جدیدترین مطالب

رهایمان نکن آمریکا

رهایمان نکن آمریکا

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می‌رسد که آخرین تلاش‌های اسراییل برای نگاه داشتن بی قید و شرط غرب در کنار خود بی نتیجه خواهد ماند و دنیا آنقدر چالش جدید برای تمدن غربی به ارمغان آورده است که دیگر مثل مسأله اسراییل، نخستین اولویت غرب نخواهد بود‌.
Loading

أحدث المقالات

هدیه یک میلیارد دلاری بایدن به اسرائیل

تهران-ایرنا- تارنمای «وال استریت ژورنال» نوشت: دولت بایدن در حال بررسی معرفی یک قرارداد تسلیحاتی جدید است که بر اساس آن بیش از یک میلیارد دلار تسلیحات به اسرائیل فروخته خواهد شد.

وزیر خارجه روسیه: مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل‌آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه درباره تنش‌های اخیر بین اسرائیل و ایران اظهار داشت: «مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل‌آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست».

Loading

رسانه‌ها؛ مانور مشترک هند و آمریکا در نزدیکی چین و…

شورای راهبردی آنلاین - رسانه‌ها: خوش‌بینی بازار به احیای برجام، احتمال گفتگوی تلفنی اردوغان و بشار اسد به پیشنهاد پوتین، کشتار در غزه برای گرفتن بودجه، کمک ۵ و نیم میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین، برگزاری رفراندوم در منطقه زاپوریژیا اوکراین، بازتاب اقتدار ماهواره‌ای ایران در رسانه‌های جهان، مخالفت نوری مالکی با درخواست صدر برای انحلال پارلمان، درگیری طالبان و نیروهای پاکستان پس از تلاش برای ایجاد تأسیسات نظامی در شرق افغانستان، نشست شورای امنیت درباره جنایت جدید رژیم صهیونیستی علیه باریکه غزه، تداوم مانور نظامی چین در اطراف تایوان، انتشار گزارش نقض جدی حقوق بشر آمریکا در خاورمیانه در دیگر مناطق جهان توسط چین، هشدار روسیه در باره فاجعه اتمی، تهدید وزیر دفاع ترکیه علیه جزیره یونانی و مانور مشترک هند و آمریکا در نزدیکی چین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز: قیمت جهانی نفت در آغاز معاملات روز سه‌شنبه تحت تاثیر خوش‌بینی‌های حاصل شده نسبت به احیای برجام و لغو تحریم‌های نفتی ایران کاهش یافت. بهای هر بشکه نفت پایه برنت روز سه‌شنبه کاهشی ۱.۸ درصدی را تجربه کرد و از ۹۶ دلار و ۸۲ سنت تا ۹۵ دلار پایین آمد. این افت پس از آن رقم خورد که اتحادیه اروپا از نهایی شدن متن توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی در پایان دور تازه گفتگوهای وین خبر داد و نسبت به اتخاذ تصمیم مثبت سیاسی از سوی ایران و ایالات متحده طی هفته‌های آینده ابراز امیدواری کرد. گزارش‌ شرکت‌های فعال در زمینه رصد نفتکش‌ها نشان می‌دهد که صادرات نفت خام ایران به حدود ۱ میلیون بشکه در روز رسیده است. در حالی که این رقم اوایل سال ۲۰۱۸ و پیش از خروج ایالات متحده از برجام به ۲.۶ میلیون بشکه در روز رسیده بود. بنابراین، بازار جهانی نفت انتظار دارد که در صورت بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌های نفتی این کشور علیه ایران، صادرات نفت این کشور در بازه‌ای کوتاه مدت سیر صعودی به خود گیرد.

خبرگزاری مهر : رسانه‌های ترکیه امروز سه‌شنبه مدعی شدند که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «بشار اسد» همتای سوری‌اش، ممکن است به پیشنهاد «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در آینده نه چندان دور با یکدیگر تماس تلفنی داشته باشند. روزنامه ترکیه‌ای «ترکیه» که به نهادهای دولتی این کشور نزدیک است، گزارشی را به نقل از منابع وابسته به خود منتشر کرد مبنی بر اینکه اردوغان اخیراً از سوچی روسیه بازدید و در مورد سوریه با پوتین بحث و تبادل نظر کرد و در پاسخ، پوتین پیشنهاد داد تا اردوغان و بشار اسد برای حل مشکل تروریسم در سوریه با یکدیگر دیدار کنند. این روزنامه ترکیه‌ای همچنین مدعی شد که تماس‌های دیپلماتیک یک کشور حاشیه خلیج فارس و یک کشور آفریقایی با سوریه و ترکیه به منظور ترتیب دادن دیدار اسد و اردوغان در جریان است.

خبرگزاری ایرنا:  یک روزنامه چاپ تل‌آویو، هدف ارتش رژیم صهیونیستی از جنایات اخیر در غزه را فراهم کردن بهانه‌ای برای درخواست بودجه بیشتر از دولت و کنیست عنوان کرد. روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» امروز (سه شنبه) در گزارشی با عنوان «یک نتیجه قابل پیش‌بینی عملیات غزه»، نوشت: هنگامی که یک ساختار سیاسی ناپایدار با یک تهدید امنیتی شدید مواجه می‌شود، به طور معمول، نتیجه فوری آن صدور چک سفید برای تشکیلات جنگی این ساختار (رژیم) است. این روزنامه با مبهم اعلام کردن اهداف تجاوز اخیر به غزه نوشت: اسرائیلی ها نمی‌دانند این عملیات با چه هدفی و توسط چه کسی شروع شد و چه توجیهی داشت. «هاآرتص» تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه را که به شهادت ۴۵ شهروند فلسطینی از جمله ۱۵ کودک و زخمی شدن بیش از ۳۶۰ نفر دیگر منجر شد، “محدود” تصریح کرد: حتی اگر ارتش (رژیم صهیونیستی)، اسم «عملیات» را روی حوادث اخیر در غزه گذاشته باشد، انتظار می‌رفت که با همان بودجه معمول خود کار را پیش ببرد و خواهان بودجه اضافه برای آن نباشد. این روزنامه عبری، ناپایداری وضعیت سیاسی در رژیم صهیونیستی و سرپرستی یائیر لاپید بر کابینه خود را یادآور شد و نوشت: موقعیتی بهتر از الان برای ارتش، جهت درخواست افزایش بودجه نیست.

خبرگزاری ایلنا: آژانس توسعه جهانی آمریکا از تصمیم این کشور برای اعطای یک کمک پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری دیگری به اوکراین خبر داد. در چارچوب این کمک‌های جدید، چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای رفع نیازهای فوری دولت اوکراین شامل پرداخت‌های حقوق بازنشستگی، رفاه اجتماعی و هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی هزینه می‌شود و یک میلیارد دلار دیگر نیز به تأمین بودجه نظامی برای مقابله با تهاجم روسیه اختصاص خواهد یافت. در همین حال، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا نیز طی بیانیه‌ای از ارسال یک میلیارد دلار تسلیحات و ادوات نظامی از ذخایر ارتش این کشور به اوکراین خبر داده است.

تی .آر.تی ترکیه: بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های روسی، اوگنی بالتسکی رئیس اداره به اصطلاح منطقه زاپوریژیا که تحت کنترل روسیه است، اعلام کرد که برای پیوستن به دولت مسکو رفراندوم برگزار می‌شود.وی طی سخنانی در انجمن “ما با روسیه هستیم” گفت که توافقی برای برگزاری رفراندوم به منظور اتحاد منطقه با روسیه امضا شده است.گفته می‌شود این رفراندوم احتمالا در ابتدای پاییز برگزار شود.ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در واکنش با این اقدام اعلام کرد که روسیه با برگزاری به اصطلاح رفراندوم غیرقانونی در خاک اوکراین، شانس خود را برای مذاکره با دولت کی‌یف و سایر کشورهای جهان از دست خواهد داد.

خبرگزاری صدا و سیما: به دنبال پرتاب موفقیت آمیز ماهواره ایرانی «خیام» در صبح روز سه شنبه از ایستگاه فضایی «بایکونور» در قزاقستان، رئیس شرکت فضایی روسیه این رویداد را «نقطه عطف مهم» برشمرد. به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «یوری بوریسف» رئیس «روسکوسموس» شرکت فضایی دولتی روسیه، پرتاب این ماهواره را به عنوان یک «نقطه عطف مهم» در همکاری بین مسکو و تهران ستود. وی افزود: «روسیه امروز مانند همیشه آماده همکاری در زمینه اکتشافات فضایی با همه کشور‌های ذینفع و شرکاست.» «خبرگزاری فرانسه» نیز با ذکر جزئیات این رویداد نوشت، ایران اولین ماهواره نظامی خود را در آوریل ۲۰۲۰ با موفقیت در مدار قرار داد که با انتقاد شدید ایالات متحده مواجه شد. روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» نیز روز‌های گذشته گزارش داد که مقامات ایالات متحده از همکاری فضایی نوپا بین روسیه و ایران نگران هستند. بنابراعلام سازمان فضایی ایران، مراحل اولیه پرتاب با موفقیت سپری شده و در لحظه انتشار این خبر، ماهواره در حال انتقال با بلوک انتقال مداری به مدار نهایی خود یعنی مدار ۵۰۰ کیلومتر است.
آناتولی  ترکیه: پس از آنکه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با وجود هشدارهای پکن به تایوان سفر کرد، چین تمرینات نظامی خود را در اطراف این جزیره آغاز و به آن ادامه می‌دهد. ارتش چین دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش آزادی‌بخش خلق به انجام تمرینات مشترک عملی در دریا و آسمان اطراف تایوان با تمرکز بر عملیات مشترک ضد زیردریایی و حمله دریایی ادامه می‌دهد. چین بلافاصله پس از سفر پلوسی در 6 منطقه اطراف جزیره تایوان در روزهای 4 تا 7 آگوست تمرینات نظامی را برگزار و ارتش این کشور روز گذشته از ادامه این رزمایش‌ها خبر داد. در حالی که برخی از مناطق به دلیل این رزمایش به روی تردد کشتی‌ها و هواپیماها بسته شده، پروازها نیز به دلیل نگرانی‌های امنیتی در تنگه تایوان لغو شده است. در همین حال، تایوان نیز امروز تمرین توپخانه‌ای را با استفاده از مهمات واقعی در منطقه پینگتانگ در جنوب جزیره آغاز کرد.  لو ووی جی، سخنگوی ارتش تایوان اعلام کرده که این رزمایش را “با هدف دفع حملات احتمالی” انجام می‌دهند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس ائتلاف “دولت قانون” در عراق با درخواست مقتدی صدر برای برگزاری انتخابات زودهنگام مخالفت کرد.به گزارش ایسنا، به نقل ازالعربیه، نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون عراق در واکنش به این درخواست مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق گفت: «هیچ راه حلی برای پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام بدون بازگشت جلسات پارلمان به حالت عادی وجود ندارد».المالکی گفت:عراق کشوری متشکل از اجزاء، فرقه ها و ملیت ها است و از این رو نمی‌توان اراده‌ای را بر آن تحمیل کرد، مگر با خواست همه مردم و از طریق نهادهای قانون اساسی.چهارشنبه گذشته مقتدی صدر، رهبر جریان صدر خواهان انحلال پارلمان کنونی و برگزاری انتخابات زودهنگام شد و خاطرنشان کرد که هنوز تصمیمی برای شرکت یا عدم شرکت در انتخابات نگرفته است.

ایران پرس: جلسه ویژه شورای امنیت سازمان ملل درباره جنگ جدید رژیم موقت صهیونیستی علیه باریکه غزه به ریاست دوره‌ای نماینده چین، بامداد سه‌شنبه در مقر این سازمان در نیویورک برگزار شد. «تور ونسلند» نماینده سازمان ملل در امور غرب آسیا به‌عنوان اولین سخنران در این نشست، به ارائه گزارشی از وضعیت کنونی فلسطین اشغالی پرداخت و گفت: «نظامیان اسرائیلی سرعت عملیات خود را در کرانه باختری به ویژه در اردوگاه جِنین افزایش داده‌اند». ونسلند توضیح داد: «ما متعهد به ادامه ارتباط با طرفین برای اطمینان از تداوم آتش‌بس در غزه هستیم. بسته شدن کامل گذرگاه‌های نوار غزه به مدت شش روز توسط اسرائیل باعث ایجاد یک بحران انسانی در غزه شد». وی درباره وضعیت بحرانی مردم نوار غزه اظهار داشت: «کمبود دارو و تجهیزات، اثرات تنش‌های اخیر در غزه را تشدید کرده است. آتش‌بس در غزه همچنان شکننده است. همزمان با اجرایی شدن آتش‌بس در شب گذشته، غزه در آستانه فروپاشی انسانی بود».

خبرگزاری تسنیم: «نجیب الله حنیف» رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت «کنر» اعلام کرد در پی تلاش نیروهای پاکستانی برای ایجاد تأسیسات نظامی در خاک افغانستان، دو طرف با یکدیگر درگیر شدند. وی افزود دو طرف در منطقه «بن‌شاهی» شهرستان «دانگام» به‌سوی یکدیگر تیراندازی کردند، اما درگیری تلفاتی نداشته و اکنون به پایان رسیده است. گفتنی است که پس از به قدرت رسیدن دولت موقت طالبان، هر دو طرف افغانستان و پاکستان بارها شاهد مناقشات و درگیری‌های مرزی بوده‌اند. پیش از این نیز نیروهای مرزی دولت موقت طالبان بارها مانع ساخت حصار مرزی پاکستان در مرزهای مشترک با افغانستان شده بودند.

رادیو چین: انجمن تحقیقات حقوق بشر چین روز سه شنبه ۹ اگوست/ ۱۸ مرداد با انتشار گزارش نقض جدی حقوق بشر آمریکا در خاورمیانه در دیگر مناطق جهان اعلام کرد که جنایات آمریکا نه تنها سبب درگیری ها در خاورمیانه و دیگر مناطق جهان شده، بلکه به جان، سلامت، کرامت و شخصیت مردم و آزادی اعتقادات دینی و حق زندگی و توسعه مردم مناطق جهان نیز آسیب رسانده است. این گزارش به سه بخش اصلی از جمله برپایی جنگ و کشتار غیر نظامیان و تهدید جانی و نقض حق زندگی مردم، تغییر حکومت، اعمال تحریم های یک جانبه، تجازو به حق توسعه و سلامت، ایجاد درگیری بین تمدن ها، بازداشت غیر قانونی و شکنجه، تجاوز به آزادی اعتقادات دینی و شخصیت و کرامت تقسیم می شود. در این گزارش به طور سیتماتیک به جنایات جدی مرتکب شده آمریکا در خاورمیانه و مناطق اطراف آن از جمله جنایات جنگی، ضد انسانی، بازداشت خودسرانه،  آزار و شکنجه زندانیان و اعمال بی رویه تحریم های یک جانبه اشاره شده و بر تاثیرات منفی و عمیق آن در حقوق بشر تاکید شده است.

اسپوتنیک روسیه:به گزارش اسپوتنیک، روسیه نسبت به یک فاجعه جهانی به دلیل گلوله باران نیروگاه اتمی زاپروژیا هشدار داد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که گلوله باران نیروگاه هسته ای زاپروزیا توسط نیروهای مسلح اوکراین می تواند منجر به یک فاجعه جهانی شود.به این ترتیب، سپهبد ایگور کوناشنکوف، سخنگوی رسمی این وزارتخانه، ، حمله اوکراین را یک اقدام تروریسم هسته ای با هدف ایجاد یک فاجعه انسانی در مناطق خرسون و زاپروژیا خواند.سرهنگ ژنرال میخائیل میزینتسف، رئیس مرکز ملی کنترل دفاعی روسیه، به نوبه خود هشدار داد که حادثه در نیروگاه هسته ای زاپروژیا پیامدهای غیرقابل پیش بینی و بی سابقه ای را برای کل جهان دربرخواهد داشت. به گفته وی، این می تواند “به یک فاجعه جهانی ساخته دست بشر منجر شود، که از نظر مقیاس آلودگی رادیواکتیو، به طور قابل توجهی از پیامدهای حوادث در نیروگاه های هسته ای چرنوبیل و فوکوشیما فراتر خواهد رفت.

العالم فارسی: وزارت دفاع هند روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای ویژه هند و آمریکا تمرین نظامی مشترکی به نام “واجرا پرهار” را در باکلوه هیماچال پرادش در مرز ایالت لداخ نزدیک چین آغاز کرده‌اند تا تعامل بین دو طرف را تقویت کنند.

خبرگزاری فارس: وزیر دفاع ترکیه روز سه شنبه اندکی پیش از خروج سکوی حفاری شناور ترکیه برای حفاری در دریای مدیترانه، تهدیدات جدیدی را مطرح کرد. به نوشته وبگاه یونانی «ویتوما»«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه در اقدامی کنایه آمیز بار دیگر جزیره غیر مسکونی «کاستلوریزو» در یونان را هدف آماج حملات لفظی خود قرار داد. وی در سخنانی در نشست سفرای ترکیه که در آنکارا برگزار می شد، به فاصله این جزیره از ترکیه اشاره کرد و گفت: «این فاصله تنها ۱۹۵۰ متر است و دانشجویان نظامی حتی می‌توانند در آنجا شنا کنند.» آکار با تهدید گفت: «اگر خدا بخواهد، می‌آییم.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *