أحدث المقالات

اردن: در رهگیری تعدادی از پهپادهای پرتاب‌ شده توسط ایران، به اسرائیل کمک کردیم / با هرچیزی که وارد آسمان ما شود، مقابله می‌کنیم

ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن بامداد سه‌شنبه با تائید این موضوع که کشورش در رهگیری تعدادی از پهپادهای پرتاب‌ شده توسط ایران علیه رژیم صهیونیستی در عملیات تنبیهی «وعده صادق»، به این رژیم کمک کرده است، گفت: با هرچیزی که وارد آسمان ما شود، مقابله می‌کنیم.

تحلیلگر لبنانی: عملیات «وعده صادق» آسمان اراضی اشغالی را غرق پهپاد و موشک کرد

تهران- ایرنا- یک تحلیلگر لبنانی به واکاوی عملیات وعده صادق پرداخت و گفت: احدی نمی‌تواند منکر این شود که پاسخ ایران به رژیم اسرائیل، حریم هوایی سرزمین های اشغالی را برای چند ساعت غرق در پهپاد و موشک کرد.

Loading

حمایت اکثریت جامعه لبنان از حزب الله

۱۳۹۸/۰۶/۱۶ | خبر تاپ, رصد

شوراي راهبردي آنلاين – رصد: معاون انديشکده روابط بین الملل و راهبردی فرانسه معتقد است تشدید تنش‌ها میان رژيم صهيونيستي و لبنان به مرحله نگران‌کننده‌اي رسيده است، اما شرايط نسبت به جنگ 2006 کاملا تفاوت دارد.

دیدیه بیون در گفتگویی با سایت این اندیشکده گفت یکی از تفاوت‌های شرایط امروز با 13 سال پیش این است که اسرائیل درگیر انتخابات است و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم گرچه در انتخابات پارلمانی فصل بهار پیروز شد، اما به دلیل ناتوانی در تشکیل دولت، ناگزیر از برگزاری انتخابات زودهنگام شده است.

وی گفت: نخست وزیر اسرائیل که با شرایط قضایی پیچیده ای رو به روست، طبق نظرسنجی‌ها وضعیت سیاسی باثباتی ندارد و تلاش می‌کند در انتخابات، مخالفان را با خود همراه کند.

بیون درباره وضعیت داخلی لبنان نیز با توصیف جامعه لبنان به جامعه‌ای دچار شکاف تاریخی به دلیل برخورداری از نظامی مبتنی بر قومیت‌گرایی گفت: با وجود اینکه چنین تقسیم‌بندی خود منبع تنش است، اما نوعی تعادل پیچیده و ظریف میان جوامع گوناگون وجود دارد و لبنان با وجود تضادهای ناشی از نظام سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به حیات خود ادامه می دهد.

وی افزود: زمانی که حمله ای علیه این کشور صورت می گیرد، خواسته اکثریت به ویژه در میان طبقه سیاسی این است که جبهه ای مشترک در برابر حملات تشکیل شود. هم اکنون لبنانی ها با  تشکل های گوناگون، نخست وزیر که یک مسلمان سنی است و رئیس جمهور که یک مسیحی مارونی است، به نام دفاع از سرزمین ملی پشت حزب الله ایستاده‌اند. در حال حاضر هیچ اختلاف جدی وجود ندارد که به صورت علنی مطرح شود.

معاون اندیشکده روابط بین الملل و راهبردی فرانسه گفت: علاوه بر این مردم لبنان می‌دانند که ارتش این کشور اثر بخشی نظامی اثبات شده‌ای ندارد و در واقع بیمه عمر حقیقی آنها، حزب الله است. حزب الله یک سازمان نظام یافته است که ظرفیت های نظامی خود را نشان داده است و توان عملیاتی واقعی دارد. به همین دلیل است که اکثریت جامعه لبنان پشت حزب الله صف کشیده‌اند.

وی ادامه داد: در نظر داشته باشید که حزب الله به طور قطع یک سازمان نظامی است، اما پیش از آن یک نهاد سیاسی است که وزیر و نماینده دارد و به طور کامل در زندگی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی لبنان نفوذ دارد. در این مرحله نمی توانیم شکاف واقعی را که طبق آن بتوان گفت بخشی از جامعه لبنان علیه حزب الله بسیج  شده است، قائل باشیم.

بیون درباره آثار رویارویی اخیر حزب الله و رژیم صهیونیستی در عرصه منطقه‌ای و بین‌الملل هم گفت: از ماه مه سال 2018 که دونالد ترامپ خروج یکجانبه از توافق هسته ای 2015 ایران را اعلام کرد، تنش ها در منطقه افزایش یافت؛ به نوعی باید گفت فضای منطقه ای تحت تاثیر رویارویی ایران و آمریکاست.

وی افزود: به همین خاطر، یک بحران جدید منطقه ای همانند آنچه به نظر می رسد هم اکنون در لبنان در حال رخ دادن است، عامل تشدید تنش ها خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *