جدیدترین مطالب

نماز باران در بنگلادش

هزاران نفر از مردم بنگلادش روز چهارشنبه در داکا پایتخت این کشور نماز باران خواندند.

جاسوس سابق موساد: اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد

جاسوس سابق موساد که عملیات طوفان الاقصی و حمله جمهوری اسلامی به رژیم صهیونیستی را پیش‌بینی کرده بود، گفت این رژیم همچون امپراتوری روم و چنگیزخان محو می‌شود و تا ابد وجود نخواهد داشت.

Loading

أحدث المقالات

1650 عملیات حزب‌الله لبنان علیه رژیم صهیونیستی طی 200 روز

حزب الله آماری از عملیات‌های خود علیه رژیم صهیونیستی و خسارت‌ها و تلفات ارتش این رژیم طی 200 روزی که از نبرد طوفان الاقصی می‌گذرد،را اعلام کرد که بیش از دو هزار کشته و زخمی به اشغالگران صهیونیست تلفات وارد کرده است.

Loading
28 فروردين 1395

رسانه ها؛ از کشمکش های سیاسی در عراق تا رزمایش مشترک ایران و پاکستان

۱۳۹۵/۰۱/۲۸ | رصد

شورا آنلاین: سفر موگرینی به تهران، ادامه کشمکش های سیاسی در عراق، طرح جدید سازمان ملل برای باقی ماندن اسد در قدرت و مخالفت معارضان، ترس رژیم صهیونیستی از مقایسه قره‌باغ و کرانه باختری و  برگزاری رزمایش مشترک دریایی ایران و پاکستان در روزهای آینده از مهم‌ترین خبرهای دارای جنبه های راهبردی بود که در رسانه ها بازتاب داشت. در ادامه گزیده ای از این خبرها را مرور می کنیم.

خبرگزاری صدا و سیما: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش در چارچوب برجام عمل کرده است. فدریکا موگرینی در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه افزود: ما از مرحله ای که با آقای ظریف بیانیه های مشترک می خواندیم فراتر رفته ایم و اکنون در پی همکاری در حوزه های مختلف هستیم. موگرینی افزود: تمرکز ما بر طیف وسیعی از گفتگوها با ایران است که می تواند زمینه لازم را برای توسعه هر چه بهتر روابط فراهم کند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: در ژوئیه اعلام کردیم که دیپلماسی می تواند موفق باشد در ژانویه گفتیم دیپلماسی موفق بوده است و امروز پیام من به ملت ایران این است دیپلماسی ارزشش را داشت. وی ابراز امیدواری کرد: مردم ایران بتوانند این تغییرات را در زندگی خود مشاهده کنند. موگرینی گفت: بار دیگر تعهد خودم را به عنوان مسئول هماهنگ کننده دراین زمینه اعلام می کنم که نهایت تلاش را در این باره خواهم کرد.

شبکه اسکای نیوز عربی: منابع دیپلماتیک در ژنو از طرح جدید سازمان ملل برای باقی ماندن اسد در قدرت به شرط انتخاب سه معاون از سوی مخالفان برای وی خبر می‌دهند، طرحی اولیه که گفته می شود مخالفان با آن موافقت نکردند. استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در سوریه و مسئول برگزاری مذاکرات صلح این کشور روز جمعه با هیات دولت سوریه در ژنو دیدار کرد و پس از آن مذاکراتی با مخالفان سوری داشت. در نشست دی میستورا با هیات دمشق مسئولان سوری شرکت کننده در مذاکرات تغییراتی در طرح‌ پیشین سازمان ملل بوجود آوردند و گفتند که با این تغییرات می‌توانند پیشنهاداتی که مطرح شده را بپذیرند. بشار جعفری، رئیس هیات سوریه در ژنو با مثبت خواندن مذاکراتش با دی‌میستورا گفت: تغییراتی که ما در طرح دی‌میستورا به وجود آورده‌ایم، با اصل بیانیه‌های صادر شده و دستورالعملی که سازمان ملل مطرح کرده، مغایرتی ندارد. جعفری روز جمعه برای شرکت در مذاکرات صلح وارد ژنو شد و جلسه‌ای را با استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه برگزار کرد. مخالفان تاکید دارند که در مذاکرات ژنو باید روند انتقال سیاسی در سوریه با روی کار آمدن یک هیات ریاستی و کابینه حکومتی با صلاحیت‌های کامل آغاز شود اما دی میستورا می‌گوید که دست کم در این برهه از زمان و برای آغاز روند انتقال قدرت، بشار اسد باید در مقام خود بماند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): با ادامه کشمکش‌های سیاسی در عراق، از پارلمان خبر می‌رسد که تحصن در مقر نهاد قانونگذاری این کشور همچنان ادامه دارد و ریاست پارلمان به دلیل آنچه که “شرایط نامناسب امنیتی” خوانده، جلسه امروز را به وقت دیگری موکول کرده است. نمایندگانی که در پارلمان تحصن کرده‌اند پیشتر اعلام کرده بودند که نشست امروز پارلمان عراق برای تعیین رئیس و اعضای هیات رئیسه جدید پارلمان برگزار می‌شود. جمعی از نمایندگان عراقی که در مقر پارلمان تحصن کرده‌اند روز پنج‌شنبه رئیس و اعضای هیات رئیسه را برکنار کردند و تعیین هیات رئیسه جدید را به نشست امروز موکول کردند؛ اقدامی که با انتقاد سلیم جبوری، رئیس پارلمان عراق و جریان‌های سیاسی سنی روبه‌رو شد. امروز همچنین براساس دستورالعمل عادی پارلمان عراق، قرار بود جلسه‌ای با ریاست سلیم جبوری برای بررسی کابینه پیشنهادی حیدر العبادی، ‌نخست وزیر عراق برگزار شود که با مسائل پیش آمده و تلاقی این دو نشست رئیس پارلمان اعلام کرد که نشست را به وقت دیگری موکول کرده‌ است. در همین حال اسامه نجیفی، رئیس پیشین پارلمان عراق و از رهبران جریان‌های سنی این کشور اعلام کرد: روز گذشته استوارت جونز، سفیر آمریکا در عراق و برت مک‌گورک، نماینده ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا در عراق با وی دیدارکردند و هر دو بر غیرقانونی بودن اقدام پارلمان در برکناری جبوری تاکید کردند. کشمکش‌های سیاسی در عراق همزمان شده با اعتراضات مردمی در خیابان‌های این کشور و درخواست‌های جریان‌های سیاسی برای برکناری نخست وزیر که اگر وساطت‌های خارجی نباشد احتمالا در روز‌های آتی بحران را شدیدتر می‌کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): جنبش انصارالله یمن و حزب کنگره ملی این کشور با اعتراض به نقض آتش‌بس توسط نیروهای منصور هادی و ائتلاف متجاوز سعودی نامه‌ای را در این باره به فرستاده سازمان ملل به یمن دادند. پایگاه خبری العهد گزارش داد، جنبش انصارالله یمن و حزب کنگره ملی در نامه خود به اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن اعلام کردند که جنگ در بیشتر مناطق همچنان ادامه دارد و متجاوزان از انواع سلاح‌ها در درگیری‌ها استفاده می‌کنند و به نقض آتش‌بس می‌پردازند. در این نامه آمده است: متجاوزان روز پنجشنبه کمیته محلی ناظر بر آتش‌بس در استان الجوف را هدف قرار دادند. این اقدامات نشان‌دهنده جدی نبودن طرف دیگر در توقف تجاوز است. مسئله دیگر نیز این است که کمیته‌های محلی ویژه آتش‌بس که باید در شش استان حضور داشته باشند تا به این لحظه در مقرهای خود حضور نیافته‌اند این درحالی است که کمیته‌های ما از 11 آوریل در مقرهای خود حضور دارند. آتش‌بس در یمن پس از مذاکرات عربستان و انصارالله دهم آوریل برقرار شد تا راه را برای برگزاری مذاکرات صلح که 18 آوریل آغاز می‌شود، هموار سازد.

پایگاه خبری تحلیلی «المانیتور»: رژیم صهیونیستی به دلیل ترسی که از مقایسه وضعیت قره باغ و کرانه باختری از سوی جامعه جهانی دارد، درباره مناقشات جمهوری آذربایجان و ارمنستان سکوت کرده است. پایگاه خبری تحلیلی «المانیتور» در یادداشتی به قلم افریم سنه ژنرال بازنشسته و معاون وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به بررسی دلیل سکوت این رژیم درخصوص مناقشات و درگیری‌های قره‌باغ پرداخت و توضیح داد که اسرائیل نمی‌خواهد با دخالت در این زمینه، خود را در مظان اتهام درباره عملیات نظامی در کرانه باختری قرار دهد. در ابتدای این یادداشت با اشاره به اینکه جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی متحدان استراتژیک هستند، آمده است که با شروع درگیری‌ها در قره باغ و شکسته شدن آتش‌بس، جامعه جهانی سعی در وساطت و ایفای نقش مهمی در حل این بحران کرد اما آذربایجانی‌ها هیچگونه کمک و جانبداری از سوی رژیم صهیونیستی دریافت نکردند. المانیتور با بیان اینکه رژیم صهیونیستی حدود 40 درصد از نفت خود را از جمهوری آذربایجان خریداری می‌کند و جنبش‌های ضد صهیونیستی در این کشور مشاهده نمی‌شوند، وضعیت مناطق آذری نزدیک به قره‌باغ را مشابه وضعیت شهرک‌های صهیونیستی کنار باریکه غزه توصیف کرد.

خبرگزاری مهر: فرمانده نیروی دریایی ارتش کشورمان با اشاره به حضور ناوگروهی از پاکستان در بندرعباس، از برگزاری رزمایش مشترکی با ناوهای پاکستانی در روزهای آتی خبر داد. دریادار حبیب الله سیاری در برنامه «من طهران» شبکه خبری العالم گفت: امروز ما میزبان ناوگروهی از کشور پاکستان هستیم که در بندرعباس پهلوگرفته است. وی افزود: ما به مدت ۳ یا ۴ روز میزبان این ناوگروه هستیم، و در روز آخر هم رزمایشی یک روزه با ناوهای کشور پاکستان در منطقه انجام می‌دهیم. دریادار سیاری با اشاره به برنامه‌های متعدد نیروی دریایی در طول سال برای دید و بازدید ناوگروه های کشورهای منطقه و فرامنطقه گفت: علاوه بر این، بازدید ناوهای ما از بنادر کشورهای منطقه در دستور کار است، که به موقع اعلام خواهد شد. فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: رفت و آمد ناو گروه‌ها به عنوان ناوگروه‌های صلح و دوستی در دریای جنوب و دریای شمال طبق برنامه ریزی‌ها در حال انجام است. وی درباره مأموریت ناوگروه‌ها در آبهای بین المللی، گفت: در برنامه اعزام ناوگروه‌ها به آبهای بین المللی، علاوه بر دنبال کردن موضوع تأمین امنیت خلیج عدن و باب المندب برای کشتی‌های تجاری و نفت کشهای خود، ناوهای ما از بنادر کشورهای منطقه به عنوان ناوگروه های صلح و دوستی بازدید می کنند. دریادار سیاری اظهار داشت: ظرف ۲ یا ۳ ماه گذشته، ناو گروهی را داشتیم که در یکی از بنادر شرقی هندوستان در خلیج بنگال در مراسم سالگرد استقلال هندوستان حضور داشت، که بسیار مورد توجه بود و ما با صلابت و آمادگی کامل و تمام به خاطر احترام به کشور دوست خود هند در انجا حضور یافتیم. فرمانده نیروی دریایی ارتش تأکید کرد: ناوگروه چهلم ما هم اکنون در خلیج عدن و باب المندب مشغول انجام گشت وبرقراری امنیت است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *