جدیدترین مطالب

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

محمد علی مهتدی در یادداشتی می نویسد: اکنون قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در اوج است و نه فقط حریم ایران بلکه خاک سوریه و هر جا که مستشاران نظامی ایران حضور داشته باشند را پوشش می دهد.

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.
Loading

أحدث المقالات

مقاومت اسلامی عراق: حمله دیشب به پایگاه «کالسو» کار اسرائیل بود / به یک هدف کلیدی در جنوب اسرائیل حمله کردیم

این گروه‌های مسلح در بیانیه‌ای اسرائیل را به هدف قرار دادن پایگاه «کالسو» در استان بابل عراق متهم کرده و اعلام کردند که حمله پهپادی روز شنبه «در پاسخ به کشتار غیرنظامیان بی‌دفاع فلسطینی‌» به‌دست اسرائیل و «تجاوز دشمن صهیونیستی به حاکمیت عراق با هدف قرار دادن پایگاه‌های حشد شعبی» صورت گرفت.

کانال ۱۳ اسرائیل: مشاجره بین نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان / نتانیاهو صدایش را بالا برد و به بربوک گفت ما مثل نازی‌ها نیستیم

بنا بر گزارش شبکه اسرائیلی “کانال ۱۳”، در جریان سفر آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان به فلسطین اشغالی مشاجره نسبتا شدیدی بین او و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیراسرائیل پشت در‌های بسته رخ داده است.

دستور دولت بایدن به چند ارگان آمریکایی: درباره حادثه ایران به طور علنی صحبت نکنید

تهران-ایرنا- «واشنگتن‌پست» گزارش داد که مقام‌های ایالات متحده در چندین ارگان دولتی به این روزنامه گفتند که دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا به آنها دستور داده است که درباره ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند هوایی ایران در اصفهان، به طور علنی صحبت نکنند.

آمادگی پاکستان برای استقبال از رئیس جمهور ایران

اسلام آباد-ایرنا- رئیس جمهور ایران در دوشنبه پیش رو تهران را به مقصد اسلام‌آباد پایتخت پاکستان ترک خواهد کرد.در آستانه این سفر گزارش خبرنگار ایرنا حاکی از تزئین خیابان‌های پایتخت پاکستان با پرچم جمهوری اسلامی ایران است. به طوری که در میادین اصلی شهر و مقابل کاخ ریاست جمهوری پاکستان این تزئینات به چشم می‌خورد.

هرج و مرج در فرودگاه دبی/ کنسلی ۱۴۰۰ پرواز در ۵ روز

هرج و مرج در فرودگاه دبی ادامه دارد. فرودگاه بین المللی دبی ۳ روز پس از سیل، همچنان با هرج و مرج ناشی از کنسلی پروازها روبه‌رو است و تلاش برای پاکسازی و بازگشایی باندهای فرودگاه ادامه دارد.

Loading

آثار راهبردی زیردریایی های اتمی استرالیا

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: مذاکرات استرالیا درباره زیردریایی های این کشور باید به همه یادآوری کند که راکتورهای شکافت هسته ای که سوختشان با اورانیوم تامین می شود، یک فن آوری "راهبردی" هستند و تغییری در فضای ژئواستراتژیک باعث می شود سیاست های منع اشاعه تحت فشار قرار گیرد.

مارک هیبز در تحلیلی که اندیشکده صلح کارنگی منتشر کرد، نوشت: استرالیا به دلایل بسیار از جمله در عرصه سیاست هسته ای، یک کشور استثنائی محسوب می شود: تسلیحات هسته ای در خاک استرالیا آزمایش شده اند، استرالیا مالکیت معنوی غنی سازی اورانیوم را در اختیار دارد و اورانیومی که در استرالیا استخراج می شود، سوخت برنامه های هسته ای صلح آمیز سراسر جهان را تامین می کند، اما این کشور تسلیحات هسته ای ندارد، برق هسته ای تولید نمی کند و تا کنون فاقد زیردریایی هسته ای بوده است.

روزنامه فرانکفورتر آلگماینه در تاریخ سوم ژوئیه در گزارشی به اظهارات تونی ابوت، عضو پارلمان استرالیا که از سال 2013 تا 2015 نخست وزیر دولت لیبرال بود، پرداخت. ابوت در تاریخ 29 ژوئن و پس از آن اعلام کرد که استرالیا در تلاش برای ارتقای دفاع دریایی خود باید به طور جدی به ساخت زیردریایی های هسته ای فکر کند. احتمالا چنین اقدامی به زودی رخ نخواهد داد، اما تصمیم استرالیا درباره زیردریایی هایش باید به هر کسی که فراموش کرده یادآوری کند که راکتورهای شکافت هسته ای یک فن آوری “راهبردی” هستند و یک تغییر در فضای ژئواستراتژیک می تواند سیاست های منع اشاعه را تحت فشار قرار دهد.

روزنامه “فرانکفورترآلگماینه سایتونگ” در گزارش خود به اظهارات ابوت پرداخت زیرا در آوریل 2016 شرکت تیسن کراپ مارین سرویسز (TKMS) در رقابتی برای انعقاد قرارداد با استرالیا از گروه دریایی DCNS فرانسه شکست خورد؛ دولت استرالیا شرکت فرانسوی را برای ساخت 12 زیردریایی به ارزش 50 میلیارد دلار انتخاب کرد.

استرالیا فرانسه را برای ساخت زیردریایی های متعارف برای این کشور برگزید. اما به نوشته فرانکفورترآلگماینه “احتمال دارد این تصمیم در هر زمانی مورد بازتعریف قرار گیرد” تا زیردریایی های هسته ای را نیز شامل شود. وقتی شرکت آلمانی از رقابت ساخت زیردریایی برای استرالیا خارج شد عنوان کرد که “در پشت صحنه این ظن وجود دارد که علت این اتفاق اشاره نکردن آلمان ها به گزینه هسته ای بوده است.”

در عوض ابوت در سخنانی که با تردید همراه بود بیان کرد که استرالیا “زیردریایی هسته ای فرانسه را دریافت خواهد کرد و به طور کامل آن را بازطراحی می کند تا با پیشران متعارف کار کند.” او از استرالیا خواست در راستای منافع بلند مدت این کشور، با توجه به توسعه فن آوری محیطی و دریایی در چین، هند، ژاپن، روسیه و آمریکا؛ به تجدید نظر در خصوص زیردریایی های هسته ای بپردازد.”

مذاکرات درباره نیروی دریایی هسته ای احتمالی استرالیا در پی بحث های طولانی مدت درباره تولید برق هسته ای در استرالیا انجام گرفت. ابوت در جای دیگری درباره این موضوع توضیح داده و ابراز تاسف کرده است که استرالیا از جمله در دوره نخست وزیری خودش بارها برق هسته ای را نادیده گرفته و عنوان کرد که “استرالیا می تواند ظرف حدود 15 سال یک صنعت خدمات هسته ای را از ابتدا بنا کند” تا زیردریایی های هسته ای را که فرانسه یا آمریکا برای این کشور خواهند ساخت، راه اندازی کند. این امر این پرسش را به دنبال دارد که آیا استرالیا در نهایت برای غنی سازی اورانیوم مورد نیاز برای تامین سوخت زیردریایی های آتی این کشور که سوخت شان از طریق شکافت تامین می شود، بالاخره از طرح های سانتریفیوژ گازی خود استفاده خواهد کرد که بیش از نیم قرن از عمرشان میگذرد یا این که از فن آوری لیرز کمک می گیرد که به تازگی در آن پیشگام شده است؟ این سوال نیز مطرح می شود که آیا سوخت زیردریایی ها تحت پادمان های 24 ساعته آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار خواهد گرفت یا خیر؟ (این استرالیا بود که در سال 1978 مدیر کل آژانس را به چنین کاری ترغیب کرد تا دولتی که تحت تعهدات پادمانی قرار می گیرد نتواند درباره این مسئله حساس به تنهایی تصمیم گیری کند.)

در سال های اخیر دولت فدرال و دولت های ایالتی استرالیا تحقیقاتی بسیار شفاف را درباره گزینه های هسته ای مختلف برای این کشور از جمله تولید برق هسته ای، غنی سازی تجاری اورانیوم، دفن زباله ها و سوخت مصرف شده هسته ای انجام دادند. استرالیا بزرگ ترین ذخائر اورانیوم جهان را در اختیار دارد و بعد از قزاقستان و کانادا سومین تولید کننده بزرگ اورانیوم در جهان است اما ظاهرا استرالیایی ها در خصوص استفاده از اورانیومی که در خاک خود تولید می کنند به شدت اکراه دارند.

پرسشی که ابوت مطرح کرد باردیگر بحثی را به راه انداخت که حدود یک دهه قبل و حتی پیش از آن که استرالیا برای ارتقای دفاع دریایی خود آماده شود مطرح شده بود. گزارش دولت در سال 2006 درباره انرژی هسته ای، شامل بیانیه ای از جانب موسسه زیردریایی استرالیا است. وقتی استرالیا مقدمات تقویت قدرت دریایی خود را در سال 2013 آغاز کرد، مخالفان هسته ای درباره مخاطرات داشتن یک نیروی دریایی هسته ای برای استرالیا هشدار دادند، در حالی که استراتژیست های دفاعی در مقابله با آنها عنوان کردند که زیردریایی های هسته ای می توانند به شکل بهتری از استرالیا دفاع کنند. در واقع دولت ابوت در سال 2015 آمادگی نداشت از نیروی دریایی هسته ای دفاع کند و این نکته ای است که در حال حاضر منتقدان ابوت درباره سخنان او مطرح می کنند.

ابوت در تاریخ 29 ژوئن گفت “در حالی که زیردریایی های متعارف اغلب باید برای شارژ مجدد باتری های خود به سطح آب بروند، هر 70 روز یک بار سوخت شان تعویض شود و این که فقط زمان کوتاهی می توانند با حداکثر سرعت حدود 20 گره دریایی حرکت کنند؛ زیردریایی های هسته ای مادامی که خدمه تحمل کنند می توانند زیر آب بمانند، هرگز نیاز به سوخت گیری مجدد ندارند و می توانند با سرعتی حدود 40 گره دریایی حرکت کنند.” حتی اگر مقامات نیروی نظامی استرالیا که از پیامدهای آتی تقویت نیروی دریایی چین نگرانند به این نتیجه برسند که این ها مزایایی کلیدی و مهم هستند، باز هم عدم اشتیاق ابوت به گزینه هسته ای در گذشته نشان می دهد که مسیری که به سمت نیروی دریایی هسته ای می رود احتمالا با مخاطرات سیاسی از جمله برای جامعه راهبردی استرالیا روبرو خواهد شد؛ گزارشات نشان می دهد که احتمالا در خصوص این مسئله اجماع داخلی حاصل نخواهد شد.  باتوجه به تعهد قطعی و بلند مدت کانبرا در زمینه منع اشاعه هسته ای، همان طور که تعاملش با آژانس در سال 1978 نشان داد، این کشور از خروج  نیروی دریایی مجهز به اورانیوم از نظارت آژانس استقبال نخواهد کرد. در نهایت دشوار می توان باور کرد که استرالیایی هایی که تاکنون علاقه ای به حضور راکتورهای هسته ای در خاک خود نداشته اند در آینده نزدیک به استفاده از همان فن آوری برای پیشبرد نیروی دریایی خود در دریاهای آزاد اشتیاقی نشان بدهند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *