جدیدترین مطالب

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

واکنش عراق به حادثه اخیر اصفهان: تنش اخیر نباید باعث منحرف شدن نگاه‌ها از اتفاقات غزه شود

وزارت خارجه عراق نسبت به اقدام تخریبی در اصفهان و خطرات تنش نظامی در منطقه هشدار داد. وزارت خراجه عراق تاکید کرد: این تنش نباید باعث منحرف شدن نگاه‌ها از اتفاقات غزه و ویرانی و کشته شدن مردم بی‌گناه در آن باریکه شود.

Loading
15اسفند ماه 1397

رسانه ها؛ پیامد شکست گفتگوهای ویتنام و…

۱۳۹۷/۱۲/۱۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: بازسازی سایت آزمایش‌های موشکی کره شمالی در پی شکست گفتگوهای ویتنام، آمادگی ارتش امریکا برای جنگ زیرزمینی ، هشدار دوباره پوتین به خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های میانبرد ، نشست کمیسیون مشترک برجام با محوریت سازوکار مالی اروپا در اتریش، دیدار وزیر دفاع ترکیه و نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه، ادامه مذاکرات آمریکا و طالبان افغانستان در دوحه، کاهش تنش های هند و پاکستان، مخالفت پارلمان های محلی اسکاتلند و ولز با اجرایی شدن توافق برگزیت و بازگشت خوان گوایدو به ونزوئلا و ادامه اختلافات تنش در روابط پکن و لندن با اعزام ناو هواپیمابر بریتانیا به دریایی چین جنوبی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز: برخی منابع در کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا می‌گویند کرۀ شمالی در حال بازسازی بخشی از سایت آزمایشهای موشکی است که سال گذشته پس از دیدار با دونالد ترامپ تخریب کرد. بنا بر گزارش خبرگزاری یونهاپ کرۀ جنوبی و دو اتاق فکر آمریکا در روز سه‎‌شنبه مبتنی بر تصاویر ماهواره‌ای، عملیات بازسازی در ایستگاه پرتاب ماهوارۀ «سوهائی» در سایت موشکی «تونگ چانگ-ری» در جریان است. عملیات بازسازی در حالی آغاز شده که جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا هشدار داده است چنانچه پیونگ‌یانگ برنامۀ تسلیحات هسته‌ای خود را رها نکند، تحریم‌های بیشتری علیه این کشور به اجرا گذاشته خواهد شد.

اسپوتنیک روسیه: آمریکا خبر از آماده سازی ارتش این کشور برای مقابله با جنگ زیر زمینی داد. به گزارش اسپوتنیک، به نقل از بیانیه منتشره در سایت اداره تحقیقات پیشرفته وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا DARPA ، پنتاگون تصمیم گرفته است اجرای پروژه های “حفاری” به نام «تونل های تاکتیکی» برای مقابل با دشمن در زیر زمین را آغاز نماید.

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور روسیه، خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های میانبرد، را اقدامی در جهت بی‌ثباتی امنیت جهانی ارزیابی کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز چهارشنبه از تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان منع موشک‌های میانبرد (INF) انتقاد کرد.پوتین گفت: «خروج واشنگتن از پیمان منع موشک‌های میانبرد، اقدامی در جهت بی‌ثباتی امنیت جهانی است.»

خبرگزاری تسنیم: یازدهمین کمیسیون مشترک برجام در سطح مدیران سیاسی و معاونان وزرای خارجه ایران و گروه۱+۴ (آلمان،‌ انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) امروز در حالی در وین آغاز به کارکرد که شرکت‌کنندگان قرار است درباره جزئیات سازوکار مالی جدید اروپا رایزنی کنند.به گزارش خبرگزاری تسنیم، «هلگا اشمید» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا ریاست این نشست را بر عهده دارد.

الکوثرفارسی: وزیر دفاع ترکیه و نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه با محوریت تحولات سوریه دیدار و گفت‌وگو کردند.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه و جیمز جفری، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه در آنکارا دیدار و گفت‌وگو کردند.بر اساس اعلام وزارت دفاع ترکیه، در این دیدار آخرین تحولات در سوریه و در صدر آن وضعیت شرق فرات ومنبج مورد بررسی قرار گرفت.

رادیو چین: مذاکرات نمایندگان طالبان افغانستان و آمریکا روز چهارشنبه 27 فوریه در دوحه قطر ادامه دارد.دو طرف در ادامه مذاکرات درباره سازوکار عقب نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان و همچنین تضمین های طالبان مبنی بر اینکه از خاک افغانستان برای حمله به دیگران استفاده نخواهند کرد، تبادل نظر کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزیر امور خارجه پاکستان گفت: به نظر می‌رسد تنش‌های اخیر بین هند و پاکستان در حال کم شدن است و اسلام آباد نیز از این پیشرفت استقبال می‌کند. با این حال برخی اخبار از تبادل آتش نیروهای هندی و پاکستانی در منطقه به شدت نظامی شده مرز کشمیر حکایت دارد. به گزارش ایسنا، شاه محمود قریشی ، وزیر امور خارجه پاکستان به خبرنگاران گفت: به نظر می‌رسد تنش‌های میان هند و پاکستان رو به کاهش است و این یک قدم مثبت است.

 خبرگزاری مهر:   پارلمان های محلی اسکاتلند و ولز در یک رای گیری با اجرایی شدن توافق برگزیت مخالفت کردند.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اروپا آنلاین، پارلمان‌های محلی اسکاتلند و ولز نشستی را در خصوص بحث و رأی گیری درباره برگزیت برگزار کردند.

دویچه وله : خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا از تشدید فشار بر دولت مادورو خبر داده است. نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری این کشور نیز گفته است که به زودی به آشوب این “اقلیت مجنون” که خواستار سرنگونی او هستند، پایان خواهد داد.گوایدو پس از یک سفر ده روزه به کشورهای آمریکای جنوبی روز دوشنبه ۱۳ اسفند (چهارم مارس) به ونزوئلا بازگشت.

پارس تودی : بدنبال تصمیم بریتانیا، برای اعزام یک فروند ناو هواپیمابر به منطقه دریای چین جنوبی و اعتراض شدید مقامات چینی به لندن، سفر وزیر دارایی بریتانیا به پکن لغو شد.به گزارش پارس تودی، وزارت دارایی بریتانیا روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد، «فیلیپ هاموند» وزیر دارایی این کشور که قصد داشت با مقامات چینی در پکن دیدار و گفت و گو کند، پس از اظهارات انتقادی مقامات چین، سفر وی لغو شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *