جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

اوربان: ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد

تهران- ایرنا- ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان در اظهاراتی با بیان اینکه رهبران اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مناقشه بین مسکو و کی‌یف را مساله خود می‌دانند و خطرات ناشی از دخالت بیشتر در آن را در نظر نمی‌گیرند، هشدار داد که ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد.

Loading
16 فروردین 1395

رسانه ها؛ از اخبار تازه آوارگان سوری تا تحولات یمن

۱۳۹۵/۰۱/۱۶ | رصد

شورا آنلاین: ورود اولین گروه از آوارگان سوری به آلمان در چارچوب توافق بحث برانگیز آنکارا و اتحادیه اروپا، مخالفت دوباره روسیه با مذاکرات درباره سرنوشت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، تاکید سازمان پیمان امنیت جمعی بر حل مناقشه قره باغ تنها از طریق شیوه های سیاسی، ابراز نگرانی رژیم صهیونیستی از تشدید عملیات فلسطینی‎ها در آینده و برکناری "خالد بحاح" از سمت نخست وزیری یمن از مهم ترین رویدادهای دارای جنبه های راهبردی بود که در رسانه ها منعکس شد. در ادامه می توانید گزیده ای از این خبرها را مرور کنید.

خبرگزاری فرانسه: اولین گروه از آوارگان سوری در چارچوب توافق نامه بحث برانگیزی که آنکارا و اتحادیه اروپا برای مقابله با هجوم آوارگان امضا کرده اند، روز دوشنبه از طریق ترکیه وارد آلمان شدند. این گروه مرکب از 16 آواره سوری روز دوشنبه در چارچوب توافق نامه اروپا و ترکیه از استانبول به هانوفر در شمال آلمان منتقل شدند. قرار است این افراد بلافاصله با اتوبوس به یک مرکز نگهداری آوارگان در منطقه فریدلند در 140 کیلومتری هانوفر منتقل شوند. دومین گروه آوارگان سوری شامل 16 نفر نیز امروز وارد آلمان خواهد شد. ساعاتی پیش از آن اولین کشتی حامل آوارگان که در چارچوب توافق نامه ترکیه و اتحادیه اروپا از یونان اخراج شده بودند، به بندر دیکیلی ترکیه وارد شد. کشتی نزلی ژاله که با ده ها آواره عمدتا پاکستانی و بنگلادشی از جزیره لسبوس یونان به حرکت درآمده بود، روز دوشنبه ساعت نه و نیم به وقت محلی به بندر دیکیلی در غرب ترکیه رسید. بر اساس توافق اتحادیه اروپا و آنکارا که با انتقاد و مخالفت های شدید بسیاری از سازمان ها و گروه های حامی حقوق آوارگان روبرو شده است، شماری از آوارگان شامل حدود 100 نفر روز دوشنبه از یونان به ترکیه بازگردانده شوند و همزمان چند صد آواره سوری که خود را به ترکیه رسانده اند، به آلمان فرستاده شوند. طبق توافق بروکسل و آنکارا درباره بحران آوارگان که حتی مورد انتقاد برخی از نمایندگان پارلمان اروپا قرار گرفته، در ازای هر آواره سوری که از یونان به ترکیه بازگردانده شود، یک آواره سوری مستقر در ترکیه توسط یکی از اعضای اتحادیه اروپا پذیرش خواهد شد.

خبرگزاری رویترز: روسیه درخواست ها برای کناره گیری رییس جمهوری سوریه از قدرت را مغایر با تلاش ها برای حل بحران در این کشور دانست. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه گفت، درخواست برای کناره گیری بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، چشم انداز راه سیاسی بحران در این کشور را محدود می کند. ریابکوف با بیان اینکه روسیه خواستار کنار گذاشتن مباحث مربوط به سرنوشت اسد است، افزود، تصمیم گیری در این باره باید در مراحل بعدی توسط طرفین درگیر اتخاذ شود. غرب و متحدان منطقه ای اش از ابتدای آغاز بحران در سوریه، خواستار کناره گیری رییس جمهوری قانونی این کشور شده و از مخالفان مسلح دمشق حمایت کرده اند.

خبرگزاری ایتارتاس: سازمان پیمان امنیت جمعی اعلام کرد مناقشه بر سر منطقه قره باغ تنها از طریق شیوه های سیاسی و در چارچوب سازوکارهای بین المللی موجود قابل حل است و هیچ راه حل نظامی برای این مناقشه وجود ندارد. سازمان پیمان امنیت جمعی به نقل از نیکلای بوردیژا دبیر کل این سازمان اعلام کرد دبیرخانه سازمان پیمان امنیت جمعی از نزدیک اوضاع در خط تماس را زیر نظر دارد و موضع کشورهای عضو این سازمان در خصوص این مسئله بارها اعلام شده است و آنها بر توقف خشونت و حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ تاکید دارند. ادامه درگیری ها منجر به بی ثباتی در کل منطقه قفقاز شده و یک مسئله مشخص است و آن اینکه همه تنها نیاز به صلح دارند. بنا بر اعلام دبیرخانه سازمان پیمان امنیت جمعی ، دبیر کل این سازمان در تماس دائم با مقامات سیاسی و نظامی ارمنستان در خصوص مسئله ازسرگیری خشونت ها در منطقه قره باغ است.

خبرگزاری صدا و سیما: شبکه الاخباریه سوریه گزارش داد: در حالی که طرف های مختلف بین المللی برای کاستن از تنش بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره باغ تلاش می کنند، دولت ترکیه به دنبال تشدید تنش در این منطقه برای ضربه زدن به روسیه است. ابعاد بین المللی کشمکش بین باکو و ایروان به طور آشکار مشخص شد. روسیه و غرب خواستار توقف فوری درگیری ها بین ارمنستان و آذربایجان و آغاز مذاکره بین دو کشور زیر نظر گروه مینسک شدند. در حالی که واشنگتن و مسکو موضع مشترکی درباره لزوم کاستن از تنش در منطقه قره باغ اتخاذ کردند، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به گروه مینسک حمله و حمایت خود را از جمهوری آذربایجان اعلام کرد. اردوغان توقف جنگ ضد ارمنستان را متوقف کرد. این موضع گیری آنکارا نشانه کینه توزی و دشمنی ترکیه با ارمنستان با وجود گذشت صد سال از کشتار ارمنی ها به دست عثمانی هاست.

خبرگزاری قدسنا: با وجود اقدام رژیم صهیونیستی به افزایش تدابیر امنیتی به منظور مهار انتفاضه قدس، مقامات نظامی این رژیم از احتمال تشدید عملیات فلسطینی‎ها در آینده، به شدت نگران هستند. فلسطین الیوم گزارش داد یک منبع نظامی رژیم صهیونیستی اعلام کرد با وجود کاهش عملیات فلسطینی‎ها طی چند روز اخیر، انتفاضه طی شش ماه اخیر استمرار داشته است. این منبع نظامی پیش بینی کرد عملیات فلسطینی‎ها طی روزهای آینده روند صعودی به خود گیرد و بار دیگر دستگاه های نظامی و امنیتی اسرائیل را دچار مشکل کند. تحلیلگران صهیونیست در آغاز انتفاضه قدس پیش بینی می‎کردند این انتفاضه تنها چند هفته ادامه داشته باشد، اما با ادامه روند آن طی شش ماه اخیر شوکه شدند. تحلیلگران منطقه معتقدند انتفاضه در شرایط کنونی وارد فاز مسلحانه در مرحله سوم شد و صهیونیست ها باید منتظر عملیات جدید و غافلگیرکننده باشند.

خبرگزاری برون مرزی: عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، “خالد بحاح” را از سمت نخست وزیری عزل و “احمد عبید بن دغر” را به جای او منصوب کرد. عبد ربه منصور هادی روز یکشنبه همچنین در فرمانی دیگر، سر لشگر “علی محسن الاحمر” را به عنوان معاون خود تعیین کرد . محسن الاحمر، پیش از این در سال ۲۰۱۴ و پیش از تسلط انصارالله بر صنعاء، وزیر دفاع دولت خالد بحاح بود. خالد بحاح در ۱۳ اکتبر ۲۰۱۴ منصب نخست‌وزیری یمن را برعهده گرفت و به هنگام تسلط جنبش انصارالله بر شهر صنعاء در ۷ نوامبر ۲۰۱۴، استعفا داد. عبد ربه منصور هادی که به ریاض گریخته بود در تاریخ ۱۲ آوریل ۲۰۱۵ خالد بحاح را به سمت معاون خود و نخست‌وزیر دولت موقت مستقر در ریاض، منصوب کرد. پیش از این، برخی منابع خبری از اختلاف میان منصور هادی و بحاح، گزارش هایی منتشر کرده بودند. این در حالی است که عربستان سعودی نیز نخستین گروه از مسوولان فراری یمن را اخراج کرد. عربستان به دلیل بحران مالی، شماری از وزیران کابینه مستعفی یمن از جمله وزیر نفت، نیرو، مسکن و برنامه ریزی به همراه “سلطان العراده” استاندار دست نشانده مارب را از عربستان اخراج کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *