جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

واکنش زلنسکی به اظهارات پوتین درباره حمله مرگبار مسکو: او بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به اظهارات همتای روس خود درباره حمله تروریستی در مسکو واکنش نشان داد.رئیس جمهوری اوکراین گفت که پوتین «بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند. همه چیز کاملا قابل پیش‌بینی بود.»

آمریکا حمله تروریستی مرگ‌بار در حومه مسکو را به‌ شدت محکوم کرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه چهارم فروردین، با انتشار بیانیه‌ای کوتاه، «حمله تروریستی مرگ‌بار» روز جمعه سوم فروردین، در مسکو را به‌شدت محکوم کرد. او ضمن ابراز مراتب همدردی با خانواده‌ها و عزیزان قربانیان این «جنایت شنیع» گفت: «تروریسم را در همه اشکال آن محکوم می‌کنیم و در غم جان‌باختن ناشی از این رویداد هولناک، در همبستگی با مردم روسیه می‌ایستیم.»

چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟

گزارش‌های رسانه‌ای همچنین حاکی است، ایران قرار است چندین هزار فروند پهپاد شاهد ۱۰۱ و پهپاد‌های پیشرفته‌تر شاهد ۱۰۷ به روسیه بفروشد. به علاوه، کارخانه مستقر در جمهوری تاتارستان نیز خط تولید این نوع از پهپاد‌ها را راه اندازی خواهند کرد. در حالی که گروه‌های مورد حمایت ایران در هر عملیات خود در خاورمیانه حداکثر از دو یا سه شاهد ۱۰۱ استفاده می‌کنند، ارتش روسیه ظرفیت انجام حملات پهپادی گسترده در اوکراین را دارد و این امکان آزمایش و ارتقاء توان رزم این تسلیحات را فراهم می‌سازد. همه اینها نشانه هایی است از اینکه چگونه درگیری ها در اوکراین و خاورمیانه رویدادهایی در هم تنیده اند و فن آوری های نظامی در هر دو جبهه بین گروه های درگیر به اشتراک گذاشته می شوند.

سنتکام: حوثی‌ها روز شنبه به یک نفتکش چینی حمله کردند

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده اعلام کرد حوثی‌های یمن در روز شنبه ۴ فروردین‌ماه به یک نفتکش متعلق به چین حمله کردند.به گزارش سنتکام این گروه  ابتدا بین ساعت ۲:۵۰ تا ۴:۳۰ بامداد روز شنبه با چهار موشک  به نفتکش چینی «هووانگ پو» در دریای سرخ حمله کردند که این موشکها به کشتی برخورد نکرد و دوباره در ساعت ۴:۲۵ دقیقه بعد از ظهر پنجمین موشک را به سمت نفتکش «هووانگ پو» شلیک کردند که این موشک به پیرامون کشتی برخورد کرد و آسیب مختصری به آن وارد کرد و کشتی بدون تلفات جانی به مسیر خود ادامه داد.

سیل و رانش زمین در برزیل؛ ۱۲ تن جان باختند

مقامات برزیل اعلام کردند که طی شبانه‌روز گذشته در پی بارش شدید باران و رانش زمین در ایالت‌های ریو دو ژانیرو و اسپیریتو سانتو، ۱۲ نفر جان خود را از دست داده و شماری مفقود شده‌اند. در  همین حال، مقامات ایالت ریودوژانیرو به دلیل طوفان و گردباد شدید وضعیت فوق العاده اعلام کردند.

تشدید جنگ در اوکراین؛ موشک‌ روسی حریم هوایی ناتو را نقض کرد

همزمان با تشدید حملات روسیه به خاک اوکراین و همچنین حمله هوایی گسترده نیرو‌های اوکراینی به مواضع روسیه در کریمه، ارتش لهستان صبح روز یکشنبه پنجم فروردین از نقض حریم هوایی این کشور توسط یک موشک کروز روسی خبر داد. ارتش لهستان می‌گوید این موشک تا زمان خروج از حریم هوایی لهستان، توسط یک سیستم راداری رصد شد.

گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و عمان درباره تحولات اخیر در غزه

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و سید بدر بن حمد البوسعیدی وزیر خارجه سلطنت عمان امروز – یکشنبه پنجم فروردین – طی تماس تلفنی، موضوعات روابط دوجانبه و تحولات اخیر در نوار غزه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

العربیه: در پی حمله  اسرائیل به یک خودرو در منطقه «صویره» در بقاع غربی لبنان، دو نفر کشته شدند

خبرگزاری العربیه نوشت: در پی حمله اسرائیل به یک خودرو در منطقه «صویره» در بقاع غربی لبنان، دو نفر کشته شدند. اطلاعات اولیه حاکی از آن است که ملیت کشته‌شدگان این حمله سوری است.

Loading

رسانه ها؛کشمکش نتانیاهو و بنی گاتس و…

۱۳۹۸/۰۶/۲۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: رقابت نزدیک انتخاباتی در اسرائیل، واکنش اصلی ترین رقیب نتانیاهو به نتایج  انتخابات، تلاش واشنگتن برای کشیدن پرونده «آرامکو» به شورای امنیت، اعزام کارشناسان فرانسوی به عربستان، پیوستن ریاض به ائتلاف آمریکایی، واکنش انصارالله به پیشنهاد پوتین برای فروش اس- ۴۰۰ به عربستان، اقدام بحرین به خرید سامانه موشکی پاتریوت آمریکا، هشدار وزیر دفاع ونزوئلا به هرگونه حمله نظامی به این کشور، شرط طالبان برای بازگشت به مذاکره، اعلام فهرست جانشینان بولتون، برگزاری بیست و چهارمین دیدار نخست وزیران چین و روسیه، درخواست فعالان اپوزیسیون هنگ کنگ از کنگره آمریکا، گفتگوی تلفنی وزرای دفاع ترکیه و یونان و تاکید مرکل بر بازگشت طرف ها به برجام از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز:  برآورد اولیه از نتیجه انتخابات اسرائیل نشان می‌دهد که حزب میانه رو «آبی و سفید» و حزب راستگرای «لیکود» بیشترین میزان آراء را به دست آورده‌اند. به این ترتیب و همانطور که نظرسنجی‌های پیش از انتخابات نشان می‌دادند بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و بنی گانتس، رهبر حزب آبی و سفید در رقابت تنگاتنگ با یکدیگر برای تشکیل دولت ائتلافی آینده هستند.نتایج ۹۲ درصد آرای شمارش شده تا نخستین ساعات بامداد چهارشنبه ۲۷ شهریور اولیه نشان می‌دهد که هر دو حزب لیکود و آبی و سفید ۳۲ کرسی کنست (پارلمان اسرائیل) را به دست آورده‌اند.

خبرگزاری مهر:  اصلی ترین رقیب نتانیاهو در انتخابات روز گذشته، از شکست وی خبر داد. «بنی گانتز» رهبر ائتلاف سفید و آبی پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات در جمع هوادارانش گفت: منتظر نتایج نهایی خواهیم بود، اما به نظر می رسد مأموریت‌مان را محقق کردیم و به لطف شما، ائتلاف آبی و سفید به عنوان یک قدرت سیاسی اسرائیل باقی خواهد ماند.

خبرگزاری فارس:  یک مقام آمریکایی به رسانه‌ها گفت، واشنگتن معتقد است که بعد از جمع‌آوری اطلاعات در مورد حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، شورای امنیت سازمان ملل متحد باید در این پرونده مشارکت کند.در ادامه تلاش‌های واشنگتن برای فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه حمله تلافی‌جویانه ارتش یمن به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، یک مقام ارشد آمریکایی گفت، شورای امنیت سازمان ملل متحد باید در این پرونده وارد عمل شود.

خبرگزاری ایرنا:  «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه از اعزام کارشناسانی از این کشور برای بررسی حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی خبر داد. به گزارش رسانه های غربی از دیپلمات ها، رئیس‌ جمهوری فرانسه نگران است که حملات پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان، بر تمهیدات دیپلماتیک پاریس برای رفع بحران بین ایران و آمریکا لطمه بزند.

اسپوتنیک روسیه:  مقامات سعودی تصمیم گرفتند برای اطمینان از ایمنی ناوبری دریایی در خلیج فارس به ائتلاف بین المللی بپیوندند. این ائتلافی است که توسط ایالات متحده ایجاد شده است. در حال حاضر استرالیا، بحرین و انگلیس به آن پیوستند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رئیس کمیته عالی انقلاب یمن نسبت به اظهارات رئیس‌جمهوری روسیه و پیشنهاد وی به عربستان برای خرید سامانه‌های دفاعی “اس- ۴۰۰” واکنش نشان داد.محمد علی الحوثی در توییتر نوشت: از رئیس‌جمهور روسیه به دلیل تشریح بحران انسانی یمن که تجاوز و محاصره آمریکایی-بریتانیایی و سعودی عامل آن هستند، قدردانی می‌کنیم.وی افزود: این حق پوتین است که برای سلاح روسی تبلیغ کند و به خرید سامانه‌های “اس ـ۳۰۰” و “اس ـ۴۰۰” فرابخواند همانگونه که ترکیه و دیگران این کار را می‌کنند اما این حق ما نیز هست که بهترین سلاح را داشته باشیم.

آناتولی ترکیه: ولیعهد بحرین و معاون رئیس جمهوری آمریکا قرارداد خرید سامانه موشکی پاتریوت از ایالات متحده را امضا کردند.خبرگزاری رسمی بحرین «BNA» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سلمان بن حمد آل خلیفه، ولیعهد بحرین طی دیدار با مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا قرارداد خرید سامانه موشکی پاتریوت از ایالات متحده را امضا کرده است.

خبرگزاری صداو سیما:  وزیر دفاع ونزوئلا گفت: تهاجم نظامی به ونزوئلا پیامدهای مرگباری برای آمریکای جنوبی در پی خواهد داشت. روز سه شنبه وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: واشنگتن و هم پیمانانش در نیمکره غربی در پی تعلیق گفتگوها بین کاراکاس و خوآن گوایدو رهبر مخالفان تحت حمایت آمریکا رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا, معاهده کمک های متقابل علیه ونزوئلا را احیا کرده اند.

خبرگزاری تسنیم:رئیس تیم مذاکره‌کننده طالبان گفت که این گروه به شرط آتش‌بس متقابل حاضر به توقف جنگ است و در صورت پایبندی آمریکا به توافقنامه نیز برای از سرگیری مذاکرات آماده است. «شیر محمد عباس استانکزی» رئیس تیم مذاکره‌کننده طالبان با اشاره لغو مذاکرات توسط ترامپ و تاکید بر اینکه این گروه خواستار راه‌حل سیاسی است به بی‌بی‌سی گفت: درهای ما برای مذاکره باز هستند بنابراین که طرف دیگر نیز درباره تصمیم خود درباره مذاکرات تجدیدنظر کند.

الکوثرفارسی:  رئیس‌جمهوری آمریکا فهرست افرادی را که قصد دارد از میان آنها مشاور امنیت ملی خود را انتخاب کند، اعلام کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که چندی پیش جان بولتون را از سمت خود به عنوان مشاور امنیت ملی برکنار کرد، روز سه‌شنبه گفت قصد دارد از میان فهرستی پنج نفره، جایگزین بولتون را انتخاب کند.به گفته ترامپ، این پنج نفر عبارتند از فرد فلیتز، لیزا گوردون-هاگرتی، کیت کلاگ، رابرت اوبراین و ریک وادل.

رادیو چین:  لی که چیانگ نخست وزیر چین با همتای روسی خود در سن پترزبورگ به طور مشترک ریاست بیست و چهارمین دیدارنخست وزیران دو کشور را برعهده داشتند. لی که چیانگ در این دیدار گفت: چین و روسیه بزرگترین همسایه یکدیگر و اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل هستند. امسال مصادف با هفتادمین سالگرد برقراری روابط سیاسی چین و روسیه است. دو طرف براساس اصول احترام متقابل، برخورد برابر، منافع مشترک و برد-برد، به توسعه با ثبات و سالم مناسبات دو کشور کمک می کنند.

ان .اچ.کی ژاپن: فعالان هنگ کنگی از کنگره آمریکا خواسته اند تا قانونی بگذرانند که از اعتراض های چند ماهه ضد دولتی در این قلمرو چین حمایت کند.جاشوا وانگ در میان فعالانی بود که در استماع عمومی در کمیته کنگره که در مورد حقوق بشر در چین تحقیق می کند، حضور داشتند.

تی .آر.تی ترکیه:   خلوصی آکار وزیر دفاع ملی ترکیه با  نیکوس پاناگیوتوپلوس وزیر دفاع ملی یونان گفتگو کرد.در گفتگوی تلفنی وزرای دفاع ملی  دو کشور ، پیرامون روابط دو جانبه و موضوعات امنیت منطقه ایی بحث و تبادل نظرهایی بعمل آمد. ترکیه و یونان که هردو عضو ناتو هستند ، از دیرباز اختلاف ارضی و سیاسی دارند.

پارس تودی : آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان تاکید کرد، تنها یک راه برای کاهش تنش ها در منطقه غرب آسیا وجود دارد و آن بازگشت و پایبندی به توافق بین المللی هسته ای برجام  است. مرکل که  دریک نشست مطبوعاتی مشترک با پادشاه اردن سخن می گفت تاکید کرد:  برلین قویا معتقد است که توافق هسته ای با ایران که در سال ۲۰۱۵ منعقد شد، ساختاری است که برای کاهش تنش ها باید به آن رجوع کنیم.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *