جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه ها؛ آغاز جنگ سرد جدید و…

۱۳۹۸/۰۵/۱۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه، اعمال تحریم های جدید آمریکا ضد روسیه، تهدید ترامپ به محاصره ونزوئلا، ابراز تاسف اتحادیه اروپا از تحریم ظریف، درخواست سه کشور اروپایی از کره شمالی ، مخالفت اسپانیا و ژاپن  با درخواست آمریکا برای مشارکت در ائتلاف دریایی ، احتمال حضور نیروی دریایی نروژ در تنگه هرمز، دیدار وزیر امور خارجه چین با همتای آمریکایی خود، ورود نخست وزیر روسیه به یکی از چهار جزیره مورد مناقشه با ژاپن، تهدید ترامپ ضد اروپا، سفر ترامپ به لهستان و دانمارک، تلاش اسرائیل برای ممانعت از فروش اف-35 آمریکا به ترکیه، نشست وزیران امور خارجه کشور‌های جنوب شرق آسیا در تایلند، موفقت مشروط بشار اسد با آتش‌بس در ادلب و تاکید چین و اتحادیه اروپا بر حفظ برجام از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  آمریکا امروز (جمعه) به طور رسمی از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه خارج شد که این مساله به نگرانی از شروع یک رقابت تسلیحاتی جدید دامن می‌زند. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در سال ۱۹۸۷ میان میخائیل گورباچف، آخرین رهبر شوروی سابق و رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا امضا شد.این پیمان تولید موشک‌های میان‌برد هسته‌ای و غیر هسته‌ای با برد بین 500 تا 5500 کیلومتر را منع کرد.

خبرگزاری ایرنا: دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا به بهانه پرونده اسکریپال با امضای فرمانی اجرایی مجوز اعمال تحریمهای جدید علیه روسیه را صادر کرد. نیویورک تایمز گزارش داد: دومین دور از تحریم های آمریکا علیه روسیه به بهانه پرونده اسکریپال وضع شد. دور نخست این تحریم‌ها در  اوت ۲۰۱۸ (مرداد 1397) با استناد به «قانون نابودی جنگ‌افزارها و تسلیحات بیولوژیکی و شیمیایی ۱۹۹۱» اعمال شده بود. واشنگتن مدعی است مسکو مفاد این قانون را نقض کرده است.

 خبرگزاری مهر:   رئیس جمهوری آمریکا بدون توجه به منشور ملل متحد اعلام کرد: قصد محاصره ونزوئلا را دارم! دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بدون توجه به منشور ملل متحد در لزوم عدم مداخله در امور کشور های مستقل در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا او قصد محاصره یا قرنطینه ونزوئلا را دارد؟ گفت: بله، چنین قصدی دارم.

یورونیوز:  اتحادیه اروپا از تصمیم ایالات متحده آمریکا برای تحریم جواد ظریف ابراز «تاسف» کرد و گفت همچنان همکاری خود را با وزیر امور خارجه ایران ادامه می‌دهد.کارلوس مارتین لوئیز سخنگوی دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا گفت: «ما از این تصمیم متاسفیم. به نوبه خود، به دلیل اهمیت حفظ رابطه دیپلماتیک با تهران، همکاری خود را با آقای ظریف به دلیل جایگاهش به‌عنوان عالی‌ترین دیپلمات ایرانی ادامه می‌دهیم.»

خبرگزاری تسنیم: سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان از کره شمالی خواسته‌اند با آمریکا وارد مذاکره معنادار شود. انگلیس، فرانسه و آلمان روز پنج‌شنبه در سازمان ملل متحد از کرۀ شمالی خواستند تا خود را متعهد به برگزاری گفتگوهایی «معنادار» با ایالات متحده بکند.این سه قدرت اروپایی همچنین اعلام کردند که ضروری است تحریم‌های بین‌المللی تا زمانی که پیونگ‌یانگ برنامه‌های موشکی و هسته‌ای خود را متوقف نکرده است، بطور کامل اجرا شود.

الکوثرفارسی: یک روزنامه اسپانیایی به نقل از دیپلمات‌های این کشور گزارش داد که مادرید هم مانند برلین، با درخواست رسمی آمریکا برای پیوستن به ائتلاف دریایی در آب‌های جنوب ایران مخالفت کرده است. روزنامه اسپانیایی «اِل‌کانفیدنسیال» ضمن اعلام این خبر، به نقل از منابعی در دولت اسپانیا که خواستند نامشان فاش نشود، نوشت مادرید درخواست رسمی از سوی ایالات متحده برای مشارکت در طرح ائتلاف دریایی در آب‌های جنوب ایران دریافت کرده اما آن نپذیرفته است.

العالم:  علی‌رغم افزایش فشارهای واشنگتن بر کشورهای متحد خود برای مشارکت در طرح ائتلاف دریایی در آب‌های جنوب ایران، این بار خبر می‌رسد که ژاپن به دلیل روابط دوستانه با ایران، با حضور در این طرح آمریکایی مخالفت کرده است. روزنامه «ماینیچی» – یکی از پرتیراژترین روزنامه‌های ژاپن – ضمن اعلام این خبر به نقل از چندین منبع دولتی که خواستند نامشان فاش نشود، نوشت توکیو این تصمیم را به دلیل ملاحظاتی که درباره روابط دوستانه دیرینه با ایران دارد اتخاذ کرده و امیدوار است روش‌های دیگری را بتواند برای تامین امنیت منطقه پیدا کند.

خبرگزاری فارس:  یک مقام نیروی دریایی نروژ با بیان اینکه تصمیم دولت در مشارکت احتمالی در طرح ائتلاف دریایی آمریکا را اجرا خواهند کرد اما از بررسی گزینه‌های جایگزین برای حضور در تنگه هرمز خبر داد. «توریل هِرلند» رئیس مرکز ارتباطات نیروی دریایی نروژ اعلام کرد علی‌رغم اینکه دولت هنوز تصمیمی برای مشارکت در طرح دریایی آمریکا نگرفته، ارتش نروژ در حال بررسی گزینه‌های جایگزین برای حضور نیروی دریایی این کشور در تنگه هرمز است.

رادیو چین: وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین در بانکوک با مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کرد.وانگ یی گفت: شی جین پینگ رییس جمهوری چین و ترامپ رییس جمهوری آمریکا در ملاقات اوساکای ژاپن در زمینه های مختلف به توافق نظر رسیده اند و مسیر توسعه روابط دو کشور را تعیین کرده اند. لازم ترین کار در حال حاضر این است که آمریکا در یک سو با چین به جلو حرکت کرده و با اجرای شناخت مشترک رهبران دو کشور، بر اساس احترام به یکدیگر اختلافات را تحت کنترل قرار داده و بر اساس منافع متقابل همکاری را توسعه بخشند.

ان .اچ.کی ژاپن:  دمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه، روز جمعه، وارد یکی از چهار جزیره تحت کنترل این کشور که ژاپن مدعی مالکیت آنها است، شد.روز پنجشنبه، مدودف وارد «یوژنو-ساخالینسک»، مرکز استان ساخالین روسیه شد و با استاندار موقت آنجا گفت و گو کرد.این چهارمین دیدار مدودف از این جزیره های تحت کنترل روسیه خواهد بود.

اسپوتنیک روسیه:دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد اگر اروپا از تحویل گرفتن تروریست های عضو داعش امتناع ورزد، ایالات متحده آنها را آزاد خواهد کرد. ترامپ به خبرنگاران گفت:” ما هزاران نفر از شبه نظامیان داعشی را نگه داشته ایم و می خواهیم اروپا انها را تحویل بگیرد. اگر اروپاییان انها را تحویل نگیرند، احتمالاً باید آنها را آزاد کنیم تا به اروپا بروند”.

آناتولی ترکیه: اسرائیل با تلاش هایی که پشت پرده انجام می دهد قصد دارد تا آمریکا را از فروش جنگنده اف-35 به ترکیه منصرف کند.شبکه تلویزیونی 12 اسرائیل گفت ، تل آویو برای حفاظت از برتری قدرت پایگاه های هوایی خود، پشت پرده تلاش می کند تا مانع فروش جنگنده های اف-35 آمریکا به ترکیه شود.

تی .آر.تی ترکیه:  دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحد آمریکا روزهای 31 ام آگوست الی 3 ام سپتامبر سال جاری از کشورهای لسهتان و دانمارک دیدن خواهد کرد.در بیانیه ایی که از سوی سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید صادر گردید ، در رابطه با دیدارهای ترامپ و همسرش از لهستان و دانمارک اطلاعاتی با جزئیات کامل ارائه  شد.

خبرگزاری صداو سیما: نشست وزیران امور خارجه ده کشور عضو مجمع کشور‌های جنوب شرق آسیا موسوم به “آ سه آن” امروز بهمراه شرکای راهبردی آن‌ها در بانکوک پایتخت تایلند آغاز شد.وزیر امور خارجه تایلند به عنوان رئیس این گفت: این نشست با هدف صلح، ثبات و رفاه اقتصادی در جنوب شرق آسیا برگزار می‌شود.

دویچه وله : سوریه موافقت مشروط خود با آتش‌بس در منطقه تحت کنترل شورشیان در ادلب را اعلام کرد. روسیه و ترکیه پیش‌تر بر سر آتش‌بس در این منطقه توافق کرده بودند. دبیرکل سازمان ملل دستور تحقیق درباره حملات به بیمارستان‌ها را صادر کرد.البته دولت سوریه گفته است که اجرای آتش‌بس مشروط به عقب‌نشینی “تروریست‌ها” از منطقه حائل ۲۰ کیلومتری در خط مقدم درگیری‌هاست که در سال گذشته بر سر آن توافق شده است.

پارس تودی: وانگ یی” وزیر خارجه چین و “فدریکا موگرینی” سئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا “آ سه آن” ASEAN در بانکوک پایتخت تایلند دیدار و بر لزوم حفظ برجام تاکید کردند.دو طرف همچنین مخالفت خود را با سیاست «فشار حداکثری» آمریکا علیه ایران ابراز و خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها و اجتناب از تشدید تنش‌ها شدند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *