وان” با اشاره به گسترش فساد در عربستان اعلام کرد واشنگتن باید برای فروپاشی این رژیم آماده شود. این پایگاه خبری نوشت: عربستان حدود نیم قرن است که محور اصلی سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه بوده و واشنگتن با چشم‌پوشی از اقدامات استبدادی و اشاعه وهابی‌گری از سوی ریاض، با لجاجت هم‌پیمان خود را «میانه رو» می‌خواند. در واقع عربستان هرگز یک کشور نیست.

خبرگزاری اسپوتنیک: ایران و روسیه، منتظر ورود عربستان و ترکیه به جنگ سوریه و گرفتار شدن در باتلاق هستند. روسیه و ایران هر دو فرصت خواهند داشت تا به ترتیب از ترکیه و عربستان انتقام گیرند، زیرا ورود به خاک سوریه یعنی بازی کردن در زمین ایران و روسیه که نه حریم هوایی در اختیار آنهاست و نه حریم دریایی. بر کسی پوشیده نیست که دلیل اصلی تهدیدات عربستان سعودی و ترکیه به مداخله مستقیم در خاک سوریه توقف پیشروی نیروهای دولتی سوریه با حمایت ایران و روسیه است. تقریبا همه تحلیل گران نظامی متفق القول هستند که ادامه روند فعلی آزادسازی شهر حلب و بسته شدن مرز ترکیه مسئله، ظرف چند روز قابل تحقق است.

نشریه آمریکایی هافینگتون پست: روسیه قدرتمندانه به صحنه سیاسی و نظامی جهان بازگشته است. روسیه به مدرن‌سازی نیروی نظامی‌اش پرداخته و تسلیحاتش‌ را به روز کرده و حتی در برخی موارد گوی سبقت را از آمریکا گرفته است. هر چند که بنا به اعلام برخی از مؤسسات آمریکایی،‌ مسکو پس از واشنگتن، در جایگاه دوم قوی‌ترین ارتش‌های جهان قرار گرفته و بودجه دفاعی کمتری در مقایسه با آمریکا دارد،‌ اما این رده‌بندی‌ها فاکتور مهمی در دورنمای توسعه صنعت نظامی‌ است.

ایسنا: وزیر خارجه عربستان سعودی مدعی شد که ماموریت نیروهای ویژه سعودی در صورت اعزام‌شان به سوریه در چارچوب ائتلاف بین المللی تحت امر آمریکا “در مبارزه با داعش خلاصه خواهد شد.” عادل الجبیر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ماموریت احتمالا به تلاش برای سرنگونی نظام بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه کشیده می‌شود، یا خیر، گفت: فعالیت این نیروها در صورتی که در چارچوب ائتلاف بین المللی وارد سوریه شوند، مبارزه با داعش خواهد بود و عملیات انفرادی وجود نخواهد داشت.

ایرنا: وزارت خارجه سوریه سخنان صدر اعظم آلمان را که خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه شده بود – کاملا مردود دانست و آن را نقض حاکمیت در سوریه خواند. یک منبع در وزارت خارجه سوریه با ابراز شگفتی از این اظهارات گفت: سخنان آنگلا مرکل نقض حاکمیت سوریه و بر خلاف قوانین بین المللی است. این منبع خاطرنشان کرد که سخنان مرکل شبیه به اظهارات مقامات ترکیه  است که از چند ماه قبل برای حمایت از گروه های تروریستی ایراد می کردند. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان به تازگی خواستار ایجاد محدوده های پرواز ممنوع در مناطق مرزی سوریه و ترکیه شد.

خبرگزاری آناتولی: شورای امنیت سازمان ملل متحد از تمامی طرف‌های درگیر در یمن خواست  بدون قید و شرط و با حسن نیت در مذاکرات صلح یمن مشارکت کنند. اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن  از طرف های یمنی خواست اختلافات خود را بر اساس طرح پیشنهادی شورای همکاری خلیج فارس و نتایج کنگره گفت وگوهای ملی حل و فصل کنند .

ایرنا: نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد: برای ایجاد محدوده پرواز ممنوع در سوریه با توجه به حضور هواپیماهای کشورهای مختلف  در آسمان این کشور، دیر شده است. چورکین روز جمعه گفت: در شرایط کنونی که هواپیماهای کشورهای مختلف در سوریه پرواز و بمباران می کنند، نمی توان در مورد ایجاد محدوده پرواز ممنوع در این کشور سخن گفت. وی افزود: از نظر تئوری می توان تصور کرد که پیشنهاد عدم استفاده از حریم هوایی سوریه برای برقراری آتش بس در این کشور می تواند طرح شود، اما صرف نظر از تئوری – طرح این مساله امکانپذیر نیست به ویژه اینکه روسیه در سوریه حضور نظامی دارد.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر امور خارجه ترکیه گفت کشورش در مبارزه علیه داعش فعالانه  مشارکت خواهد کرد. مولود چاووش اوغلو گفت روی آوردن به گروه هایی نظیر یگان های مدافع خلق ( YPG) در مبارزه علیه داعش نشانه ضعف است. وی افزود جان کری وزیر امور خارجه آمریکا هم گفته است یگان های مدافع خلق نمی توانند قابل اعتماد باشند. به موجب این گزارش وزیر امور خارجه ترکیه همچنین از مقامات آمریکا خواست مواضع خود را در زمینه تروریسم مشخص کنند.

خبرگزاری رویترز: ماتئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا به سران کشورهای اروپای شرقی در خصوص بحران مهاجرت هشدار داد و گفت چنانچه این کشورها همبستگی خود را با دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعلام نکنند، به احتمال زیاد، کمک های اروپایی را از دست می دهند. وی در دیدار همتایان اروپایی خود در بروکسل، بحران مهاجرت را برای تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، مشکل مشترکی توصیف کرد. نخست وزیر ایتالیا به صورت تلویحی به منابع مالی ساختاری اروپا که به نفع فقیرترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا به خصوص کشورهای اروپای شرقی هستند، اشاره کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *