جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

بایدن: عربستان برای اولین بار آماده است اسرائیل را کاملاً به رسمیت بشناسد

بایدن گفت «فعلاً وارد جزئیات نمی‌شوم. اما ببینید من با سعودی‌ها و با همه کشورهای عربی دیگر از جمله مصر، اردن و قطر کار کرده‌ام؛ آن‌ها آماده هستند اسرائیل را به طور کامل به رسمیت بشناسند، برای اولین بار اسرائیل را به طور کامل به رسمیت بشناسند».

Loading

رسانه‌ها؛روسیه در تلاش برای ممنوعیت استقرار تسلیحات در فضا و…

۱۴۰۰/۰۱/۲۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: درخواست لاوروف برای مذاکره درباره معاهده ممنوعیت استقرار تسلیحات در فضا، برنامه اقلیمی بلندپروازانه آمریکا؛ چالشی جدید برای چین، هشدار وزیر خارجه آمریکا به روسیه درباره اوکراین، انتقاد تند بلینکن از چین، تاکید آمریکا بر تامین امنیت اسرائیل، دیدار نتانیاهو و وزیر دفاع آمریکا با محوریت ایران، ورود گروه‌های افراط گرای اوکراینی به دونباس، بهبود اقتصاد خارومیانه در سال ۲۰۲۲ ، تاکید قاطعانه روسیه براستقلال و حاکمیت لیبی، طرح خطرناک آمریکا در مثلث مرزی عراق-سوریه-ترکیه، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در پرو، افزایش انتقادات به تاثیرات جدی ناشی از تخلیه آب آلوده هسته ای به دریا توسط ژاپن و درخواست اشرف غنی از گروه طالبان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر امور خارجه روسیه در اظهاراتی در شصتمین سالگرد سفر فضایی تاریخی یوری گاگارین، نخستین فضانورد جهان، گفت، مسکو خواستار مذاکراتی با هدف ایجاد یک ابزار بین‌المللی به لحاظ حقوقی الزام آور است که استقرار هر نوع تسلیحات در فضا را ممنوع سازد.هر سال در روسیه در تاریخ ۱۲ آوریل سالگرد پرواز یوری گاگارین، اولین فضانورد شوروی سابق به فضا که شروع کننده دوران فضایی بود، تحت عنوان روز فضانوردی جشن گرفته می‌شود. همین روز در جهان نیز مصادف با روز جهانی سفر انسان به فضا است. لاوروف در پیامی از کشورها دعوت کرد در راستای با ثبات ساختن وضعیت طی دوره تهیه یک سند چندجانبه در خصوص عدم نظامی سازی فضا، به یک ابتکار عمل چندجانبه مورد حمایت روسیه در زمینه ارائه تعهد سیاسی برای اول نبودن در استقرار تسلیحات در فضا بپیوندند.

خبرگزاری ایرنا: خبرگزاری بلومبرگ اهداف بلندپروازانه دولت جو بایدن برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را نوعی رقابت بر سر هژمونی اقلیم دانست و نوشت: این اهداف جسورانه چالشی جدید برای چین است که پیشتر در زمینه کاهش تولید آلاینده‌ها پیشگام بوده‌ است. این خبرگزاری آمریکایی نوشت، تعهد جدید دولت «جو بایدن» مبنی بر کاهش تولید گازهای گلخانه ای رقابت بر سر هژمونی آب و هوایی را تجدید می کند و اهداف جاه طلبانه واشنگتن برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به رئیس جمهوری آمریکا هنگامی که اواخر این ماه میزبان رهبران اجلاس تغییر آب و هوا است، اهرم فشار بیشتری در مقابل پکن می دهد و همین امر چالشی ویژه برای «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین است.

آناتولی  ترکیه:  وزیر خارجه آمریکا هشدار داد که اگر روسیه در برابر اوکراین «تهاجمی یا بی‌پروا» رفتار کند، هزینه و پیامدهایی خواهد داشت. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی NBC، به بحث و بررسی پیرامون تنش‌ میان روسیه و اوکراین پرداخت.وی هشدار داد که اگر روسیه در برابر اوکراین «تهاجمی یا بی پروا» رفتار کند، عواقب و پیامدهایی خواهد داشت.

العالم فارسی: وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه “کارشکنی” چین برای ارائه دسترسی به کارشناسان بهداشت جهانی موجب شد تا پاندومی کرونا وخیم‌تر از چیزی شود که باید می‌شد، تاکید کرد که کشف منبع اصلی کرونا ویروس اهمیت دارد.آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری ان‌بی‌سی مدعی شد که چین اجازه دسترسی کارشناسان بین‌المللی را نداده یا در زمان درست اطلاعات را برای شفافیت واقعی منتشر نکرده است.

الکوثر فارسی: وزیر دفاع آمریکا گفت که کشورش به تامین امنیت رژیم صهیونیستی متعهد است. «لوید آستین» گفت که کشورش به تامین امنیت اسرائیل متعهد است. وی دردیدار با «بنی گانتز»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در تل آویو افزود: با ارتش اسرائیل همکاری زیادی خواهیم  کرد.

خبرگزاری ایلنا: وزیر دفاع آمریکا که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است، امروز -دوشنبه- با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار می‌کند. «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است، امروز -دوشنبه- با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار می‌کند. انتظار می‌رود رایزنی درباره ایران، محور اصلی رایزنی‌های آستین و نتانیاهو باشد.

خبرگزاری صدا و سیما: مقامات دونتسک به نقل از منابع اطلاعاتی اعلام کردند گروهی از افراط گرایان حزب راستگرای تندروی اوکراین برای اجرای اقدامات تحریک آمیز در خط تماس، وارد دونباس شدند.به گفته جمهوری خودخوانده دونتسک، گروه‌های افراط گرای حزب راستگرای اوکراینی وارد دونباس شدند.جمهوری خودخوانده دونتسک اعلام کرد نیرو‌های اوکراینی در حال آماده شدن برای عملیات تحریک آمیز در منطقه دونباس هستند.

یورونیوز: صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد آن دسته از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا که بیشتر از بقیه، شهروندان خود را در برابر کووید واکسینه کنند از سال ۲۰۲۲ میلادی شاهد بازگشت تدریجی رشد اقتصادی به دوران پیشاکرونا خواهند بود.صندوق بین‌المللی پول این مطلب را در گزارش چشم‌انداز اقتصادی منطقه‌ای خود که روز یکشنبه ۱۱ آوریل (۲۲ فروردین) منتشر شد، اعلام کرده است.

خبرگزاری فارس: دیپلمات ارشد روسیه در دیدار با نماینده ویژه سازمان ملل در امور لیبی بر استقلال و حاکمیت لیبی تاکید کرد. «میخائیل بوگدانف» معاون وزیر خارجه روسیه به همراه «یان کوبیس» نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور لیبی  یکشنبه در مورد اجرای نقشه راه حل بحران لیبی بحث و تبادل نظر کردند.به نوشته «لیبین اکسپرس» در بیانیه صادر شده توسط وزارت امور خارجه روسیه در زمینه این دیدار آمده است:«طرفین در مورد مسائل مربوط به اجرای نقشه جدید حل  بحران لیبی که توسط مجمع گفتگوی سیاسی لیبی در نوامبر 2020 تصویب شد، بحث و تبادل نظر کردند.»

اسپوتنیک روسیه: کارشناسان امور امنیتی عراق در خصوص طرح های خطرناک آمریکا در مرز سوریه، عراق و ترکیه هشدار دادند. محمد الشبکی نماینده استان نینوا در پارلمان عراق از طرح آمریکایی-کردی برای تسلط بر سنجار و تحکیم موقعیت تروریست‌ها در مثلث مرزی میان عراق، سوریه و ترکیه خبر داد.وی بیان داشت: تلاش برای بازگردانیدن کردها به سنجار و سیطره بر آن به بهانه مبارزه با «پ ک ک» طرحی برای سیطره بر مثلث مرزی عراق، سوریه و ترکیه است.

تی.آر.تی ترکیه: انتخابات ریاست جمهوری پرو فردا با حضور 18 نامزد برگزار می‌شود. بیش از 25 میلیون شهروند پرو فردا برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پای صندوقهای رای خواهند رفت. مردم پرو رئیس جمهور جدید را از میان 18 نامزد و برای پنج سال انتخاب خواهند کرد. بر اساس آخرین نظرسنجی‌های صورت گرفته، یونی لسکانو، از حزب راست میانه، ورونیکا مندوزا، نامزد چپ و هرناندو دو سوتو، کاندیدای طیف راست، بیشترین شانس را برای کسب آرا در دور اول دارند.

رادیو چین: به دنبال تصمیم دولت ژاپن به تخلیه آب آلوده از نیروگاه هسته ای فوکوشیما به دریا، پژوهشگران اعلام کردند این عملکرد تاثیرات بسیار جدی در پی خواهد داشت.نخست این که آب های ساحلی اقیانوس آرام ژاپن به ویژه آب های نزدیک شهرستان فوکوشیما آلوده می شود و سپس این آلودگی به دریای شرقی چین می رسد. یک پژوهشگاه آلمانی با انجام تحقیقاتی اعلام کرد: از روز آغاز تخلیه تا 57 روز بعد، مواد رادیواکتیو که به بخش بزرگی از اقیانوس آرام برسد، 3 سال بعد، مناطق ساحلی آمریکا و کانادا را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

ایران پرس:  رئیس جمهوری افغانستان، پایان جنگ و درگیری در این کشور را از طرف گروه طالبان، خواستار شد.«محمداشرف غنی» در همایشی از گروه طالبان خواست با حضور در لویه جرگه خواسته‌ها و مطالبات‌ خود را از این طریق با مردم افغانستان در میان بگذارد و با کنار گذاشتن سلاح و خشونت به راه حلی صلح ‌آمیز بیاندیشد.رئیس جمهوری افغانستان گفت، به منظور جلوگیری از بازگشت دوباره گروه طالبان به جنگ پس از برقراری صلح، باید با این گروه یک میثاق ملی امضا شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *