جدیدترین مطالب

افزایش شهدای غزه به ۳۴۳۰۵ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد، تعداد شهدای غزه از هفت اکتبر تاکنون را ۳۴ هزار و ۳۰۵ نفر و تعداد زخمی‌ها را ۷۷ هزار و ۲۹۳ اعلام کرد.

تداوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی

وزارت خزانه داری آمریکا در راستای تداوم سیاست‌های تحریمی خود علیه جمهوری اسلامی ایران، بیش از ۱۲ نهاد، شخص و کشتی را به بهانه ایفای نقش در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین و روسیه تحریم کرد.

Loading

أحدث المقالات

Loading
16مهر ماه 1397

رسانه ها ؛ استقبال سرد از پمپئو در پکن و…

۱۳۹۷/۰۷/۱۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: سفر پمپئو به چین، اقدام روسیه به استفاده از یورو در مبادلات تجاری با اروپا ، استقرار نظامیان روس در دیرالزور سوریه، آغازجلسات رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه، توافق آمریکا و کره شمالی برای برگزاری دومین نشست سران ، رزمایش مشترک ژاپن، سریلانکا و هند و برگزاری بزگترین رزمایش نظامی انگلیس برای مقابله با روسیه، برگزاری نشست روسای مجالس کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در ترکیه و هشدار دانشمندان درباره گرمایش زمین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری صداو سیما:  وزیر امور خارجه چین گفت: آمریکا در پی زیاده خواهی نامحدود در مناقشه تجاری با چین است. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سفر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به پکن روز دوشنبه با گفتگو وی با وانگ یی همتای چینی خود آغاز شد. وانگ یی وزیر امور خارجه چین در جمع خبرنگاران که وزیر خارجه آمریکا نیز در آن حضور داشت، گفت: ” به تازگی در حالی که آمریکا در پی زیاده خواهی نامحدود در مناقشه تجاری با چین است، تدابیری را درباره مسئله تایوان اتخاذ کرده که نقض کننده حقوق چین است و انتقاد‌های بی اساسی را از سیاست داخلی و خارجی مطرح کرده است”.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): پیشرفت‌های نظامی روسیه و تحرکاتش برای یافتن متحدان منطقه‌ای، مساله‌ایست که فرماندهان آمریکایی را نگران کرده است. به گزارش ایسنا ، از سخنان مقامات پنتاگون می‌شود فهمید که آمریکا به همان میزان که نگران زیردریایی‌های بی‌صدای روسیه است، از فروش اس 400 به هند و ترکیه نیز خشمگین است آن را دست‌درازی روس‌ها به قلمرو خود می‌داند. همکاری نظامی روسیه و هند در شرایطی پر رنگ شده است که پنتاگون برای تغییر شکل اولویت‌های نظامی خود با هدف مقابله با پیشرفت‌های ارتش روسیه و چین، کشورهایی که از نظر پنتاگون در شرف هم‌ترازی با ارتش آمریکا هستند، تلاش می‌کند.

 خبرگزاری مهر:  وزیر اقتصاد روسیه از احتمال روی آوردن این کشور به استفاده از یورو در مبادلات تجاری خود با کشورهای اروپایی خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر اقتصاد روسیه اعلام کرد که احتمال استفاده از یورو در مبادلات تجاری روسیه با کشورهای اروپایی وجود دارد.

خبرگزاری فارس:  روابط دولت مستعفی یمن و امارات دوباره بحرانی شد. به گزارش فارس، ‌هم‌زمان با ادعای شورای انتقالی جنوب یمن(تحت حمایت امارات) مبنی بر آغاز انتفاضه مردمی علیه نیروهای دولت مستعفی یمن(تحت حمایت عربستان)، نیروهای امارات سلاح‌های سنگین وارد فرودگاه عدن کردند.

الکوثرفارسی: پس از آنکه روسیه چندین بار از آمریکا خواست نیروهای خود را از شرق سوریه خارج کند و واشنگتن به این مسئله اعتنا نکرد، مسکو نیروهای خود را در نزدیکی نیروهای تحت حمایت آمریکا در دیرالزور مستقر کرد.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، نیروهای نظامی روسیه شنبه هفته جاری برای نخستین بار در منطقه «بوکمال» واقع در استان دیرالزور در شرق سوریه مستقر شدند.

العالم: جلسات استماع شکایت ایران از آمریکا در پرونده توقیف دارایی‌های بانک مرکزی در دیوان بین‌المللی دادگستری برگزار  شد.  جلسات استماع رسیدگی به شکایت جمهوری اسلامی ایران از آمریکا در پرونده توقیف دارایی‌های بانک مرکزی دقایقی قبل در محل کاخ صلح (Peace Palace) دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه از امروز دوشنبه آغاز شد و تا جمعه بیستم مهر ماه (12 اکتبر) در این محل برگزار می‌شود.

رادیو چین:  وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین روز دوشنبه در پکن با مایک پمپئو وزیر خارجۀ آمریکا ملاقات کرد.وانگ یی در این ملاقات گفت که در روزهای اخیر آمریکا در عین افزایش اختلافات تجاری با چین، در مسئلۀ تایوان دست به رشته اقداماتی به زیان چین زده و بی دلیل از سیاستهای داخلی و خارجی چین انتقاد کرده است. چین بر آن است که چین و آمریکا باید بر راه صحیح همکاری و برد برد پایبندی کنند و نباید دچار درگیری و مقابله شود.

ان .اچ.کی ژاپن: دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی می گوید که مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، موافقت کرده اند که هر چه سریعتر دومین نشست سران میان این دو کشور را ترتیب دهند.این دو، روز یکشنبه به مدت سه ساعت و نیم در پیونگ یانگ با یکدیگر ملاقات کردند. پس از آن پمپئو به کره جنوبی رفت تا درباره نتیجه دیدار خود با کیم به مون جه-این، رئیس جمهور این کشور، توضیحاتی ارایه دهد.

ان .اچ.کی ژاپن: نیروی دریایی دفاع از خود ژاپن مانورهای مشترکی را با سریلانکا و هند انجام می دهد. به گزارش ان اچ کی، نیروی دریایی دفاع از خود ژاپن بطور جداگانه مانورهای مشترکی را با ارتش های سریلانکا و هند انجام داده است. این تمرینات در اقیانوس هند در بحبوحه فعالیت های دریایی فزاینده چین در این منطقه انجام می شوند.«کاگا»، بزرگترین ناوشکن نیروی دریایی دفاع از خود ژاپن، سی ام سپتامبر بندر کولومبو در سریلانکا را همراه با اینازوما، یک ناوشکن ژاپنی دیگر ترک کرد.

اسپوتنیک روسیه:  ارتش بریتانیا بزرگترین رزمایش این کشور طی 17 سال گذشته را در عمان برگزار می کند.به گزارش اسپوتنیک، ارتش انگلیس بزرگترین رزمایش این کشور طی 17 سال گذشته را با نام” Saif Sareea 3″ در عمان برگزار می کند.در این رزمایش یک واحد شناسایی موتوری متشکل از 150 نفر حضور خواهند داشت که براساس تاکتیک های نظامی روسیه عمل می کنند.

آناتولی ترکیه: سومین نشست روسای مجالس کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا با حضور نمایندگانی از 38 کشور در شهر آنتالیای ترکیه برگزار خواهد شد.  به گزارش آناتولی، بنعلی یلدریم، رئیس مجلس  ترکیه فردا میزبان سومین نشست روسای مجالس کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در شهر آنتالیا خواهد بود.موضوع اصلی این نشست، “همکاری اقتصادی در اوراسیا، محیط زیست، توسعه پایدار ” است. هدف از آن نیز ارزیابی موانع توسعه پایدار در سطح جهانی و منطقه و افزایش همکاری بین‌المللی برای رفع آن‌هاست.

دویچه وله :  مجمع بین‌المللی تغییرات آب و هوایی با انتشار گزارشی هشدار داده برای محدود کردن میزان گرمایش زمین به اقدامات “فوری و گسترده” نیاز است. به گفته دانشمندان سهم تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر باید افزایش قابل‌توجهی پیدا کند.  دانشمندان می‌گویند گرمتر شدن کره زمین زندگی انسان‌ها را با مخاطرات جدی روبرو می‌سازد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *