جدیدترین مطالب

کارشناسی‌ سیاسی: رژیم صهیونیستی درحال دست و پا زدن است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: رژیم صهیونیستی اگر هر جا عملیات کند بر ضد منافع جمهوری اسلامی در سوریه و یا در هر جای دیگر و یا در داخل کشور ما از سرزمین خودمان پاسخ او را می‌دهیم، به همین دلیل شروع کردند به نهاد‌های بین المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل و به جا‌های دیگر نامه نوشتن و در واقع دست و پا می‌زنند.

دفاع مشروع ایران هیمنه رژیم صهیونیستی را شکست

آیت الله صالحی مدرس رئیس شورای سراسری علمای شیعه افغانستان گفت: دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران در برابر رژیم صهیونیستی اُبهت و هیمنه پوشالی اسرائیل شرارت‌ پیشه و کودک‌کش را شکست.

Loading

أحدث المقالات

کارشناسی‌ سیاسی: رژیم صهیونیستی درحال دست و پا زدن است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: رژیم صهیونیستی اگر هر جا عملیات کند بر ضد منافع جمهوری اسلامی در سوریه و یا در هر جای دیگر و یا در داخل کشور ما از سرزمین خودمان پاسخ او را می‌دهیم، به همین دلیل شروع کردند به نهاد‌های بین المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل و به جا‌های دیگر نامه نوشتن و در واقع دست و پا می‌زنند.

Loading
18 مرداد 1395

رسانه ها؛ اردوغان دنبال شروع تازه با روسیه و …

۱۳۹۵/۰۵/۱۸ | رصد

شوراآنلاین: اظهارات اردوغان درباره سوریه درآستانه سفر به مسکو، هشدار مجدد ژاپن به چین درباره تنش‌زایی در دریای چین شرقی، صادرات گسترده سلاح از بالکان به سوریه زیر نظر عربستان و سیا، پیشنهاد آمریکا برای استقرار ۴ هزار نیروی سازمان ملل در پایتخت سودان جنوبی، تحویل سری سوم از هواپیماهای «اف 16» به عراق، سخنرانی جنجالی رئیس جمهور مصر، عملیات ویژه نیروهای یمنی در عمق خاک عربستان و اظهارات معاون صدراعظم آلمان درباره عضویت ترکیه در اتحادیه اروپایی  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس‌جمهور ترکیه در آستانه سفر خود به مسکو و دیدار با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه اظهاراتی درباره نقش روسیه در حل بحران سوریه مطرح کرد. رجب طیب اردوغان گفت: یافتن راه حل برای بحران سوریه بدون مشارکت روسیه غیرممکن است و فقط با همکاری روسیه می‌توانیم راه حل سیاسی برای بحران سوریه پیدا کنیم. وی افزود: این سفر، تاریخی و شروع تازه‌ای خواهد بود و من امیدوارم که گفت‌وگوها با پوتین، فصل تازه‌ای در روابط دوجانبه باز کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): پس از ورود کشتی‌های دولت چین به آنچه توکیو آب‌های خودش در نزدیکی جزایر مورد مناقشه در دریای چین شرقی می‌داند، دولت ژاپن روز دوشنبه تاکید کرد که پاسخ قاطعی خواهد داد. یوشیهیده سوگا، دبیر کابینه ژاپن گفت: «توکیو همچنان به چین تاکید می‌کند تا مناقشه در دریای چین شرقی را تشدید نکند. با این حال واکنش ما قاطعانه و آرام خواهد بود.»  سوگا در کنفرانس خبری‌اش گفت که در مجموع ۱۴ کشتی دولتی چین وارد “آب‌های مجاور” شده‌اند و می‌توانند به دلیل نقض قوانین گمرکی و مهاجرتی تحت پیگرد قرار بگیرند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): کشورهای شرق اروپا مخفیانه به خاورمیانه اسلحه صادر می‌کنند. گفته می‌شود سطح تجارت اسلحه از این کشورها به خاورمیانه تا یک میلیارد یورو می‌رسد و بیشتر این سلاح‌ها ابتدا به عربستان سعودی و سپس به سوریه منتقل می‌شوند.بیشتر این سلاح‌ها از کشورهایی چون بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، کرواسی، جمهوری چک، اسلواکی، مونتنگرو، صربستان و رومانی به سوریه منتقل می‌شوند. کارشناسان بر این باورند که این سلاح‌ها برای رسیدن به مقصد خود در سوریه ابتدا از راه هوایی یا کشتی به عربستان سعودی، اردن، امارات متحده عربی یا ترکیه منتقل می‌شوند و در مرحله بعدی از این کشورها به سوریه ارسال می‌شوند.

خبرگزاری تسنیم: آمریکا پیشنهاد داد تا شورای امنیت سازمان ملل با استقرار ۴ هزار نیروی خود در پایتخت سودان جنوبی موافقت نماید. آمریکا ضمن ارائه پیشنهاد مربوط به استقرار 4 هزار نیروی سازمان ملل در شهر جوبا پایتخت سودان جنوبی، تهدید کرده است که اگر دولت انتقالی سودان جنوبی همکاری نکند، با تحریم تسلیحاتی مجازات خواهد شد.آمریکا پیش نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت ارائه کرده است که موجب تصویب طرحی برای استقرار نیروی منطقه‌ای در سودان جنوبی خواهد شد که قادر است از همه ابزارهای لازم برای تامین امنیت جوبا و حفاظت از فرودگاه و سایر تاسیسات کلیدی این شهر استفاده نماید.

خبرگزاری ایرنا: وزارت دفاع عراق اعلام کرد که این کشور سری سوم از جنگنده – بمب افکن های «اف 16» خریداری شده از آمریکا را تحویل گرفت. ‘نصیر نوری’ سخنگوی وزارت دفاع عراق گفت که نیروی هوایی این کشور چهار فروند هواپیمای ‘اف 16’ آمریکایی را تحویل گرفت. وی افزود: این جنگنده – بمب افکن ها همزمان با آمادگی برای عملیات آزاد سازی شهر موصل تحویل داده شد و به تقویت و پشتیبانی نیروهای زمینی کمک خواهد کرد.

خبرگزاری ایرنا: مشاور رسانه ای آژانس کمک رسانی به آوارگان فلسطینی (آنروا) وابسته به سازمان ملل متحد با تاکید بر بحران مالی این مرکز گفت: این بحران باعث تعطیلی روند کمک رسانی این سازمان به نوار غزه، کرانه باختری، لبنان و سوریه شده است.ابوحسنه در گفت وگو با شبکه المیادین افزود: آنروا با کمبود بودجه ای معادل 74 میلیون دلار مواجه است که این مسئله در ارائه خدمات اساسی مانند آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و امداد رسانی در مناطق تحت پوشش این سازمان تاثیر خواهد گذاشت.

خبرگزاری فارس: «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر روز شنبه در مراسم 60 سالگی ملی سازی کانال سوئز و یک سالگی کانال جدید سوئز، سخنرانی کرد و خبرساز شد.رئیس جمهور مصر در سخنرانی جنجالی دیروز ضمن اینکه از ایجاد شبهه در پیشرفت‌های اقتصادی دولت‌اش انتقاد کرد و با مخاطب قرار دادن مردم مصر اعلام کرد که «یا بر شما حکومت می‌کنیم یا شما را می‌کُُشیم». السیسی که علاقه دارد بدون توجه به متن از پیش تهیه شده برای سخنرانی، به صورت فی البداهه سخنرانی کند همیشه گرفتار تپق‌ و اشتباهات  مفهومی در کلام می‌شود.

خبرگزاری فارس: دادگاه سوئیس، رژیم صهیونیستی را مکلف به پرداخت بدهی نفتی به ایران کرد. روزنامه عبری زبان هاارتص نوشت: دادگاه عالی سوئیس رای به پرداخت بدهی شرکت نفتی اسرائیل به شرکت ملی نفت ایران را تائید کرد. این مبلغ بنابر قراردادی باید پرداخت شود که پیش از انقلاب اسلامی میان تهران و تل‌آویو منعقد شده بود و در پی فروش نفت و بازاریابی باید به ایران پرداخت می‌شد.

خبرگزاری فارس: فرماندهان کمیته‌های انقلابی یمن با اعلام آغاز عملیات ویژه نیروهای این کشور برای آزادسازی ۳۵ درصد باقیمانده استان مأرب از اشغال تروریست‌ها از درگیری‌ها در عمق ۵۰ کیلومتری خاک عربستان در منطقه نجران هم خبر دادند. «علی الحوثی»، یکی از فرماندهان کمیته‌های انقلابی یمن کمک قبایل یمنی به کمیته‌های انقلابی و ارتش یمن در حمله به مواضع تروریست‌های وابسته به ائتلاف سعودی را ستود و اظهار داشت: در پی حمله شبه نظامیان تروریست به مردم بی گناه قبایل یمنی در مأرب، بزرگان و رهبران این قبایل به کمیته‌های انقلابی و ارتش یمن در حمله به مزدوران سعودی و پاکسازی اراضی از وجود آنها کمک کردند.الحوثی گفت: نیروهای مسلح قبایل مأرب یک کاروان نظامی متعلق به ائتلاف سعودی را را هدف گرفته و طی درگیری شدید، 40 مزدور را از پا درآوردند .

خبرگزاری صدا و سیما:  در عملیات ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در جنوب غربی حلب دویست نفر از عناصر تکفیری به هلاکت رسیدند. ارتش سوریه و نیروهای مقاومت همچنین تلفات سنگینی به گروه های مسلح در حومه حلب وارد کردند. جنگنده های روسیه و سوریه دهها بار مواضع گروه های مسلح تکفیری را هدف قرار دادند. همچنین یک انبار سلاح تروریست ها در دانشکده توپخانه هدف حملات ارتش سوریه قرار گرفت.

خبرگزاری صداوسیما: رژیم صهیونیستی اعلام کرد همه فعالانی که تحریم این رژیم را خواستار شوند، از فلسطین اشغالی اخراج و ورود آنها را ممنوع خواهد کرد. پلیس رژیم صهیونیستی در بیانیه ای اعلام کرد: «وزیر کشور و امنیت داخلی تصمیم گرفته اند گروه هایی را برای اخراج فعالانی که از تحریم اسرائیل حمایت می کنند و همچنین برای جلوگیری از ورود این فعالان به اسرائیل ایجاد کنند».سخنگوی پلیس رژیم صهیونیستی افزود «این تیم ها قرار است با انجمن هایی که در اسرائیل در زمینه چنین تحریمی فعالیت می کنند، مبارزه کنند و بر این موضوع نظارت داشته باشند که فعالان طرفدار تحریم اسرائیل دیگر نتوانند وارد اسرائیل شوند».

خبرگزاری مهر:  معاون صدراعظم آلمان در گفتگویی اظهار داشت که ترکیه تا ۲۰ سال دیگر به جمع اعضای اتحادیه اروپا وارد نمی شود. «زیگمار گابریل» معاون صدراعظم آلمان در گفتگو با شبکه تلویزیونی آ ار د درباره روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا خاطر نشان کرد: گمان نمی کنم تا ۱۰ یا حتی ۲۰ سال آینده نیز شرایط عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا مهیا باشد.

خبرگزاری مهرروسیه به عنوان یکی از اصلی ترین کشورهای تولید کننده نفت، شرایط برای از سرگیری مذاکره درباره تثبیت سقف تولید نفت اوپک را نامساعد ارزیابی کرد. «الکساندر نوواک» وزیر انرژی روسیه از عدم وجود زمینه های لازم برای از سرگیری مذاکره درباره تثبیت سقف تولید نفت اوپک در موقعیت فعلی خبر داد.وی در این باره گفت: اگر سایر کشورها موضوع تثبیت سقف تولید را مطرح کنند، روسیه نیز حاضر به مشارکت در بحث خواهد بود.

دویچه وله: آمریکا مقررات پرواز پهپادهای خود را منتشر کرد. این اقدام به خاطر فشارهایی صورت گرفت که سازمان حقوق بشری آمریکا (ACLO) به دولت این کشور آورده بود. این سازمان حقوق بشری اقدام دولت آمریکا را گامی در جهت مثبت ارزیابی کرده است. در جزوه راهنمای‌ ۱۸ صفحه‌ای دولت آمریکا در باره این پروازها از جمله در باره شرایط ویژه صدور مجوز برای حملات هواپیماهای بی‌سرنشین آمریکا در مناطقی چون پاکستان، لیبی، سومالی و یمن، که ایالات متحده در آنها در جنگی مشخص درگیر نیست، توضیح داده شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *