رسانه‌ها: حمایت معاون بایدن از بازگشت آمریکا به برجام و …

۱۳۹۹/۰۶/۰۸ | دسته بندی نشده

شورای راهبردی آنلاین: پيام کاملا هريس به معترضان در تجمع واشنگتن، کاهش نیروهای آمریکا در عراق به یک سوم، تظاهرات یمنی ها در محکومیت توافق امارات و رژیم صهیونیستی، حمایت معاون بایدن از بازگشت آمریکا به برجام، برنامه اروپا برای تحریم ترکیه، تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، توطئه جدید برای دستیابی به اموال بانک مرکزی ایران در بورس آلمان، انتخاب رئیس شورای نظامی کودتاگران در مالی به عنوان رئیس جمهور، انتقاد ترکیه از مواضع اتحادیه اروپا در مدیترانه شرقی، رهگیری بمب افکن آمریکایی توسط جنگنده های روسیه، تعیین زمان انجام اولین سفر مستقیم از تل‌آویو به ابوظبی، اهرم‌ فشار جدید آمریکا برای همراه کردن اروپا علیه ایران و واکنش جامعه جهانی به استعفای آبه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

 خبرگزاری صدا و سیما: کاملا هریس معاون جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، روز گذشته پیامی تصویری به تجمع معترضان به بی عدالتی در آمریکا که در شهر واشنگتن گردهم آمده بودند، ارسال کرد. ما با هم برای اهداف افتخار آمیز و راه حل‌های به موقع تظاهرات می‌کنیم. ما شهامت داریم، اما به سلامتی خود اهمیت می‌دهیم. ما از نظر اجتماعی، از همدیگر فاصله داریم، اما از نظر معنوی متحد هستیم. ما چهره‌های خود را می‌پوشانیم، اما نه ایمان و آزادی مان را؛ و ما مبارزه خود را به خیابان‌ها و رسانه‌های اجتماعی می‌کشانیم. کشور، هرگز چنین جنبش قدرتمندی را تجربه نکرده است؛ تجسمی مدرن از آنچه که پدرم از آن به عنوان ائتلاف و اتحاد وجدانی نام می‌برد؛ و اگر با هدف و جدیت و پشتکار پیش برویم، کاری را که با جسارت از دهه ۱۹۶۰ آغاز شد، تکمیل خواهیم کرد.

خبرگزاری ایسنا: یک مقام آمریکایی فاش کرد، ایالات متحده نیروهای خود را در عراق را در ماه‌های آینده حدود یک سوم کاهش خواهد داد. بنا به اعلام روزنامه وال استریت ژورنال، آمریکا قصد دارد یک سوم از سربازان خود در عراق را به کشور بازگرداند. روزنامه «وال استریت ژورنال» در گزارشی با استناد به اظهارات مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» اعلام کرد که این نهاد قصد دارد تعداد سربازان مستقر در عراق را تا دو یا سه ماه دیگر به ۳۵۰۰ نفر کاهش دهد. یک مقام آمریکایی گفت، در اقدامی قابل پیش‌بینی بعد از تعهد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، این کشور نیروهای خود در عراق را حدود یک سوم کاهش می‌دهد.

الکوثر فارسی: مردم استان تعز یمن روز جمعه تظاهرات گسترده ای را علیه توافق امارات و رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط برگزار کردند. تظاهرکنندگان یمنی پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود «مسجد الاقصی خون و جانمان را فدایت می‌کنیم»، «فلسطین در وجدان هر عربی زنده خواهد ماند » و «کوتاهی در حق فلسطین کوتاهی در حق شرافت و کیان عربی است». شرکت کنندگان در این تظاهرات همچنین با سردادن شعارهایی همبستگی خود را با ملت فلسطین اعلام کردند. مناطق مختلف یمن از جمله استان تعز در جنوب این کشور طی دو هفته گذشته شاهد تظاهرات اعتراضی علیه توافق سازش امارات با رژیم صهیونیستی است. قسمت‌های از استان تعز از جمله سواحل این استان تا بندر الحدیده و  استان مهم و استراتژیک عدن در حال حاضر در اشغال امارات و شبه نظامیان طرفدار آن است.

خبرگزاری فارس: «کامالا هریس» کاندیدای معاونت ریاست‌جمهوری حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا روز گذشته (جمعه) در یک جلسه مجازی جمع‌آوری کمک‌های مالی برای ستاد انتخاباتی «جو بایدن» خواستار بازگشت مجدد ایالات متحده به برجام شد. بنا بر گزارش شبکه «ان دی تی وی»، هریس در پاسخ به سؤالی در خصوص چگونگی احیای اعتماد و حمایت همپیمانان اروپایی و آسیایی آمریکا در صورت پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، ضمن انتقاد از سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بر لزوم «پیوستن مجدد آمریکا به توافق اقلیمی پاریس» و بازگشت به برجام و تقویت این توافق هسته‌ای تأکید کرد. وی در گفت‌وگو با شبکه ان بی سی در این خصوص گفت: «بگذارید شفاف سخن بگویم، ما به ایران اجازه نمی‌دهیم به سلاح اتمی دست یابد…. اطمینان حاصل خواهیم کرد که اسرائیل از حمایت ناگسستنی ایالات متحده برخوردار است.»

خبرگزاری ایرنا«جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه در حال آماده کردن فهرستی از تحریم‌ها علیه ترکیه است. بورل در کنفرانس مشترک با «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در برلین، افزود: این تحریم ها ممکن است شامل افراد، کشتی‌ها یا استفاده ترکیه از بنادر اروپایی و تحریم اقتصاد آن کشور باشد. وی اظهار کرد: این تحریم‌ها بر «فعالیت‌هایی که ما غیرقانونی می‌دانیم» متمرکز است. بورل و ماس تأکید کردند که اتحادیه اروپا ابتدا خواهان گفت ‌وگو برای کاهش تنش میان یونان و ترکیه است. این اختلاف با آغاز اکتشافات گاز توسط ترکیه در نزدیکی سواحل یونان در شرق مدیترانه شدت گرفته است. در این مأموریت، کشتی تحقیقاتی «عروج رییس» (Oruc Reis) ترکیه به همراه کشتی‌های جنگی در حال جست وجو برای یافتن میادین احتمالی گاز در جنوب سواحل ترکیه است.

العالم فارسی: وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده ۲ تبعه ایران و ۲ تبعه اندونزی را به ۱۶ فقره اتهام در ارتباط با صادرات قطعات هواپیما به ایران متهم کرده است. وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای جمعه مدعی شده این ۴ شهروند قوانین مربوط به تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض کرده‌اند. وزارت دادگستری آمریکا همچنین اعلام کرده ۳ وب‌سایت‌ مورد استفاده توسط شرکت‌هایی را که در انتقال نفت ایران به ونزوئلا نقش داشته‌اند توقیف کرده است.

خبرگزاری مهرخبرگزاری رویترز در گزارشی ادعا کرد که اپراتور بازار بورس آلمان اعلام کرده است که شکایتی از سوی افرادی که خود را قربانی تروریسم ایران می‌دانند مطرح شده است و بر اساس آن این افراد به دنبال دستیابی به اموال بانک مرکزی ایران در شرکت «کلیِراستریم» ( Clearstream) از زیر مجموعه‌های بورس آلمان هستند! بر اساس ادعای این رسانه غربی، «دویچه بورس» نیز با انتشار بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد که این شکایت علیه شرکت «کلیِراستریم»، بانک مرکزی ایران و نیز چند موسسه دیگر در دادگاه نیویورک تنظیم شده است.

تی .آر.تی ترکیه: در حالی که پیش بینی می‌شد یک تحول مدنی و سیاسی پس از کودتای 18 آگوست در مالی صورت گیرد، شورای نظامی تحت عنوان شورای ملی نجات مردم (CNSP) آسیمی گویتا رهبر این شورا را “رئیس جمهور” اعلام کرد. یک سند 41 صحیفه‌ای که با امضا آسیمی گویتا با عنوان “حقوق و وظایف اساسی” و تهیه شده توسط شورای ملی نجات مردم  که به اطلاع مردم رسید، در روزنامه رسمی منتشر شد. در ماده 32 این سند، بیان شد که رهبر شورای ملی نجات مردم به عنوان رئیس جمهور خدمت خواهد کرد. خاطرنشان شد: مفاد موجود در این سند به همراه قانون اساسی 1992 اجرا خواهد شد و پس از تصویب آیین نامه روند انتقال، اعتبار خود را از دست خواهد داد. این شورای نظامی که در شب کودتا از تلویزیون دولتی وعده انتقال مدنی و سیاسی را داده بود، در این خصوص دیدارهای مختلفی با جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) برگزار گرده بود. نماینده جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا در سفر خود به منطقه در تاریخ 22-24 آگوست اظهار داشت که دوره انتقال باید حداکثر 1 سال باشد.

آناتولی  ترکیه: فواد اوکتای٬ معاون رئیس‌جمهور ترکیه با انتشار پیامی در رسانه‌های اجتماعی موضع اتحادیه اروپا در قبال فعالیت‌های آنکارا در فلات قاره‌ای خود در مدیترانه شرقی را «فاقد صمیمیت» ارزیابی کرد. در متن پیام اوکتای آمده است: ”موضع اتحادیه اروپا در قبال فعالیت‌هایی که در فلات قاره‌ای خود در مدیترانه شرقی انجام می‌دهیم، که از یک سو به گفتمان فراخوانده و از سوی دیگر به دنبال طرح‌های دیگری هستند، غیرصمیمانه است. ما به زبان صلح و دیپلماسی به خوبی اشراف داریم اما وقتی مسئله محافظت از حقوق و منافع ترکیه در میان باشد، در انجام اقدامات لازم تردید نمی‌کنیم. فرانسه و یونان این را بهتر از هر کسی می‌دانند.”

اسپوتنیک روسیه: به گزارش اسپوتنیک، مرکز کنترل دفاع ملی وابسته به وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که دو فروند جت جنگنده “سوخو۲۷” روسیه یک فروند بمب افکن “بی -۵۲ اچ” متعلق به نیروی هوایی آمریکا را بر فراز دریایی بالتیک رهگیری کرده اند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: روز جمعه ۲۸ اوت، سامانه‌های کنترل پدافند هوایی روسیه یک هدف هوایی را که بر فراز آب‌های بیطرف دریای بالتیک در حال نزدیک شدن به مرز کشور روسیه بود، شناسایی کرد. برای شناسایی این هدف هوایی و جلوگیری از نقض حدود قانونی کشور روسیه، دو فروند جت جنگنده “سوخو۲۷” از ناحیه جنوبی نیروهای دفاع هوایی به مأموریت اعزام شدند.

خبرگزاری تسنیم: به گزارش منابع صهیونیستی، این پرواز توسط شرکت هوایپمایی اسرائیلی “العال” انجام خواهد شد. سرنشینان این هواپیما یک هیئت رسمی اسرائیلی و شماری از شخصیت‌های آمریکایی از جمله جراد کوشنر داماد و مشاور ترامپ خواهند بود. امارات و رژیم صهیونیستی سیزدهم ماه جاری میلادی رسما دستیابی به توافق عادی‌سازی روابط با اعلام کردند. هیئت اسرائیلی پس از سفر به ابوظبی در مورد راه‌های تقویت روابط و همکاری‌های دوجانبه با مسئولان اماراتی دیدار و گفتگو خواهد کرد. هنوز اعلام نشده که این هواپیما در مسیر سفر به ابوظبی از آسمان عربستان نیز عبور خواهد کرد یا خیر.

خبرگزاری مشرق:  «واشنگتن فری‌بیکن» به نقل از منابع دیپلماتیک از تلاش آمریکا برای توسل به اهرم‌های جدید برای تحت فشار گذاشتن اروپایی‌ها به موضع‌گیری علیه ایران خبر داد. به ادعای این رسانه، از جمله اولویت‌های اروپایی که همزمان می‌تواند ابزار فشار آمریکا تلقی شود؛ توافق تجاری پسابرگزیت با انگلیس، نقشه راه فرانسه در لبنان و اقداماتی است که برلین برای بهبود رابطه با واشنگتن بعد از خروج شماری از نیروهای آمریکایی از آلمان، تدارک دیده است. گفته می‌شود که بعد از رای ممتنع به قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و مخالفت شورای امنیت با ادعای آمریکا مبنی بر تداوم مشارکت در برجام برای فعال کردن مکانیسم ماشه، اکنون واشنگتن به دنبال آن است که با استفاده از ابزارهای فشاری که در اختیار دارد، اروپایی‌ها را به همراهی با خود مجاب کند.

ان اچ کی ژاپن: جامعه جهانی به اعلام آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن، جهت استعفا واکنش نشان می دهد. ژائو لی جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، گفت دولت در حال نظارت بر تغییر و تحولات است. ژائو گفت «علیرغم اینکه در حال نظارت بر گزارش رسانه ها هستیم اما از اظهار نظر در باره امور داخلی ژاپن خودداری می کنم. ژاپن کشور همسایه ماست به همین جهت بر بهبود و توسعه رابطه دو جانبه تمرکز می کنیم». دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی طی صدور بیانیه ای گفت که از شنیدن این خبر ناگهانی متاسف است اما مشتاق همکاری با نخست وزیر جدید ژاپن است. در این بیانیه همچنین آمده است که هدف کره جنوبی ترویج و ارتقا یک همکاری مبتنی بر حسن نیت ادامه دار با ژاپن است. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روابط بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با آبه شینزو را «عالی» توصیف کرد. بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، طی یک پیام توئیتری گفت آبه «برای کشورش و جهان به نتایج بزرگی دست یافت» و از او بخاطر خدماتش قدردانی کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *