جدیدترین مطالب

رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی علیه ایران دست بردارد

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهور اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

همزمان با اوج گیری تهدید و تنش‌ها در منطقه و رسیدن بحران غزه به نقطه جوش، قشر‌های مختلف مردم انگلیس بزرگترین تظاهرات علیه حمایت تسلیحاتی نظام انگلیس ازرژیم اسراییل را برابر ساختمان پارلمان انگلیس شکل دادند.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | گزارش خبرگزاری فارس از واکنش تبریزی‌ها به همراهیِ احتمالی جمهوری آذربایجان با اسرائیل

گزارشگر خبرگزاری فارس به با حضور در جمع مردم تبریز، از آنان سوال کرد: «اگر اسرائیل قصد داشته باشد از طریق جمهوری آذربایجان به ایران حملۀ احتمالی داشته باشد نظر شما چیست؟»/ فارس

Loading
چهارم اردیبهشت 1395

رسانه ها؛ اما و اگرهای برجام

۱۳۹۵/۰۲/۰۴ | رصد

شورا آنلاین: اظهارات جدید وزیر امور خارجه آمریکا درباره برجام، نگاهی به گزارش موسسه علوم و امنیت بین الملل درباره برجام، عربستان عامل اصلی تنش و خشونت در خاورمیانه، تاکید معاون مشاور امنیت ملی آمریکا بر حل درگیری ها در یمن، سوریه و عراق با تلاش‌های دیپلماتیک با ایران، هشدار فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه در خصوص وضعیت آتش بس در این کشور ، برگزاری مانور مشترک هوایی آمریکا، ‌یونان و رژیم صهیونیستی، منتشر نشدن 28 صفحه ازگزارش 11سپتامبر کنگره آمریکا برای مردم و پایان "امیدوار کننده" نخستین دور از مذاکرات صلح یمن در کویت از مهم ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه هامنعکس شد. در ادامه به مرور گزیده ای از این خبرها پرداخته ایم.

خبرگزاری رویترز: وزیر امورخارجه آمریکا تاکید کرد آمریکا مانع روابط تجاری ایران نیست که براساس برجام مجاز شده است. جان کری و محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در نیویورک با یکدیگر دیدار کردند. وی مقابل دوربین رسانه ها با بیان اینکه درباره برخی چالش ها تبادل نظر کردیم، گفت: همانطور که رئیس جمهور اوباما و همچنین جک لو وزیر خزانه داری و همچنین من گفته ام، ما بارها و بارها گفته ایم که ایالات متحده  مانعی در مسیر تجارتی ایجاد نکرده است که از زمان اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک، اجازه آن به ایران داده شده است و در ادامه نیز مانع ایجاد نخواهد کرد. وی افزود: من می خواهم بر این مسئله تاکید کنم که ما تحریم های مرتبط با موضوع هسته ای را همانطور که متعهد شده بودیم، برداشتیم و حالا فرصت هایی برای بانک های خارجی وجود دارد تا با ایران به تجارت بپردازند. متاسفانه به نظر می رسد که  نوعی سردرگمی در برخی از بانک های خارجی وجود دارد و ما می خواهیم تا آنجا که می توانیم این مسئله را شفاف کنیم. از جمله تحریم های هسته ای که برداشته شده، تحریمهایی بوده است که مانع از تعامل ایران با بانک های غیرآمریکایی می شد، از جمله هرگونه دسترسی به منابع مالی محدود ایران که توقیف شده است. کری در بخش دیگری از سخنانش گفت: می خواهم با صراحت بگویم که ما مانعی در مسیر تعامل بانکهای خارجی نیستیم که بخواهند با بانک ها و شرکت های ایرانی تعامل داشته باشند و با این کار، هیچ مخالفتی نداریم؛ البته کاملا روشن است این نگرش تازمانی وجود دارد که این بانک ها و شرکت ها به علل غیرهسته ای، در فهرست تحریم های ما نباشند.

خبرگزاری صدا و سیما: موسسه علوم و امنیت بین الملل مدعی شد در برجام ضعف هایی وجود دارد که اگر با آنها مقابله نشود، دردسرساز خواهند شد. این موسسه در گزارشی به قلم دیوید آلبرایت و آندره استریکر با عنوان «کانال تدارکات برجام: غلبه بر مشکلات بعد از روز اجرا» تصریح کرده  است: صرف وقت، توجه و انرژی در اطمینان یافتن از اینکه کانال تدارکات در تنظیم صادرات کالاهای حساس دارای کاربرد دو گانه به ایران موفق عمل می کند، از حساسیت بالایی برخوردار است، اما معافیت ها و امتیازات دردسرسازی که در نظر گرفته شده است، این سوال را مطرح می سازد که آیا کانال تدارکات می تواند نتیجه مفیدی داشته باشد. تاسیسات سانتریفیوژ فردو و نوسازی رآکتور اراک از کانال تدارکات معاف شده اند. افزون بر این، روسیه نیز نقشی مخرب ایفا می کند که به طور موثر با آن مقابله نمی شود. خطر موجود این است که ایران از این شکاف ها و امتیازات برای ادامه خرید تجهیزات مورد نیاز برنامه های متعارف نظامی و موشک های ممنوعه خود استفاده کند. ایران فرصت های بیشتری برای خرید مخفیانه کالا و تجهیزات مورد نیاز برنامه ها یا فعالیت های اعلام نشده هسته ای اش پیدا خواهد کرد. در ادامه گزارش آمده است : از زمان اجرایی شدن برجام، 1+5 و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ابعاد اداری این ساختار جدید بین المللی را تبیین کرده اند. فرآیند بدین شکل است که شرکتی که می خواهد کالای خاص به ایران صادر کند، به دولت خود پیشنهاد می دهد و دولت نیز پیشنهاد را به شورای امنیت ارائه می کند. سازمان ملل این پیشنهاد را از طریق کمیسیون مشترک برجام به کارگروه تامین تدارکات (PWG) که نهاد اصلی تصمیم گیرنده برای کانال تدارکات است، ارسال می کند. اعضای این کارگروه نمایندگان کشورهای گروه 1+5 و ایران هستند. اما ایجاد این زیرساخت  دشوار بوده است. مقامات 1+5 در گفتگو با موسسه علوم و امنیت بین الملل چالش های مهمی را گزارش کرده اند که در ذیل ذکر شده است:

– مشکل کمبود وقت برای بررسی موثر پیشنهادات و درخواست ها

– نقش روسیه و تلاش این کشور برای اختلال در روند کانال تدارکات

– چالش راستی آزمایی مصرف نهایی کالاهای دارای کاربرد دوگانه در ایران

– خطر دستیابی ایران به فناوری های ممنوعه موشکی از طریق این کانال یا خارج از آن

–  بروکراسی ضعیف اداری

در ادامه این گزارش توصیه شده است:

– آمریکا و اعضای اروپایی برجام باید بر دریافت گزارش جزئیات فروش های روسیه و چین به ایران پافشاری کنند.

– موارد دیگر معافیت از بند کانال تدارکات ممنوع شود.

– آمریکا و متحدانش در کارگروه تدارکات باید به طور خاص بر شناسایی و پیشگیری از فروش احتمالی تجهیزات به صنایع نظامی ایران، برنامه های موشکی، برنامه های متعارف نظامی و اشخاص و شرکت هایی که در گذشته تحریم شده اند، تمرکز کنند.

– آمریکا و متحدانش باید فهرستی از کل کالاهای مورد نظر تهیه کنند و در اختیار همه اعضاء سازمان ملل قرار دهند و تاکید کنند که کشورها استانداردهای کارگروه  تدارکات را دنبال کنند.

در پایان گزارش آمده است: بدون برنامه ریزی و حمایت همه اعضای سازمان ملل، کانال تدارکات به تنظیم روند خریدهای هسته ای و کالاهای دارای کاربرد دوگانه توسط ایران و نظارت بر آن منجر نخواهد شد. در این صورت، برجام ضعیف می شود و راستی آزمایی آن زیر سوال می رود.

تایم: کارشناس مسائل خاورمیانه گفت عربستان عامل اصلی تنش و خشونت در خاورمیانه است و مقامات آمریکا باید در روابط و مناسبات خود با این کشور تجدید نظر کنند. «اما اشفورد» می‌گوید، عربستان عامل اصلی تنش‌ها در خاورمیانه است و آمریکا باید در روابط خود با این کشور محتاط‌تر باشد. در این مطلب آمده است؛  هنگامی که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا این هفته برای ملاقات با اعضای شورای همکاری خلیج فارس به ریاض سفر کرد، این پرسش بزرگ در ذهن بسیاری از مردم به وجود آمد که آیا او می‌تواند با موفقیت روابط آشفته با متحدان منطقه‌ای خود را بهبود ببخشد یا خیر؟ این مطلب افزوده است:  وخامت روابط میان واشنگتن ـ ریاض مدت زیادی است که به وجود آمده است. بسیاری از منافع مشترک میان دو کشور که دو طرف را نسبت به یکدیگر متعهد کرده بود هم اکنون یا تغییر کرده‌اند یا از بین رفته‌اند. رشد تولید نفت شِل در ایالات متحده و تداوم افت قیمت نفت، اتکای امریکا به نفوذ عربستان در بازارهای جهانی نفت را کاهش داده است. از سوی دیگر، باید به همکاری‌های عربستان برای گسترش شکل افراطی اسلام و حمایت مالی آن از گروه‌های تروریستی اشاره کرد. به همین دلیل، بسیاری در آمریکا دریافته‌اند که دست کشیدن از سیاست‌های حمایتی در قبال سعودی بهتر می‌تواند منافع استراتژیک ایالات متحده را تأمین کند. این مسأله ساده‌ای است که بر خلاف دوران جنگ سرد، منافع ما امروز متفاوت از منافع عربستان است. معامله هسته‌ای با ایران نمونه‌ای از تفاوت منافع میان دو کشور است که هرچند ایده آل عربستان سعودی نیست یک دستاورد بزرگ دیپلماتیک برای ایالات متحده بوده است. نمونه دیگر سوریه است. منافع مشخص عربستان سعودی، سقوط بشار اسد بوده است، ولی امتناع آمریکا برای مداخله نظامی در سوریه ـ هرچند ناشی از مقابله با سعودی‌ها نبود ـ بلکه یک محاسبه استراتژیک از سوی دولت اوباما برای تأمین منافع ایالات متحده در منطقه بوده است.

اسکای نیوز: «پل رایان»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ، تصمیم این کشور برای خرید آب سنگین از ایران را کوتاه آمدن بی سابقه در مقابل ایران دانست. در این حال، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز جمعه گفت که انتظار می‌رود 32 آب سنگین خریداری شده از ایران، هفته آینده تحویل این کشور شود. “الیزابت ترودو” با بیان اینکه این آب سنگین تأمین‌کننده نیاز داخلی آمریکا در سال جاری برای استفاده‌های صنعتی و تحقیقاتی در داخل آن کشور خواهد بود گفت: این معامله برای صنعت آمریکا محصولی مهم تأمین می‌کند، ضمن اینکه ایران را هم قادر به فروش بخشی از فروش آب سنگین مازادش، طبق مفاد برجام می‌کند. ارزش قرارداد فروش آب سنگین ایران به آمریکا ، 8.6 میلیون دلار است.

روزنامه گلوب اند میل کانادا: بازار وسوسه انگیز ایران هنوز دور از دسترس است. ایران با جمعیت جوان و تحصیلکرده، بازار سهام پرمحصول  و برنامه هایش برای  نوسازی  تاسیسات و زیرساختهای از رده خارج نفتی  به نظر می رسد چشم انداز خوبی برای سرمایه گذاران کانادایی باشد. لغو اخیر تحریم های اقتصادی پیش بینی یک ثروت بادآورده را برای کسانی که می خواهند وارد این بازار شوند، به ارمغان آورد.  اما در حالی که چشم انداز این بازار رشد یابنده  ممکن است جذاب باشد، کارشناسان سرمایه گذاری و سیاست خارجی همه را به احتیاط فرا می خوانند. به علت  نوسانات ژئوپلیتیک  منطقه و عدم شفافیت در این کشور و قیمت پایین لوازم مصرفی و بسیاری مسائل دیگر،  داستان موفقیت هنوز نوشته نشده است.

خبرگزاری اسپوتنیک: یک سیاستمدار فرانسوی گفت موفقیت دیپلماتیک در دستیابی به موافقتنامه هسته ای با ایران ممکن است  قربانی ائتلاف های جدید درحال شکل گیری در منطقه شود که کاملا روشن است همگی مخالف بازگشت تهران به عرصه بین المللی هستند. ناتالی گوله، سناتور فرانسوی و معاون کمیته امور خارجی سنای فرانسه به تجزیه و تحلیل تحولات اخیر در خاورمیانه ازجمله سفر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به ریاض پایتخت عربستان سعودی و نشست وی با سران کشورهای عربی خلیج فارس پرداخته است. وی در مقاله ای نوشت :« اگر با چشم باز به تحولات اخیر نگاه کنیم متوجه می شویم که وضع مبهم است و این پیروزی دیپلماتیک برای ایران ممکن است خیلی طول نکشد.» این سناتور فرانسوی همچنین یادآور شد سفر اخیر سلمان پادشاه عربستان سعودی به مصر که طی آن دو جزیره در دریای سرخ طی موافقتنامه ای جنجالی به عربستان سعودی واگذار شد، مورد حمایت اسرائیل قرار گرفت. بنابراین می توان گفت به آرامی اما بدون شک ائتلافی راهبردی میان کشورهای سلطنتی خلیج فارس، ترکیه ، مصر و اسرائیل در حال شکل گیری است تا از بازگشت ایران (به عرصه بین المللی) جلوگیری کنند. به نظر می رسد آمریکا نیز گام هایی در این جهت برداشته است. کنگره آمریکا ماه دسامبر اقدامات محدود کننده ای برای ورود به این کشور تصویب کرد و بر اساس آن افرادی که به ایران سفر کرده باشند یا دارای تابعیت دوگانه آمریکایی ایرانی باشند برای ورود به آمریکا باید روادید دریافت کنند.

فاکس نیوز: معاون مشاور امنیت ملی آمریکا تاکید کرد: برای حل درگیریها در یمن، سوریه و عراق باید تلاش‌های دیپلماتیک با ایران صورت گیرد. مطالب زیادی درباره بدتر شدن روابط میان آمریکا و عربستان سعودی مطرح شده است، اما اگر بخواهیم منصف باشیم، باید بگوییم که مناسبات میان این دو کشور هرگز عالی نبوده است، فقط در حال حاضر، این روابط کمی پرتنش‌تر شده، که به ویژه، به خاطر گردش اخیر رییس جمهور آمریکا به سمت تهران بوده، که قابل ملاحظه‌ترین بخشِ آن،توافق هسته‌ای ایران بوده است، که البته سعودی‌ها با آن مخالفند. بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا به فاکس نیوز  گفت که تنها راه افزایش امنیت در منطقه، تعامل دیپلماتیک، حتی با کشورهایی است که شما با آن‌ها مخالف هستید.  بن رودز افزود: خشونتی که ما در یمن، سوریه و عراق می‌بینیم، در جهت منافع هیچکس نیست. برای حل و فصل این درگیری‌ها باید تلاش‌های دیپلماتیک با ایرانیان وجود داشته باشد.

خبرگزاری صدا وسیما: نتایج یک نظرسنجی نشان می دهد جوانان کشورهای عربی آمریکا را دشمن خود می دانند. براساس نظرسنجی موسسه «پن شون برلند» که به روش مصاحبه حضوری در چند کشور عربی در بهمن ماه  سال 1394صورت گرفته و اواخر فرودین 1395منتشر شده است، 93 درصد پاسخگویان عراقی، 82 درصد جوانان یمنی، 81 درصد پاسخگویان فلسطینی و 57 درصد شرکت کنندگان لبنانی آمریکا را دشمن خود می دانند.

خبرگزاری فرانس پرس: فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه با بیان اینکه آتش بس در سوریه در صورتی که جامعه بین الملل سریع اقدام نکند با خطر بزرگی رو به روست، اعلام کرد مذاکرات صلح « بدون تردید »‌ تا چهارشنبه ادامه خواهد داشت. استفان دی میستورا در ژنو در کنفرانسی خبری گفت: « با در نظر گرفتن همه معیارها توقف خصومت ها همواره رعایت می شود، اما در صورتی که ما سریع تر اقدام نکنیم با خطر بزرگی رو به رو است .» وی نشست فوری در سطح وزیران را برای تحرک بخشیدن به تلاش ها در زمینه صلح خواستار شد. استفان دی میستورا اعلام کرد بحث ها با گروه های مخالف و حکومت سوریه طبق پیش بینی اولیه تا چهارشنبه ادامه خواهد داشت. فرستاده سازمان ملل متحد در پایان سومین دور مذاکرات متعهد شد درباره اوضاع و پیشرفت احتمالی در خصوص موضوع پیچیده دولت انتقالی گزارش دهد. معارضان و دمشق درباره این موضوعات اختلاف نظر دارند. بخشی از معارضان سوری که کمیته عالی مذاکرات نماینده آنها در ژنو بود روز دوشنبه حضور رسمی خود در مذاکرات را در اعتراض به بدتر شدن اوضاع در داخل سوریه به حال تعلیق در آوردند.در همین حال کارشناسان فنی این بخش از معارضان در ژنو حضور دارند و مذاکره می کنند.

خبرگزاری صدا و سیما: نیروهای هوایی آمریکا، ‌یونان و رژیم صهیونیستی یک مانور بزرگ مشترک در سواحل مدیترانه برگزار کردند. رژیم صهیونیستی بعد از فروپاشی روابط نزدیک دفاعی اش  با ترکیه،  به یونان روی آورده و همکاری های نظامی خود  از جمله مانورهای مشترک را با این کشور افزایش داده است. تنها ارتش آمریکا یک فیلم ویدئویی از این مانور منتشر کرده است.

روزنامه امریکایی نیویورک تایمز: روزنامه نیویورک تایمز نوشت: پس ازتکمیل تحقیقات کنگره آمریکا درباره حملات تروریستی11سپتامبر2001، هنوز 28 صفحه ازآن گزارش برای عموم منتشر نشده است. گفته می شود که محتوای این بخش از گزارش، می‌تواند دولت عربستان را در ارتباط با آن حملات، گرفتار کند. جرج بوش رئیس جمهوری پیشین آمریکا در سال 2002 دستور داد این صفحات محرمانه باقی بماند. باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در سال 2014، به خواست بعضی ازخانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر، ازمقام‌های اطلاعاتی خواست برای خارج کردن این صفحات از طبقه بندی محرمانه، دست بکار شوند، اما این روند به درازا کشید. مردم آمریکا هنوز نمی‌دانند چرا 15 تن از 19 هواپیماربای عضو القاعده شهروند عربستان بودند، وآیا این امر از نقش سعودی‌ها و حاکمیت قدرتمند مذهبی آن کشور در طرح این حملات تروریستی حکایت دارد یا خیر.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سازمان ملل اعلام کرد نخستین جلسه از مذاکرات انصارالله یمن و دولت مستعفی این کشور که در کویت آغاز شده در فضایی مثبت و امیدوارکننده پایان یافت و مذاکرات امروز (شنبه) پی‌گیری می‌شود. به نوشته روزنامه رأی الیوم، نخستین جلسه مذاکرات صلح میان هیئت صنعاء متشکل از نمایندگان انصارالله و همپیمانان آن و هیئت دولت مستعفی یمن عصر روز جمعه با نظارت اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن در کاخ “بیان” کویت برگزار شد. این مذاکرات بر موضوع تثبیت آتش‌بس متمرکز بود و بحث‌های جدی و شدیدی میان دو طرف درباره جزئیات رخ داد اما آنها نتوانستند به حل و فصل نهایی برسند. فرستاده سازمان ملل در این نشست پیشنهاد انتقال کمیته نظامی آتش‌بس از کویت به ریاض را داد اما نمایندگان علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن با این مسئله مخالفت کردند و در نتیجه بررسی این موضوع به جلسه بعد موکول شد. از سوی دیگر الشیخ احمد اعلام کرد که مذاکرات روز جمعه مفید و سازنده بوده و مذاکره کنندگان درباره پنج بندی که در قطعنامه 2216 شورای امنیت آمده است، مذاکره خواهند کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *