جدیدترین مطالب

فاصله ایران و اسرائیل تا جنگ تمام عیار؟

فاصله ایران و اسرائیل تا جنگ تمام عیار؟

جلال خوش چهره در یادداشتی می نویسد: تهران به ویژه پس از جنگ هفتم اکتبر ۲۰۲۳ به این سو به شدت مراقب سیاستی بوده که دولت «بنیامین نتانیاهو» خواستار آن است؛ این‌که دامنه جنگ، از غزه تا خلیج فارس گسترش یافته و به‌این ترتیب صحنه به جنگ «اسرائیل‌_‌ایران»  تغییر وضعیت دهد. خویشتنداری تهران در برابر رویکرد زیرکانه تل‌آویو، اما به معنای آن نبوده و نیست که ارتدوکس‌های اسرائیلی قوانین بازی را با اقدام‌های خرابکارانه _ تروریستی تغییر دهند؛ درحالی که تهران هیچ پاسخی در این‌باره ندهد.

رژیم صهیونیستی پس از ۶ ماه همچنان سردرگم است

عضو دفتر سیاسی حماس گفت تلاش‌های نتانیاهو و کابینه او برای آزادی اسرای اسرائیلی با گزینه نظامی شکست خورد و هیچ جایگزینی برای یک توافق حقیقی برای مبادله اسرا با مقاومت وجود ندارد.

ایران در حمله به اسرائیل از حق قانونی دفاع از خود استفاده کرد

نماینده مجلس انگلیس خطاب به اسرائیل و حامیانش گفت: شما تصور می‌کردید صبر راهبردی ایران، یک بلوف است و فقط حرف می‌زند و از عمل خبری نیست، آنچه روی داد نشان داد که درباره جمهوری اسلامی ایران، اشتباه می‌کردید.

ایران تصویر جدیدی را در موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در حمله موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

تاکید امیرعبداللهیان بر ضرورت ایفای نقش سازمان‌های بین‌المللی برای ارسال کمک‌های انسانی به غزه

مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت برای منطقه شرق مدیترانه در دیدار با وزیر امور خارجه گفت: با توقف خشونت‌ها و جنایت‌های رژیم در غزه، فرصت برای ارائه کمک‌های انسانی و بهداشتی و درمانی و دسترسی به واکسن، دارو و غذا برای مردم فلسطین فراهم شود.

فاصله ایران و اسرائیل تا جنگ تمام عیار؟

فاصله ایران و اسرائیل تا جنگ تمام عیار؟

جلال خوش چهره در یادداشتی می نویسد: تهران به ویژه پس از جنگ هفتم اکتبر ۲۰۲۳ به این سو به شدت مراقب سیاستی بوده که دولت «بنیامین نتانیاهو» خواستار آن است؛ این‌که دامنه جنگ، از غزه تا خلیج فارس گسترش یافته و به‌این ترتیب صحنه به جنگ «اسرائیل‌_‌ایران»  تغییر وضعیت دهد. خویشتنداری تهران در برابر رویکرد زیرکانه تل‌آویو، اما به معنای آن نبوده و نیست که ارتدوکس‌های اسرائیلی قوانین بازی را با اقدام‌های خرابکارانه _ تروریستی تغییر دهند؛ درحالی که تهران هیچ پاسخی در این‌باره ندهد.

رایزنی امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل گفت: امنیت منطقه برای ما بسیار مهم است، اما رژیم صهیونیستی شش ماه در حال قتل‌عام و نسل‌کشی کودکان و زنان بی‌دفاع در غزه است و آمریکا و متحدین او را متوقف نمی‌کنند.

غافلگیری‌های زیادی برای تل‌آویو تدارک دیده شده است/ایران پایبند به ارزشهای اخلاقی و انسانی

تهران- ایرنا- «عبدالباری عطوان» یکی از تحلیلگران جهان عرب ارتکاب هرگونه حماقت رژیم صهیونیستی علیه ایران را آغازی بر پایان این رژیم دانست و از غافلگیری هایی خبر داد که برای آن تدارک دیده شده است.

Loading

رسانه ها؛نتانیاهو مامور تشکیل کابینه و…

۱۳۹۸/۰۷/۰۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: بنیامین نتانیاهو مامور تشکیل کابینه آینده رژیم صهیونیستی، تاکید موگرینی بر پایبندی قوی به برجام، درخواست پکن برای حل دیپلماتیک و سیاسی موضوع هسته‌ای ایران، اظهارات جدید پمپئو درباره برجام، تایید قتل خاشقچی بدست محمد بن سلمان،گفتگوی  مارک اسپر با ولیعهد سعودی درباره اعزام نظامیان آمریکایی  به عربستان، انتقاد نانسی پلوسی از ترامپ، افزایش شمار نمایندگان خواستار استیضاح ترامپ، پایان سفر نخست وزیر عراق به عربستان، ادامه تظاهرات در مصر همزمان با حمایت ترامپ از "سیسی"، اقدام ضد ایرانی جدید ترامپ ، تصویب لایحه حمایت از هنگ کنگ در کنگره آمریکا و واکنش چین و جانسون بر سر دو راهی  برکناری یا برگزیت از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

دویچه وله:  بنیامین نتانیاهو مامور تشکیل کابینه جدید اسرائیل شد. این تصمیم پس از دیدار ریولین با نتانیاهو و رقیب اصلی‌اش، بنی‌گانتس، اتخاذ شده است.این تصمیم در حالی اعلام می‌شود که لیست انتخاباتی آبی-سفید به رهبری بنی‌گانتس ۳۳ کرسی پارلمان را از آن خود کرده و یک نماینده بیش از حزب لیکود به رهبری نتانیاهو در اختیار دارد.بنا به گزارش رسانه‌های اسرائیلی بنیامین نتانیاهو توانسته در مجموع حمایت ۵۵ نماینده را کسب کند و ۵۴ نماینده از بنی گانتس پشتیبانی کرده‌اند. نتانیاهو ۲۸ روز وقت دارد تا کابینه جدید خود را معرفی کند.

خبرگزاری صداو سیما: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: شرکت کنندگان در نشست 4+1 بر پایبندی قوی خود به برنامه جامع اقدام مشترک تاکید کردند. فدریکا موگرینی در پایان نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه چهار بعلاوه یک و ایران در نیویورک گفت: از تلاش هایی که برای باز کردن کانال های تماس صورت گرفت، استقبال می کنیم.

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه چین در نشست گروه 1+4 و ایران و اتحادیه اروپا در نیویورک از تمامی طرفین درخواست کرد که هرچه سریعتر برای یافتن یک راه‌حل سیاسی و دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران تمام تلاش خود را به کار گیرند. «وانگ یی» تصریح کرد که حفظ برجام، پایبندی به اصول چندجانبه‌گرایی، قدرت و اختیارات شورای امنیت سازمان ملل و نظم عمومی بر اساس قوانین بین‌المللی است.

اسپوتنیک روسیه:  مایک پومپئو وزیر امور خارجه امریکا گفت: آمریکا شرکای اروپایی اش را متقاعد کرده است که برجام چشم اندازی ندارد و اقدامات ایران صلح به خاورمیانه نمی آورد. وزیر امور خارجه آمریکا مایک پومپئو، در کنفرانس خبری ای که به همراه رئیس جمهور ایالات متحده داشت اذعان کرد که ما شرکای اروپایی خود را متقاعد کردیم که توافق هسته ای با ایران آینده روشنی ندارد، بدلیل اقدامات مخرب ایران در منطقه، صلح را به خاورمیانه نمی آورد.

یورونیوز: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به شبکه پی‌بی‌اس گفته است که مسئولیت کشته شدن جمال خاشقجی را می‌پذیرد زیرا این قتل زیر نظر او روی داده است. ولیعهد عربستان این مطلب را در یک فیلم مستند بیان کرده که قرار است روز سه شنبه نهم مهر (۱ اکتبر) از شبکه تلویزیونی پی‌بی‌اس آمریکا پخش شود.این اعتراف محمد بن سلمان در حالی صورت گرفته که عربستان سعودی ابتدا از اساس قتل جمال خاشقجی را انکار و مدعی شده بود، این روزنامه‌نگار به سلامت از کنسولگری خارج شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  محمد بن سلمان در تماس تلفنی که مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا با او برقرار کرد، گفت: حمله به عربستان مستلزم حمایت قاطع در جهت حفظ امنیت و صلح بین‌المللی است. وزیر دفاع آمریکا نیز در این تماس تلفنی به مقدمات جاری جهت اعزام نیروهای آمریکایی “با ماهیت دفاعی” به عربستان اشاره کرد.اسپر تصریح کرد، کشورش هر آنچه برای یاری به عربستان جهت دفاع از خودش لازم باشد، انجام خواهد داد.

خبرگزاری مهر:  رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به انتشار گفتگوی تلفنی رؤسای جمهوری آمریکا و اوکراین گفت: ترامپ امنیت ملی آمریکا را تضعیف کرده است. «نانسی پلوسی» در واکنش به انتشار متن گفتگوی تلفنی دونالد ترامپ رئیس جمهوری کشورش با همتای اوکراینی وی اعلام کرد: متن منتشر شده کاخ سفید تأئید می کند که رفتار ترامپ انسجام انتخابات آمریکا و امنیت ملی این کشور را تضعیف کرده است.رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت : رئیس جمهوری (ترامپ) تلاش کرده است تا بی قانونی را در امریکا به یک ارزش تبدیل کند.

خبرگزاری ایرنا: شمار نمایندگان خواستار استیضاح ترامپ به اکثریت رسید. شمار اعضای مجلس نمایندگان آمریکا که خواستار آغاز فرآیند استیضاح ترامپ هستند به ۲۱۸ نفر رسیده که اکثریت این مجلس را تشکیل می‌دهند.این رقم حاکی از آن است که تعداد حامیان استیضاح ترامپ در این نهاد 435 عضوی قانونگذاری آمریکا اکنون از نصف کل اعضا گذشته است.

خبرگزاری تسنیم:  نخست‌وزیر عراق در پایان سفر رسمی‌اش به عربستان سعودی، نسبت به حل و فصل اوضاع در منطقه ابراز خوش‌بینی کرد و در عین حال اظهار داشت که اوضاع دشوار و پیچیده است.«عادل عبدالمهدی» طی بیانیه‌ای در پایان سفرش به عربستان سعودی گفت: درباره تحولات منطقه‌ای، تلاش برای آرام کردن اوضاع و جلوگیری از خطرات هرگونه درگیری یا جنگ و پیامدهای آنها گفت‌وگو کردم.»

الکوثرفارسی:  درحالی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در دیدار با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در نیویورک، وی را “رهبر بزرگی” خواند، تظاهرات ضد دولتی در استان های مختلف این کشور با وجود خشونت نیروهای امنیتی علیه معترضان همچنان ادامه دارد. تظاهرات جدید در مصر به دعوت “محمد علی” بازیگر و پیمانکار پیشین ارتش این کشور که اکنون در اسپانیا اقامت دارد، آغاز شده است.

العالم:  رئیس‌جمهور آمریکا با صدور یک فرمان اجرایی بامداد پنجشنبه ورود مقام‌های ارشد حکومت ایران به آمریکا به عنوان مهاجر یا برای اهداف غیرمهاجرتی را تعلیق کرد. دونالد ترامپ در این فرمان اجرایی بعد از تکرار ادعاهای همیشگی علیه ایران گفته است: ««من تعلیق ورود مقام‌های ارشد حکومت ایران و اعضای خانواده درجه یک آنها به آمریکا به عنوان مهاجر یا غیرمهاجر را اقدامی در راستای منافع ایالات متحده آمریکا تشخیص می‌دهم.»

ان .اچ.کی ژاپن: کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا لایحه حمایت از هنگ کنگ را تصویب کرد. کمیته روابط خارجی سنا و کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان روز چهارشنبه به اتفاق آرا «مصوبه حقوق بشر و دموکراسی هنگ کنگ» را تصویب کردند. این لایحه همچنین تحریم هایی را برای مقامات چینی که در تضعیف آزادی های اولیه در هنگ کنگ دست داشته باشند در نظر می گیرد.

رادیو چین: گنگ شوانگ سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به پرسشی در رابطه با تصویب “طرح حقوق بشر و دموکراسی هنگ کنگ” در کنگره آمریکا گفت که چنین طرحی با نادیده گرفتن واقعیت‎ها سعی می‎کنند سفید را سیاه نشان دهند و علناً از نیروهای تندرو و عناصر خشونت طلب هنگ کنگ حمایت می کند و مصداق مداخله در امور داخلی چین به شمار می‎رود و چین خشم و نارضایتی شدید خود از این موضوع را اعلام کرده است.

پارس تودی :  نخست‌ وزیر بریتانیا از نمایندگان پارلمان این کشور خواست که یا برکنارش کنند یا بگذارند او در مسیر برگزیت با توافق یا بدون توافق گام بردارد. «بوریس جانسون» که در معلق نگاه داشتن پارلمان بریتانیا با شکست مواجه شده است، چهارشنبه‌ شب در مجلس عوام این کشور در حالی که با فریادهای قانونگذاران مواجه بود، گفت: پارلمان یا باید کنار بایستد و اجازه دهد دولت، برگزیت را به سرانجام برساند یا این که به دولت رای عدم اعتماد بدهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *