جدیدترین مطالب
اوکراین: نقطه عطف در همپیمانی راهبردی چین و روسیه
شورای راهبردی آنلاین-رصد: «درگیریهای جاری در اوکراین باعث تغییر قابل توجهی در پویایی قدرت جهانی شده و به طور خاص همکاری میان چین و روسیه را تقویت کرده است. این رابطه به یک همپیمانی راهبردی بادوام تکامل یافته، اگرچه هنوز به یک اتحاد نظامی کامل تبدیل نشده است. این تحول، فرضیات سنتی غرب درباره محدودیتهای همکاری میان قدرتهای اقتدارگرا را به چالش میکشد و ممکن است الگویی جدید را برای مشارکت بینالمللی معرفی کند.»
منافع، رویکرد و مسئولیت قدرتهای بزرگ در قبال بحران سوریه
شورای راهبردی آنلاین-رصد: «سقوط ناگهانی رژیم بشار اسد در سوریه برای همه بازیگران خارجی، از جمله مسکو، غافلگیرکننده بود. اگرچه کارشناسان منطقهای هشدارهایی داده بودند اما هیچکس نمیتوانست وقایع دراماتیک اواخر نوامبر تا اوایل دسامبر، به ویژه عدم تمایل ارتش سوریه برای دفاع از رهبری که تقریباً ربع قرن قدرت را در سوریه به دست داشت، پیشبینی کند.»
تحلیلی بر رویکرد عربستان در قبال دولت موقت سوریه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه، سفر وزیر خارجه دولت موقت سوریه به عربستان را اقدامی رو جلو و مهم ارزیابی کرد و گفت: برخلاف برخی اخبار و تحلیلها درباره موافقت و همراهی عربستان با تحولات جدید در سوریه و تشکیل دولت موقت توسط نیروهای معارض سوری، دولت ریاض دغدغهها و نگرانیهای جدی نسبت به آینده این حکومت دارد.
راهبرد ملی آمریکا برای مقابله با اسلام هراسی و رویههای عملی متناقض با آن
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: راهبرد ملی ایالات متحده در مقابله با اسلامهراسی، ظاهراً با هدف توجیه و تبیین سیاستهای دفاع از حقوق اقلیتهای نژادی، بهویژه مسلمانان مقیم آمریکا، در شرایطی توسط کاخ سفید در 12 دسامبر2024 رو نمایی می شود که افکار عمومی جهان بیش از یکسال است با شگفت زدگی شاهد افزایش بی سابقه ارسال تسلیحات مرگبار و حمایت سیاسی، حقوقی، بین المللی و رسانهای تمام قد ایالات متحده از نسل کشی و ارتکاب جنایات فجیع رژیم اشغالگر و کودک کش اسراییل در باریکه غزه، کرانه باختری و سایر بخش های سرزمین ها اشغالی علیه فلسطینیان، بویژه شهروندان غیر نظامی، زنان، کودکان، سالمندان، خبرنگاران، بیمارستان ها و همه مراکز و زیر ساخت های حیاتی ساکنین اراضی اشغالی است.
عوامل دخیل در راهبرد کشورهای شرق آسیا در قبال خیزش چین
شورای راهبردی آنلاین-رصد: کشورهای شرق آسیا در مواجهه با خیزش چین، راهبردهای متفاوتی از جمله ایجاد موازنه، محافظهکاری یا همراهی را اتخاذ میکنند. این تصمیمات عمدتاً تحت تأثیر جغرافیا، دموکراسی و هویت تاریخی این کشورها قرار دارد. عوامل مذکور، بر نحوه نگرش به تهدیدها و تدوین سیاستها تاثیر میگذارد و نشاندهنده یک وضعیت پیچیده منطقهای است که تحت تأثیر مجاورت جغرافیایی، نظامهای سیاسی و حافظه جمعی قرار دارد.
أحدث المقالات
چشمانداز مبهم صلح در افغانستان
وبسایت شورای روابط خارجی آمریکا در یادداشتی نوشت: یک توافق صلح که از تبدیل دوباره افغانستان به بهشت تروریسم بینالمللی جلوگیری کند، به آمریکا امکان میدهد تا نیروهای خود را (تابهحال از 14 هزار به 8600 در سال جاری کاهش یافته است) از این کشور خارج کند و کمکهای امنیتی و توسعهای خود به این کشور را کاهش دهد. آمریکا ازاینجهت به دنبال چنین توافقی است که با فشار بودجه ناشی از همهگیری کرونا ویروس جدید و رقابت با کشورهای دیگر نظیر چین، دستوپنجه نرم میکند.
بااینحال، دستیابی به یک توافق صلح قابلقبول چالشبرانگیز خواهد بود. معلوم نیست (و شاید هم بعید است) که طالبان واقعاً به دنبال دستیابی به توافق باشند. مذاکرات رهبران طالبان، به رهبری هیبت الله آخوندزاده، ممکن است صرفاً برای خروج نیروهای آمریکا باشد تا نیروهای طالبان بتوانند دولت افغانستان را سرنگون سازند. حتی اگر طالبان در این مذاکرات حسن نیت داشته باشند بازهم مسائل مهمی از تقسیم قدرت سیاسی گرفته تا نقش اسلام و حقوق زنان باید حلوفصل شود. در حال حاضر، یک توافق صلح، بهرهبرداری بهینه از شرایط نامطلوب محسوب میشود.
با توجه به این چالشها، بهطور حتم خطر شکست یا به بنبست رسیدن این فرایند زیاد است. در هر دو حالت، فشار داخلی آمریکا برای خروج نیروهای این کشور از افغانستان احتمالاً تشدید خواهد شد. برخی دموکراتها و جمهوری خواهان هماکنون طرفدار خروج کامل نیروهای آمریکا، صرفنظر از نتیجه مذاکرات، هستند.
بااینحال، مخصوصاً اگر خشونت طالبان ادامه یابد، خروج آمریکا از افغانستان یک اشتباه خواهد بود. آمریکا هنوز در افغانستان منافعی دارد که جلوگیری از تبدیل افغانستان به بهشت گروههای تروریسم بینالمللی نظیر القاعده و داعش، جلوگیری از بیثباتی منطقهای ناشی از رقابت روسیه، ایران، پاکستان و هند برای نفوذ در افغانستان و کاهش احتمال بحران انسانی، ازجملهی آنهاست. همچنین، سرنگونی دولت افغانستان توسط طالبان نیز احتمالاً لطفی در حق افراطگرایان اسلامی خواهد بود. مضاف بر این، خروج شتابناک آمریکا بدون توافق صلح، احتمالاً اعتبار آمریکا را در پیش متحدان زیر سؤال خواهد برد.
با توجه به مشکلات موجود در فرایند صلح، آمریکا باید برای حفظ چند هزار نیروی نظامی خود (به همراه دیپلماتها و عوامل اطلاعاتی) در افغانستان تا آینده قابل پیشبینی آمادگی داشته باشد – مخصوصاً اگر ناسازگاری طالبان عامل اصلی فروپاشی یا بنبست مذاکرات درون افغان باشد. اگرچه دولت دونالد ترامپ با کاهش هرچه بیشتر نیروهای آمریکا از اکنون تا انتخابات نوامبر، ظاهراً در مسیر مخالف حرکت میکند، اما تا زمانی که منافع ملی آمریکا در افغانستان با تهدیدات جدی (نظیر حضور گروههای تروریستی بینالمللی) مواجه باشد، حضور آمریکا در این کشور ضروری خواهد بود.
علاوه بر این، آمریکا باید ابزار قهری معتبری برای مجازات طالبان، در صورت عدول آنها از تعهداتشان در توافق صلح، در اختیار داشته باشد. نقطهضعف راهحلهای موردتوافق قبلی این بود که در آنها تضمینی معتبر برای مجازات طرف ناقض تعهدات وجود نداشت. اگر طالبان تعهدات خود در توافق صلح را زیر پا نهاد (که احتمال آن وجود دارد)، آمریکا باید مجدداً تحریمهایی علیه طالبان و اعضای این گروه اعمال کند، حملات علیه رهبران طالبان در افغانستان و در صورت ممکن در پاکستان را تشدید کند و از پاکستان برای فشار بر رهبران طالبان که فرایند صلح را تخریب میکنند، بهره گیرد.
درعینحال که حمایت از گفتگوهای صلح در افغانستان اهمیت دارد، آمادگی برای شکست مذاکرات و نقشه دوم نیز به همان میزان حائز اهمیت است. آمریکا به این مرحله نزدیکتر از آن است که بسیاری از مقامات این کشور تصور میکنند.
0 Comments