جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ویدیو / نخست وزیر لبنان یک زن را به اشتباه به جای نخست وزیر ایتالیا بوسید!

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان هنگام استقبال از جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا در بیروت گاف عجیبی داد و به اشتباه با یک زن دیگر روبوسی کرد. میقاتی که در مقابل پله‌های هواپیما ایستاده بود تصور کرد که یکی از زنان دیپلمات ایتالیایی، جورجیا ملونی است و به گرمی از او استقبال کرد، اما لحظاتی بعد به او گفته شد که این زن نخست وزیر ایتالیا نیست.

Loading
19 اسفند 1394

رسانه ها؛ از بازتاب‌های رزمایش موشکی ایران تا علل عقب‌نشینی‌های عربستان در یمن

۱۳۹۴/۱۲/۱۹ | رصد

شورا آنلاین: بازتاب رزمایش موشکی ایران، نشست فوق العاده کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی، بسته شدن مرزهای شمار دیگری از کشورهای اروپایی به روی آوارگان، ابراز نگرانی رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا از همکاری عملیاتی روسیه با ایران در سوریه،  هشدار موگرینی درباره وقوع "جنگ مستقیم" در سوریه و علل عقب‌نشینی عربستان سعودی از مواضع قبلی‌اش درباره یمن از مهم‌ترین خبرهای دارای جنبه های راهبردی بود که در رسانه ها منعکس شد. در ادامه می توانید گزیده ای از این خبرها را مرور کنید.

رسانه ها: پایگاه اینترنتی المانیتور نوشت: پس از آزمایش اخیر موشک های بالستیک ایران، اعضای کنگره آمریکا تلاش می کنند تحریم های شدیدی ضد تهران اعمال کنند. بن کاردین، عضو بلند پایه دموکرات در کمیته روابط خارجی سنا گفت: این بدان معنا است که اکنون اتحاد مقامات آمریکا و حمایت بین المللی در این زمینه ضرورت بیشتری پیدا کرده است.

خبرگزاری رویترز نیز رزمایش موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران  را بازتاب داد و نوشت: ایران با این اقدام تهدید اعمال تحریم های جدید از سوی آمریکا را نادیده گرفت.

همچنین پایگاه اینترنتی امریکن فری بیکن نوشت آزمایش اخیر موشک بالستیک در ایران بار دیگر موجب خشم منتقدان این کشور در کنگره آمریکا شد.

شبکه تلویزیونی المیادین: کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی به ریاست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و با حضور موشه یعلون وزیر جنگ این رژیم در پی عملیات تیراندازی و حمله با سلاح سرد در بیت المقدس، نشست فوق العاده برگزار کرد. این کابینه تدابیری همچون بستن شکاف‌ها در دیوار حائل در اطراف شهر بیت المقدس، محاصره مناطقی که عاملان عملیات ساکن آن هستند و بستن بعضی از رسانه ها را در این جلسه اتخاذ کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: مقامات نظامی کره جنوبی و آمریکا اجرای طرح مشترکی را برای نوسازی مرکز عملیات هوافضای کره جنوبی آغاز کردند. منابع رسمی در سئول هدف از این طرح را تقویت سامانه تقسیم اطلاعات میان دو کشور اعلام کردند. مرکز عملیات هوافضای کره جنوبی در پایگاه هوایی اوسان قرار دارد و مسئولیت نظارت و کنترل عملیات هوایی نیروهای مسلح کره جنوبی و آمریکا و همچنین فعالیت‌های موشکی نیروهای مسلح کره جنوبی را در صورت وقوع جنگ در منطقه بر عهده دارد. آمریکا و کره جنوبی از هفتم ماه مارس تمرینات نظامی گسترده ای را با مشارکت بیش از 300 هزار نظامی کره جنوبی و همچنین 17 هزار نظامی آمریکایی آغاز کردند. تقویت کارآیی سازوکارهای بازدارنده بر ضد کره شمالی و همچنین افزایش آمادگی برای مقابله با حمله احتمالی این کشور هدف اصلی این رزمایش اعلام شده است.

شبکه فرانس 24: شمار دیگری از کشورهای اروپایی مرزهای خود را به روی آوارگان بستند. صربستان، اسلوونی و کرواسی شمار آوارگانی را که اجازه عبور از مرزهای‌شان را دارند، کاهش داده اند و تقریبا مرزهای خود را به طور کامل بسته اند. هزاران تن از آوارگان در ایستگاه مرزی دیدومنی در مرز یونان و مقدونیه گرفتار شده اند و اوضاع بسیار نابسامانی دارند. آوارگان امیدوارند با عبور از مرز یونان و مقدونیه بتوانند سفر خود را تا اروپای مرکزی ادامه دهند. روز سه شنبه کرواسی، اسلوونی و صربستان تصمیم گرفتند آوارگان را به استثنا موارد خاص ،بدون مجوز ورود به  خاک خود راه ندهند. یونان هم اکنون 34 هزار آواره سوری و عراقی در خاک خود دارد که  به کمک شبکه های قاچاق از ترکیه وارد این کشور شده اند.

 خبرگزاری صدا و سیما: سخنگوی کاخ سفید در واکنش به خودداری نخست وزیر رژیم صهیونیستی از ملاقات با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در سفر آینده اش به این کشور گفت این گونه مسائل هیچ تاثیری بر تعهدات آمریکا برای تامین امنیت اسرائیل به عنوان نزدیکترین متحد خود در خاورمیانه ندارد. جاش ارنست روز سه شنبه در کنفرانس خبری خود در کاخ سفید در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره عدم دیدار نتانیاهو با اوباما در سفرش به آمریکا گفت: «این مسئله چندان هم پیچیده نیست. نمایندگان کاخ سفید و دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دررابطه باتاریخ دیدار به مدت چند هفته با هم در تماس بودند».

شبکه پرس تی وی: درصورت ادامه کشتار و درگیری ها، هزینه خسارت‌های جنگ سوریه از یک تریلیون دلار نیز بیشتر می شود. پس از گذشت پنج سال همچنان سوریه درگیر جنگ و درگیری های داخلی است. جنگ داخلی علاوه بر تلفات انسانی وحشتناک، سبب ویرانی بخش قابل توجهی از زیرساختهای این کشور شده است. بررسی های جدید نشان می دهد اگر جنگ مرگبار در سوریه پنج سال دیگر ادامه پیدا کند تا سال 2020، هزینه های اقتصادی این جنگ بیش از یک تریلیون و سیصد میلیارد دلار خواهد شد. این تحقیقات را موسسه بین المللی موسوم به نگرش جهانی و شرکت موسوم به جبهه اقتصادی انجام داده اند. تاکنون هزینه های جنگ سوریه حدود 275 میلیارد دلار برآورد شده است.

خبرگزاری اسپوتنیک: ژنرال لوید آستین رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا در کنگره این کشور گفت آمریکا نگران است همکاری عملیاتی روسیه با ایران در سوریه به یک مشارکت امنیتی راهبردی طولانی مدت تبدیل شود. وی افزود به نظر می رسد همکاری روسیه با ایران فراتر از همکاری برای عملیات در سوریه درحال گسترش است و ظاهرا در حال حرکت در جهت یک مشارکت راهبردی جدید است. آستین تصریح کرد با توجه به کرسی دائم روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد و روابط تهران با دولت سوریه و جنبش حزب الله لبنان احتمال همکاری امنیتی بیشتر روسیه و ایران می تواند عاملی مهم برای نگرانی باشد.

خبرگزاری فارس: روزنامه انگلیسی سان نوشت به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد ملکه در جلسه‌ای با نمایندگان پارلمان حمایت خود برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا را ابراز کرده است.  روزنامه «سان» مدعی شد به اطلاعاتی دست یافته است که بر اساس آن معلوم می‌شود ملکه انگلستان در دیدار با «نیک کلگ» رهبر پیشین حزب لیبرال دموکرات، از خروج این کشور از اتحادیه اروپا حمایت کرده است.  سان در ادامه نوشت متوجه شده است در این دیدار ملکه به کلگ گفت، معتقد است اتحادیه اروپا در مسیری اشتباه پیش می‌رود. البته روزنامه «میرور» هم نوشت که نیک کلگ ادعاهای سان را رد کرده و گفته است چنین مساله‌ای در جلسه با ملکه مطرح نشده است.

خبرگزاری مهر: وزیر امورخارجه آلمان در مراسم بیستمین سال فعالیت سازمان ملل در بن با اشاره به توافق هسته ای ایران آن را مرهون مشارکت با روسیه قلمداد کرد. خبرگزاری آلمان گزارش داد، فرانک – والتر اشتاین مایر که به همراه «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل که در آلمان بسر می برد همچنین اظهار داشت: توافق هسته ای ایران در سایه مشارکت و برپایه گفتگوهای سازنده بدست آمد. اشتاین مایر درخصوص بحران سوریه و نقش سازمان ملل در این زمینه گفت: شرایط دنیا سخت تر شده است. شمار زیادی از کشورهای دنیا به عنوان بازیگرانی مهم در عرصه مسائل بین المللی نقش دارند که از جمله آنها می توان به سوریه اشاره کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد، جنگ نیابتی میان قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی می‌تواند به جنگی مستقیم در سوریه منجر شود. فدریکا موگرینی  در سخنرانی خود در پارلمان اروپا خاطرنشان کرد: باید به خاطر داشته باشیم که حتی با وجود قدم‌های مثبتی که در هفته‌های گذشته برداشته شده است، بالا گرفتن تنش‌ها در سوریه در هر زمانی محتمل است و همچنین وضعیت منطقه‌ای همچنان آبستن تنش بسیاری است. موگرینی با تأکید بر اهمیت تلاش‌های سیاسی برای حل بحران پنج ساله در سوریه و ضرورت گذاری مسالمت‌آمیز در این کشور، تصریح کرد: در تمامی مقاطع ما باید خطر وقوع جنگ مستقیم را مد نظر قرار دهیم.

خبرگزاری صدا و سیما: روزنامه اینترنتی رأی الیوم به علل عقب نشینی عربستان از مواضع خود در قبال یمن پرداخته است. رای الیوم – چاپ لندن – شش علت را برای عقب نشینی عربستان سعودی از مواضع قبلی اش درباره یمن و ورود به مذاکرات مستقیم با جنبش انصارالله برشمرده که هراس از افزایش تلفات و کشته شدن چندین هزار نظامی سعودی و نگرانی از اقدام ایران به اعزام مستشار نظامی به یمن از جمله آنهاست. این روزنامه نوشت: سالگرد آغاز عملیات توفان قاطعیت که عربستان سعودی در یمن آغاز کرد در حالی نزدیک شده است که تاکنون هیچ یک از نتایج مورد نظر را محقق نساخته است و بمباران مناطق غیرنظامی نتایج معکوسی را در سطح داخلی و  جهان داشته است و طرفین متخاصم یعنی سعودی ها و جنبش انصارالله در حالی پذیرفته اند که رو در رو مذاکره کنند و به راه حلی سیاسی دست یابند که احتمالاً منجر به پایان جنگ در یمن شود. این روزنامه تصریح کرده است بیشترین عقب نشینی از طرف عربستان سعودی بوده است که هرگونه مذاکره مستقیم را با انصارالله یا علی عبدالله صالح رد می کرد و اصرار داشت هرگونه مذاکره مستقیم باید با عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری یمن و نمایندگان او باشد که عملیات توفان قاطعیت برای بازگرداندن آنها به قدرت به راه افتاد. اکنون معلوم نیست که  آیا منصور هادی در این مذاکرات حضور دارد یا نه. این روزنامه افزود: این تغییر در مواضع عربستان سعودی و گرایش به مذاکره مستقیم با انصارالله شش علت دارد: نخست اینکه؛ عملیات توفان قاطعیت و حملات هوایی سنگین که طی 12 ماه گذشته علیه ائتلاف حوثی-صالح روی داد به شکست انجامیده است. دوم آنکه؛ انتقادات از حملات هوایی سعودی به یمن و محاصره و تحریم این کشور در محافل کشورهای غربی شدت یافته و سوم آنکه؛ اعتراضات در داخل عربستان سعودی به علت طولانی شدن جنگ در یمن و فرسایشی شدن آن و اعتراضات به خسارات نظامی و هزینه های مالی و تلفات انسانی آن و همچنین تنفر از عربستان سعودی در افکار عمومی جهان عرب و در عرصه بین المللی در حال افزایش است. علت چهارم؛ هزینه های سنگین مالی این جنگ به گفته برخی محافل، ماهانه بالغ بر چندین میلیارد دلار است که شامل هزینه نیروهای عربی شرکت کننده در این جنگ و هزینه تجهیزات و مهمات و حملات هوایی (بیش از 200 فروند هواپیما و بیش از 8000 حمله هوایی) و کمک‌های مالی به دولت‌ها و همچنین شماری از کشورها نظیر مصر و پاکستان و سومالی و جیبوتی و کومور برای جلب دوستی آنها و یا دستکم بی طرفی شان است و پنجم؛ شکل گیری دو داعش و القاعده به عنوان نیروهای اصلی فعال در یمن وعلت ششم؛ احتمال تبدیل یمن به سوریه دوم است.

ایرنا: روزنامه القبس عربستان روز چهارشنبه به نقل از یک کارشناس عربستانی در امور ایران از تاسیس مرکز مطالعات ایرانی در کشور سعودی خبر داد. این روزنامه به نقل از محمد بن صقر السلمی افزود: مجوز این مرکز از دو وزارتخانه تجارت و تبلیغات گرفته شده و مقر آن در ریاض خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *