جدیدترین مطالب

رهایمان نکن آمریکا

رهایمان نکن آمریکا

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می‌رسد که آخرین تلاش‌های اسراییل برای نگاه داشتن بی قید و شرط غرب در کنار خود بی نتیجه خواهد ماند و دنیا آنقدر چالش جدید برای تمدن غربی به ارمغان آورده است که دیگر مثل مسأله اسراییل، نخستین اولویت غرب نخواهد بود‌.
Loading

أحدث المقالات

وزیر خارجه روسیه: مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل‌آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه درباره تنش‌های اخیر بین اسرائیل و ایران اظهار داشت: «مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل‌آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست».

Loading

رسانه‌ها: هشدار روسیه نسبت به ادامه حملات اسرائیل به خاک سوریه و…

۱۳۹۹/۱۱/۳۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: اعلان جنگ داعش به انصارالله، وعده کمک ۲۰۰ میلیون دلاری آمریکا به سازمان جهانی بهداشت، انتقاد گوترش از توزیع ناعادلانه واکسن کرونا در جهان، نشست وزرای خارجه آلمان و فرانسه درباره ایران، نخستین گفت‌وگوی تلفنی بایدن با نتانیاهو، استعفای نخست وزیر گرجستان، اظهارات بی‌اساس بولتون علیه ایران، دعوت رژیم صهیونیستی از سودان برای اعزام هیئت "صلح" به اراضی اشغالی، جلسه کابینه رژیم صهیونیستی درباره ایران، گفتگوی وزیران خارجه روسیه و ارمنستان درباره اجرای توافق قره باغ، رایزنی حریری با وزیر خارجه قطر در دوحه، هشدار روسیه نسبت به ادامه حملات اسرائیل به خاک سوریه، افزایش دوباره قیمت نفت در جهان و واکنش آمریکا به سفر مدیرکل آژانس به ایران از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

ایران پرستروریست‌های داعشی حاضر در یمن، در بیانیه خود ضمن اشاره به درگیری با نیرو‌های ارتش و انصارالله یمن در منطقه الکساره واقع در استان مأرب ، مدعی شدند که تعدادی از نیرو‌های دولت صنعاء طی این درگیری کشته و یا زخمی شده اند. این بیانیه همچنین از تصرف دو مقر توسط گروه تروریستی داعش خبر داده است. از سوی دیگر برخی رسانه‌های یمنی نیز طی روز‌های اخیر از حضور فرماندهان داعش و القاعده در استان مأرب بمنظور مقابله با نیرو‌های دولت صنعاء خبر داده بودند.

یورونیوز: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که کشورش به تعهد خود مبنی بر پرداخت بیش از ۲۰۰ میلیون دلار به سازمان جهانی بهداشت تا پایان ماه فوریه (اواسط اسفند) عمل خواهد کرد. سخنان وزیر خارجه دولت جو بایدن، رئیس جمهوری جدید ایالات متحده در جریان نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملل متحد بیان شد. این نشست با شرکت وزرای خارجه کشورهای عضو برگزار شد. دولت جو بایدن تصمیم دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا مبنی بر خروج از سازمان جهانی بهداشت را لغو کرده است. ایالات متحده بزرگترین تامین کننده منابع مالی سازمان جهانی بهداشت محسوب می شود. آنتونی بلینکن ابراز امیدواری کرد که سازمان جهانی بهداشت با کمک آمریکا بتواند رهبری واکنش جهانی به همه گیری کرونا را برعهده بگیرد.

العالم فارسی: دبیر کل سازمان ملل متحد از برخی کشورهای جهان به دلیل استفاده انحصاری از واکسن کرونا در این برهه حیاتی انتقاد کرد. «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد در این خصوص گفت :«75 درصد از کل واکسن‌های کرونا تنها در اختیار 10 کشور در جهان است و بیش از 130 کشور حتی یک دوز هم دریافت نکرده‌اند.» دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین خواهان یک برنامه جهانی برای واکسیناسیون کرونا شد.

خبرگزاری صدا و سیما: وزارت امور خارجه آلمان در بیانیه‌ای که در پایگاه اینترنتی این وزارتخانه منتشر شده است، اعلام کرد: هایکو ماس، وزیر امور خارجه این کشور پنجشنبه هجدهم فوریه به پاریس سفر خواهد کرد تا در جلسه‌ی مشترک سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) شرکت کند. موضوع اصلی این جلسه ایران خواهد بود. سپس نشستِ مجازی مشترکی با حضور آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا درباره این موضوع برگزار خواهد شد. هایکو ماس پس از گفتگویی دوجانبه با ژان-ایو لودریان همتای فرانسوی‌اش، عصر روز پنجشنبه به برلین بازخواهد گشت.

آناتولی  ترکیه: کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا برای نخستین بار پس از گذشت حدود یک ماه از آغاز کار خود با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به صورت تلفنی گفت‌و‌گو کرد. طرفین در این تماس در ارتباط با ادامه همکاری آمریکا و اسرائیل، صلح خاورمیانه و روند عادی سازی روابط تل‌آویو با کشورهای عربی بحث و رایزنی کردند. بایدن در این تماس ضمن تاکید بر تعهد ثابت‌قدم آمریکا به امنیت اسرائیل، اذعان داشت: آمریکا خواستار گسترش روابط با اسرائیل در تمام زمینه‌ها از جمله در زمینه دفاعی است. بایدن و نتانیاهو همچنین بر اهمیت همبستگی و رابطه نزدیک بین دو کشور در مورد مسائل امنیتی منطقه به ویژه ایران، تأکید کردند.

تی.آر.تی ترکیه: گیورگی گاخاریا، نخست وزیر گرجستان در یک مصاحبه مطبوعاتی در پایتخت این کشور اعلام کرد که به دلیل اختلاف نظر با هم‌حزبی‌هایش در خصوص حکم بازداشت نیکا ملیا، رهبر حزب اصلی مخالف «جنبش اتحاد ملی» از سمت خود استعفا کرد. وی با انتقاد از حکم بازداشت ملیا گفت: در حال حاضر تنش‌های سیاسی زیادی در کشور وجود دارد و این تصمیم تنش های مذکور را بیشتر می‌کند. در این میان وزارت کشور گرجستان اعلام کرد که حکم بازداشت ملیا به دلیل استعفای گخاریا موقتا به تعویق افتاده است. سایر احزاب مخالف گرجستان نیز روز گذشته نسبت به حکم بازداشت دادگاه علیه ملیا واکنش نشان دادند.

خبرگزاری ایلنا: جان بولتون مدعی شد: فکر نمی‌کنم که رژیم ایران هیچ وقت تصمیم استراتژیک حرکت در مسیر تولید سلاح هسته‌ای را کنار گذاشته باشد. وی هم چنین در ادامه گفت: ایده حضور کشورهای عربی در مذاکره با ایران ایده‌ای مثبت است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): الی کوهن، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی در توییتی اعلام کرد که دولت این رژیم از سودان خواسته است که یک هیئت صلح را در هفته‌های آتی به اراضی اشغالی بفرستد. این دعوت پس از آن صورت گرفت که ۲۵ ژانویه یک هیئت رژیم صهیونیستی به ریاست کوهن به خارطوم سفر و با مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. سودان پیشتر با نظارت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا توافق صلح با رژیم صهیونیستی امضا کرد.

خبرگزاری فارس: پس از تماس تلفنی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، منابع صهیونیستی، امروز (پنجشنبه)، گزارش دادند که نخست‌وزیر این رژیم برای بررسی موضع واشنگتن در قبال توافق با ایران، امشب، جلسه‌ای برگزار خواهد کرد. طبق گزارش روزنامه صهیونیستی «معاریو»،‌ در این نشست که به صورت مکالمه گروهی (vc) برگراز می‌شود، علاوه‌ بر برخی وزیران،‌ اعضای ارشد نهادهای نظامی رژیم صهیونیستی نیز مشارکت خواهند کرد. معاریو در ادامه همچنین گزارش داد که اعضای ارشد وزارت خارجه این رژیم نیز در این نشست شرکت خواهند کرد. این گزارش در حالی منتشر شده است که اخیرا،‌ «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای با مرکز پخش این رژیم (کان)‌ از اختلاف خود با نتانیاهو بر سر موضوع ایران خبر داد.

خبرگزاری ایرنا: وزارت امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) در بیانیه ای با اشاره به دیدار لاوروف و آیوازیان در مسکو اعلام کرد: در این دیدار همه جوانب اجرای توافق های سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان مورخه ۹ ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۹۹) و توافق روز ۱۱ ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ بررسی شد. در گفت و گوی دو طرف به مسائل مربوط به مبادله اسرا، کمک های انسانی به ساکنان قره باغ و گشودن راههای ارتباطی در منطقه از جمله در چارچوب گروه کاری سه جانبه در سطح معاونان نخست وزیر روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان توجه خاص شد.  وزیران خارجه روسیه و ارمنستان از روند توسعه روابط دو کشور که به رغم شیوع کرونا گسترش می یابد ابراز خرسندی کردند. دو طرف برای افزایش های تماس ها و سفر هیات های دو کشور پس از پایان شیوع کرونا تفاهم کردند. در ادامه این دیدار برخی موضوعات منطقه ای مربوط به وضعیت منطقه قفقاز هم بررسی شد.

خبرگزاری مهر: خبرگزاری رسمی قطر(قنا) گزارش داد: سعد حریری، نخست وزیر مامور تشکیل کابینه لبنان ، برای بحث و گفتگو در مورد همکاری های اقتصادی میان دو کشور به قطر سفر کرده است. نخست وزیر مامور تشکیل کابینه لبنان در دوحه با محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر، دیدار کرد. بر اساس این گزارش؛ در این نشست، همکاری دوجانبه به ویژه در عرصه اقتصادی و همچنین مسائل دارای اهمیت مشترک مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این دیدار وزیر امورخارجه قطر بر ادامه حمایت دولت قطر از برادران لبنانی در جهت توسعه و شکوفایی این کشور تأکید کرد.

خبرگزاری تسنیم: «تاس»، “الکساندر لاورنتیف” نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه، شب گذشته (چهارشنبه) در پایان پانزدهمین نشست بین‌المللی درباره سوریه در “قالب آستانه” اعلام کرد که مقامات مسکو حملات اسرائیلی‌ها به خاک سوریه را اقدامی مخرب و غیر قابل قبول تلقی کرده و مواضع قاطع خود در این باره را در رایزنی ها با مقامات اسرائیلی مطرح می‌کنند.

اسپوتنیک روسیه: قیمت نفت خام برنت برای اولین بار از ژانویه 2020 تاکنون از 65 دلار در هر بشکه فراتر رفته است. عامل اصلی بالا رفتن بهای نفت، تصمیم برخی از کشورهای عضو  اوپک پلاس  برای کاهش تولید در ماه های فوریه-مارس به میزان در  مجموع 1.425 میلیون بشکه نفت در روز بوده است  که 1 میلیون آن متعلق به عربستان سعودی است. همچنین ، افزایش قیمت طلای سیاه در رابطه با امیدها به افزایش تقاضا برای مواد خام  در در شرایط انتظارات موجود برای آغاز رونق اقتصادی و واکسیناسیون علیه کرونا است.

تابناک: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بازگشت پذیری اقدامات ایران در کاهش تعهدات برجامی را یک خبر خوب دانست و گفت مسیر دیپلماسی با ایران باز است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره سفر مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران هم گفت ما از اینکه ایران اعلام کرده است به اجرای پروتکل الحاقی و همچنین سایر بازرسی‌های ارائه شده تحت برجام متوقف می‌کند، آگاهیم. پرایس افزود: گام‌های دیگر برداشته شده ایران بیش از حد مجاز برجام از نظر محدودیت در برنامه های هسته‌ای آن است و البته خبر خوب این است که همه این مراحل قابل برگشت هستند و مسیر دیپلماسی همچنان باز است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *