جدیدترین مطالب

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

همزمان با اوج گیری تهدید و تنش‌ها در منطقه و رسیدن بحران غزه به نقطه جوش، قشر‌های مختلف مردم انگلیس بزرگترین تظاهرات علیه حمایت تسلیحاتی نظام انگلیس ازرژیم اسراییل را برابر ساختمان پارلمان انگلیس شکل دادند.

مسلمانان روهینگیا، قربانی سربازگیری اجباری

جوانان مسلمان روهینگیایی قربانی سربازگیری اجباری حکومت نظامیان میانمار هستند. جوانان مسلمان روهینگیایی قربانی طرح جدید سربازگیری اجباری ارتش حکومت نظامیان میانمار برای شرکت در جنگ داخلی شده اند.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان:رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی علیه ایران دست بردارد

نیویورک – ایرنا- «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهور اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.

گوترش : خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد و زمان پایان دادن به این چرخه انتقام خونین فرا رسیده است. پایان دادن به خصومت‌ها در غزه تنش‌های گسترده در خاورمیانه را خنثی خواهد کرد. عملیات نظامی اسرائیل در غزه که ۷ ماه است ادامه دارد، جهنمی ایجاد کرده است.

رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد / عربستان و امارات که خود را رهبر کشور‌های عربی معرفی می‌کنند، هیچ حمایتی از فلسطین نکردند

الحوثی، رهبر انصارالله گفت: کمک به ملت فلسطین، مسئولیت بزرگی بر دوش کشورهای اسلامی است، بیشتر کشورهای عربی به فلسطین کمک نکردند؛ برخی از آنان با اسرائیل همدستی کردند و برخی دیگر نیز شریک این رژیم بودند.

Loading

سیاست خارجی پاندولی ترکیه

۱۳۹۹/۰۹/۲۹ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: ویژگی پاندولی سیاست خارجی ترکیه، ریسک‌پذیری بالایی دارد و در صورت بروز بن‌بست در اجرای سیاست‌ها، هزینه‌های زیادی به ساختار ترکیه تحمیل خواهد کرد. علی سعادت‌آذر - کارشناس مسائل ترکیه

بیش از یک دهه از زمان پیگیری سیاست به صفر رساندن تنش‌های ترکیه می‌گذرد و در این یک دهه اقدامات زیادی برای رسیدن به این هدف انجام شده است. در بعد داخلی، اصلاحاتی در حوزه علوی‌ها، مسئله کردها، موضوع مرزنشینان و اصلاحات مربوط به ساختارهای سیاسی و امنیتی در دستور کار بود و در بعد خارجی اصل بر برقراری روابط متوازن با همسایگان و به صفر رساندن مشکلات خارجی ترکیه، بر مبنای تفکرات احمد داود اوغلو پایه‌ریزی شد و قرار بود با کاهش تنش‌های داخلی و خارجی، هزینه‌های ترکیه در ابعاد مختلف کاهش یابد؛ اما این رویکرد در عمل چندان موفق نبود و در سال‌های اولیه اجرای سیاست تنش‌زدایی ترکیه با محیط پیرامونی با چالش مواجه شد. اقدامات هیجانی در خصوص سوریه و ایجاد یک بحران پایدار امنیتی در مرزهای ترکیه، تنش با همسایگان راهبردی مانند ایران، درگیری فزاینده با گروه‌های پ‌.‌ک‌. ک و ناامنی‌های متعدد داخلی از نتایج سیاست‌های شتاب‌زده و صرفاً تئوریک بود که درصحنه عمل چندان مؤثر واقع نشد و علیرغم پیش‌بینی‌ها منجر به افزایش درگیری ترکیه و افزایش‌ هزینه‌ها و حتی موجب اختلاف در حزب عدالت و توسعه نیز گردید.

اگرچه این مسائل دستاوردهای تجربی زیادی برای ترکیه به همراه داشت اما گام دوم سیاست تنش صفر با اتکا به رویکرد سازه‌انگاری موردتوجه واقع شد. اساساً سازه‌انگاری نظریه‌ای منطبق بر هویت و منفعت در سیاست خارجی است. لذا دو رکن اساسی هویت بر مبنای یک سازه موقت و دوم منفعت‌گرایی صرف در دستور کار قرار می‌گیرد. در این رویکرد آنچه هویت را می‌سازد منافعی است که یک کشور به دنبال آن است و نه ایدئولوژی و سایر عوامل مبنایی و ساختاری. در این رویکرد آنچه رفتار ترکیه را شکل می‌داد منافع آن از نوع مادی است که در خاورمیانه، هویت اخوانی ترکیه برجسته شد و ادامه سیاست‌های توسعه‌طلبانه، آنکارا را به‌سوی لیبی و شرق مدیترانه سوق داد. در شرق مدیترانه تعلقات اخوانی مسیر را برای حضور میان‌مدت ترکیه و بهره‌برداری‌های اقتصادی و سیاسی رهنمون کرد.

در آسیای مرکزی و قفقاز هویت ترک‌گرایی مبنای عمل واقع گردید؛ بدین معنی که هویت ترکی و برجسته ساختن این ابزار نیرومند موجبات ورود و حضور ترکیه در قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی را فراهم کرد. ضمن اینکه جغرافیای سیاسی ترکیه و موقعیت استراتژیک این کشور نیز از عواملی بود که این روند را تسریع می‌کرد. رجب طیب اردوغان در این سیاست که به رفتار عمل‌گرایی تهاجمی نیز شبیه بود به دنبال ایجاد موازنه در شرق و غرب بود.

در سیاست جدید هیچ جغرافیایی خارج از چهارچوب‌های منفعت‌گرایانه نیست. حتی اسرائیل نیز در زمره بازیگرانی است که می‌تواند منافع درازمدت برای ترکیه در برداشته باشد. ترکیه در این نوع رفتار منافع خود را برمبنای موازنه طرفین بنا نهاده و نه جانب‌داری یا تمایل به سمت یک منطقه یا کشور خاص.

درمجموع، تعریف منافع پیچیده و گاه متناقض و متنوع در قالب منافع همه‌جانبه باعث بروز و ظهور رفتاری پیچیده و متناقض از سوی این کشور شده است. به همین منظور این کشور گاه اسلام‌گرا است و گاه سکولار، گاه برای تأمین مایحتاج به سمت روسیه متمایل می‌شود و گاه به سمت آمریکا.

به‌هرحال ویژگی پاندولی سیاست خارجی ترکیه در کنار منافع یاد شده، ریسک‌پذیری بالایی دارد و در صورت بروز بن‌بست در اجرای سیاست‌ها، هزینه‌های زیادی به ساختار ترکیه تحمیل خواهد کرد.

اتخاذ چنین سیاستی یک مزیت داخلی مهم دارد و آن اقناع گروه‌های داخلی است؛ یعنی وقتی اردوغان در آسیای مرکزی رویکردی ترک گرایانه دارد به دنبال اقناع جریان حرکت ملی و سایر گروه‌های ملی‌گرا است و وقتی به دنبال اخوانیسم است در پی کسب رضایت جریان‌های اسلامی؛ اما در محیط بین‌الملل وضع متفاوت است؛ در چنین شرایطی که سرعت تحولات بین‌المللی بیشتر و بیشتر می‌شود احتمال بروز بحران در سیاست خارجی بیش‌ازپیش است؛ تشکیل اتحادهای ناپایدار، دل‌مشغولی در چند جبهه متفاوت و واگذاری تعهدات فزاینده، سیاست خارجی ترکیه را در بحران‌های احتمالی قرار خواهد داد و چه‌بسا این «فرصت خطرناک» به «تهدیدی جبران‌ناپذیر» تبدیل شود.

به هر صورت ترکیه که تنش‌زایی را فرصتی برای دیپلماسی تلقی می‌کند، مستعد گرفتاری در باتلاق تعهدات و جبهه‌های متعدد گشوده شده نیز خواهد بود و این می‌تواند به بحران در سیاست خارجی و به‌تبع آن به دلیل وابستگی بیش‌ازپیش به اقتصاد سیاسی بین‌الملل باعث فروپاشی اقتصادی شود. همه این مطالب گفته شده سناریوهایی بدبینانه از ماهیت فعلی سیاست عمل‌گرایانه ترکیه است. این در صورتی است که فعلاً توفیقاتی نسبی حاصل‌شده و اردوغان سوار بر موج پیروزی است. هرچند ترکیه برای اجرای سیاست خارجی سیال و شناور، ملزومات متعددی نیاز دارد و در صورت عدم تأمین این ملزومات شاهد بحران‌های متوالی خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *