جدیدترین مطالب

استعفا دردسر تازه رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی این روز‌ها با دومینوی برکناری و استعفا‌های بی شماری مواجه است آن هم در بین نظامیان عالی رتبه که این رژیم را با چالشی جدید مواجه ساخته است.

افزایش شهدای غزه به ۳۴۳۰۵ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد، تعداد شهدای غزه از هفت اکتبر تاکنون را ۳۴ هزار و ۳۰۵ نفر و تعداد زخمی‌ها را ۷۷ هزار و ۲۹۳ اعلام کرد.

Loading

أحدث المقالات

دُم خروسی که از مجلس نمایندگان آمریکا بیرون زد!

«مجلس نمایندگان آمریکا به تازگی لایحه اعطای کمک های مالی و نظامی از سوی آمریکا به رژیم اشغالگر قدس به ارزش ۲۶ میلیارد دلار را تصویب کرده است. به این ترتیب به نظر می رسد صهیونیست ها در رابطه با اقدامات و کنش های تروریستی و غیرقانونی خود، یک چک سفید امضای تمام عیار را از دولت آمریکا و سازوکاهای حکمرانی آن دریافت کرده اند »

سفر هیات مصری به فلسطین اشغالی

تهران- ایرنا- رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که یک هیات مصری امروز (جمعه) برای گفت وگو درباره مذاکرات مبادله اسرا وارد فلسطین اشغالی می‌شود.

درخواست بلینکن از چین: با شرکت‌های آمریکایی عادلانه رفتار کنید

وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر به چین که به دنبال حل‌وفصل مسائلی است که می‌تواند روابط تازه بهبود یافته این دو کشور را به خطر بیندازد، امروز – پنجشنبه – از چین خواست تا «رفتار عادلانه‌ای» در برابر شرکت‌های آمریکایی در پیش بگیرد.

Loading
27 تیر 1395

رسانه ها ؛ اختلاف ترکیه با آمریکا بر سر کودتا و …

۱۳۹۵/۰۴/۲۷ | رصد

شوراآنلاین: 265 کشته و 1440 زخمی حاصل کودتای ترکیه، انحلال جمعیت الوفاق بحرین و مصادره اموال آن، انگلیسی ها مخالف برگزاری مجدد همه پرسی، افزایش درگیری ها در منطقه راهبردی «کاستیلو» سوریه، تسلط افراد مسلح بر ایستگاه پلیس ایروان، تداوم خشونت‌ها در کشمیر، نگرانی اولاند از احتمال بازگشت سرکوبگری‌ها در ترکیه به دنبال کودتا ، آغاز دور جدید مذاکرات صلح یمن در کویت و هشدار جان کری به ترکیه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها  بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری مهر: وزیر امور خارجه آمریکا اتهام دست داشتن واشنگتن در کودتای نافرجام ترکیه را اشتباهی محض خواند که به بهای آسیب رساندن به روابط دو جانبه تمام خواهد شد. «جان کری» در تماس تلفنی که از زمان آغاز کودتای نافرجام ترکیه با «داود چاوش اغلو» همتای ترک خود داشته است، ضمن اعلام حمایت واشنگتن از دولت آنکارا، اعتراض خود مبنی بر اتهام دست داشتن آمریکا در حوادث اخیر ترکیه را اعلام کرد. اگرچه واشنگتن در واکنش به کودتای نظامی ترکیه به سرعت از «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری این کشور دفاع کرد، دولت آنکارا همچنان به دلایلی از جمله موضوع پناهندگی «فتح الله گولن» رهبر مخالفین ترکیه به آمریکا، دولت واشنگتن را در طراحی برای اجرای کودتا دخیل می داند.

خبرگزاری ایرنا: بر اساس آخرین گزارش ها از تلفات کودتای ترکیه تاکنون درسراسر این کشور،265 نفر کشته ، 1440 نفر زخمی و 2839 نفر بازداشت شده اند.یک مقام دولتی ترکیه اظهارداشت که در جریان درگیری های روز شنبه این کشور دستکم 161 غیرنظامی ومأمور پلیس که مخالف کودتا بوده اند، جان خود را از دست دادند. در مقابل 104 نفر از حامیان کودتا نیز کشته شده اند. علاوه بر این، 2745 نفر از قضات دادگستری مخالف اردوغان نیز از کار برکنار شده اند.

خبرگزاری ایرنا:   دو نفر دیگر در ارتباط با حمله تروریستی در شهر نیس در جنوب فرانسه بازداشت شدند. پیشتر پنج نفر از نزدیکان از جمله همسر « لحویج بوهلال» عامل حمله تروریستی، دستگیر شده بودند. این افراد همچنان در بازداشت به سر می برند. در ساعات اولیه بامداد جمعه (25 تیر) و در پایان جشن روز ملی فرانسه در شهر نیس در جنوب این کشور، یک کامیون به رانندگی بوهلال فرانسوی تونسی تبار 31 ساله، به جمعیتی که در حال ترک مراسم بودند، هجوم برد و در مسیری دو کیلومتری، افرادی را زیر گرفت و بسیاری را به رگبار بست.در این حمله 84 نفر جان خود را از دست دادند و بیش از 300 نفر نیز مجروح شدند.  

 خبرگزاری ایرنا:  دادگاه بحرین روز یکشنبه حکم نهایی در خصوص جمعیت «الوفاق» و مصادره اموال آن را صادر کرد. براساس این حکم اموال و دارایی های این جمعیت نیز به نفع دولت مصادره خواهد شد. دادگاه بحرین پیشتر فعالیت این جمعیت را به تعلیق درآورده بود. شیخ سلمان رهبر جمعیت وفاق بحرین در ژوئیه 2015 به اتهام تحریک مردم برای انجام اعمال خشونت آمیز به چهار سال زندان محکوم شد؛ حکمی که انتقاد شدید گروه های حقوق بشر را در پی داشت. دادگاه بحرین در ماه های اخیر این حکم را به 9 سال افزایش داد.

خبرگزاری صدا وسیما:  نیمی از انگلیسی ها معتقدند «ترزا می» نخست وزیر جدید این کشور باید کار خود را بدون درخواست برای برگزاری یک انتخابات سراسری ادامه دهد. بر اساس نظرسنجی جدید، بیشتر مردم انگلیس با برگزاری همه پرسی دیگری در باره عضویت کشورشان در اتحادیه اروپا مخالفند و تقریبا نیمی از آنها معتقدند که «ترزا می» نخست وزیر جدید این کشور باید کار خود را بدون درخواست برای برگزاری یک انتخابات سراسری ادامه دهد.این نظرسنجی که موسسه ComRes و به سفارش روزنامه های ساندی میرور و ایندیپندنت انجام داده است نشان می دهد که پنجاه و هفت درصد افراد مورد پرسش از برگزاری همه پرسی دیگری در باره برگزیت حمایت نمی کنند و فقط بیست و نه درصد حامی آن هستند.

خبرگزاری تسنیم: ارتش سوریه بعد از درگیری شدید بین نیروهای مقاومت و گروه‌های مسلح در اطراف جاده کاستیلو و کنترل بر تپه راهبردی صبحه، اولین نیروهای مقاومت به این جاده واقع در حومه شمالی حلب رسیدند. ارتش سوریه  و نیروهای مقاومت با کنترل تپه راهبردی صبحه مشرف به جاده «الکاستیلو» واقع در حومه شمالی حلب به این جاده اشراف بیشتری پیدا کرد.

خبرگزاری فارس:  افراد مسلح با حمله به یک ایستگاه پلیس ایروان پایتخت ارمنستان کنترل آن را بدست گرفتند؛ حمله‌ای که تاکنون چند کشته و زخمی برجا گذاشته و چند تن هم به گروگان گرفته شدند.گفته می‌شود افراد مسلح ضمن در اختیار گرفتن کنترل این پاسگاه پلیس در پایتخت ارمنستان، چندین نفر از جمله «والری اوسیپیان» نائب رئیس پلیس ایروان را به گروگان گرفتند.

خبرگزاری فارس:  در تظاهرات مردم کشمیر از یک هفته پیش تاکنون 41 نفر کشته و بیش از 1400 نفر از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات‌ها زخمی شده‌اند. حدود یک هفته قبل «برهان وانی» از رهبران کشمیری که عضو گروه حزب المجاهدین بود توسط نیروهای ارتش هند کشته شد و تظاهرات مردمی که از وی حمایت می‌کردند با شدت بیشتری ادامه پیدا کرد.از امروز به مدت 3 روز انتشار تمام روزنامه‌های کشمیر متوقف شده این در حالی است که نیروهای امنیتی با حمله به دفاتر مرکزی روزنامه‌‌ها تعدادی از خبرنگاران را بازداشت کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا):  رئیس جمهور فرانسه اظهار کرد،‌ انتظار دارد در پی کودتای نافرجام اخیر در ترکیه یک دوران سرکوب در این کشور وجود داشته باشد. فرانسوا اولاند در پی بازدید از مرکز بحران وزارت امور خارجه فرانسه گفت: ما خواهیم دید که وضعیت در ترکیه چگونه خواهد بود. اگر رئیس جمهور این کشور کاملا کنترل اوضاع را پس بگیرد که از نظر من این گونه خواهد بود ما دورانی از آرامش قابل ملاحظه را خواهیم داشت اما احتمالا در این دوران سرکوب‌هایی صورت خواهد گرفت.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا):  فرستاده سازمان ملل به یمن در جریان دور جدید مذاکرات صلح که روز شنبه با حضور دو طرف درگیر یمنی در کویت آغاز شد، تأکید کرد: مرحله آتی مذاکرات بسیار مهم بوده و اکنون زمان اتخاذ تصمیمات سرنوشت‌ساز است. اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن در جلسه افتتاحیه دور دوم مذاکرات صلح یمن در کویت گفت: اکنون زمان اتخاذ تصمیمات سرنوشت سازی که نشان دهنده درستی اهداف و مسئولیت‌های دو هیات یمنی است، فرا رسیده است.وی گفت: این تصمیمات سرنوشت ساز بر قطعنامه 2216 شورای امنیت، طرح شورای همکاری خلیج فارس و نتایج مذاکرات ملی متمرکز خواهد بود.

 خبرگزاری اسپوتنیک : دیمیتری مدودیف نخست وزیر روسیه در واکنش این کشور نسبت به وقوع کوتای نافرجام علیه دولت رجب طیب اردوغان اعلام کرد که رویدادهای نظامی صورت گرفته «حاکی از وجود اختلاف های عمیق» در جامعه ترکیه است. وی  خواستار تجزیه و تحلیل و بررسی دقیق اوضاع در ترکیه و برقراری نظم و قانون در این کشور شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *