أحدث المقالات

ببینید | این پایگاه نظامی اسرائیل مبدا حمله به ساختمان کنسولگری ایران بود

پایگاه نظامی امنیتی جاسوسی نواتیم اسرائیل یکی از چند هدف مشروع نیروهای انقلاب اسلامی در عملیات «وعده صادق» بود که با خسارات جدی مواجه شد. این پایگاه آشیانه مهم‌ترین پرنده‌های تحت مالکیت اسرائیل از جمله F35،هرکولس C130 و هواپیماهای تجاری و دولتی از جمله بویینگ 707 است. نواتیم در جنوب اسرائیل با فاصله 1100 کیلومتری از خاک ایران قرار دارد. پایگاهی است که مبدا حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود. منبع: دانشجو

Loading
هشتم اسفند 1394

رسانه ها؛ از اجرای آتش بس در سوریه تا هشدار انتخاباتی پوتین

۱۳۹۴/۱۲/۰۸ | رصد

شورا آنلاین: آغاز اجرای آتش‌بس در سوریه، تایید اجرای تعهدات برجام در ایران از سوی آمانو، تایید کشته شدن 56 تن از افسران و سربازان اماراتی در یمن، اذعان به موضع قدرتمند ایران، روسیه و بشار اسد، هشدار پوتین در باره انتخابات پارلمانی آتی روسیه و درخواست سازمان عفو بین الملل برای منع فروش سلاح به عربستان از مهم ترین خبرهای دارای جنبه های راهبردی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه می توانید گزیده ای از این مطالب را مرور کنید.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): با تصویب پیش نویس قطعنامه روسیه و آمریکا درباره آتش‌بس در سوریه توسط شورای امنیت، آتش‌بس از نیمه‌شب گذشته وارد مرحله اجرایی شد. شورای امنیت روز جمعه پیش‌نویس قطعنامه 2268 روسیه و آمریکا درباره آتش‌بس در سوریه را تصویب کرد. به دنبال تصویب این قطعنامه، آتش‌بس در سوریه از نیمه‌شب گذشته وارد مرحله اجرایی شد. آتش‌بس شامل گروه‌های تروریستی نیست و عملیات علیه آن‌ها همچنان ادامه خواهد داشت. قطعنامه جدید شورای امنیت از نیروهای سوریه و گروه‌های مخالف خواسته است که به مسکو و واشنگتن موافقت‌شان را درباره شروط آتش‌بس ابلاغ کنند. شورای امنیت از هر دو طرف خواسته است به تعهدات خود در زمینه اجرای آتش‌بس از ساعت 12 شب گذشته عمل کنند.

خبرگزاری صدا و سیما: مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش خود را درباره برنامه هسته ای ایران پس از برجام منتشر کرد. یوکیا آمانو در گزارش خود به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که جمعه 26 فوریه منتشر شد، نتایج راستی آزمایی در برنامه هسته ای ایران را تشریح کرده است. این گزارش نشان می دهد که همه برنامه های مورد توافق ایران و 5+1 در چار چوب برجام مطابق با نقشه راه اجرا شده است. در این گزارش تصریح شده است که ایران، در فاصله زمانی روز تصویب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تا روز اجرای آن، برای عمل به تعهدات مرتبط با هسته ای در برجام، گام های لازم را برداشته اشت. این گزارش به طور کلی تعهدات عمده ای را که آژانس گفته است ایران پیشتر در شانزدهم ژانویه به آنها عمل کرده است تائید می کند و اشاره می کند که از آن زمان تا به حال هیچ تغییری صورت نگرفته است. گزارش مدیر کل به شورای حکام و به موازات آن به شورای امنیت سازمان ملل متحد، در مجموع مربوط به اقدامات ایران در چار چوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است . در 20 ژوئیه سال 2015، شورای امنیت ، قطعنامه 2231 را تصویب کرد که در آن، از مدیر کل آژانس خواسته شد راستی آزمایی و نظارت لازم بر تعهدات مرتبط با هسته ای ایران را در طول اجرای برجام برعهده بگیرد. براساس این قطعنامه، شورای حکام آژانس در 25 اوت سال 2015،به مدیر کل اجازه داد که راستی آزمایی و نظارت لازم بر تعهدات مرتبط با هسته ای ایران را که در برجام قید شده است ، اجرا کند .

خبرگزاری ایتارتاس: ولادیمیر ورونکوف نماینده دائم روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه اعلام کرد روسیه نخستین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی را درباره پایبندی ایران به تعهداتش در چارچوب توافق هسته ای با گروه پنج به علاوه یک مثبت ارزیابی می کند. وی افزود یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرد تهران به همه تعهدات خود در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک عمل کرده است و به طور کامل در حال اجرای مفاد توافق هسته ای است. وی گفت این گزارش بر رعایت الزامات قید شده در توافق هسته ای تاکید دارد. این دیپلمات روس افزود نخستین برداشت ما مثبت است و این گزارش به معنای آغاز حرکت به سمت نتیجه گیری بلندمدت درباره عدم وجود مواد هسته ای اعلام نشده یا فعالیت های اعلام نشده هسته ای در ایران است.

خبرگزاری ایسنا: نیروهای مسلح امارات اذعان کرده‌اند که 56 تن از افسران و سربازان این کشور از زمان آغاز عملیات ائتلاف تحت امر عربستان در یمن کشته شده‌اند. شاهدان عینی در یمن همچنین اعلام کردند که ادهم الجعری، رئیس شاخه اطلاعات نظامی یمن در محله “عبود” در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی “عدن” به دست افراد مسلح ناشناس کشته شد. وی در گذشته نیز به عنوان یکی از فرماندهان کمیته‌های مردمی در استان “ابین” فعالیت می‌کرد. همزمان، ارتش یمن و کمیته‌های مردمی موفق شدند پهپاد جاسوسی ائتلاف سعودی را در استان “تعز” در جنوب یمن سرنگون کنند. خبرگزاری یمنی “سبأ” به نقل از یک منبع امنیتی در استان تعز گزارش داد که یگان دفاعی ارتش و کمیته‌های مردمی این هواپیما را در هنگام پرواز بر فراز منطقه “عزان” سرنگون کردند.

شبکه تلویزیونی بی بی سی: مدیر مؤسسه واشنگتن گفت روسیه، ایران و بشار اسد (رئیس جمهور سوریه) در چند هفته گذشته به نوعی مواضع نظامی خود را مستحکم کرده اند تا از آن به عنوان اهرم نفوذ در دیپلماسی استفاده کنند. مایکل سینگ در گفتگو با این شبکه در پاسخ به این سؤال که احتمال برقرار ماندن آتش بس در سوریه چقدر است، گفت: «یکی از مسائل اساسی که میان آمریکا و روسیه وجود دارد بر سر حقایق است. آمریکا اعلام کرده است تا کنون فقط 30 درصد از حملات هوایی روسیه عملا به اهداف گروههای تروریستی مانند جبهه النصره یا داعش بوده است. اما روسیه مدعی است که فقط گروههای تروریست را هدف قرار می دهد. بنابراین تا زمانی که این شکاف و اختلاف بر سر تعاریف و حقایق همچنان ادامه دارد، آتش بس ممکن است برقرار نماند.»

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر سابق امور خارجه و نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ، جمهوریخواهان را به حمایت از کارخانه های بزرگ اسلحه سازی متهم کرد. هیلاری کلینتون، وزیر سابق امور خارجه و نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز جمعه در سخنرانی خود در موزه هنر کلمبیا جمهوریخواهان را به حمایت از صاحبان کارخانه های بزرگ اسلحه سازی و همچنین قربانی کردن اقلیت ها در آمریکا متهم کرد. کلینتون افزود نباید اجازه دهیم در یک روز ده ها نفر بر اثر خشونت ناشی از سلاح بمیرند. به گفته کلینتون باید راه های فرار قانونی که کنگره برای صاحبان اسلحه سازی های بزرگ ایجاد کرده است، از بین برده شود.

خبرگزاری برون مرزی صداوسیما: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه هشدار داد دشمنان خارجی قصد دارند انتخابات پارلمانی آتی این کشور را مختل کنند. پوتین با اشاره به انتخابات پارلمانی روسیه در سپتامبر2016 از دستگاه امنیتی اصلی این کشور خواست هوشیار باشند. پوتین خطاب به دستگاه امنیتی روسیه (اف اس بی) اعلام کرد: بر اساس اسنادی که در اختیار دارد، می داند که دشمنان خارجی مسکو برای اخلال در این انتخابات آماده می شوند. پوتین تاکید کرد که به همین علت همه باید بدانند که مطابق با قانون ، سرسختانه برای حفاظت از منافع خود تلاش خواهیم کرد. انتخابات پارلمانی روسیه قرار است در18 سپتامبر 2016 برگزار شود. انتخابات پارلمانی در این کشور در بحبوحه بحران اقتصادی روسیه که به علت کاهش قیمت نفت و اعمال تحریم های غرب در ارتباط با اوکراین وخیم تر شده است، برگزار خواهد شد.

خبرگزاری کیودو: همزمان با نگرانی های فزاینده درباره کاهش هرچه بیشتر رشد اقتصادی جهان، نشست غیررسمی وزیران دارایی هفت کشور صنعتی جهان موسوم به گره هفت امروز شنبه در شانگهای برگزار شد. این نشست پیش از آن برگزار شد که وزرای دارایی و روسای بانک های مرکزی بیست کشور توسعه یافته و در حال توسعه جهان موسوم به گروه بیست دومین روز گفتگوهای خود را آغاز کنند. گمان می رود در نشست گروه هفت درباره تدابیر احتمالی برای مقابله با بی ثباتی مالی که از نابسامانی بازار ارز و ادامه آهنگ نزولی بهای کالاها نشات می گیرد بحث و تبادل نظر شده باشد.

شبکه خبری راشا تودی: وزیر کشور اوکراین همزمان با تلاش رئیس‌جمهوری این کشور برای تقویت ارتش در مرزها اعلام کرد، کی‌یف برای باز پس‌گیری کریمه در حال آموزش یک یگان ویژه است. آرسن آواکف، وزیر کشور اوکراین در این باره گفت: ما هیچ چیز نداریم. ما به یک ارتش جدید، به یک گارد ملی و نیروی پلیس جدید نیاز داریم و این‌ها مسائلی است که دولت اوکراین اکنون روی آن کار می‌کند. ما باید تمام این نهادها را بازیابی کنیم و بعد کریمه از آن ما خواهد بود و من هیچ شکی در این خصوص ندارم. آواکف ادامه داد: ما در حال آموزش افرادی هستیم تا به فعالان تاتار در اوکراین کمک کنند. ما روی پروژه‌ای کار می‌کنیم که ما را برای باز پس‌گیری کریمه آماده می‌کند. روز جمعه پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، وزارت دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح را موظف به تهیه پیش‌نویس درباره استقرار نیرو در مرز بین اوکراین و کریمه کرد. پوروشنکو ادعا کرد، هدف اصلی این برنامه مقابله با رشد ظرفیت‌های نظامی روسیه در کریمه است. در همین حال در کریمه تهدیدات کی‌یف انتقادات و هشدارهای شدیدی را برانگیخته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سازمان عفو بین الملل در گزارشی اعلام کرد: برخی فعالان از دولت‌هایی که در دور مذاکرات پیرامون اجرای توافقنامه تجارت اسلحه در تاریخ 29 فوریه در ژنو شرکت خواهند کرد، خواستند دست از دورویی برداشته و فروش چند میلیارد دلاری اسلحه به عربستان را که از آن برای کشتار مردم یمن استفاده می‌شود، متوقف کنند. سازمان عفو بین الملل تاکید کرد: دلایل قاطعی وجود دارد که ثابت می‌کند از این اسلحه‌ها برای هدف قرار دادن مناطق مسکونی و تاسیسات حیاتی و کشتار مردم یمن استفاده می‌شود و در کمتر از یک سال گذشته نزدیک به 35 هزار تن در یمن کشته یا زخمی شده و بیش از دو میلیون و 500 هزار نفر خانه‌های خود را از دست داده‌اند. عفو بین الملل در 16 ژانویه گذشته تاکید کرد مدارکی دارد که ثابت می‌کند ائتلاف عربی دوباره از بمب‌های خوشه‌ای علیه ساکنان یمن استفاده کرده‌ است. دیده‌بان حقوق بشر نیز در هفتم ژانویه گذشته اعلام کرد که ائتلاف عربی در یمن با استفاده از بمب‌های خوشه‌ای علیه ساکنان صنعا و دیگر استان‌ها مرتکب جنایات جنگی می‌شود. تصمیم اخیر پارلمان اروپا مبنی بر ممنوعیت صادرات سلاح به عربستان که در نوع خود تازه بود، باعث دلخوری ریاض شد. این درحالی است که انصارالله از این طرح استقبال کرده و آن را ناشی از درک این پارلمان از وقاحت دشمن دانست. این تصمیم پارلمان اروپا که با اکثریت اعضا تصویب شد واکنش‌های متعددی را به همراه داشت. عبد الرحمان الاحمد، رئیس هیات عربستان در اتحادیه اروپا و سفیر این کشور در بلژیک، ضمن انتقاد شدید از این تصمیم آن را برخواسته از “اشتباهات” و “اطلاعاتی نادرست” دانست و مدعی شد: این گونه تصمیمات “اشتباه” و “غیر دقیق” بر روابط میان عربستان و اتحادیه اروپا تاثیر می‌گذارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *