جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

Loading
تحقیقات جدید در اروپا نشان داد

عربستان بزرگترین صادرکننده افراط‌گرایی در جهان

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تحقیق جدیدی که در انگلیس انجام شده نشان می‌دهد، عربستان مهم‌ترین عامل در رادیکالیزه کردن مسلمانان جهان است. سوزانه شرودر محقق امور اسلامی معتقد است که وهابیت در عربستان با بهره گرفتن از پول‌های نفتی در آلمان نیز تبلیغات گسترده‌ای دارد.

تحقیق جدیدی که در انگلیس انجام شده نشان می‌دهد، عربستان مهم‌ترین عامل در رادیکالیزه کردن مسلمانان جهان است. سوزانه شرودر محقق امور اسلامی معتقد است که وهابیت در عربستان با بهره گرفتن از پول‌های نفتی در آلمان نیز تبلیغات گسترده‌ای دارد.

به گزارش دویچه وله، پروفسور سوزانه شرودر، مردم شناس است و تحقیقات وسیعی در ارتباط با دگرگونی‌های فرهنگی و سیاسی در کشورهای اسلامی و کشورهایی با اقلیت‌های مسلمان دارد. او بیشتر در ارتباط با کشورهای جنوب شرق آسیا، شمال آفریقا و آلمان تحقیق می‌کند.

مرکز تحقیقات جهانی اسلام (FFGI) در شهر فرانکفورت نیز زیر نظر پرفسور سوزانه شرودر هدایت می‌شود. او در مصاحبه‌ای با ماتیاس فون هاین، خبرنگار دویچه وله، به سوالات او در ارتباط با فعالیت‌های مسلمانان افراطی و حمایت‌های مالی عربستان به آنها پاسخ داده که خلاصه آن در زیر می‌آید:

شیوه‌های صدور وهابیت

گزارش موسسه تحقیقاتی “هنری جکسون سوسایتی” در ارتباط با مهم‌ترین حامی مالی گروه‌های افراط‌گرای اسلامی در بریتانیا، عربستان سعودی را معرفی کرده است. گفته می‌شود این کشور در ۵۰ سال گذشته دست‌کم ۷۶ میلیارد یورو صرف صدور جنبش مذهبی وهابیت کرده است؛ جنبشی که اساس ایدئولوژی افراط گرایی اسلامی و جهادگرایی اسلامی در سراسر جهان است.

سوزانه شرودر در توضیح محتوای گزارش موسسه تحقیقاتی “هنری جکسون سوسایتی” می‌گوید چنین آماری او را به هیچ وجه متعجب نکرده است. او توضیح می‌دهد که مشخص بود که عربستان به صدور ایدئولوژی جنبش مذهبی وهابیت مشغول است و این هم مشخص بود که این ایدئولوژی در بخش‌های کلی‌اش همان ایدئولوژی “دولت اسلامی” است.

حانم شرودر تاکید می‌کند که عربستان سعودی تنها به دادن پول بسنده نمی‌کند و منابع تبلیغاتی نیز در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد. عربستان افرادی را در نظر می‌گیرد و به آنها فرمان ساخت مساجد، مراکز فرهنگی و آموزشی و غیره را می‌دهد. این مراکز پس از آماده شدن به تبلیغات ایدئولوژیک جنبش وهابیت می‌پردازند.

افزایش فعالیت جنبش وهابیت پس از انقلاب اسلامی ایران

پرفسور شرودر می‌گوید صدور “وهابیت” پس از انقلاب اسلامی ایران افزایش یافت. انقلاب ایران عربستان را به شدت لرزاند و فشار بر عربستان افزایش یافت.

عربستان از آن پس با ارتباط با رابط‌های خود در آسیا، آفریقا و بخش‌هایی از اروپا به تبلیغ برای ایدئولوژی وهابیت پرداخت. مرکز این تبلیغ‌ها در اروپا، یوگسلاوی سابق بود که آنجا جنگ‌هایی میان مسلمانان و مسیحیان رخ داد. 

عربستان می‌دید که مسلمانان این منطقه به پول نیازمندند و همچنین به خاطر شرایط‌شان آماده پذیرش ایدئولوژی افراطی وهابیت هستند. به این ترتیب بود که به تدریج اسلام افراطی در جهان قدرتمندتر شد. رشد این افراط گرایی را می‌توان در جنوب شرقی آسیا، در جنوب تایلند، فیلیپین، اندونزی و بخش‌هایی از مالزی به خوبی مشاهده کرد.

شرودر می‌افزاید، برخی می‌گویند که در این کشورها اسلامی مداراگر وجود دارد، اما طی ۳۰ سال اسلام این منطقه به شدت افراطی شده و پول‌های هنگفت عربستان سعودی نقشی اساسی در این فرایند داشته است.

عربستان همچنین بورس‌هایی برای جوانان روشنفکر این کشورها در نظر می‌گرفت و این جوانان پس از تحصیل در دانشگاه‌های عربستان به کشورشان بازمی گشتند و به تبلیغ ایدئولوژی افراطی وهابیت می‌پرداختند.

خبرنگار دویچه وله در تایید سخنان خانم شرودر به مورد پیر فوگل، یکی از مشهورترین اعضای سلفی آلمان اشاره می‌کند که در مکه تحصیل کرده است. او در ادامه می‌گوید رسانه‌های آلمان به نقل از سازمان‌های امنیتی این کشور در سال گذشته میلادی (۲۰۱۶) اعلام کردند که عربستان در افراطی شدن مسلمانان آلمان به شدت موثر بوده است.

ارتباط نزدیک مقامات سفارت عربستان با گروه‌های افراطی مسلمان 

خبرنگار دویچه وله از پرفسور شرودر می‌پرسد که تا چه حد نظر سازمان‌های امنیتی آلمان با تحقیقاتی که او به عنوان محقق انجام داده همخوانی دارند. شرودر پاسخ می‌دهد که این همخوانی به طور کامل وجود دارد.

خانم شرودر در توضیح این مسئله گفت گاهی حتی مقامات بلندپایه عربستان سعودی نیز مستقیم در این اقدامات دست داشته‌اند. او از یک مقام دیپلماتیک عربستان در برلین یاد می‌کند به نام محمد فقیهی که با شبکه تروریستی هامبورگ در رخداد تروریستی یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی در آمریکا، همکاری کرده است.

 

این مقام دیپلماتیک عربستان که دیگر فعالیتی در سفارت این کشور در برلین ندارد، روابط خوبی با رهبری مسجد نور شهر برلین نیز داشته است. مسجد نور برلین یکی از مراکز تجمع سلفی‌ها در آلمان به شمار می‌آید.

سوزانه شرودر محقق امور اسلامی در عین حال مدعی است: عربستان تنها نیروی حامی مسلمانان افراطی نیست و به عنوان نمونه قطر، کویت و ایران هم در این راستا فعالیت‌هایی دارند.

منبع: ایسنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *