أحدث المقالات

امیرعبداللهیان: صرفا منشأ حمله به سفارت ایران را هدف قرار دادیم

وزیر خارجه ایران گفت با وجودی که جمهوری اسلامی ایران قادر بود عملیات «وعده صادق» را در شعاع گسترده‌تری انجام دهد، اما صرفاً آن بخش از مواضع نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد که از آنجا حمله به سفارت ایران در دمشق صورت گرفته بود.

ببینید | لحظه وتوی آمریکا برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

در رای گیری پیش نویس قطعنامه عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل ۱۲ کشور روسیه، چین، فرانسه، مالت، اسلوونی، اکوادور، گویان، روسیه، ژاپن، موزامبیک، سیرالئون، و الجزایر رای مثبت دادند. دو کشور بریتانیا، سوئیس رای ممتنع دادند اما ایالات متحده آمریکا با رای مخالف این قطعنامه‌ را وتو کرد.

Loading

رسانه‌ها؛ واکنش شدید پکن به اظهارات بایدن درباره حمایت نظامی از تایوان و…

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: اعلام آماده باش برای مقابله با هسته‌های داعش در شرایط نامساعد جوی عراق، نجات کابینه بنت از فروپاشی، انتقاد اردن از اسرائیل به خاطر دادن مجوز برگزاری مراسم در مسجد الاقصی به افراط گرایان مذهبی، سفر رئیس جمهور کشورمان به عمان،اعلان حمایت بایدن از تایوان، همکاری آلمان و سنگال در عرصه انرژی، استیضاح بایدن خواسته حدود 70 درصد جمهوری‌خواهان، واکنش شدید پکن به اظهارات بایدن درباره حمایت نظامی از تایوان، اعلان زمان برگزاری نشست مشترک مرزی آذربایجان و ارمنستان، حمله لفظی نخست‌وزیر لهستان به نروژ بر سر تحولات اوکراین، پیام بایدن به کیم جونگ اون، قطع صادرات گاز روسیه به فنلاند، عبور شمار آوارگان در سراسر جهان از مرز ۱۰۰ میلیون نفر، درخواست رئیس جمهور اوکراین برای تحریم حداکثری روسیه و واکنش پاکستان به موضع دهلی نو درباره منطقه کشمیر تحت کنترل هند از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری تسنیم: یکی از رهبران ائتلاف فتح عراق به نقش حشد شعبی عراق در تامین امنیت جاده راهبردی اشاره کرد که به مثابه شریان بغداد است. «عدی عبدالهادی» از رهبران ائتلاف فتح عراق اعلام کرد: حشد شعبی با جانفشانی مانع از رسیدن داعش به جاده کرکوک-بغداد شده است. وی افزود: حضور حشد شعبی در این مناطق یک ضرورت استراتژیکی برای حمایت شریان بغداد یعنی جاده راهبردی کرکوک به بغداد است. الهادی تاکید کرد: حشد شعبی به عنوان نیروی موثر با چالشها مقابله کرده است که این سبب کاهش تحرکات داعش شده است. از سوی دیگر منابع وابسته به حشد شعبی عراق اعلام کردند: با توجه به شرایط نامساعد جوی و طوفان گرد و غبار به همه یگان‌های حشد شعبی در مناطق تحت ماموریت آنها در استان دیالی دستور داده است که هوشیار و آماده باشند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): به دنبال تلاش‌های مسئولان اسرائیلی به ویژه وزیر خارجه این رژیم برای نجات دولت ائتلافی، “گیدا ریناوی زعبی”، نماینده عرب و معاون رئیس کنست که به تازگی از ائتلاف دولتی خارج شده بود، از موضع خود عقب نشینی کرده و به ائتلاف بازگشت.به گزارش القدس العربی، گیدا ریناوی زعبی هفته گذشته خروج خود از ائتلاف شکننده هشت حزبی (شامل احزاب یش آتید، کارگر، آبی- سفید، مرتز، سه حزب افراطی راستگرا و نیز فهرست متحد عربی) به رهبری نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی را اعلام کرد؛ اقدامی که به سقوط دولت فعلی و برگزاری انتخابات زودهنگام منجر می‌شد.زعبی که به حزب چپ گرای مرتز تعلق دارد، یکشنبه پس از دیدار با یائیر لاپید، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی و نمایندگان فهرست عربی، استعفای خود را از ائتلاف پس گرفت.

رادیو چین: شامگاه یک شنبه 22 مه به وقت محلی، وزارت امور خارجه اردن با صدور بیانیه ای از یک دادگاه اسرائیلی به خاطر دادن مجوز به عناصر مذهبی افراطی برای برگزاری مراسم در حیاط مسجد الاقصی انتقاد کرد. در این بیانیه آمده است که این اقدام تلاش برای تغییر وضعیت تاریخی و کنونی مسجد الاقصی و نقض جدی قوانین بین‌المللی است.

خبرگزاری صدا و سیما: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور که امروز دوشنبه و به منظور گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی عازم عمان شده بود، دقایقی قبل با استقبال سلطان این کشور وارد فرودگاه مسقط شد. سفر رئیسی به مسقط، نخستین سفر رئیس جمهور ایران به این کشور در دوره سلطان جدید عمان و پنجمین سفر خارجی رئیس جمهور در ۹ ماه فعالیت دولت سیزدهم است. استقبال رسمی در کاخ العلم، دیدار دوجانبه با «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان، امضای چند سند همکاری، دیدار با ایرانیان مقیم و دیدار با تجار و فعالان اقتصادی عمانی از جمله برنامه‌های سفر یک روزه آیت‌الله رئیسی به این کشور است.

خبرگزاری مهر : «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری مشترک امروز دوشنبه خود با «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن اعلام کرد که وی در برابر آنچه به زعم خود تهاجم به تایوان خواند، از این جزیره دفاع خواهد کرد. بایدن در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چنناچه تایوان مورد تهاجم قرار بگیرد، آیا آمریکا از آن دفاع خواهد کرد، گفت: بله. این مسئله ای است که ما متعهد به انجام آن هستیم. رئیس جمهور آمریکا در ادامه با تظاهر به احترام اصل چین واحد گفت: ما با سیاست چین واحد موافقیم و آن را امضا کرده ایم. اما این مسئله که می توان تایوان با استفاده از زور گرفت، جایز نیست.

تی .آر.تی ترکیه: اولاف شولتس نخست وزیر آلمان که در اولین مرحله از سفر خود به کشورهای آفریقا از سنگال دیدن کرد، در پی دیدار و مذاکره با مکی سالی رئیس جمهور این‌کشور کنفرانس مطبوعاتی مشترکی ترتیب داد. شولتس در این مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که خواهان همکاری با سنگال در عرصه انرژی قابل تداوم هستند. نخست وزیر آلمان با اشاره به اینکه آلمان به پروژه‌های انرژی قابل تداوم در سنگال توجه خاصی نشان می‌دهد گفت: هر دو کشور در این زمینه دارای منافع مشترکی هستند. اولاف شولتس تاکید کرد: آلمان برای آغاز مجدد صادرات غلات از اوکراین به آفریقا تا آنجا که در توان دارد، تلاش خواهد کرد. مکی سالی رئیس جمهور سنگال نیز در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک اعلام کرد: کشور متبوعش آماده تلاش و همکاری برای تامین گاز طبیعی مایع به بازار اروپاست.  سالی ضمن اشاره به اینکه تولید گاز مایع ” ال ان جی ” سنگال سال آینده 2.5 میلیون تن و تا سال 2030 نیز به 10 میلیون تن خواهد رسید گفت: خواستار همکاری و فعالیت مشترک با آلمان در این زمینه هستند.

خبرگزاری فارس: بر اساس نظرسنجی اخیر «یوگاو» به سفارش دانشگاه ماساچوست در امهرست، ۶۸ درصد جمهوری‌خواهان خواستار استیضاح بایدن از سوی کنگره تحت کنترل جمهوری‌خواهان هستند. در عین حال، کمی بیش از یک سوم از هزار شرکت‌کننده در نظرسنجی (۳۴ درصد) معتقدند مجلسی که تحت کنترل جمهوری‌خواهان است باید بایدن را استیضاح کند. شصت و شش درصد دیگر از محافظه‌کاران می‌خواهند که رئیس‌جمهور آمریکا توسط کنگره به خیانت، رشوه، یا سایر جرایم طبق تعریف قانون اساسی متهم شود.در این نظرسنجی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مجلس تحت کنترل جمهوری‌خواهان بایدن را استیضاح خواهد کرد، ۴۴ درصد از پاسخ‌دهندگان پاسخ مثبت دادند و بیش از نیمی از جمهوری‌خواهان (۵۳ درصد) هم همین نظر را داشتند.

خبرگزاری ایلنا: مقام‌های چینی به اظهارات «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره آمادگی واشنگتن برای دفاع نظامی از تایوان در صورت لزوم به شدت اعتراض کردند. «وانگ ون‌بین»، سخنگوی وزارت خارجه چین امروز -دوشنبه- با بیان اینکه ایالات متحده آمریکا باید مراقب اظهارنظرهای خود در مورد تایوان باشد، گفت: «چین به شدت از اظهارات طرف آمریکایی ناراحت است و به آن اعتراض می‌کند. تایوان بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک چین است». بایدن پیش از این در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «فومیو کیشیدا»، نخست‌وزیر ژاپن در توکیو گفته بود که در صورت حمله چین به تایوان، آمریکا مداخله نظامی خواهد کرد.

آناتولی  ترکیه: شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا، گفت که نشست مشترک کمیسیون‌های مرزی آذربایجان و ارمنستان طی چند روز آینده برگزار می‌شود. میشل که پس از نشست مشترک با الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در بروکسل سخنرانی می‌کرد، گفت: در این دیدار مسائلی چون آینده قفقاز جنوبی، پاکسازی مین‌ها، آزادی اسرا و مشخص شدن وضعیت افراد مفقود شده مورد بحث و بررسی قرار گرفت. رئیس شورای اتحادیه اروپا همچنین با بیان اینکه علی‌اف و پاشینیان طی ماه‌های اخیر 3 بار با وی نشست مشترک برگزار کرده‌اند، افزود: نشست مشترک کمیسیون‌های مرزی دو کشور طی روزهای آینده در منطقه مرزی برگزار خواهد شد. در این نشست تعیین خطوط مرزی و ایجاد ثبات در مرزهای مشترک بررسی خواهد شد. وی تاکید کرد که رئیس جمهور آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان در نشست شب گذشته با وی درباره رفع موانع موجود بر سر ترانزیت میان دو کشور به توافق دست یافته‌اند.

العالم فارسی: «ماتئوش موراویتسکی» نخست‌وزیر لهستان دولت نروژ را بابت درآمد فروش نفت و گاز و مواضع هلسینکی درباره جنگ اوکراین و مورد حمله لفظی قرار داد. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، موراویتسکی مدعی شد دولت نروژ با استفاده از افزایش بهای انرژی در پی وقوع جنگ در اوکراین، در حال سرمایه‌اندوزی است و باید این منافع را با دیگر کشورها شریک شود. او با انتقاد از درآمد «صدها میلیارد یورویی» نروژ از صادرات نفت و گاز، آن را «غیر منصفانه» و «غلط» توصیف کرد. «ایویند واد پترسون» وزیر امور خارجه نروژ در پاسخ به اظهارات نخست‌وزیر لهستان گفت، با وجود افزایش درآمدهای ناشی از صادرات نفت گاز، به‌دلیل زیانی که به بازار بورس نروژ وارد شده، این کشور نیز مانند دیگر کشورهای اروپایی با مشکلات مالی مواجه است.

اسپوتنیک روسیه:رئیس جمهور آمریکا به جز سلام پیام دیگری برای ارسال به کیم جونگ اون پیدا نکرد.به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه نگاران کاخ سفید، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، به جز یک کلمه سلام، چیزی برای گفتن به کیم جونگ اون رهبر کره شمالی ندارد.بایدن صبح یکشنبه با رئیس گروه موتور هیوندای، جونگ اوی سونگ، دیدار کرد. در هنگام خروج از نشست، خبرنگاران از بایدن پرسیدند که آیا پیامی برای ارسال به کیم جونگ اون دارد یا خیر. او پاسخ داد “سلام” و پس از مکث چند ثانیه ای اضافه کرد: همین و تمام.

الکوثرفارسی: شرکت دولتی گازپروم اعلام کرد که صادرات گاز به فنلاند را متوقف کرده است، زیرا هلسینکی پس از اعمال تحریم‌های کشورهای غربی به دلیل عملیات در اوکراین، درخواست مسکو برای پرداخت هزینه گاز به روبل را رد کرد.
قطع صادرات گاز روسیه به فنلاند در حالی رخ داده که این کشور و سوئد چند روز قبل برای پیوستن به ناتو درخواست رسمی ارائه کردند.شرکت دولتی تأمین‌کننده گاز فنلاند، «گازوم» و دیگر شرکت‌های توزیع کننده گاز در این کشور در واکنش به این اقدام روسیه اعلام کردند که برای توقف واردات گاز این کشور آماده‌اند.

یورونیوز: سازمان ملل متحد روز دوشنبه اعلام کرد که حمله روسیه به اوکراین باعث شده که برای اولین بار در تاریخ، تعداد آوارگانی که در سراسر جهان به دلیل جنگ، خشونت، نقض حقوق بشر و آزار و شکنجه مجبور به فرار شده‌اند، از مرز ۱۰۰ میلیون نفر عبور کند. بر اساس این گزارش، از زمان آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه سال جاری، بیش از ۸ میلیون نفر از ساکنان آن در داخل کشور آواره شده‌اند و حدود ۶.۵ میلیون نفر دیگر که عمدا زن و کودک بودند نیز مجبور به فرار به کشوری دیگر شده‌اند. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد این رقم «هشداردهنده» که هرگز نباید ثبت می‌شد، باید جهان را به لرزه درآورد و عزمی را بوجود آورد تا به درگیری‌هایی که تعداد بی‌سابقه‌ای را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده، پایان داده شود. در این بیانیه آمده است که در کنار جنگ، بلایای طبیعی نیز عامل وقوع بیشترین جابجایی‌های داخلی جدید بوده و باعث آوارگی ۲۳.۷ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱ میلادی شده است.

خبرگزاری ایرنا: رئیس جمهوری اوکراین با ایراد سخنانی در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، خواستار تحریم حداکثری علیه روسیه شد و ادعا کرد که تحریم‌های وضع شده، هنوز به سطح مورد انتظار وی نرسیده است. ولودیمیر زلنسکی که از طریق ویدیو کنفرانس در این اجلاس صحبت می‌کرد افزود که نتیجه جنگ در اوکراین مشخص خواهد کرد که «آیا زور وحشیانه بر جهان حکومت خواهد کرد یا خیر.» وی عنوان کرد که تمام بخش های اقتصاد روسیه از جمله بانک‌ها و صنعت نفت این کشور باید هدف قرار گیرد تا تحریم‌ها اثربخش باشد. رئیس جمهوری اوکراین اظهار داشت تمام مراودات تجاری با روسیه باید متوقف شود و کشورها به بازار تجاری اوکراین ملحق شوند.

ایران پرس: نمایندگی پاکستان در سازمان ملل متحد بار دیگر با رد موضع هند در مورد جدایی ناپذیر خواندن منطقه کشمیر از این کشور تاکید کرد: جامو و کشمیر هرگز بخشی از هند نبوده و نخواهد بود و دهلی نو هیچگونه حقی در این منطقه ندارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *