جدیدترین مطالب

رهایمان نکن آمریکا

رهایمان نکن آمریکا

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می‌رسد که آخرین تلاش‌های اسراییل برای نگاه داشتن بی قید و شرط غرب در کنار خود بی نتیجه خواهد ماند و دنیا آنقدر چالش جدید برای تمدن غربی به ارمغان آورده است که دیگر مثل مسأله اسراییل، نخستین اولویت غرب نخواهد بود‌.
Loading

أحدث المقالات

هدیه یک میلیارد دلاری بایدن به اسرائیل

تهران-ایرنا- تارنمای «وال استریت ژورنال» نوشت: دولت بایدن در حال بررسی معرفی یک قرارداد تسلیحاتی جدید است که بر اساس آن بیش از یک میلیارد دلار تسلیحات به اسرائیل فروخته خواهد شد.

وزیر خارجه روسیه: مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل‌آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه درباره تنش‌های اخیر بین اسرائیل و ایران اظهار داشت: «مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل‌آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست».

Loading
24خرداد 1395

رسانه ها؛ نیاز آمریکا به معامله با ایران و…

۱۳۹۵/۰۳/۲۴ | رصد

شورا آنلاین: اظهارات مقام سابق آمریکایی درخصوص نیاز کشورش به معامله با ایران، تاکید ظریف بر راه حل سیاسی برای بحران سوریه، سفر وزیر دفاع عربستان به واشنگتن، پیونگ یانگ همچنان به دنبال راهبرد دولت هسته‌ای، آلمان ها در پی بهبود روابط با روسیه و تاکید دوباره نخست وزیر انگلیس بر باقی ماندن در اتحادیه اروپا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری صدا و سیما: مقام سابق دولت آمریکا تاکید کرد: نمی توانیم از نیاز به معامله با ایران فرار کنیم، دولت اوباما در را به روی ایران گشود و حالا وظیفه دولت بعدی واشنگتن است تا این مسیر را ادامه دهد. گری سیک، کارشناس مرکز میدل ایست در دانشگاه کلمبیا و فرانک وایزنرکارشناس آمریکایی در مقاله ای در پایگاه اینترنتی شورای کلیولند نوشت، دو سال قبل، وقوع یک جنگ جدید درمنطقه بسیار محتمل بود. گری سیک در این مقاله می افزاید امروز، اکثر مشکلات غرب آسیا به قوت خود باقیست، اما خطر یک جنگ بزرگ تقریباً به صفر رسیده است.

خبرگزاری صداوسیما: وزیر امور خارجه ایران با اشاره به حل بحران سوریه از راه سیاسی گفت: طرح چهار ماده ای ایران برای حل بحران سوریه راهگشاست. محمدجواد ظریف در کنفرانس خبری مشترک با همتای نروژی با اشاره به گفتگوهایش با «بورگه برنده» درباره موضوعات منطقه ای گفت: حل بحران سوریه یک عنصر نظامی خواهد داشت، اما حل بحران این کشور از طریق نظامی به دست نخواهد آمد. ما معتقدیم حل بحران سوریه از طریق سیاسی به دست خواهد آمد.

خبرگزاری فارس: وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان امروز دوشنبه برای دیدار با مسئولان آمریکایی راهی این کشور می‌شود. دیوان پادشاه عربستان اعلام کرد «محمد بن سلمان» وزیر دفاع و جانشین ولیعهد این کشور روز دوشنبه (امروز) راهی ایالات متحده می‌شود. بر  اساس این خبر قرار  است بن سلمان در این دیدار ساز و کار تقویت روابط دو کشور و تحولات خاورمیانه را با مسئولان آمریکایی بررسی کنند.

خبرگزاری فارس: رئیس شورای اروپا گفت: لغو روادید با ترکیه در صورت پذیرفتن تمام شروط اروپا ممکن است. دونالد تاسک اعلام کرد مذاکرات بر سر لغو روادید سفر مردم ترکیه به اروپا نزدیک شده، اما در صورتی نهایی خواهد شد که آنکارا تمام شروط اتحادیه اروپا را انجام دهد. رئیس شورای اروپا اعلام کرد مذاکرات اتحادیه اروپا و ترکیه تا ماه اکتبر امسال ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری ایرنا: کره جنوبی اعلام کرد کره شمالی همچنان راهبرد دولت هسته ای برای اقتدار ملی را دنبال می کند و به دنبال توسعه این برنامه تسلیحاتی اتمی است. خبرگزاری یونهاپ روز دوشنبه اعلام کرد که «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در جریان دیدار از دانشگاه دفاع ملی بر به کارگیری نیروهای مستعد در این دانشگاه برای پیشبرد راهبرد دولت هسته ای تاکید کرده است.

خبرگزاری تسنیم: صدر اعظم اسبق آلمان بعد از وزیر اقتصاد این کشور خواستار پیوستن مجدد روسیه به گروه جی۷ شد. گرهارد شرودر اظهار داشت که اتحادیه اروپا باید روابط خود با کشورهای روسیه و ترکیه را به دلایل راهبردی بهبود بخشد. شرودر در یک سخنرانی در زالتسبورگ اتریش تحریم ها علیه روسیه را غلط ارزیابی کرد.

خبرگزاری تسنیم: موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم با توجه به رقابت تسلیحات هسته‌ای دولت‌های اسلام‌‌آباد و دهلی‌نو اعلام کرد که سلاح های هسته‌ای پاکستان در ۱۰ سال آینده افزایش قابل توجهی خواهد داشت. موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم (SIPRI) همچنین اعلام کرد هند و پاکستان رقابت تسلیحاتی خود را به شدت گسترش می‌دهند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نخست‌وزیر انگلیس تاکید کرد، چنانچه رای‌دهندگان در رفراندوم 23 ژوئن به ماندن در اتحادیه اروپا رای دهند، نفوذ کشورش در داخل این بلوک سیاسی – اقتصادی بیشتر خواهد شد. با این حال تازه‌ترین نظرسنجی‌ها از پیشتازی دو درصدی حامیان “ماندن” در اتحادیه اروپا حکایت دارد و در همین حال، حامیان “خروج” انگلیس موسوم به “بریگزیت” یک درصد رشد کرده‌ است.

خبرگزاری اسپوتنیک: روسیه گزارش سالانه آمریکا درباره تروریسم را دارای اهداف سیاسی خواند و اعلام کرد: رویکرد غربی ها در استفاده از افراط گرایی، یک منطقه بزرگ از جهان (خاورمیانه) را قربانی کرده و اکنون تندروها و تروریست ها از سراسر جهان خلاء سیاسی و حقوقی ایجاد شده بر اثر این اقدام ها را پر می کنند. ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد: بخش مربوط به روسیه در گزارش سالانه آمریکا بی اساس و با اهداف سیاسی تنظیم و منتشر شده است.

خبرگزاری مهر: دفتر رسانه‌ای رئیس جموری سوریه با صدور بیانیه ای خبر روز گذشته رسانه «ساندی تلگراف» مبنی بر ارائه اطلاعات مربوط به تکفیری های خارجی حاضر در سوریه به دو نماینده انگلیسی توسط اسد را تکذیب کرد. در بیانیه دفتر رسانه ای اسد آمده است: خبری که در رسانه «ساندی تلگراف» منتشر شده کاملا بی پایه و بر اساس اطلاعات غلط بوده است، زیرا رئیس جمهوری سوریه هیچگونه اطلاعاتی از تکفیری های خارجی مستقر در کشور را به نمایندگان مجلس انگلیس ارائه نداده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *