جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

سنتکام: ۴ پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم

سازمان سنتکام در حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس» مدعی شد که ارتش آمریکا توانسته چهار فروند پهپادی را که انصارالله به پرواز درآورده، هدف قرار داده و سرنگون کند.

Loading

رسانه ها؛ ورود آمریکا به بحران کشمیر و…

۱۳۹۸/۰۵/۲۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: گفتگوی تلفنی دونالد ترامپ با رهبران هند و پاکستان، نخستین آزمایش موشک کروز آمریکا پس از خروج از پیمان INF و  واکنش روسیه، طرح جدید رژیم صهیونیستی برای ترغیب فلسطینی‌ها به ترک سرزمین مادری، گسترش همکاری های نظامی روسیه و پاکستان ، آغاز عملیات نیروهای اماراتی علیه نیروهای عربستانی در ابین، کنترل ارتش سوریه بر جاده بین‌المللی حلب – دمشق، تاکید ماکرون بر برقراری آتش‌بس در ادلب ، پیوستن بحرین به ائتلاف دریایی، رایزنی تلفنی پامپئو با همتای مصری درباره تحولات منطقه، واکنش چین به تحریم های آمریکا ضد  شرکت های چینی ، واکنش شدید پکن به برنامه آمریکا برای فروش جت جنگنده به تایوان، هشدار آمریکا به یونان درباره کمک به نفتکش "آدریان دریا ۱"  و پرونده دخالت غرب در ناآرامی های مسکو روی میز پارلمان روسیه ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا  در تماسی تلفنی با رهبران هند و پاکستان خواستار کاهش تنش در کشمیر و تقویت روابط تجاری دو کشور با آمریکا شد.کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای رسمی ضمن تأیید این گفتگوی تلفنی اعلام کرد‌ که رئیس جمهوری آمریکا «بر نیاز به کاستن از تنش تأکید کرد و از طرفین مصرانه خواست در این شرایط خویشتن‌داری کنند.»

خبرگزاری تسنیم: پنتاگون از آزمایش نخستین فروند موشک کروز زمینی با برد بیش از ۵۰۰ کیلومتر پس از خروج ایالات متحده از پیمان نیروهای هسته‌ای میان برد خبر داده است. پنتاگون اعلام کرد: نخستین موشک کروز زمینی ایالات متحده پس از خروج این کشور از پیمان نیروهای هسته ای میان برد موسوم به INF با موفقیت آزمایش شده است. برد این موشک بیش از 500 کیلومتر بوده است.

 خبرگزاری مهر: معاون وزیر خارجه روسیه به آزمایش موشک کروز توسط آمریکا واکنش نشان داد. سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز سه شنبه در واکنش به آزمایش موشک کروز توسط واشنگتن اعلام کرد: اقدام آمریکا به آزمایش موشک کروز زمین‌پایه تاسف آور است.وی در ادامه افزود: مسکو به رقابت تسلیحاتی کشیده نخواهد شد.

خبرگزاری ایرنا: روسیه و پاکستان همکاری های فنی و نظامی خود را گسترش می دهند. معاونان وزرای دفاع روسیه و پاکستان در چارچوب نشست های کمیته همکاری های فنی-نظامی دو کشور با هم دیدار و بر تقویت همکاری های فنی- نظامی تاکید کردند. رزمایش دو کشور موسوم به «دوستی-۲۰۱۹» قرار است ماه اکتبر سال جاری میلادی ( مهرماه ) به میزبانی ارتش روسیه برگزار شود.

خبرگزاری فارس: یک منبع در کابینه رژیم صهیونیستی از طرح تل‌آویو برای ترغیب فلسطینیان ساکن غزه به ترک داوطلبانه سرزمین خود و مهاجرت به کشور ثانویه خبر داد.یک منبع در کابینه رژیم صهیونیستی شامگاه دوشنبه گفت اگر ساکنان غزه، کشور ثانویه‌ای را پیدا کنند که حاضر به جذب و پذیرش آنها باشد، تل‌آویو نیز ضمن گشودن گذرگاه‌های نوار غزه به آنها اجازه پرواز به خارج از فلسطین اشغالی را می‌دهد.

خبرگزاری صداو سیما: نیرو‌های موسوم به کمربند امنیتی وابسته به امارات در جنوب یمن پس از تسلط بر استان عدن، عملیات خود را در استان ابین این کشور و بیرون راندن نیرو‌های وابسته به عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن و مورد حمایت عربستان، آغاز کردند. معمر الاریانی وزیر اطلاع رسانی دولت (منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری) در یمن فاش کرد نیرو‌های کمربند امنیتی وابسته به شورای انتقالی جنوب، پایگاه نیرو‌های ویژه امنیتی در شهر زنجبار مرکز استان ابین را محاصره کردند و از آن‌ها خواسته اند تسلیم شوند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  یک منبع میدانی سوری اعلام کرد، ارتش سوریه توانست در ادامه پیشروی خود در جبهه ادلب مسیر امدادرسانی گروه‌های مسلح را به روی شورشیان مسلح “جبهه النصره” در حومه شمالی حماه ببندد، این بعد از بستن مسیر فرعی در خان شیخون و جاده بین‌المللی حلب – دمشق بود. این منبع نظامی سوری گفت، ارتش سوریه مواضع خود را در اطراف شهر خان شیخون از سمت شمال مستحکم کرده است.

آناتولی ترکیه: رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد طبق توافق سوچی برقراری آتش‌بس در ادلب ضروری است.امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت فعلی ادلب بر ضرورت برقراری آتش‌بس در این منطقه تاکید کرد.

الکوثرفارسی: ستاد تروریستی ارتش آمریکا در غرب آسیا از پیوستن بحرین به ائتلاف دریایی در خلیج فارس قدردانی و اعلام کرد که منتظر پیوستن دیگر کشورها به این ائتلاف است. سنتکام همچنین اضافه کرد که حمله به کشتی‌ها در تنگه هرمز مشکلی بین‌المللی بوده که راه حلی بین‌المللی نیاز دارد.

العالم:  وزیر خارجه آمریکا از رایزنی با همتای مصری درباره مسائل منطقه خبر داده و آن را گفت‌و‌گویی «سازنده» خوانده است.«مایک پامپئو» وزری خارجه آمریکا در پیامی توییتری خبر داده که با «سامح شکری» وزیر خارجه مصر درباره «هدف مشترک دو کشور» در زمینه ثبات منطقه تماس تلفنی برقرار کرده است.وی در توییتر نوشت: «من با سامح شکری وزیر خارجه مصر تماس سازنده‌ای داشتم. ایالات متحده به حمایت از مصر در مبارزه مشترکمان علیه تروریسم و هدف مشترکمان در زمینه توسعه امنیت منطقه متعهد است».

رادیو چین: سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت : امیدوارم آمریکا سرکوب غیر منطقی شرکت های چینی مانند هواوی را متوقف کند.گنگ شوانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی نسبت به سخنان دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا که چندی پیش گفت، تمایل ندارد با شرکت هواوی تجارت داشته باشد، عنوان کرد: همکاری اقتصادی و تجاری بین شرکت های چینی و آمریکایی با سود متقابل و برد- برد صورت می گیرد.

ان .اچ.کی ژاپن:  چین نسبت به برنامه آمریکا برای فروش هواپیماهای جت جنگنده F-16 به تایوان به شدت واکنش نشان داده است.دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، این برنامه که شامل فروش بیش از ۶۰ فروند جت به ارزش هشت میلیارد دلار می شود را روز یکشنبه فاش کرد.گِنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت : چین قاطعانه با فروش تسلیحات به تایوان مخالف است و این اقدام را مداخله در امور داخلی و ضربه ای به حاکمیت و منافع امنیتی خود می داند.

دویچه وله : مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از رفع توقیف از نفت‌کش “گریس ۱” انتقاد کرد. این نفت‌کش پس از رفع توقیف به سوی یونان به راه افتاده است. آمریکا به یونان درباره کمک به نفت‌کش ایرانی هشدار داده است.

پارس تودی :  نمایندگان پارلمان روسیه درباره مداخله برخی کشورهای غربی در اعتراضات انتخاباتی اخیر مسکو تحقیق می کند. نمایندگان پارلمان روسیه در نشستی فوق العاده کمیسیونی را برای بررسی موضوع مداخله خارجی احتمالی در ناآرامی‌های اخیر مسکو تشکیل دادند.این کمیسیون قرار است کار خود را تا پایان ماه اوت کنونی آغاز کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *