جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

واکنش ایران به حملات اسرائیل علیه سوریه

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، حملات هوایی شب گذشته رژیم صهیونیستی به مناطقی از استان حلب سوریه که منجر به شهادت تعدادی از نیروهای نظامی و غیرنظامیان سوری شد را به شدت محکوم کرد.

پمپئو به ترامپ چراغ سبز نشان داد

مایک پمپئو وزیر امور خارجه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره احتمال معرفی‌ شدنش به‌عنوان معاون ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری گفت که قطعاً از این گزینه استقبال خواهد کرد.

طوفان «نلسون» سفرهای عید پاک انگلیسی‌ها را مختل کرد

لندن– ایرنا– وزش شدید باد همراه با بارش شدید باران موسوم به طوفان «نلسون» علاوه بر جاری کردن سیلاب و ایجاد اختلال گسترده در سیستم حمل‌ونقل، برنامه سفرهای عید پاک میلیون‌ها انگلیسی را در آستانه عید پاک مختل کرد.

طوفان «نلسون» سفرهای عید پاک انگلیسی‌ها را مختل کرد

لندن– ایرنا– وزش شدید باد همراه با بارش شدید باران موسوم به طوفان «نلسون» علاوه بر جاری کردن سیلاب و ایجاد اختلال گسترده در سیستم حمل‌ونقل، برنامه سفرهای عید پاک میلیون‌ها انگلیسی را در آستانه عید پاک مختل کرد.

Loading
2فروردین ماه 1396

رسانه ها ؛ خیزآمریکا برای جنگ تجاری با چین و…

۱۳۹۷/۰۱/۰۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: اعمال تحریم های تجاری آمریکا علیه چین و واکنش پکن، ادامه دیدارهای بن سلمان درامریکا و امضای چند یادداشت تفاهم همکاری میان دوکشور، پیش بینی کنگره آمریکا درخصوص خروج ترامپ از برجام ، ادامه اقدامات ضد روسی لندن، پایان چهارمین رزمایش مشترک آمریکا و عربستان سعودی، آغاز پروازهای تل آویو – دهلی از فراز خاک عربستان، تمدید نظارت سازمان ملل بر تحریم ها علیه کره شمالی، انتقاد اردوغان از تجهیز نظامی کردهای سوریه توسط آمریکا و پیشنهاد بلگراد برای میزبانی نشستی میان پوتین و ترامپ ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

تی .آر. تی ترکیه:  آمریکا در صدد اعمال تحریم های تجاری جدید علیه چین است. ایالات متحد آمریکا در نظر دارد تا به چین بعلت سرقت اطلاعات و اسرار تجاری و فناوری این کشور مجبوریت پرداخت مالیات های علاوه میلیاردها دلاری وضع کرده و بر علیه این کشور مقررات محدودیت سرمایه گذاری در آمریکا را بمورد اجرا بگذارد.گفته می شود آمریکا با اعمال محدودیت های سرمایه گذاری برای چین، از عرصه تکنولوژی موبایل و هوش مصنوعی در کشور خود حراست کند.

رادیوچین:  هوا چون یینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در پکن پیرامون مسائل اصطکاک بازرگانی آمریکا با بعضی کشورها از جمله چین مجددا تاکید کرد که در جنگ بازرگانی برنده ای وجود ندارد. هوا چون یینگ در پاسخ به پرسشهای خبرنگاران گفت که اساس روابط اقتصادی و بازرگانی چین و آمریکا منافع متقابل و اصل برنده برنده است. چین عمداً دنبال مازاد تجاری نمی کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه با همتای آمریکایی خود گفت‌وگوی تلفنی داشت.به گزارش ایسنا، والری گراسیمف، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه در گفتگوی تلفنی با جوزف دانفورد، همتای آمریکایی خود در مورد اوضاع در سوریه و همچنین مسائل دیگر گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری ایرنا: شرکت امنیت سایبری وبرنامه نویسی عربستان یادداشت تفاهمی با شرکت آمریکایی بوز الان هامیلتن ( Booz Allen Hamilton )در زمینه امنیت سایبری امضا کردند. این یادداشت تفاهم شامل دسترسی به مطالب ویژه از طریق وب سایت شرکت، سازماندهی فعالیت های مشترک و کمک به توسعه استعدادهای نخبه است. رسانه های آمریکایی سه شنبه گذشته از ورود ‘محمد بن سلمان’ ولیعهد عربستان، به واشنگتن با هدف جلب پشتیبانی آمریکا در حوزه های مختلف خبر دادند.

خبرگزاری تسنیم:  قانونگذاران کلیدی در کنگره آمریکا پیش‌بینی می‌کنند «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در ضرب‌الاجل 12 می (22 اردیبهشت‌ماه) کشورش را از توافق هسته‌ای با ایران خارج خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، با آنکه در کنگره آمریکا و در میان حلقه تیم امنیت ملی ترامپ تمایل بالایی برای نجات توافق هسته‌ای وجود دارد، قانونگذاران در ساختمان «کاپیتول» می‌گویند دستشان از گزینه‌های قانونگذارانه برای نجات توافق از تبر ترامپ خالی است.

اسپوتنیک روسیه:  بریتانیا قصد دارد شرکای اروپایی خود را به ضرورت اخراج دیپلمات های روسی قانع کند. به گزارش اسپوتنیک، ترزا می، نخست وزیر بریتانیا می خواهد کشور های عضو اتحادیه اروپا نیز مسکو را به دست داشتن در مسمومیت سرگئی اسکریپال، سرهنگ سابق اداره اطلاعات ارتش روسیه و دخترش متهم کنند و در این راستا اطلاعات سری سرویس های امنیتی خود را با متحدانش در میان می گذارد.

الکوثرفارسی:  چهارمین رزمایش مشترک نیروهای مسلح آمریکا و عربستان سعودی با نام “دوستی” به پایان رسید. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در این رزمایش که از تاریخ 11 مارس ماه  آغاز شد، نیروهای زمینی دو کشور شرکت کردند.فهد بن عبدالله المطیر، فرمانده نیروهای زمینی عربستان سعودی که در آخرین روز برگزاری این رزمایش حضور یافت، گفت رزمایش مذکور توان جنگی ارتش را عملا نشان داد.

العالم:  یک مقام شرکت هوایی ایر ایندیاگفت: هم اکنون 50 درصد از صندلی های اولین پرواز به تل آویو که با گذر ازحریم هوایی عربستان انجام خواهد شد خریداری شده است.درحالی که 80 درصد از بلیت های این هواپیما در پرواز برگشت فروخته شده است. نکته قابل توجه در مورد این خط هوایی جدید، موافقت عربستان سعودی با استفاده از حریم هوایی خود جهت پرواز مستقیم ایر ایندیا به تل آویو است. ایر ایندیا از عمان، عربستان سعودی و اردن برای رسیدن به سرزمین های اشغالی استفاده خواهد کرد.

ان .اچ.کی ژاپن:  شورای امنیت سازمان ملل متحد به قطعنامه ای جهت تمدید دوره هیاتی از کارشناسان ناظر بر تحریم ها علیه کره شمالی تا پایان ماه آوریل سال آینده به اتفاق آرا رای داده است. این شورا همچنین درخواست از همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد برای اجرای کامل قطعنامه های تحریم ها علیه کره شمالی را بار دیگر مورد تاکید قرار داد. این قطعنامه که روز چهارشنبه به تصویب رسید، عزم راسخ برای جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای و شیمیایی توسط کره شمالی را ابراز می دارد.

آناتولی ترکیه: مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه بار دیگر تاکید کرد که ساختار اداری و امنیتی شهر منبچ پس از خروج ی.پ.گ از آن را ترکیب جمعیتی این شهر تعیین خواهد کرد. مولود چاووش‌اوغلو گفت: اگر طرح خروج تروریست‌ها از منبچ تحت نظارت ارتش ترکیه و آمریکا عملی نشود، تنها گزینه نابودی تروریست ها باقی خواهد ماند و ساختار اداری و امنیتی شهر منبچ پس از خروج ی.پ.گ از آن را ترکیب جمعیتی این شهر تعیین خواهد کرد.

دویچه وله :  در پی انتقاد صریح صدراعظم آلمان از عملیات نظامی ترکیه در سوریه آنکارا اظهارات مرکل را “تأسف‌بار” خواند. آنگلا مرکل در پارلمان آلمان گفته بود که عملیات ترکیه در عفرین با هیچ‌یک از مصالح مجاز امنیتی ترکیه قابل‌توجیه نیست.ترکیه انتقاد صدراعظم آلمان از عملیات نظامی این کشور در عفرین‌، واقع در شمال سوریه را رد کرده و می‌گوید که انتقاد آنگلا مرکل بر پایه ایرادهای نادرست استوار است.

پارس تودی : «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه  بار دیگر با انتقاد از تجهیز نظامی شبه نظامیان کرد سوری توسط امریکا، گفت: آمریکا تاکنون بیش از پنج هزار دستگاه کامیون و انواع سلاح به اعضای حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ ی د) تحویل داده است.به گزارش پارس تودی؛ «رجب طیب اردوغان» هدف آمریکا ازحضور در سوریه و تجهیز نظامی کردها را مقابله با ایران و ترکیه خواند و افزود: دولت واشنگتن با همین نیت به گروههای تروریستی سوری سلاح ارسال می کند.

خبرگزاری صداوسیما: ایویتسا داچیچ، وزیر امور خارجه صربستان، اعلام کرد بلگراد پیشنهاد می کند میزبان دیداری با حضور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و دونالد ترامپ، همتای آمریکایی وی در بلگراد باشد. وزیر امور خارجه صربستان گفت: « صربستان پیشنهاد می کند که یک نشست با حضور ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ در بلگراد برگزار شود.»داچیچ افزود:«  بلگراد آماده است میزبانی چنین نشست مهمی را عهده دار شود.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *