جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

دیدار امیرعبداللهیان با وزیران خارجه برزیل و الجزایر

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، با احمد عطاف وزیر امور خارجه الجزایر دیدار و در خصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و روابط دوجانبه گفتگو و تبادل نظر کرد.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

هنیه وارد ترکیه شد

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در راس هیئتی از رهبری این جنبش وارد ترکیه شد.

Loading
مرور توليدات انديشکده هاي داخلي

پیامدهای کودتای ترکیه و …

۱۳۹۵/۰۵/۱۰ | رصد

شوراآنلاین: ارزیابی توافق هسته‌ای در یک سالگی برجام، ناگفته‌هایی از معمار ساختار تروریستی داعش، کودتای ترکیه و پیامدهای داخلی و آینده تحولات منطقه‌ای، شکست کودتای 15ژوئن ترکیه از منظر دو عامل مذهب و ملیت، شباهت‌های «ترامپ» و  رجب طیب اردوغان، افول ستاره بخت داعش در سوریه، ترامپ – کلینتون: زوج انتخاباتی آمریکا در یک قاب و "برگزیت" و رشد ملی گرایی در اروپا از مهم‌ترین مقالات اندیشکده های داخلی بود که به مرور اجمالی آنها می پردازیم.

مرکز رصد راهبردی اشراف: بنیاد هریتج در تحلیلی به قلم «دکتر اِدوین جی. فیولنر»، بنیان‌گذار و رئیس مرکز مطالعات آسیا در این مؤسسه به بررسی موضوع آمادگی و توان نظامی آمریکا پرداخته و معتقد است که در حال حاضر ارزیابی مشخصی از میزان توان نظامی آمریکا در دست نیست. در همین راستا شاخصی برای سال 2015 در مورد قدرت نظامی آمریکا منتشر شد که برای پر کردن همین خلأ طراحی شده است. در این شاخص از نظرات و تحلیل‌های برترین تحلیلگران دفاعی آمریکا استفاده شده و از توان نظامی، موشکی و سایبری بسیاری از کشورها و قدرت‌های منطقه‌ای از جمله ایران، روسیه، کره شمالی و چین ارزیابی دقیقی ارائه شده است. اندیشکده هریتج در پاسخ به این سوال که آیا میزان آمادگی ارتش آمریکا مشخص است؟ می نویسد: بیشتر ما ایمان داریم که ارتش آمریکا بهترین نوع خود در دنیاست. اما اگر از ما بخواهند میزان آمادگی نظامی خود برای مقابله با چالش‌های مختلف از سرتاسر دنیا را به‌طور دقیق بیان کنیم، تعداد کمی از ما خواهند توانست به چنین پرسشی پاسخ دهند.

اندیشکده راهبردی تبیین: عاموس یادلین، رئیس سابق اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی و رئیس فعلی موسسه مطالعات امنیت ملی این رژیم (INSS)، به همراه آونرگولو، از کارشناسان مرکز CNAS، در گزارشی مشترک سناریوهای مورد نظر موافقین و مخالفین غیر ایرانی برجام و آنچه در واقعیت اتفاق افتاده را بررسی کردند و در انتها راهبردی جدید برای مقابله با ایران ارائه دادند. گزارش موسسه مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی (INSS) در یکسالگی برجام نشان میدهد: سناریوهای بد بینانه تر، درمورد عدم پایبندی ایران به تعهدات خود یا تلاش مخفی این کشور برای پیشرفت برنامه هسته ای خود، بر قرائتی مخدوش از راهبرد ایران استوار است. سیاست تهران در حوزه هسته ای به شدت محتاطانه و ریسک گریز است و  در توافق هسته ای ایران توانست مشروعیت خود به عنوان یک کشور در آستانه دست یابی به سلاح هسته ای را به دست آورد و بعید است این موقعیت خود را به خطر بیندازد مگر زمانی که مطمئن شود قدرتش به جایی رسیده که اگر از این آستانه هسته ای عبور کند و جامعه بین الملل قادر به متوقف کردنش نخواهد بود.

اندیشکده راهبردی تبیین:  هفته نامه آلمانی “اشپیگل” در مطلبی با استناد به اسنادی محرمانه از استراتژی مخفی داعش پرده برداشت. برخی اسناد محرمانه‌ای که هفته نامه اشپیگل ارائه داده است، پرده از استراتژی داعش و ساختار سرّی رهبری آن برداشته و نقش مهم و تاثیرگذار یکی از افسران عالی‌رتبه اطلاعاتی صدام در شکل گیری و قدرت گرفتن آن را نشان می‌دهد. یک سند از طرح های استراتژیک و نموداری از رهبری داخلی داعش که برای اولین بار توسط اشپیگل افشا شده است نشان می دهد که این سازمان تروریستی چگونه تشکیل شده و موفق به نفوذ در خاک سوریه و  دستیابی به موفقیت هایی در این کشور شده است. این اسناد عمدتا دست نویس از یک سرهنگ اطلاعاتی سابق نیروی هوایی عراق به دست آمده است. وی در سال 2004 به سازمان افراطی که قبل از روی کارآمدن داعش در عراق شکل گرفت پیوست و در سال 2010 به صورت فعالانه و موثر در این راستا مشارکت کرد که “ابوبکر البغدادی” را در راس هرم تشکیلات تروریستی داعش قرار دهد.

اندیشکده راهبردی تبیین: سید مهدی نبوی؛ دانشجوی دکتری مطالعات خاورمیانه‌ی دانشگاه تهران درمطلبی تحت عنوان «کودتای ترکیه؛ پیامدهای داخلی و آینده تحولات منطقه‌ای» نوشته است: به نظر می‌رسد با کودتای نافرجام، روند تغییرات در رویکرد منطقه‌ای ترکیه برای بازیابی موقعیت خود با سرعت بیشتری طی شده و شاهد تغییراتی در سیاست‌های منطقه‌ای ترکیه به خصوص در مواجهه با مسئله سوریه و عراق باشیم. وی افزوده است: کودتای نافرجام 15 جولای 2016 را می‌توان به طور قطع یکی از مهم‌ترین اتفاقات صحنه سیاسی ترکیه در قرن بیست و یکم دانست؛ کودتایی که هر چه از زمان آغاز و شکست آن سپری می‌شود، زوایای جدیدتری از آن آشکار می‌گردد. در مورد چرایی انجام کودتا و علل شکست آن و این که چه کسی پشت پرده این کودتا بوده است، نظرات و تحلیل‌های مختلفی مطرح گردیده است؛ اما نکته مهم در بررسی این پدیده آن است که کودتای نا فرجام ترکیه، چه یک کودتای واقعی شکست خورده توسط ارتش باشد و چه طرحی برای فریب افکار عمومی توسط دولت حاکم، پیامدهای داخلی و منطقه‌ای آن اجتناب‌ناپذیر است.

 اندیشکده راهبردی تبیین: توماس فریدمن، روزنامه‌نگار روزنامه “نیویورک تایمز” درمطلبی با عنوان «چه شباهت‌هایی میان «ترامپ» و «سلطان» رجب طیب اردوغان وجود دارد؟»تاکید کرده است :  فکر نمی‌کنم در صورت ریاست جمهوری ترامپ، در امریکا کودتای نظامی رخ دهد اما او نیز رییس جمهوری دوران هرج و مرج خواهد بود. فریدمن می نویسد: ترکیه از نظر جغرافیایی مسافتی طولانی تا کلیولند دارد جایی که در آن جمهوریخواهان کنوانسیون خود را برگزار کردند. امریکا ترکیه نیست. اخیرا در ترکیه کودتایی نظامی شکست خورد با این حال، می توانم بگویم که شخصیت و استراتژی سیاسی اردوغان و دونالد ترامپ شباهت هایی به یکدیگر دارند. درام امروز در ترکیه حرکت در مسیری است که زمانی رهبرش تمام رقبای خود را دشمن و هیولا قلمداد کرد و تئوری های توطئه دیوانه وار را مطرح کرد. هم ترامپ و هم اردوغان هر دو معتقدند که تنها مردان کشورشان هستند که می توانند عظمت و شکوه را به امریکا و ترکیه بازگردانند.

اندیشکده روابط بین الملل: نیکنام ببری،کارشناس اندیشکده روابط بین الملل معتقد است: نبرد در سوریه در نقطه پایانی قرار دارد. واقعیت‌های میدانی سوریه از صحت این گزاره حکایت دارد. دژهای اصلی داعش در سوریه همچون رقه و دیرالزور در تیررس حملات همه‌جانبه ارتش و نیروهای ائتلاف دموکراتیک قرار گرفته است. وی درمقاله ای تحت عنوان افول داعش در سوریه افزوده است :  نیروهای داعش پس از چندین دور وحشت‌آفرینی و تصرف بیش از ۴۰ درصد از اراضی سوریه‏، دیگر یارای نبرد و مقاومت در برابر ارتش سوریه و کُردها را ندارند و دائم در حال عقب‌نشینی و واگذاری پایگاه‌های خود در میدان‌های نبرد هستند. اکنون دامنه نبرد به مهم‌ترین پایگاه‌های این گروه کشیده و دیگری خبری از حریم امنیتی داعش نیست. مسئله‌ای که در این میان وجود دارد اینکه آیا نیروهای سوری موفق به فتح رقه خواهند شد و به حیات داعش برای همیشه خاتمه خواهند داد.

مرکز بین المللی مطالعات صلح – IPSC: عباس پرورده،کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با مرکز بین المللی مطالعات صلح در خصوص “آینده حضور و نفوذ داعش در عربستان ویرایش تاریخ و زمان” معتقد است :  در یک سال اخیر بعد از این که بحران های بیرونی عربستان و درگیری های منطقه ای عربستان بیشتر می شود، قطعا نیاز عربستان به بهره گیری از گروه های سلفی و وهابی برای وارد کردن آن ها به جنگ های نیابتی و درگیری های منطقه ای (که این روزها در خاورمیانه چهره مذهبی پیدا کرده است) به این گروه ها بیشتر می شود و به عنوان نتیجه گیری می توان گفت که وابستگی گروه های سلفی و وهابی و مراکز قدرت در عربستان به یکدیگر می توان گفت که در سال های اخیر با ناکامی عربستان در جنگ یمن و افزایش پیش روی های گروه ائتلاف مقاومت در سوریه و پیروزی های نظامی ایران و روسیه که وابستگی حکومت مرکزی به سلفی ها افزایش پیدا کرده است.

مرکز بین المللی مطالعات صلح – IPSC: مائده ارکان، کارشناس مسائل ترکیه در خصوص کودتای 15ژوئن ترکیه با مرکز بین المللی مطالعات صلح گفتگو کرده و در پاسخ به سوال متغییرهای چرخش در سیاست خارجی و کودتای ناموفق ارتش در ترکیه چه بوده، گفته است: دو متغییر چرخش در سیاست خارجی و کودتای ناموفق ارتش در هفته های اخیر جایگاه ترکیه را  در سطح بین المللی  و منطقه ای و داخلی تغییر و تا اندازه ای  ارتقا بخشید  1-  در سطح بین الملل  برقراری روابط دوستانه  با اسرائیل ، روسیه  و همچنین عقب نشینی از مواضع قبلی در رابطه با رژیم بشار اسد 2-  در سطح داخلی پیروزی بر کودتا چیان وحمایت  و همبستگی مردم از دولت  .  سخنان اردوغان از طریق موبایل و هدایت مردم به خیابان ها  نشان از نفوذ کلام  و کاریزما بودن وی را می دهد. وی افزوده است :  کودتای اخیر بخشی از ارتش در ترکیه  نشان داد این نهاد نظامی  کاملا از مخالفان حزب عدالت و توسعه تصفیه نشده است . طرفداران گولن و کمالیست های سنتی هنوزدر رده های میانی  ارتش حضور دارند و خواهان بازگشت ترکیه به  گذشته  هستند  . چنانکه بارها اعلام کرده اند ترکیه باید به سنت های گذشته  آتاتورک باز گردد .  بنابراین با وجود اینکه اردوغان تصفیه هائی را در ارتش در جریان کودتای ارگنه کن وپتک آهنین  انجام داد اما هنوز وی قادر نبود ه که تمام رده های ارتش را پاک سازی کند .

مرکز بین المللی مطالعات صلح – IPSC: تاثیر کودتای ترکیه بر تصفیه‌ی ارتش و عقب نشینی در سیاست‌های خارجی  موضوع گفتگو با دکتر رضا صولت درمرکز بین المللی مطالعات صلح بوده است. وی درپاسخ به این سوال که کودتای اخیر ترکیه در حوزه داخلی بر مسائل امنیتی، مسائل مربوط به کردها و سایر مسائل اقتصادی چه تأثیراتی خواهد داشت؟ گفته است:  سیاست پیشین اردوغان به این ترتیب بود که تمام مخالفان و احزابی که در داخل ترکیه حضور داشتند را در چارچوب یک سیستم آسیمیلاسیون در خود جذب کرده و در نتیجه بر روی آن برنامه‌ریزی می‌کرد. اتفاق اخیر در ترکیه یک پرش و یک تغییر جهت از سیاست آسیمیلاسیون به سیاست وحدت و اراده ملی را در ادامه خواهد داشت. چنانچه آقای اردوغان در پیام به افکار عمومی ترکیه فرستاد بر اراده ملی تأکید نمود. در همین سیاست آسیمیلاسیون آقای اردوغان در پوسترهای تبلیغاتی در جای جای ترکیه شعار اراده ملی و قدرت ملی ترکیه در زیر بنرهای تبلیغاتی به چشم می‌خورد. اکنون اردوغان در پیامکی که از هتل محل اقامت خود برای مردم ترکیه فرستاد بر اراده ملی تأکید نمود. در حقیقت اردوغان تلاش خواهد کرد که از سیاست آسیمیلاسیون در سیاست داخلی به سیاست تسویه و گسترش اراده خود به سمت احزاب دیگر حرکت نماید. اما از سوی دیگر این رخداد نقشه دیگری در اختیار حزب عدالت و توسعه و در رأس آن اردوغان به عنوان پدر معنوی آن‌ها قرار می‌دهد. این نقشه بدین ترتیب است که آقای اردوغان خواهد توانست از ایدئولوژی حزبی که اخیراً گرفتار آن شده بود خارج شده و به ایدئولوژی‌های ترکیه‌ای این فرصت و ظرفیت را در اختیار حزب عدالت و توسعه قرار خواهد داد که با دور شدن از ایدئولوژی‌های حزبی و با توجه به حمایت قاطع سایر احزاب و مخالفان اردوغان از جمله احزاب کردی مانند حزب جمهوری خواه خلق و حزب حرکت ملی از اردوغان علیه کودتا نوعی دموکراسی جدید و شیوه‌ی اراده‌ی ملی و قدرت ملی جدید و جدای از ایدئولوژی حزبی خود برای سیاست‌های امنیتی جدید در ابعاد داخلی ترکیه تعریف کند.

مرکز بین المللی مطالعات صلح – IPSC: موضوع ترامپ – کلینتون محور گفتگوی دکتر حمید احمدی، کارشناس امور بین الملل با مرکز بین المللی مطالعات صلح بوده است . وی معتقد است : «دونالد ترامپ» را می توان نماد واقعی حس بلندپروازی و عطش سیری ناپذیر شهرت، ثروت و کسب موفقیت در فرهنگ آمریکایی دانست. او به سرعت تبدیل به یکی از اصلی ترین منابع خبرها و گزارش های رسانه ها و مطبوعات جهان شد و به اندازه کافی بهانه و تیترهای پر فروش و شوک کننده در اختیار آنها گذاشت.

مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه: دکتر حسین مفیدی احمدی کارشناس و پژوهشگر در مقاله ای تحت عنوان «کودتا و گفتمان پارلمانتاریستی در ترکیه و منطقه» اورده است : به نظر می رسد فرایند قدرت یابی گفتمان پارلمانتاریستی در ترکیه از مهمترین دلایل ناکامی کودتای اخیر در این کشور بوده است. وی افزوده است : تحلیل گران مسائل ترکیه دلایل متفاوتی را در خصوص ناکامی کودتای اخیر در ترکیه ذکر کرده اند. دلایلی چون دفاع توده ها از دولت مستقر؛ برنامه ریزی و محاسبات نادقیق کودتا گران؛ همراهی نکردن بخشهای اصلی ارتش و احزاب مخالف دولت با کودتا و حتی دلایلی مبتنی بر تئوری توطئه. گرچه حداقل بخشهایی از دلایل ذکر شده از منظر چارچوب عینی تحولات قابل تامل هستند، ولی چارچوب های ذهنی و گفتمانی این رخداد باید مورد توجه بیشتر قرار گیرند. در این راستا تاثیر گفتمان پارلمانتاریستی در ترکیه بر ناکامی کودتا و همچنین پیامدهای این کودتا بر این گفتمان باید در کانون توجه قرار گیرد. به نظر می رسد فرایند قدرت یابی گفتمان پارلمانتاریستی در ترکیه از مهمترین دلایل ناکامی کودتای اخیر در این کشور بوده است. در ضمن متاثر از کنش های بازیگران اصلی سپهر سیاسی ترکیه به ویژه آقای اردوغان، این کودتا می تواند به تضعیف و یا تقویت گفتمان پارلمانتاریستی در این کشور و حتی در کشورهای منطقه منجر شود.

 مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه: برگزیت و رشد ملی گرایی در اروپا عنوان مقاله خانم ام البنی پولاب است که درآن تصریح کرده است : به نظر می رسد در شرایط کنونی برگزیت خواهد توانست روند این همگرایی اروپایی را تغییر داده و شروعی دوباره برای واگرایی و رشد ملی گرایی در کشورهای اروپایی باشد.وی معتقد است : مردم بریتانیا در همه پرسی بیست و سوم ژوئن برای ماندن و یا جدا شدن از اتحادیه اروپا رای به جدایی دادند. این همه پرسی با نام برگزیت بازتاب زیادی در میان ملتهای اروپایی داشته است. در بریتانیای کبیر مردم اسکاتلند جدا شدن یا ماندن در بریتانیا را به رفراندوم گذاشتند و مردم ایرلند شمالی نیز در دوراهی  ماندن و یا جدایی از جمهوری مستقل ایرلند هستند. اما آیا این جدایی طلبی ها به کل اروپا سرایت خواهد کرد و ملی گرایی را در نزد مردم اتحادیه اروپا زنده خواهد کرد؟ به نظر می رسد در شرایط کنونی برگزیت خواهد توانست روند این همگرایی اروپایی را تغییر داده و شروعی دوباره برای واگرایی و رشد ملی گرایی در کشورهای اروپایی باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *