جدیدترین مطالب

افزایش شهدای غزه به ۳۴۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۴۹ نفر رسید و هفتاد و شش هزار و ۹۰۱ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

Loading

أحدث المقالات

هر آنچه که در که حادثه اصفهان گذشت/ وقتی تیر صهیونیست‌ها به سنگ خورد

چندین صدای شبیه انفجار در اصفهان و تبریز باعث شد تا مردم این دو شهر، صبح جمعه را با حجم زیادی از اخبار متناقض درباره حمله اسرائیل آغاز کنند. هم‌زمان شایعاتی از حمله به عراق و سوریه نیز منتشر شد. خبرآنلاین در گزارشی به بررسی منشأ انفجارها پرداخته و نقش اسرائیل را در این زمینه بررسی کرده است.

واکنش اسلام‌آباد به تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه موشکی پاکستان

اسلام‌آباد – ایرنا – پاکستان اقدام تازه آمریکا برای تحریم چند شرکت خارجی به دلیل همکاری با اسلام‌آباد در حوزه برنامه‌های موشکی را خودسرانه و سیاسی دانست و تاکید کرد: پاکستان چنین رویکردهای دوگانه‌ای که منجر به تضعیف اهداف عدم اشاعه می‌شود را قبول ندارد.

روایت «بلومبرگ» از افزایش اختلاف اروپایی‌ها در مورد تامین بودجه دفاعی برای مقابله با روسیه

تهران-ایرنا- آندری دومانسکی، وزیر دارایی لهستان روز جمعه گفت که کشورش قصد دارد در زمانی که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را در ژانویه (دی ماه) به دست می‌گیرد، به‌رغم میل برخی رهبران اروپایی فشار خود را برای افزایش هزینه‌های دفاعی این قاره تشدید کند.

Loading

رسانه ها؛ تخلیه ناگهانی پایگاه فرماندهی آمریکا در قطر و…

۱۳۹۸/۰۷/۰۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تخلیه ناگهانی پایگاه فرماندهی هوایی آمریکا در قطر پس از 13 سال، حمایت اکثر آمریکایی‌ها از استیضاح ترامپ ، تاکید ولیعهد سعودی بر حل اختلافات باایران از راه سیاسی ، تاکید امارات برکاهش تنش‌ها با ایران، افزایش اختلافات امارات و عمان، ادامه درگیری مرزی هند و پاکستان، تمدید حمایت پنتاگون از ارتش عراق و نیروهای پیشمرگ برای ۲ سال دیگر، عملیات نیروهای ویژه روسیه در مجمع‌الجزایر «اسپیتزبرگن»، گمانه‌زنی جدید سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی درباره «معامله قرن»، برگزاری  آیین جشن هفتادمین سالگرد جمهوری خلق چین ، ادامه اعتراضات در هنگ کنگ،انتشار تصاویر محاصره ناو آمریکایی توسط  ناوهای  چینی، پیروزی حزب راست‌گرای سباستین کورتس در انتخابات پارلمانی اتریش و  استقبال آمریکا از افزایش تحریم های اتحادیه اروپا علیه دولت ونزوئلا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثرفارسی: آمریکا پس از 13 سال، فرماندهی نیروی هوایی خود را از پایگاه العدید قطر خارج و به ایالت کارولینا نقل مکان کرد. تارنمای استار و استریپ که اخبار حوزه نظامی و دفاعی آمریکا را منتشر می کند نوشت، آمریکا به مدت 13 سال فرماندهی کل نیروی هوایی خود در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را از طریق ساختمانی در پایگاه نظامی العدید در قطر هدایت می کرد اما به یکباره ارتش در تصمیمی ساختمان خود در قطر را تخلیه و مرکز فرماندهی را به ایالت کارولینا منتقل کرد. ارتش آمریکا در حالی ستاد فرماندهی نیروی هوایی خود را از قطر خارج کرد که هم اکنون بیش از 300 جنگنده این ستاد در مناطقی مانند سوریه، افغانستان، خلیج فارس حضور دارند.

العالم:  نتایج جدیدترین نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثر آمریکایی‌ها از اقدام دموکرات‌های مجلس نمایندگان برای آغاز تحقیقات رسمی با هدف استیضاح رئیس جمهور ایالات متحده حمایت می‌کنند.نظرسنجی جدید موسسه “یوگاو” که برای شبکه سی بی اس انجام شده است، حاکی است اکثر شهروندان آمریکایی از آغاز تحقیقات مجلس نمایندگان برای استیضاح دونالد ترامپ حمایت می‌کنند. ترامپ به شدت از آغاز تحقیقات برای استیضاح  انتقاد کرده و معتقد است که این گونه اقدامات دموکرات‌ها صرفا با انگیزه‌های سیاسی است.

یورونیوز:  محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان گفت ترجیح می‌دهد در برابر ایران از راه‌حل‌های سیاسی به جای گزینه نظامی استفاده کند. وی در گفتگویی که در برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه سی‌بی‌اس آمریکا پخش شد هشدار داد که اگر جهان برای جلوگیری از اقدامات ایران کاری نکند ممکن است قیمت نفت ممکن است به «طرز غیرقابل تصوری» بالا رود.

خبرگزاری تسنیم: وزیر مشاور در امور خارجه امارات در مقاله‌ای نوشت که این کشور تمامی اقدامات لازم برای کاهش تنش‌ها با ایران را اتخاذ خواهد کرد. «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی طی مقاله‌ای در روزنامه آمریکایی فایننشال تایمز نوشت که ایران باید پیگیری تسلیحات هسته‌ای را کنار گذاشته و برنامه موشکی  و حمایت از گروه‌های مقاومت در منطقه را متوقف کند.وزیر مشاور در امور خارجه امارات نوشت که ابوظبی تمامی اقدامات برای از بین بردن تنش‌ها و کاهش پتانسیل خصومت‌ها با ایران را اتخاذ خواهد کرد و هر زمان نیز ضرورت داشت آماده اقدام برای دفاع از خود است.

 خبرگزاری ایرنا:  انتظاراتی که سعودی ها و اماراتی ها از عمانی ها داشتند، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برآورده نشد، چرا که آنها انتظار داشتند صدایشان از حنجره یوسف بن علوی علیه ایران و مقاومت یمن انعکاس یابد که نیافت و همین باعث شد رسانه های امارات حمله ای سنگین علیه مسقط سازماندهی کنند، آن هم در روزهایی که وزیران دفاع عمان و قطر هم دیدار کردند تا بر خشم اماراتی ها افزوده شود. مقام ها و رسانه های اماراتی ، در تازه ترین حملات خود به وزیر خارجه عمان مدعی شدند که او مصلحت قوم عرب را نمی داند و درباره یمن و نیز حمله به آرامکو سکوت کرده است.

خبرگزاری صداو سیما:  براثر تبادل آتش میان نیرو‌های مرزبانی هند و پاکستان در خط کنترل مرزی ۲ شهروند کشمیری کشته و ۳ نفر زخمی شدند. روابط عمومی ارتش پاکستان ضمن محکوم کردن آتشباری نیرو‌های هندی به سوی اهداف غیرنظامی اعلام کرد: در تیراندازی نیرو‌های مرزبانی هند به مناطق مسکونی در نوار مرزی ۲ شهروند پاکستانی از جمله یک نوجوان ۱۳ ساله کشته و ۳ تن دیگر زخمی شدند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزارت پیشمرگ در دولت اقلیم کردستان عراق از تمدید حمایت پنتاگون از ارتش عراق و نیروهای پیشمرگ خبر داد. طبق این بیانیه، استیون فیگن، سرکنسول آمریکا در اربیل، در دیدار با شورش اسماعیل، وزیر پیشمرگ، تصمیم وزارت دفاع این کشور را درباره تمدید حمایت از ارتش عراق و نیروهای پیشمرگ اقلیم به عنوان بخشی از سیستم دفاعی عراق و به مدت دو سال دیگر، اعلام کرد.

 خبرگزاری مهر: رسانه نروژی می‌گوید تصاویری وجود دارد که حاکی از ورود نیروهای ویژه روسیه به مجمع‌الجزایر «اسپیتزبرگن» است که بخشی از تمامیت ارضی نروژ را نیز شامل می‌شود. رسانه «آلدریمر» مدعی وجود تصاویری شد که نیروهای ویژه روسیه را در حال انجام عملیات جستجو و شناسایی منطقه نشان می‌دهد.این رسانه همچنین به نقل از منابع آگاه مدعی شد بعد از رؤیت این تصاویر، هواپیماهای جاسوسی آمریکا منطقه را برای پیدا کردن شواهد بیشتر جستجو کردند.

خبرگزاری فارس:  سفیرآمریکا در فلسطین اشغالی به یک روزنامه صهیونیستی گفت، طرح صلح دولت آمریکا برای رژیم صهیونیستی و فلسطین موسوم به «معامله قرن» در سال 2019 رونمایی می‌شود. «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی در این خصوص گفت: من کاملا اطمینان دارم که این طرح در ۲۰۱۹ اعلام خواهد شد، نمی‌خواهم بگویم طی یک هفته یا یک ماه (دیگر) اما ما بسیار به خط پایان نزدیک هستیم.

رادیو چین:  نخستین روز ماه اکتبر سال جاری میلادی، 9 مهر برابر با هفتادمین سالگرد جمهوری خلق چین است. صبح همین روز به این مناسبت آیین باشکوهی در میدان تیان ان من شهر پکن برگزار می شود. شی جین پینگ دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست، رئیس جمهور و رئیس کمیتۀ نظامی مرکزی چین در این مراسم سخنرانی مهمی ایراد خواهد کرد.

ان .اچ.کی ژاپن:  اعتراضات در هنگ کنگ پیش از برگزاری هفتادمین سالگرد بنیانگذاری جمهوری خلق چین در روز سه شنبه، شدت یافته است. افرادی که برای یک تظاهرات در روز یکشنبه گردهم آمده بودند، درناهای کاغذی درست کردند. آنها با امید به اینکه حمایت کشورهای دیگر نظیر آمریکا و ژاپن را جلب کنند با پرچم های کشورهای خارجی رژه رفتند.راهپیمایی هایی برای روز دوشنبه نیز برنامه ریزی شده است .

اسپوتنیک روسیه: خبرگزاری چینی، تصاویر ماهواره ای از ناو هواپیمابرآمریکایی در دریای جنوبی چین که توسط پنج کشتی جنگی چین محاصره شده است را منتشر کرد.رن گوتیسان، سخنگوی مطبوعاتی وزارت دفاع ملی چین، با اظهار نظر در مورد این تصاویر، اشاره کرد که واشنگتن این ناو هواپیمابر را برای نشان دادن قدرت و تلاش برای نظامی سازی به دریای جنوبی چین فرستاده است.گوتسیان گفت: “ارتش چین به وظایف خود عمل خواهد کرد و محکم از اقتدار ملی و امنیتش دفاع خواهد کرد.”

دویچه وله : براساس نتایج شمارش آرای انتخابات پارلمانی اتریش، حزب محافظه‌کار “مردم” (FPÖ) به رهبری سباستین کورتس، صدراعظم پیشین اتریش با کسب ۳۷ درصد آرا به پیروزی دست یافته است. با این حال، پیروز اصلی، حزب سبزهای این کشور بوده است.در انتخابات پارلمانی پیش از موعد اتریش حزب محافظه‌کار کریستیان کورتس، صدراعظم مستعفی این کشور با کسب ۳۷،۱ درصد آرا به پیروزی رسید. این رقم ۵،۶ درصد بیش از آرای این حزب در انتخابات پیشین در سال ۲۰۱۷ است.

پارس تودی :  “مایک پمپئو” وزیر خارجه آمریکا یکشنبه شب از تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ونزوئلا استقبال کرد. “پمپئو” در توییتر با قدردانی از اتحادیه اروپا به دلیل اعمال تحریم های جدید علیه ونزوئلا خواستار افزایش فشارها بر “نیکلاس مادورو” رئیس جمهور این کشور و نزدیکان وی شد.اتحادیه اروپا روز جمعه در جدیدترین اقدام خود علیه دولت قانونی ونزوئلا، هفت مقام این کشور را تحریم کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *