جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ویدیو / نخست وزیر لبنان یک زن را به اشتباه به جای نخست وزیر ایتالیا بوسید!

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان هنگام استقبال از جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا در بیروت گاف عجیبی داد و به اشتباه با یک زن دیگر روبوسی کرد. میقاتی که در مقابل پله‌های هواپیما ایستاده بود تصور کرد که یکی از زنان دیپلمات ایتالیایی، جورجیا ملونی است و به گرمی از او استقبال کرد، اما لحظاتی بعد به او گفته شد که این زن نخست وزیر ایتالیا نیست.

Loading

رسانه‌ها؛پایان دوران نتانیاهو و…

۱۴۰۰/۰۳/۲۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: انتخاب نفتالی بنت به عنوان نخست وزیرجدید  رژیم صهیونیستی، واکنش آمریکا ، حماس و  تشکیلات خودگردان فلسطین به انتخاب بنت، گفتگوی تلفنی نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی با بایدن، نتانیاهو در آستانه محاکمه مجدد، درخواست کشورهای گروه هفت برای خلع سلاح هسته‌ای کامل شبه جزیره کره، بیانیه «گروه هفت» برای مقابله با افزایش حضور جهانی چین، درخواست دبیر‌کل ناتو از کشورهای عضو برای وضع سیاست قوی‌تر در قبال چین، واکنش پکن به  نشست گروه هفت، درخواست ماکرون برای  توسعه روابط با چین، آغاز دادگاه آنگ سان سوچی در میانمار، تاکید گروسی برغیرنظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران ، اولین سفر وزیر خارجه مصر به قطر پس از 8 سال، سفر رئیس جمهور ترکیه به بروکسل، تاکید اردوغان بر ادامه حضور نظامی ترکیه در افغانستان  و اقدام کره شمالی به ساخت حصار در مرز با چین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

آناتولی  ترکیه:  با رای اعتماد کنست به نفتالی بنت دوره 12 ساله نخست وزیر بنیامین نتانیاهو پایان یافت.رهبران احزاب اسرائیل پیش از رای اعتماد به ائتلافی که با هدف حذف بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور تشکیل شده، در مجمع عمومی کنست سخنرانی کردند.در ابتدا نفتالی بنت، رهبر حزب یمینا یکی از احزاب دولت ائتلافی تازه تاسیس سخنرانی کرد.نمایندگان مجلس موافق نتانیاهو چندین بار سخنرانی بنت در مجمع عمومی، را قطع کردند.بنت، آگوست 2023 کرسی نخست وزیری را به شریک ائتلافی خود یائیر لاپید، رهبر حزب آینده اسرائیل تحویل خواهد داد.

ایران پرس: رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی را تبریک و گفت در انتظار تقویت روابط و ادامه همکاری با رژیم صهیونیستی است. «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا شامگاه یکشنبه بیانیه‌ای به مناسبت تشکیل کابینه جدید رژیم صادر کرد.در بیانیه بایدن آمده است: «از طرف مردم آمریکا، به “نفتالی بنت” و “یائیر لاپید” نخست وزیر جایگزین و وزیر خارجه و تمامی اعضای کابینه جدید اسرائیل تبریک می‌گویم. من در انتظار همکاری با نخست وزیر بنت برای تقویت تمامی جنبه‌ها روابط نزدیک و پایدار میان دو ملت هستیم».

الکوثر فارسی: کاخ سفید در بیانیه ای از گفتگوی تلفنی نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی با رئیس جمهور آمریکا و توافق دو طرف برای هماهنگی پیرامون موضوعات منطقه ای از جمله ایران خبر داد.نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی در نخستین گفتگوی تلفنی خود پس از تصدی این منصب با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا رایزنی کرد.

العالم فارسی: سخنگوی جنبش حماس تأکید کرد که دولتهای صهیونیست به هر شکلی که باشند، در تعامل حماس با آن به عنوان یک رژیم اشغالگر هیچ تغییری ایجاد نخواهد کرد.«فوزی برهوم» سخنگوی جنبش حماس تأکید کرد که تکرار فرآیند انتخابات در رژیم صهیونیستی، بیانگر عمق بحران سیاسی این رژیم است.

خبرگزاری مهر:  وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین با صدور بیانیه‌ای به انتخاب «نفتالی بنت» به عنوان نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد.تشکیلات خودگردان فلسطین با صدور بیانیه ای اعلام کرد: سیاست های «نفتالی بنت» اگر بدتر از گذشتگانش نباشد قطعا بهتر نخواهد بود.

خبرگزاری صدا و سیما: دهها صهیونیست مخالف نتانیاهو با برگزاری تظاهرات در برابر ساختمان کنست، در شعارهای خود بر لزوم محاکمه و زندانی شدن او در پرونده های فساد تاکید کردند. شماری از مخالفان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی با برگزاری تظاهرات، محاکمه و زندانی شدن او را خواستار شدند.نتانیاهو تاکنون برای پانزدهمین بار طی ۲ سال اخیر به خاطر پرونده‌های فساد دولتی مورد بازجویی قرار گرفته بود. و بیشترین پرونده های فساد مالی و سوء استفاده از قدرت را در تاریخ این رژیم از آن خود کرده است .

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): کشورهای گروه هفت در بیانیه‌ای مشترک خواستار خلع سلاح هسته‌ای کامل شبه جزیره کره شده و در عین حال از تعهد واشنگتن تحت ریاست جمهوری جو بایدن به تعامل با پیونگ یانگ از طریق دیپلماسی استقبال کردند. این کشورها در بیانیه‌ای مشترک که در محل اجلاس گروه هفت در منطقه کورنوال انگلیس تصویب شد خواستار خلع سلاح هسته‌ای کامل شبه جزیره کره و همچنین کنار گذشتن برنامه‌های تسلیحات کشتار جمعی و موشکهای بالستیک از سوی پیونگ یانگ به شکلی “قابل راستی آزمایی و برگشت ناپذیر” شدند.

ان. اچ.کی ژاپن: رهبران کشورهای گروه هفت نشست خود در بریتانیا را روز یکشنبه با صدور بیانیه مشترکی که در آن به مسائل مربوط به چین اشاره شده، به پایان رساندند.نحوه مقابله با افزایش حضور چین در عرصه بین المللی از موضوعات اصلی این نشست سه روزه بود.در این بیانیه گفته شده است که رهبران گروه هفت بر «اهمیت صلح و ثبات در دو سوی تنگه تایوان تاکید می کنند و از حل صلح آمیز مسائل مربوط به این تنگه پشتیبانی می کنند.»

خبرگزاری ایلنا: دبیرکل ناتو از سران کشورهای عضو خواست که سیاست قوی‌‌تری را برای برخورد با هیمنه روزافزون چین وضع کنند. «ینس استولتنبرگ»، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در آستانه نشست کشورهای عضو در بروکسل خواستار وضع سیاست مشترک قوی‌تری برای برخورد با هیمنه روزافزون چین شد.

دویچه وله: چین اعلام کرد : دوران حکومت اقلیتی کوچک بر سرنوشت جهان سپری شده است سخنگوی سفارت چین در بریتانیا در واکنش به بیانیه گروه هفت اعلام کرده است که «ایامی که تصمیمات جهانی توسط گروه کوچکی از کشورها دیکته می‌شد، مدت‌هاست که سپری شده است.» چین مدعی شده است که «ما همواره بر این باور هستیم که کشورهای جهان، چه بزرگ یا کوچک، چه قوی یا ضعیف، چه فقیر یا ثروتمند، با یکدیگر برابر هستند و مسائل و امور جهان می‌بایست از طریق تعامل و مشورت همه کشورهای جهان حل و فصل شود.»

رادیو چین: رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد: توسعه روابط با چین به صراحت و احترام نیاز دارد. مکرون پس از پایان اجلاس گروه هفت در یک کنفرانس مطبوعاتی به طور مشخص  گفت که گروه هفت (G7) یک “باشگاه” مقاومت با چین نیست و در مسایلی همچون پاسخگویی به تغییرات اقلیمی، تجارت بین المللی و سیاست توسعه، اعضای گروه 7  هنوز هم باید با چین همکاری کنند.

یورونیوز: دادگاه آنگ‌سان سوچی، رهبر برکنار شده میانمار روز دوشنبه ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) پس از بیش از چهار ماه از کودتای نظامی آغاز می‌شود.میانمار از زمانی که نظامیان در تاریخ یک فوریه ۲۰۲۱ قدرت را در دست گرفتند و سوچی و دیگر اعضای ارشد حزب او را بازداشت کردند در شرایط آشوب و ناآرامی است. کودتای نظامی باعث اعتراض‌های سراسری در این کشور شد.سوچی ۷۵ ساله، روز دوشنبه به اتهام نقض مقررات محدودیت‌هایی کرونایی در حین مبارزات انتخاباتی که در نوامبر گذشته از آن برنده بیرون آمد و همچنین داشتن بی‌سیم (واکی تاکی) غیر مجاز محاکمه می‌شود.

اسپوتنیک روسیه: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تأکید بر لزوم احیای برجام تأکید کرد که آژانس بدون توافق هسته‌ای ایران یک “کور سرگردان” خواهد بود. رافائل گروسی در مصاحبه با پایگاه خبری “اکسیوس” توافق هسته‌ای با ایران را لازمه دسترسی آژانس به فعالیت‌های هسته‌ای ایران توصیف کرد.مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تأکید بر لزوم احیای توافق هسته‌ای ایران گفت: «داشتن توافق هسته‌ای با ایران “ضروری” است زیرا در غیر این صورت ما (در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران) یک “کور سرگردان” خواهیم بود.

خبرگزاری تسنیم: وزیر خارجه مصر برای اولین بار طی ۸ سال گذشته وارد دوحه شد تا پیام رئیس جمهور کشورش را به امیر قطر تحویل دهد. سامح شکری حامل نامه‌ای از رئیس جمهور مصر برای شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی  امیر قطر است که محتوای آن،  به تحولات مثبت در مناسبات قاهره – دوحه و توسعه آن پرداخته شده است.

تی.آر.تی ترکیه: اردوغان رئیس جمهور ترکیه جهت شرکت در اجلاس ناتو که فردا برگزار خواهد شد، وارد بروکسل پایتخت بلژیک شد. اردوغان در فرودگاه ملسبروک بروکسل از سوی مفق در بروکسل و سایر مقامات مورد استقبال قرار گرفت.

خبرگزاری فارس: رییس جمهور ترکیه، همزمان با خروج نیروهای خارجی از افغانستان و به رغم مخالفت طالبان گفت: آنکارا تنها کشور قابل اعتماد برای مدیریت مناسب وضعیت موجود خواهد بود.«رجب طیب اردوغان» با اشاره به خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان گفت که در پایان این روند، ترکیه تنها کشور قابل اعتماد برای مدیریت مناسب وضعیت موجود خواهد بود.

خبرگزاری ایرنا: یک رسانه مستقر در کره جنوبی در گزارشی مدعی شد که کره شمالی با هدف جلوگیری از ورود کرونا به داخل کشور، به ساخت دیوارهای بتونی و سیم های ولتاژ بالا در کل مرز چین و کره شمالی ادامه می دهد.تارنمای «کره شمالی دیلی» که توسط مخالفان دولت کره شمالی در کره جنوبی اداره می شود روز دوشنبه در گزارشی نوشت: بتازگی نیز رهبران کره شمالی برای تسریع در ساخت و ساز این دیوارها یک گروه از نیروهای ضربت را به مناطق مرزی خاصی در استان یانگ گانگ اعزام کرده اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *