جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است / نیرو‌های آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان اسرائیل و حماس برگزار می‌کند.

آیا کندی بازی را در انتخابات آمریکا به هم می‌زند؟

از زمان ورود به عرصه انتخابات در آوریل سال گذشته، کندی عمدتا توانسته ۱۰ تا ۲۰ درصد آرا را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص دهد. نظرسنجی انجام شده در هفته اخیر در ایالت‌های سرنوشت ساز نشان داد که حضور وی سبب شده تا فاصله ترامپ با بایدن یک درصد بیشتر شود. ترامپ در شبکه اجتماعی خود در واکنش به حضور کندی نوشت: «او رقیب سیاسی جو بایدن قلابی است نه من. خیلی دوست دارم که او هم در انتخابات حضور دارد.»

اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری پایبند باشند

نیویورک – ایرنا- استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل در پی دستور دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر انجام اقدامات موثر برای کمک رسانه به مردم غزه گفت: اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری پایبند باشند.

Loading

رسانه ها؛ چین و روسیه درفکر احیای برجام و…

۱۳۹۹/۰۸/۲۹ | دسته بندی نشده

شورای راهبردی آنلاین: گفتگوی وزیران خارجه روسیه و چین در باره حفظ برجام، تماس جو بایدن با بنیامین نتانیاهو، انتقاد مجدد بایدن از تاخیر در انتقال قدرت به دولت جدید، استقبال سرد از پمپئو در  استانبول، تاکید وزیرخارجه آمریکا بر تشدید تحریم ها علیه ایران، تاکید موگرینی بر ضرورت مذاکره بایدن با ایران، مخالفت آلمان با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، نشست مشترک بغداد و واشنگتن درباره دستورکار خروج نظامیان آمریکا از عراق، سفر اولین هیأت رسمی بحرینی به سرزمین های اشغالی، همدستی جدید امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی، طرح ممنوعیت فروش تسلیحات به امارات در کنگره آمریکا، افزایش بودجه نظامی انگلیس، اظهارات رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران و نگرانی اتحادیه جنوب شرق آسیا از مناقشات در دریای چین جنوبی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا: «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و « وانگ یی » وزیر خارجه چین در گفت وگویی تلفنی درخصوص مسائل مهم بین المللی ازجمله مساله حفظ برجام گفت و گو وتبادل نظر کردند.وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: لاوروف و وانگ یی درخصوص وضع جاری همکاری های راهبردی روسیه و چین که در شرایط پیچیده اقتصادی و اپیدمیولوژی همچنان توسعه می یابد، تبادل نظر کردند.

دویچه وله: جو بایدن با شماری از سران کشورهای گوناگون از جمله نخست‌وزیر و رئیس  اسرائیل گفت‌وگوی تفلنی انجام داد. بنیامین نتانیاهو از متحدان دونالد ترامپ به‌شمار می‌رود. دفتر نخست‌وزیر اسرائیل ضمن تایید خبر تماس تلفنی جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب ایالات متحده با بنیامین نتانیاهو، گفت‌وگوی دو سیاستمدار را “صمیمانه” ارزیابی کرد.

خبرگزاری تسنیم: نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا که از سوی برخی رسانه‌ها پیروز انتخابات جنجالی ۲۰۲۰ معرفی شده بار دیگر از تاخیر دولت ترامپ در انتقال قدرت به دولت جدید به شدت انتقاد کرده است. جو بایدن نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا از دولت ترامپ به خاطر تاخیر در انتقال قدرت انتقاد کرد و گفت: تاخیر در انتقال قدرت مانع از دستیابی تیم من به اطلاعات لازم درباره نحوه توزیع واکسن ویروس کرونا خواهد شد.

اسپوتنیک روسیه: مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا از قصد واشنگتن برای ادامه روند تشدید تحریم ها علیه ایران خبر داد. پمپئو در بیانیه ای که توسط وزارت امور خارجه ایالات متحده منتشر شد گفت: کارزار فشار حداکثری موثر است و  تحریم ها ضد ایران ادامه خواهد یافت. وی مدعی شد: این تحریم ها مهمترین ابزار برای امنیت ملی در منطقه و دفاع  از جان آمریکایی ها است.

ایران پرس: مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا با طرح پیشنهاد مذاکره با ایران به جو بایدن، گفت: ایران جز در صورت اجرای کامل برجام از سوی تمامی طرفین، وارد مذاکرات جدید نمی‌شود. فدریکا موگرینی در گفتگو با اندیشکده شورای آتلانتیک افزود: پس از دونالد ترامپ رئیس جمهوری مستقر در کاخ سفید بازگشت به توافق هسته‌ای آسان نخواهد بود زیرا شاید نگرانی‌هایی در مورد خروج دو باره این توافق از سوی آمریکا وجود داشته باشد.این دیپلمات سابق اتحادیه اروپا ضمن درخواست از بایدن برای بازگشت فوری مذاکره با ایران، مدعی شد، برجام تنها راه ممانعت ایران برای تبدیل شدن این کشور به یک قدرت هسته‌ای است. 

خبرگزاری فارس: وزیر امور خارجه آلمان گفت، خروج عجولانه نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان، بر روند صلح در این کشور تأثیر منفی خواهد داشت. «هایکو ماس» در نشستی خبری گفت: «این واقعیت که هردو طرف در حال حاضر سر میز مذاکره هستند و گفت‌وگوها را پس از دهه‌ها درگیری به شکل سازنده‌ای آغاز کرده‌اند، امری بدیهی است». وزیر امور خارجه آلمان افزود، موانع زیادی در مسیر روند صلح وجود دارند و «نباید به شکلی غیر ضروری موانع بیشتری بر سر راه آن بتراشیم، مانند آنچه که قطعاً خروج عجولانه از افغانستان ایجاد خواهد کرد».

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا):  نشست مشترک عراق و آمریکا با حضور مشاور امنیت ملی عراق درباره دستورکار خروج نیروهای آمریکایی برگزار شد. دفتر قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، مشاور امنیت ملی نشست مشترکی با طرف آمریکایی به نمایندگی ماتئو تولر، سفیر آمریکا در عراق و فرمانده ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در حضور فواد حسین وزیر خارجه، عبدالامیر یارالله رئیس ستاد ارتش، عبدالامیر الشمری، معاون فرمانده عملیات مشترک برگزار کرد.

الکوثرفارسی: اولین هیأت رسمی بحرینی به ریاست وزیر خارجه این کشور به سرزمین های اشغالی سفر کرد. «عبداللطیف الزیانی» وزیر خارجه بحرین روز چهارشنبه در صدر هیاتی بلندپایه وارد تل آویو شد. امارات و بحرین بعد از اعلام توافق سازش با رژیم اشغالگر قدس، 15 سپتامبر در کاخ سفید با حضور «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل، توافق عادی سازی روابط  امضاء کردند.

العالم فارسی: امارات، بحرین و رژیم صهیونیستی در تلاش هستند کشورهای دنیا را قانع کنند که حزب الله لبنان را سازمان تروریستی اعلام کنند.«یهوشوا زرقا» مدیر امور استراتژیک وزارت خارجه رژیم صهیونیستی از توطئه جدید این رژیم به همراه کشورهای امارات و بحرین علیه حزب الله لبنان خبر داد.وی همچنین گفت که وزارت خارجه این رژیم، طی سالهای گذشته، با تلاشهایی که کرده است توانست، چهارده کشور را راضی کند که حزب الله را یک سازمان تروریستی معرفی کنند.

 خبرگزاری صدا و سیما: چند عضو مجلس سنای آمریکا طرحی مبنی بر رد توافق فروش تسلیحات به امارات عربی متحده اعلام کردند.چند عضو مجلس سنای آمریکا، با هدف توقف توافق تسلیحاتی ابوظبی با واشنگتن، طرحی را ارائه کرده اند. هدف از ارائه این طرح، توقف توافق کاخ سفید برای فروش جنگنده‌های اف ۳۵، موشک و مهمات به ارزش بیش از بیست و سه میلیارد دلار به ابوظبی می‌شود.

خبرگزاری مهر : نخست‌وزیر انگلیس مدعی است افزایش ۱۶.۵ میلیارد پوندی بودجه نظامی این کشور، به افزایش نفوذ جهانی لندن در دوره پسابرگزیت منجر خواهد شد. دولت لندن به رغم فشار اقتصادی ناشی از بحران کرونا و تنها با این هدف که جایگاه خود را در جهان پسابرگزیت تثبیت کند؛ از اختصاص بزرگترین بودجه نظامی انگلیس طی ۳۰ سال گذشته خبر داد.در همین راستا، بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس مدعی است که می‌خواهد در عصر جدید همکاری جهانی و تجارت آزاد، با اتکا به توانمندی‌های سایبری و نظامی مدرن، جایگاه رهبری این کشور را تعریف کند.

آناتولی  ترکیه: رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار توضیح ایران درباره منشا ذرات اورانیوم کشف شده در این کشور شد.رافائل ماریانو گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام این آژانس در وین پایتخت اتریش، درباره تحولات اخیر در مورد برنامه هسته ای ایران گفت: «ایران باید فورا و به شکل کامل درباره منشا ذرات اورانیوم کشف شده در این کشور توضیح دهد.»

 ان. اچ.کی ژاپن: اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا )آسه آن) نسبت به مناقشات ارضی میان برخی از اعضای خود و چین در دریای چین جنوبی ابراز نگرانی کرده است. این اتحادیه خواهان حل مسالمت آمیز این مسئله شد. در این بیانیه آمده است «طی گفت و گوهای ما درباره وضعیت در دریای چین جنوبی برخی از رهبران در مورد تحولاتی از جمله فعالیت ها، احیای زمین از دریا و حوادث جدی در این منطقه نگرانی خود را مطرح کردند.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *