أحدث المقالات

ببینید | لحظه وتوی آمریکا برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

در رای گیری پیش نویس قطعنامه عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل ۱۲ کشور روسیه، چین، فرانسه، مالت، اسلوونی، اکوادور، گویان، روسیه، ژاپن، موزامبیک، سیرالئون، و الجزایر رای مثبت دادند. دو کشور بریتانیا، سوئیس رای ممتنع دادند اما ایالات متحده آمریکا با رای مخالف این قطعنامه‌ را وتو کرد.

Loading
11 اسفند 1394

رسانه ها؛ از گسترش روابط اروپا با ایران تا احساس خطر ترکیه از تحولات منطقه

۱۳۹۴/۱۲/۱۱ | رصد

شورا آنلاین: تاکید موگرینی برگسترش روابط با ایران، دیدگاه بشار اسد درباره آتش بس، تاکید وزیر امور خارجه روسیه بر عدم حضور گروه های تروریستی در گفتگوهای صلح سوریه ، امضای قرارداد همکاری ناتو و کویت و هشدار نخست وزیر ترکیه در خصوص تحولات منطقه از خبرهای دارای جنبه راهبردی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه می توانید گزیده ای از این خبرها را مرور کنید.

خبرگزاری مهر: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از علاقه‌مندی تعمیق مناسبات با تهران خبر داد. فدریکا موگرینی در گفتگو با خبرگزاری آذربایجانی «ترند» با پراهمیت خواندن توافق هسته ای ایران از آن به عنوان نقطه آغازین روابط نام برد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به منظور شرکت در یک نشست گازی در باکو به سر می برد، همچنین اظهار داشت: اتحادیه اروپا تعامل دوجانبه با تهران را از سرگرفته است. موگرینی افزود: اراده دوجانبه برای تداوم رایزنی های سیاسی و از سرگیری روابط اقتصادی نزدیک با تهران وجود دارد و اتحادیه اروپا علاقمند به تعمیق همکاری ها با ایران در حوزه های تجارت، انرژی، محیط زیست و حاکمیت قانون است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت: اطمینان دارم که چنین تعاملی نه تنها به نفع شهروندان ایرانی و اتحادیه اروپا است، بلکه تاثیر مثبت آن به سراسر منطقه گسترش خواهد کرد. موگرینی قرار است بهار آینده به ایران سفر کند.

شبکه تلویزیونی ARD آلمان: رئیس‌جمهور سوریه آتش‌بس در سوریه را «کورسویی از امید» خواند و تاکید کرد که دمشق به سهم خود به این آتش‌بس پایبند می‌ماند. بشار اسد تأکید کرد که دولت سوریه «به سهم خود» به آتش‌بسی که در این کشور برقرار شده، پایبند می‌ماند. وی همچنین گفت معارضانی که سلاح خود را بر زمین گذاشته باشند، می‌توانند به «زندگی مدنی» بازگردند. اسد وضعیت مردم این کشور را از لحاظ کمک‌های انسانی فاجعه‌بار توصیف کرد و در عین حال این ادعا را که نیروهای دولتی از دسترسی مناطق تحت کنترل نیروهای شورشی به مواد مورد نیاز جلوگیری می‌کنند، رد کرد و گفت: «ارتش سوریه و شهرهای تحت کنترل آن از همین مناطق بمباران می‌شوند. در این صورت چطور می‌توان از دسترسی این نواحی به مواد غذایی جلوگیری کرد آن هم در صورتی که نمی‌توانیم جلوی دسترسی آنها به تسلیحات را بگیریم.» رئیس جمهور سوریه ضمن اینکه از سیاست آلمان در زمینه پذیرش پناهجویان استقبال کرد، اما گفت که آیا هوشمندانه نیست که به سوری‌ها کمک شود تا در کشور خود زندگی کنند به این ترتیب غرب باید تصمیم بگیرد که علیه تروریسم بجنگد و نه علیه کشور.

خبرگزاری صداو سیما: وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد گروه های تروریستی در روند گفت وگوهای صلح سوریه جایگاهی ندارند، زیرا اقدامات و تفکر آنها بر خلاف حقوق بشر و منافع مردم است. سرگئی لاوروف در سخنانی در سی و یکمین نشست شورای حقوق بشر در ژنو تصریح کرد: بنابراین تسلیم همه جانبه داعش؛ جبهه النصره و گروه های مشابه شرط اولیه تضمین حقوق مردم در سوریه، عراق، منطقه خاورمیانه و شمال آفریقاست. وی افزود: واضح است که در شرایط بحرانی و درگیری های نظامی؛ تضمینی برای رعایت حقوق اولیه بشری نیست. وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: بنابراین صدمات و رنج و آمال شهروندان و انسان های غیرنظامی نباید دستاویزی برای تبلیغات و اهداف سیاسی قرار گیرد. لاوروف گفت: متاسفانه در شرایط فعلی در سوریه شاهد چنین اقداماتی می باشیم که البته ابعاد بحرانی حقوق بشردوستانه ناشی از اقدامات کسانی است که در پی تغییر رژیم و تغییر مرزها هستند. لاوروف تاکید کرد: ما عقیده داریم که ارتقای وضعیت بشردوستانه باید یکی از اولویت های سازمان ملل متحد باشد و در این رابطه ما اخیرا شاهد ارسال کمک های به افراد آسیب دیده و دسترسی به مناطق تحت تصرف هستیم. وی گفت: یک وظیفه عمده به برقراری صلح کمک خواهد نمود و آن قطع ارتباطات و تامین تروریسم از خارج از کشور است. دراین رابطه مرز سوریه با ترکیه باید هرچه زودتر بسته شود، زیرا این مرز منشاء تسلیحات و همچنین جابجایی گروه های تروریستی بوده است. سی و یکمین نشست شورای حقوق بشر از روز دوشنبه در مقر این نهاد در سازمان ملل در ژنو اغاز بکار کرد.

خبرگزاری فارس: تحلیلگر آمریکایی با مقایسه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده و بحران رهبری سیاسی در اقصی نقاط جهان نوشت: اتحادیه اروپا یک تشکیلات است و این چیزی نیست که مردم بتوانند به آن اعتماد کنند. جورج فریدمن استاد علوم سیاسی همچنین درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نامزدهای شرکت کننده گفت: دونالد ترامپ پیشتاز است، چون این حس را در مخاطب ایجاد می‌کند که باورهایش متعلق به خودش است و اینکه در واقع به برخی چیزها توجه می‌کند. وی افزود: درباره سندرز هم همینگونه است. آنچه که آنها بدان باور دارند در حال حاضر از اهمیت کمتری برخوردار است، نسبت به این واقعیت که آنها اصالتا به آنچه می‌گویند اعتقاد راسخ داشته باشند. رای‌دهندگان این موضوع را می‌فهمند که ترامپ و سندرز باورهای شان را بر اساس آنچه تیم بازاریابی‌شان پیشنهاد داده، شکل نداده‌اند. آنها انسانند با برخی صفات ناخوشایند و ویژگی‌های نامطلوب شخصیت ترامپ و سخن گفتن گنگ سندرز، حس امیدی ایجاد می کند که آنها همینند که هستند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزرات دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای از تصمیم این کشور برای برگزاری یک مانور نظامی بزرگ در دریای خزر خبر داد. قرار است در این مانور بیش از ۵۰ فروند کشتی نظامی ارتش روسیه شرکت کنند. در بیانیه وزرات دفاع روسیه اعلام شده که مقدمات برگزاری مانور نظامی در دریای خزر به پایان رسیده و کشتی‌های جنگی روسیه مستقر در این دریا برای عملیات نظامی آماده می‌شوند. وزرات دفاع روسیه اعلام کرده است که در رزمایش بزرگ دریای خزر انواع تکنیک‌های نظامی از جمله پرتاب موشک و تیراندازی به سوی اهداف زمینی، دریایی و هوایی تمرین می‌شود. برگزاری رزمایش ارتش روسیه در دریای خزر با توجه به عملیات جنگی این کشور در سوریه اهمیت دارد. ارتش روسیه برای نخستین بار ۷ اکتبر ۲۰۱۵ از دریای خزر ۲۶ موشک کروز در حمایت از ارتش سوریه شلیک کرد. این موشک‌ها از روی ۴ ناو‌ جنگی روسیه در خزر شلیک شدند و از فراز خاک ایران عبور کردند.

خبرگزاری مهر: ناتو و کویت قراردادی مبنی بر ایجاد سهولت در عبور نیروهای این سازمان از کویت امضا کردند. روزنامه آلمانی تاگس اشپیگل نوشت ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو که در کویت به سر می برد با «شیخ صباح خالد الحمد الصباح» وزیر امورخارجه و معاون نخست وزیر این کشور دیدار و توافقنامه ای دوجانبه به امضا رساند. براساس گزارش دفتر نخست وزیری کویت این قرارداد تسهیلاتی در خصوص عبور نیروهای ناتو از این کشور فراهم می کند. وزیر امورخارجه کویت پس از امضای توافقنامه در کنفرانس خبری مشترک با دبیر کل ناتو گفت: این توافقنامه گام دیگری برای گسترش همکاری فعلی میان طرفین است که با هدف ایجاد تسهیلات لازم برای عبور نیروهای ناتو از خاک کویت به امضا رسیده است. استولتنبرگ تصریح کرد: توافقنامه امضا شده روند عبور نیروهای ناتو و نیز ارسال انواع تجهیزات لازم برای ماموریت ناتو در افغانستان را تسهیل می کند.

خبرگزاری صدا و سیما: نخست وزیر ترکیه گفت: اجازه تحقق هیچ سناریویی علیه امنیت ملی مان را چه در داخل و چه در خارج از مرزهای مان نخواهیم داد. احمد داوداوغلو با بیان اینکه تامین امنیت ملی ترکیه مافوق همه منافع؛ معادلات و مشارکت هاست، گفت: به خوبی متوجه بازی های جاری در منطقه هستیم. داود اوغلو ادعا کرد: مقابل سناریوهای نوشته شده درباره ترکیه زانو نمی زنیم، در قبال ائتلاف شومی که علیه ترکیه و در نزدیکی مان در شرف تشکیل است، سکوت نمی کنیم و آنهایی که فکر می کنند آنکارا مقابل این بازهای پلید تماشاچی خواهد ماند، سخت در اشتباهند. وی با بیان اینکه ترور در ترکیه به هیچ جائی نمی رسد تاکید کرد: مبارزه با ترور با عزمی همیشگی و تا پاکسازی وجب به وجب کشورمان از وجود تروریست ها ادامه می یابد.

خبرگزاری صداوسیما: شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفت: احتمال می رود مذاکرات صلح با گروه طالبان درهفته اول ماه جاری میلادی در اسلام آباد برگزار شود. نشست چهارجانبه افغانستان، پاکستان، چین و آمریکا هفته گذشته درکابل برگزار شد و نمایندگان کشورهای شرکت کننده توافق کردند نخستین دور مذاکرات صلح به صورت مستقیم با گروه طالبان در اسلام آباد برگزار شود. دولت افغانستان از همه شاخه های گروه طالبان خواسته است بدون هیچ گونه پیش شرط، در مذاکرات صلح با کابل شرکت کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *