جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است  

«جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.
Loading

رسانه ها؛ قدرت نمایی روس ها در حیاط خلوت آمریکا و…

۱۳۹۸/۰۷/۰۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: ورود مستشاران نظامی روس به ونزوئلا، افشای محتوای صحبت ترامپ با مقامات روسیه‌، احضاریه مجلس نمایندگان آمریکا برای پمپئو، استعفای نماینده ویژه آمریکا در امور اوکراین ، تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه، دیدار وزرای خارجه روسیه و گرجستان پس از 11 سال ، آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، اعلام آمادگی چین برای پیوستن به معاهده تجارت تسلیحاتی، نمایش توان بازدارنده هسته ای چین در برابر آمریکا، نشست شورای امنیت  درباره سوریه ، ادامه گفت و‌گوهای ترکیه با روسیه برای خرید جنگنده سوخو-35، رایزنی احزاب انگلیسی برای عزل جانسون، واکنش عملی اتحادیه اروپا و ژاپن به طرح «راه ابریشم جدید» چین و  امضای توافقنامه تجاری بین آمریکا و ژاپن از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

اسپوتنیک روسیه:  نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کرد دو هواپیمای حامل پرسنل فنی نظامی روسیه در این کشور آمریکا لاتین به سر می برند. رهبر ونزوئلا چند روز پیش از سفر مسکو که در انجا با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه  دیدار کرده بود، به میهن خود بازگشت. مادورو در سخنرانی خود که از توییتر پخش زنده می شود، گفت:” پوتین بر حمایت سیاسی، دیپلماتیک و نظامی خود برای ونزوئلا و صلح تاکید کرد کمک چند روز پیش رسید و دو هواپیمای حامل پرسنل فنی نظامی فرود آمدند که در ونزوئلا هستند.

خبرگزاری فارس:  سه مقام آگاه پیشین کاخ سفید می‌گویند رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با وزیر خارجه و سفیر روسیه، ضمن رد نگرانی‌ها درباره دخالت مسکو در انتخابات 2016 آمریکا، به دخالت واشنگتن در انتخابات سایر کشورها اذعان کرده بود.در حالی که طی روزهای اخیر رسوایی افشای محتوای تماس «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی خود دردسرساز شده، اکنون افشای گفت‌وگوی ترامپ با مقامات روسی درباره دخالت در انتخابات 2016 ریاست‌جمهوری آمریکا دامن گیر وی شده است.

خبرگزاری صداو سیما: مجلس نمایندگان ارائه اسنادی درباره اقدامات ترامپ را در قبال اوکراین خواستار شد که پمپئو هفته‌ها از ارائه آن سرباز زده بود. الیوت انگل رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا و آدام شیف رئیس کمیته منتخب اطلاعاتی مجلس و الیجاه کامینگز رئیس کمیته اصلاحات و نظارت مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا ارائه اسنادی را خواستار شدند که وی هفته‌ها از ارائه آن سرباز زده بود.

دویچه وله : پس از بالا گرفتن جنجال بر سر گفت‌وگوی تلفنی دونالد ترامپ و همتای اوکراینی او، نماینده آمریکا در امور اوکراین کنار رفت. کرت ولکر برای ادای شهادت در ارتباط با این پرونده به مجلس نمایندگان آمریکا احضار شده است.

پارس تودی : وزارت خزانه‌داری آمریکا یک شرکت به همراه پنج کشتی روسی را به ادعای نقض تحریم‌های واشنگتن علیه سوریه تحریم کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا شرکت «سو فراچت» (Sovfracht) را به دلیل نادیده گرفتن تحریم‌های امریکا و رساندن سوخت به جنگنده‌های روسیه در سوریه را تحریم کرد.

تی .آر.تی ترکیه: وزرای خارجه روسیه و گرجستان پس از 11 سال وقفه، در نیویورک دیدار و گفتگو کردند. بر اساس بیانیه منتشره از سوی وزارت امور خارجه روسیه، سرگئی لاوروف و دیوید زالکالیانی پس از جنگ اوستیای جنوبی در سال 2008 برای اولین بار در نیویورک آمریکا دیدار و گفتگو کردند.بر اساس این بیانیه، در دیدار مذکور که به میانجی‌گری سوئیس در حاشیه هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک صورت گرفت، روابط دوجانبه و مشکلات امنیتی منطقه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): مراکز اخذ رای امروز (شنبه) در سراسر افغانستان برای انتخاب رئیس‌جمهوری جدید به روی رای دهندگان افغانستانی باز شدند. در حالی که همانطور که طالبان تهدید کرده بود انتخابات با انفجارهای متعدد در ولایت‌های مختلف همراه شده است.محمد مولانا، کمیسیونر کمیته انتخابات افغانستان تاکید کرد، اگر هر گروهی اقدام به تقلب در انتخابات کند تدابیر لازم در نظر گرفته شده است.

خبرگزاری مهر: وزیر خارجه چین برای پیوستن کشورش به معاهده تجارت تسلیحاتی که رئیس‌جمهوری آمریکا مایل به خروج از آن است؛ اعلام آمادگی کرد. وانگ ئی وزیر خارجه چین از تمایل این کشور برای پیوستن به معاهده تجارت بین‌المللی تسلیحات خبر داد و گفت مشارکت در این معاهده، مسئولیت چین به عنوان یکی از اعضای جامعه بین‌الملل است.این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا از تمایل برای لغو مشارکت در این معاهده می‌گوید که تجارت تسلیحات متعارف به ارزش ۷۰ میلیارد دلار در سراسر جهان را میسر کرده و مانع از قاچاق آن از سوی افراد سودجو می‌شود.

خبرگزاری ایرنا: چین قصد دارد در روز اول اکتبر مصادف با روز ملی این کشور و همزمان با برگزاری یک رژه بزرگ، نیروی بازدارندگی هسته ای خود را به نمایش بگذارد و بازوی نظامی قوی خود را به رخ دیگران از جمله آمریکا بکشاند.گزارش ها حاکی است که چین قصد دارد توان نظامی برجسته خود را بخصوص پس از مدرن سازی ارتش از سال ۲۰۱۳ میلادی که «شی جین پینگ» رییس جمهوری و فرمانده کل قوای این کشور شد، به نمایش بگذارد.

خبرگزاری تسنیم: فرستاده ویژه آمریکا در امور سوریه اعلام کرد که شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه نشستی برای بررسی کمیته تدوین قانون اساسی سوریه تشکیل خواهد داد. «جیمز جفری» فرستاده ویژه آمریکا در امور سوریه اعلام کرد، شورای امنیت روز دوشنبه جلسه‌ای تشکیل خواهد داد که طی آن، «گیر پدرسن» فرستاده سازمان ملل گزارشی درباره کمیته تدوین قانون اساسی سوریه ارائه می‌دهد.

الکوثرفارسی: یک مقام عالی‌رتبه روس از ادامه گفت‌و‌گوهای ترکیه و روسیه برای عقد قرار داد فروش جنگنده سوخو-۳۵ خبر داد و همزمان گفت که سخن گفتن از یک قرارداد نهایی و قطعی هنوز زود است.  گفت‌و‌گوها در خصوص این قرار داد در پی اختلافات ترکیه با آمریکا بر سر خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ صورت می‌گیرد. سامانه‌ای که به گفته واشنگتن با سامانه‌های پدافند هوایی پنتاگون همگون نیست و برای جنگنده‌هایی در تراز اف-۳۵ خطرناک محسوب می‌شود.

العالم:  اعضای حزب SNP و کارگر انگلیس جمعه شب درباره رای عدم اعتماد به نخست وزیر این کشور در ابتدای هفته آینده گفت‌وگو کردند.«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس که به دنبال آن است که برگزیت را چه با توافق و چه بدون توافق در تاریخ 31 اکتبر انجام دهد با چالش جدیدی مواجه شده است.به گزارش دیلی تلگراف، اعضای حزب SNP و کارگر جمعه شب درباره دادن عدم رای اعتماد به نخست وزیر انگلیس در اوایل هفته آینده گفت‌وگو کردند.

یورونیوز: اتحادیه اروپا و ژاپن قراردادی برای هماهنگ سازی شبکه‌های جدید حمل و نقل زمینی و نیز ایجاد زیرساخت‌های تازه در بخش انرژی و دیجیتال به امضاء رساندند.این پروژه بزرگ که هدف کلی آن متصل کردن اروپا به آسیا است واکنشی عملی به طرح جاه‌طلبانه پکن در تاسیس «راه ابریشم جدید» محسوب می‌شود که به اذعان چشم‌بادامی‌ها قرار است چین را به جهان وصل کند.

رادیو چین: تلویزیون دولتی ژاپن گزارش کرد مذاکرات تجاری ژاپن و آمریکا به ثمر رسیده و دو طرف به یک توافق نهایی دست یافته اند به طوری که «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن و «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا هم پس از تایید این توافق، یک بیانیه مشترک امضا کرده اند. آبه در این نشست گفته است وقتی این پیمان به اجرا دربیاید بدون شک به تقویت سرمایه گذاری ژاپن در آمریکا و توسعه روابط اقتصادی دوجانبه کمک خواهد کرد من مطمئنم این پیمان هم به نفع ژاپن و هم به نفع آمریکا خواهد بود.

ان .اچ.کی ژاپن: شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن از این کشور و اتحادیه اروپا خواسته است تا همکاری ها در عرصه های وسیع، از جمله توسعه زیرساخت ها در آفریقا را بیشتر تقویت کنند.آبه روز جمعه در بروکسل در یک کنفرانس بین المللی با حضور رهبران اروپایی سخنرانی کرد.آبه گفت ژاپن و اتحادیه اروپا ستون های محکمی هستند که در ارزش های مشترک و اصول دمکراسی و حاکمیت قانون سهیم هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *