جدیدترین مطالب

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید

وزیر خارجه انگلیس که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است ضمن تکرار ادعا‌ها علیه پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه، به سران این رژیم هشدار داد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه، درگیری‌ها را تشدید نکنند تا بتوانند روی بحران غزه متمرکز بمانند.

حکم دادگاه فدرال آرژانتین در مورد پرونده آمیا معطوف به اغراض سیاسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد ادعا‌های بی‌اساس و غیرمستند مندرج در حکم منتشره از سوی دادگاه کیفری فدرال آرژانتین در ارتباط با پرونده «لاپوشانی مستندات مربوط به پرونده آمیا»، این اقدام را معطوف به اهداف و اغراض سیاسی دانست و آن را محکوم کرد.

هشدار ایران به گروه ۷

سفارت ایران در «رُم» در آستانه نشست وزرای خارجه گروه هفت پیرامون وقایع اخیر در غرب آسیا، هشدار داد که اتخاذ تصمیمات غیرسازنده در قبال ایران و همراهی غیر مسوولانه کشور‌های غربی با اقدامات رژیم اسرائیل، موجب تشویق آن رژیم در استمرار شرارت و ماجراجویی و به تبع آن افزایش تنش در منطقه و جهان خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

پاسخ‌های بالقوه اسرائیل به ایران بین حمله به نیرو‌های نیابتی تا تهاجم سایبری است / اسرائیل دو بار در روز‌های اخیر، حمله اش به ایران را متوقف کرده

سه منبع اسرائیلی به ای بی سی نیوز گفتند که اسرائیل حداقل دو شب در روزهای گذشته حملات تلافی جویانه علیه ایران را آماده کرده اما سپس آن را متوقف کرد.

لیلاز: اسرائیل می خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند؛ نباید در این دام بیفتیم/ من واقعا تا حالا نمی دانستم اسرائیل بدون امریکا 10دقیقه دوام نمی آورد

ماجرای توفان‌الاقصی به همه جهان نشان داد که اسراییل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است. اسراییل هیچ چیز نیست و 10 دقیقه بدون امریکا دوام نمی‌آورد. من این را نمی‌دانستم.

Loading

اولویت‌های تهدید کننده ترکیه در منطقه

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: کارشناس ترک مسائل منطقه معتقد است برای کاهش تهدید ترکیه، گام اول، همکاری با سوریه است و دراز کردن دست حکومت ترکیه به حکومت سوریه یک وظیفه است.

دوغو پرینچک کارشناس مسائل منطقه در روزنامه آیدینلک ترکیه در رابطه با تحولات منطقه و تهدیدات متوجه ترکیه یادداشتی نوشت که از نظر خوانندگان می‌گذرد.

پاسخ به  تهدید ناشی از قبرس در سوریه و عراق است

ترکیه تهدیدی را که از سوی دو جبهه وارد می‌شود باید به یک جبهه کاهش دهد. پاسخ تهدید آمریکا و اسراییل که از قبرس توجه داده‌اند در شمال عراق و سوریه است. در آنجا برای ترکیه به یک راه حل دائمی و قابل اعتماد نیاز داریم. به همین دلیل با سوریه در تمام زمینه‌ها از جمله در زمینه نظامی باید گام‌های محکمی را برداریم. سوریه کشور حلقه‌ای است که می‌تواند ما را با همه کشورهای منطقه و روسیه متحد کند. همه، با نگاه کردن به دستی که به سوریه دراز می‌کنیم به ما اعتماد خواهند کرد و ما به این اعتماد نه تنها فقط در جبهه‌های شمال عراق بلکه در جبهه‌های  مدیترانه شرقی و جبهه اژه نیز نیاز داریم.

هشدارها مبنی بر تهدیدات از سوی قبرس و اژه به ترکیه افزایش یافته است. این هشدارها بسیار به موقع است، ولی با این حال، اینکه چگونه به تهدیدات ناشی از قبرس و اژه  پاسخ داده شود، پیچیده است. اولین چیزی که به ذهن می‌رسد چه چیز است؟ حتی یک پسر 12 ساله هم در حال تهدید از سوی قبرس و اژه می‌تواند فکر کند که باید در مقابل این تهدید در قبرس و اژه  مقاومت کند.

مانور نظامی مشترک اسراییل با بخش یونانی نشین قبرس

درحالیکه از سطح استراتژیک باید به تهدید نگاه کرد. تهدید علیه ترکیه از شرق مدیترانه تا به دریای عرب گسترش یافته و در تمام جبهه  آماده سازی و به چالش کشیدن‌های نظامی در دستور کار است. به عنوان مثال مانور نظامی مشترک اسراییل با بخش یونانی نشین قبرس در رورزهای گذشته هشدار مهمی برای ما است، ولی با این حال این مانور در افکار عمومی ترکیه نادیده گرفته شد.

اثرات منفی و مثبت وسعت جبهه  

از مدیترانه شرقی و دریای اژه در حال فشار آوردن به ترکیه هستند. هدف، تحویل گرفتن ترکیه در شمال عراق است. برنامه‌هایی که ترکیه را از راه‌های انرژی دور می‌کنند بدون شک یکی از عوامل اصلی در تعیین سیاست آمریکا و اسراییل است. در حالیکه ذخایر انرژی مدیترانه شرقی تقسیم می‌شود، تهدیدات از سوی قبرس و اژه علیه ترکیه سنگین‌تر می‌شود. قبرس جنوبی و یونانی در این زمینه به عنوان نیروهای حمله ور به ترکیه به نظر می‌رسد.

در این حال امکان مقاومت با تک تک تهدیداتی که مواجه هستیم، نداریم. یک راه حل تنها برای قبرس و تنها برای شمال عراق  وجود ندارد. همانطور که در تمام جبهه‌ها مبارزه هست در تمام جبهه‌ها نیز پیروز خواهیم شد.

اولویت‌های تهدید علیه ترکیه اگر از شرق مدیترانه شروع کنیم به شرح ذیل است:

1-اژه

2-قبرس

3-راهروی آمریکا و اسراییل در شمال سوریه

4-اقدام کردستان در شمال عراق

5-تهدید علیه قطر

6-گروه‌های تروریستی پ ک ک و فتح الله گولن که ابزار آمریکا و اسراییل در داخل ترکیه هستند.

جبهه گسترده است و به دلیل گسترده بودن جبهه با مشکلات مواجه می‌شویم. از سوی دیگر گسترده بودن جبهه به تجمع اتحاد ترکیه کمک کرده است.

مرکز ثقل

ما در ابتدا نیاز به تعیین درست مرکز ثقل داریم. هدف آمریکا و اسراییل تاسیس اسراییل دوم به تعبیر دیگر به اصطلاح کردستان است. لذا مرکز ثقل این  جبهه گسترده در حال حاضر شمال عراق است. کانون دیگر نیز از اژه و قبرس تا به قطر، را می‌توانیم به عنوان بال‌های جبهه ارزیابی کنیم.

کاهش دو جبهه به یک جبهه

ترکیه در دو جبهه با تهدید جنگ مواجه است. اگر اژه و قبرس را به طور جداگانه حساب کنیم تعداد جبهه به سه می‌رسد.

نیروهای مقابلمان تنها عبارت از پ ک ک، قبرس جنوبی و یونان نیست. اگر چنین بود از تهدید بحث نمی‌کردیم. نیروی اصلی و مهم در مقابل ما آمریکا و اسراییل است. قبرس جنوبی که یک عضو  اتحادیه اروپا است باید به عنوان یک عامل  در نظر گرفته شود. دلیل مانور اشغال آمریکا در ترکیه در سال 2002 به نام (چالش هزار سال 2002) به خاطر اختلاف در خصوص جزیره قبرس بوده که نباید فراموش شود.

اگر از زاویه گسترده نگاه کنیم، مبارزه ترکیه در دو جبهه با مشکلات بزرگی مواجه است. کاهش دو جبهه به یک جبهه یکی از اولویت‌های کار ما است که قرار است این استراتژی را دنبال کنیم.

جبهه‌ای که برتر هستیم

ترکیه در جبهه شمالی عراق برتر به نظر می‌رسد. در آنجا تجمع یک اتحاد هست که در مقابل تهدید آمریکا و اسراییل مقاومت کنند. آمریکا به سرعت در حال از دست دادن قدرت در غرب آسیا است. کشورهای منطقه نظیر عراق، سوریه، لبنان، ایران، قطر و آنهایی که با این کشورها اقدام می‌کنند از میهن خود در برابر آمریکا و اسراییل حمایت می‌کنند. روسیه هم در همان مسیر است و جبهه عقب این اتحاد از آلمان تا به چین گسترش یافت.

ترکیه در موقعیت یک کشور کلیدی در شمال عراق و شمال سوریه است. وقتی دستمان را به سوریه دراز کنیم جبهه اتحاد صورت تشکیل خواهد شد. در این صورت، شرایط برطرف کردن تهدیدهای ناشی از کردستان وجود دارد. می‌توانیم در اژه و قبرس با نیروهای نظامی آمریکا و اسراییل تنها بمانیم. به خصوص باید  تاثیر نیروهای دریایی را در نظر بگیریم. با این حال در شمال عراق و شمال سوریه یک تجمع یک اتحاد وسیعی داریم. جبهه‌ای که برتر هستیم همان جبهه است. جبهه‌ای که استراتژی آمریکا و اسرائیل را مختل خواهیم کرد همان جا است. در آنجا نیز باید سریع حرکت کنیم.

اگر تماشاچی همه پرسی کردستان نباشیم و تجمع جبهه اتحاد را  به سرعت انجام دهیم می‌توانیم در آن جبهه به یک راه حل دائمی برسیم. در آن صورت جلوی ترکیه یک جبهه باقی می‌ماند و می‌توانیم تجمع را در جبهه قبرس و اژه انجام دهیم. می‌توانیم تعادل حفاظت از منافع حیاتی را در شرق مدیترانه ایجاد کنیم.

وظیفه اول ما همکاری با سوریه است

در این شرایط، برای کاهش تهدید، گام اول به یک جبهه همکاری با سوریه است. دراز کردن دست حکومت ترکیه به حکومت سوریه یک وظیفه است. بدون شک دیروز هم وظیفه ما بود، به خصوص امروز هم نمی‌توان آن را به تعویق افکند. دستی که به سوریه دراز کردیم، همچنین به لبنان، ایران، عراق و روسیه نیز دراز کرده‌ایم. ایجاد همکاری با این کشورها برای ما ضروری است لذا موثرترین پاسخ به تهدیدات در دو جبهه این است.

پاسخ به طرح آمریکا و اسراییل در شمال عراق خواهد بود

راه محکم ایستادن ترکیه در اژه و قبرس ذخیره کردن نیست. با این حال نقاط ضعف در دیپلماسی قبرس و اژه را باید برطرف کنیم. شرکت در مذاکرات انونیس غیر منطقی است. از امتیاز دادن که برگشت ندارد باید اجتناب شود. برای این  در حال حاضر ذخیره نیرو به جبهه لازم نیست. در حال حاضر با حفظ تعادل در قبرس و اژه، جبهه اصلی مان را به تهدید شمال عراق و سوریه برگردانیم. وقتی تجمع اتحاد را که طرح آمریکا و اسراییل را از بین خواهد برد، آغاز کنیم پاسخ قوی به تهدید قبرس و اژه خواهیم داد. انتظارات آنهایی که در کمینند از بین خواهیم برد. آنها را به انتخاب با ماجراجویی و احترام به منافع ترکیه مجبور خواهیم کرد. انتظار می‌رود یونان و قبرس در تعادل نیروها درس‌های تاریخی را در نظر بگیرند.

برای این دلایل، پاسخ به تهدید ناشی از قبرس و اژه، ابتدا در قبرس و اژه نیست. در شمال عراق و سوریه است. موثرترین پاسخ به فشار آمریکا و اسراییل در دو جبهه همکاری در همه زمینه‌ها با سوریه از جمله زمینه‌های نظامی با سوریه است. سوریه حلقه‌ای است که ما را با تمام کشورهای منطقه و روسیه نزدیک خواهد کرد. همه با نگاه کردن به دوستی ما با سوریه به ما اعتماد خواهند کرد و ما به این اعتماد نه تنها در شمال عراق در جبهه مدیترانه شرقی و اژه نیز نیاز داریم.

منبع: تسنیم

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *