جدیدترین مطالب

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

شادی زائران حرم حضرت زینب از اقدام تنبیهی

زائران در حرم حضرت زینب (س) در شهر دمشق با پخش نقل و شیرینی پاسخ تنبیهی ایران را تبریک گفتند و اعلام کردند ۷۵ سال است که در انتظاریم، حمله موشکی ایران لبخند را بر لب‌های مظلومان نشاند.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | پاسخ جالب همراه امیرعبداللهیان به سوال خبرنگار درباره حمله اسرائیل به ایران!

ویدیوی جالبی که امروز در رسانه‌های نزدیک به اسرائیل پربازدید شده را ببینید. خبرنگاری در نیویورک از امیرعبداللهیان می‌پرسد «درباره “حمله” شب گذشته نظری ندارید؟» که یکی از همراهان وزیر امور خارجه در جواب، به کنایه می‌گوید «چه حمله‌ای؟»/بیسیمچی

امیرعبداللهیان: ریزپرنده های ساقط شده در اصفهان خسارت جانی و مالی نداشته‌اند

نیویورک – ایرنا-«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با تبیین تحولات اخیر در منطقه، در واکنش به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند هوایی ایران در اصفهان گفت: حامیان رسانه ای اسرائیل در تلاشی مذبوحانه سعی داشند از شکست مجددشان پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگنمایی کنند.

Loading
29 فروردين 1395

رسانه ها؛ انتشار اولین گزارش وزارت خارجه درباره اجرای برجام

۱۳۹۵/۰۱/۲۹ | رصد

شورا آنلاین: انتشار اولین گزارش وزارت خارجه درباره اجرای برجام، نشست نفتی در قطر، هشدار رییس جمهور کوبا به آمریکا، افزایش نیروهای عملیات ویژه  آمریکا در عراق و سوریه، اعلام نتایج دومین انتخابات پارلمانی سوریه  و گفت‌و‌گوهای صلح یمن در کویت از جمله خبرهای دارای جنبه های راهبردی بود که امروز در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از این خبرها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: گزارش وزارت خارجه درباره برجام تاکید دارد که مشکل نگرانی مؤسسات مالی به دلیل ارعاب آمریکا و تحمیل جریمه‌های سنگین چندین میلیاردی بر بانک‌ها در طول سالیان گذشته فضای روانی سنگینی برای شروع مجدد همکاری با ایران ایجاد کرده که رفع آن تنها با تلاش مستمر و پیگیری میسر است. (متن کامل خبر)

رسانه ها: محسن رضایی در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: سوئیفت یعنی همان کانال مبادلات ارزی، ظاهرا باز شده، ولی آبی که از آن عبور می کند قطره چکانی است، در واقع تبادلاتی که پیش از این با برخی از بانک ها از طرق مختلف مقدور بود اکنون از کانال رایج سوئیفت انجام می شود. وی افزود: اما بانک های بزرگ بین المللی همکاری مجدد و فراگیر با ایران را راه اندازی نکرده‌اند زیرا دعواهای پشت صحنه آن هنوز به پایان نرسیده است و امکان استفاده از باز شدن سوئیفت نمی دهند. رضایی گفت: یک علت آن نیز نگرانی بانک های جهانی از رفتار دوگانه آمریکایی ها و شبکه پیچیده تحریهای اعمالی اتحادیه اروپا و آمریکا است. وی ادامه داد: اخیراً رئیس مجلس نمایندگان کنگره آمریکا گفته است که با ورود ایران به نظام بانکی و گردش دلار آمریکا مخالفت می کنیم. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: چندی پیش توماس شانون معاون جان کری در امور سیاسی و حقوقی در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا گفته بود مانع ورود ایران به سیستم بانکی آمریکا خواهیم شد. رضایی تاکید کرد: اگر این تهدیدات عملی شود تحریم هایی که توسط برجام برداشته شد دوباره از طریق دیگری اعمال می شود. دولت و تیم مذاکره کننده باید برای مقابله با آن فکری کنند.

خبرگزاری صدا و سیما: نشریه فورچون در گزارشی نوشت پیچیدگی های فرایند تجارت با ایران به خاطر قوانین گیج کننده آمریکا مانع سرمایه گذاری در این کشور شده است. شرکت های خارجی مایل به سرمایه گذاری در ایران از موانع فراوانی که قوانین گیج کننده آمریکا پیش روی آنها گذاشته است شکوه می کنند و هشدار می دهند پیچیدگی های فرایند تجارت با ایران ممکن است سرعت اجرای قراردادهای سرمایه گذاری در این کشور را کاهش دهد. اردوان امیراصلانی، از وکلای ساکن پاریس که اخیراً در قراردادهایی که شرکت های بزرگ فرانسوی با ایران امضاء کرده اند، نقش داشت، می گوید: «هیچ چیز پیش نمی رود.» بازرگانان عمده می گویند، مسئله این است که میان اروپا و آمریکا بر سر تحریم های ایران اختلاف نظر وجود دارد.

خبرگزاری صدا و سیما: سناتور جمهوریخواه آمریکایی که به شدت با برجام مخالف است، تصریح کرد: ما امسال قانون تحریم ایران را دوباره برقرار خواهیم کرد. تام کاتن در بخشی از نطق هفتگی جمهوریخواهان که در واقع پاسخ به نطق هفتگی باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا به حساب می آید، گفت: هیچ گفتگویی درباره سیاست شکست خورده و ضعیف باراک اوباما در قبال افراط – بدون اشاره به عواقب خطرناک توافق هسته ای وی با ایران (برجام) – تکمیل نمی شود و این در حالی است که ایران کشوری است که صدها سرباز آمریکایی را در عراق و افغانستان کشته است و هنوز هم شعار «مرگ بر آمریکا» سر می دهد. آن توافق، حتی سزاوارِ آن نام (توافق) نیست، زیرا هرگز (محتوای آن) به طور کامل آشکار نشده، هرگز امضا نشده و هرگز به عنوان یک معاهده (رسمی) از سوی کنگره آمریکا به تصویب نرسیده است.

خبرگزاری رویترز: در پیش‌نویس توافق بین کشورهای تولیدکننده نفت که امروز یکشنبه در دوحه قطر گردهم می آیند، پیش‌بینی شده است تولید روزانه متوسط هر ماه از سطح ماه ژانویه بیشتر نشود. در این سند که یک نسخه از آن به دست خبرگزاری رویترز رسیده، آمده است این تصمیم تا اول اکتبر پابرجاست پس از آن تولید کنندگان نفت دوباره ماه اکتبر در روسیه گردهم می آیند تا پیشرفت‌های به دست آمده در اجرای «احیای تدریجی بازار نفت» را ارزیابی کنند. این پیش‌نویس هنوز به شکل قطعی تأیید نشده است، اما چند منبع سطح بالا در وزارتخانه‌های نفت کشورهای شرکت کننده در نشست دوحه در مورد تصویب این متن ابراز خوشبینی کردند. بر اساس این سند، تولیدکنندگان به تقویت رایزنی‌های خود در مورد بهترین راه‌ها برای حمایت از بازار نفت ادامه خواهند داد و دیگر کشورها آزادند که به این توافق بپیوندند. ایران اعلام کرد که در نشست روز یکشنبه شرکت نخواهد کرد چون نمی تواند ثابت نگه داشتن سطح تولید را بپذیرد.

رویترز: رائول کاسترو رئیس جمهور کوبا روز شنبه به مردم این کشور هشدار داد آمریکا به رغم احیای روابط و سفر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به هاوانا، در تلاش برای پایان دادن به انقلاب سوسیالیستی کوبا است. کاسترو در آغاز به کار نخستین کنگره حزب کمونیست طی پنج سال گذشته تصریح کرد : «ما امروز باید بیش از گذشته مراقب باشیم.» وی با بیان این مطلب افزود کمونیسم تک حزبی برای دفاع از این نظام ضروری است. کاسترو  با اشاره به تلاش های واشنگتن برای ایجاد تغییر سیاسی در کوبا از زمان سرنگون شدن دولت طرفدار آمریکا در کوبا توسط برادران کاسترو در سال 1959 گفت تمایل اوباما برای پایان دادن به تحریم های آمریکا علیه کوبا ، یک تغییر «روش» است. اوباما و کاسترو دسامبر سال 2014 اعلام کردند به چند دهه خصومت بین آمریکا و کوبا پایان خواهند داد و روابط بین دو کشور را عادی سازی خواهند کرد. اوباما ماه گذشته سفری تاریخی به کوبا انجام داد اما بادرخواست برای آزادی سیاسی بیشتر و دموکراسی در این کشور یک حزبی ، خشم دولت را برانگیخت. کاسترو گفت اصلاحات باید هرچه سریعتر اجرا شود، اما کوبا درحال حرکت به سمت کاپیتالیسم نیست.

نیویورک‌ تایمز: برخی از مقامات وزارت دفاع و ارتش آمریکا اعلام کردند که واشنگتن در صدد است نیروهای عملیات ویژه خود و تعداد بالگردهای نظامی را در عراق و سوریه افزایش دهد. گفته می‌شود دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در صدد است با افزایش تعداد نیروهای عملیات ویژه خود، آنچه «مبارزه نظامی با داعش در عراق و سوریه» می‌نامند، افزایش دهد. آمریکا در صدد است مسئله افزایش بالگردهای نظامی ارتش برای «مبارزه با داعش در عراق» را نیز مورد بررسی قرار دهد. جدیت نشان ندادن آمریکا در مبارزه با تروریست‌های داعشی در عراق و سوریه همیشه محل انتقاد روسیه و کشورهای دیگری مانند ایران بوده است. فراتر از این، منابع عراقی نیز بارها گفته‌اند که هواپیماهای ائتلاف آمریکایی تاکنون بارها مواضع نیروهای عراقی را که در حال مبارزه با داعش هستند، هدف قرار داده‌اند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا): کمیته عالی انتخابات سوریه با اعلام نتایج دومین انتخابات پارلمانی و اسامی منتخبان، میزان شرکت کنندگان را 57.56 درصد اعلام کرد. هشام الشعار، رئیس کمیته عالی انتخابات سوریه شب گذشته (شنبه) در طی یک کنفرانس خبری اعلام کرد که کمیته‌های انتخاباتی در تمامی استان‌ها شمارش آرا را به اتمام رسانده و نتایج را اعلام کرده‌اند. تعداد واجدین شرایط رأی دهنده نیز  8 میلیون و 834 هزار و 994 نفر بود که از این تعداد 5 میلیون و 85 هزار و 444 نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند که درصد مشارکت کنندگان را به 57.56 درصد می‌رساند. رئیس کمیته عالی انتخابات، در ادامه گفت: هر کاندیدایی که نسبت به نتایج اعلام شده اعتراض دارد حداکثر تا سه روز می‌تواند اعتراض خود را به دادگاه عالی قانون اساسی اعلام کند. وی افزود: افراد راه یافته به پارلمان، تمامی قشرهای مختلف مردم از جمله پزشکان، مهندسان، کشاورزان، کارگران و هنرمندان را در بر می‌گیرد. رئیس کمیته عالی انتخابات سوریه پیش از اعلام اسامی راه‌یافتگان به پارلمان، گفت: در چهار حوزه انتخاباتی در استان حلب، انتخابات ملغی و دوباره بر گزار شد. دومین انتخابات پارلمانی سوریه (پس از تغییر قانون اساسی در فوریه 2012) چهارشنبه هفته گذشته (25 فروردین) در اکثر استان‌ها به غیر از رقه و ادلب و مناطقی که تروریست‌ها در آن حضور دارند برگزار شد.

بوستون هرالد: استیون لینچ نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از قانونگذاران کنگره خواست در تصویب طرح یازده سپتامبر، به تهدیدهای اقتصادی عربستان سعودی توجهی نکنند. حامیان طرح یازده سپتامبر و خانواده کسانی که در این حمله جان خود را از دست دادند، از دولت می خواهند به تهدیدات اقتصادی عربستان سعودی که تلاش می کند از تصویب این طرح جلوگیری کند، توجهی نکند و گزارش بیست و هشت صفحه ای سنا را که می تواند نقش این پادشاهی را در این توطئه تروریستی روشن تر نماید، منتشر کند. روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز گذشته گزارش کرد، عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی ماه گذشته قانونگذاران آمریکا را تهدید کرد اگر این طرح را که به خانواده قربانیان اجازه خواهد داد از دولت های خارجی شکایت کنند، تصویب کند، عربستان 750 میلیارد دلار دارایی هایش را از آمریکا خارج خواهد کرد. این طرح که از حمایت قانونگذاران هر دو حزب برخوردار است، « قانون عدالت علیه حامیان تروریسم» نام دارد و چاک شومر سناتور دموکرات از ایالت نیویورک و جان کورنین سناتور جمهوری خواه از ایالت تگزاس به طور مشترک آن را ارائه کرده اند. استیون لینچ نماینده دموکرات ایالت ماساچوست گفت نباید در تصویب این طرح، به این تهدیدها توجهی کرد و قانونگذاران نباید از وظایف خود صرفنظر کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): فرستاده سازمان ملل به یمن با تاکید بر این که اولویت در حال حاضر پایان دادن به جنگ “کشنده ” در یمن است تصریح کرد که سرنوشت علی عبدالله صالح را خود یمنی‌ها مشخص خواهند کرد. اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن در مصاحبه با روزنامه “الشرق الاوسط” درباره سرنوشت علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن گفت: یمنی‌ها خود سرنوشت صالح را مشخص خواهند کرد. سازمان ملل به نیابت از مردم یمن مشخص نخواهد کرد که چه کسی در آینده در این کشور نقش خواهد داشت، اما در عین حال قطعنامه صریحی درباره صالح وجود دارد. تحریم‌ها براساس قطعنامه شورای امنیت است. کسی که تحریم‌ها را وضع می‌کند آن را اجرایی هم خواهد کرد. وی افزود: اولویت ما در حال حاضر پایان جنگ است؛ چراکه جنگ یمن یک جنگ “کشنده” است که فاجعه و بحران انسانی را به وجود آورد. این برای ما اولویت است نه افراد و نقششان. اسماعیل ولد الشیخ احمد گفت: مسئله تحریم‌ها علیه صالح و حذف نام وی و دیگران از لیست تحریم‌های سازمان ملل در مذاکرات من و هیئت کنگره سراسری مردمی به هیچ وجه مطرح نشده است.

خبرگزای فارس: گفت‌و‌گوهای صلح یمن در کویت از فردا (دوشنبه) آغاز می‌شود و سازمان ملل امید بسیاری برای پایان بحران یمن در این مذاکرات می‌بیند. آتش‌بس در یمن از تاریخ دوشنبه 23 فروردین آغاز شده است تا مقدمات برگزاری نشست صلح کویت که فردا (دوشنبه) آغاز می‌شود، فراهم شود. مذاکراتی که قرار است در کویت، بین گروههای مختلف صورت پذیرد و به گفته «ابراهیم ولد الشیخ» نماینده سازمان ملل در یمن، آخرین فرصت برای رسیدن به صلح محسوب می‌شود. با وجود آتش‌بس، اما درگیری‌های پراکنده و همچنین بمباران‌های هوایی ائتلاف سعودی هر از چندگاهی ادامه دارد؛ هر چند به نسبت پیش از اعلام آتش‌بس کاهش یافته است. بنا به ساز و کار ایجاد شده از سوی سازمان ملل، یک کمیته عالی متشکل از نمایندگان طرف‌های مختلف یمنی برای رصد پایبندی به آتش‌بس در کویت تشکیل شده و این کمیته زیر شاخه‌هایی را در مناطق مختلف یمن متشکل از بزرگان مورد اعتماد محلی، تشکیل داده است تا در راستای جلوگیری از نقض آتش‌بس اقدام کنند.

مهر: شورای بین المللی سیاست موسسه گیت استون در مطلبی تحت عنوان «اسرائیل،ترکیه، مصر و روسیه» به تشریح موانع موجود بر سر راه عادی سازی کامل روابط دو متحد استراتژیک قدیمی یعنی ترکیه و رژیم اسرائیل پرداخت. در این مطلب با اشاره به تحولات اخیر در روابط رژیم صهیونیستی و ترکیه آمده است: منابع ترک از خارج شدن روابط ترکیه و اسرائیل از فریز عمیق خبر می دهند امری که نشات گرفته از دم محبوبیت منطقه ای ترکیه است. نویسنده در ادامه این مطلب با اشاره به پیش شرط ترکیه برای عادی سازی کامل روابط با رژیم اسرائیل مبنی بر اینکه رژیم اسرائیل باید محاصره غزه را پایان دهد، می نویسد: در صورتیکه اسرائیل بخواهد به شرط ترکیه تن دهد باید بسیاری از توافقات امنیتی خود با مصر را کنار بگذارد توافقاتی که بسیار به نفع امنیت اسرائیل است و موجبات اختلافات منطقه ای زیادی را فراهم کرده است.
همچنین نویسنده از دیگر موانع موجود بر سر راه عادی سازی کامل روابط بین آنکارا و تل آویو را روابط این رژیم با روسیه دانسته و می نویسد: عادی سازی روابط با ترکیه از سوی رژیم اسرائیل موجب خواهد شد تا موجبات ناخرسندی روسیه فراهم شود و اسرائیل روابط سیاسی و تجاری خوبی با مسکو دارد و در خصوص سوریه هم به تفاهماتی با مسکو رسیده است. نویسنده در ادامه از دیگر موانع عادی سازی کامل روابط بین دو طرف را رابطه رژیم صهیونیستی با کردها در منطقه دانسته است که بر خلاف میل ترکیه این رژیم روابط خوبی با کردها دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *